Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
projekt dotyczy zwiększenia wysokości rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej do wartości 0,4 %
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 204
- Data wpłynięcia: 2012-01-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
- data uchwalenia: 2012-03-02
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 354
204
Druk nr 204
Warszawa, 12 stycznia 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży
ENM-020-1-2012
***
Komisja Samorządu Terytorialnego i
Polityki Regionalnej
STR-020-1-2012
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Edukacji, Nauki
i Młodzieży oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej
wnoszą projekt ustawy:
- o
zmianie
ustawy
o
dochodach
jednostek samorządu terytorialnego.
Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Zbigniew Włodkowski.
Przewodniczący Komisji
Przewodniczący Komisji
Edukacji, Nauki i Młodzieży
Samorządu Terytorialnego
i Polityki Regionalnej
(-) Artur Bramora
(-) Piotr Zgorzelski
Projekt
USTAWA
z dnia ……………. 2012 r.
o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
Art. 1.
W ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu
1
terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm. ) w art. 28 ust. 2
otrzymuje brzmienie:
„2. Od kwoty, o której mowa w ust. 1, odlicza się 0,4% na rezerwę części oświatowej
subwencji ogólnej.”.
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2012 r.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 oraz z
2011 r. Nr 139, poz. 814, Nr 207, poz. 1230 i Nr 234, poz. 1385.
1
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 1 pkt 18 lit. a ustawy z dnia 7 września 2007 r. o zmianie ustawy
o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o uprawnieniach do
ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 191,
poz. 1370 oraz z 2008 r. Nr 220, poz.1429), od 1 stycznia 2012 r. zmniejszeniu –
z 0,6% do 0,25% – uległa wysokość rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej.
Ze środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej dofinansowywany jest
obecnie szereg ważnych zadań, w tym m.in. wzrost zadań szkolnych i pozaszkolnych
(związany ze zwiększeniem się liczby uczniów), pomoc jednostkom samorządu
terytorialnego w remontach obiektów oświatowych uszkodzonych w wyniku klęsk
żywiołowych i zdarzeń losowych, wyposażenie w sprzęt szkolny i pomoce
dydaktyczne nowych pomieszczeń do nauki, koszty odpraw dla zwalnianych
nauczycieli.
W bieżącym roku od września oraz w kolejnych latach planowane są zmiany
w trakcie roku budżetowego zakresu zadań oświatowych realizowanych przez
powiaty w związku z uruchomieniem zawodowych kursów kwalifikacyjnych.
Towarzyszyć temu będzie znaczne zwiększenie zadań w gminach w roku 2012
i 2014 w związku z obniżeniem wieku obowiązku szkolnego. Wymaga to
zagwarantowania w rezerwie części oświatowej subwencji ogólnej środków
niezbędnych na zabezpieczenie w dochodach samorządów środków na
sfinansowanie skutków zmian zadań w trakcie roku budżetowego. W związku
z powyższym, rezerwa części oświatowej subwencji ogólnej w latach 2012-2014
powinna wynosić przynajmniej 0,4 % łącznej kwoty części oświatowej subwencji
ogólnej. Podobny pogląd prezentuje również znaczna część środowisk
samorządowych (m.in. Związek Gmin Wiejskich RP), o czym świadczą uwagi
uzasadniające potrzebę utrzymania dotychczasowej wysokości rezerwy części
oświatowej subwencji ogólnej.
Celem projektu ustawy jest zwiększenie wysokości rezerwy części oświatowej
subwencji ogólnej do wartości 0,4%. Projektowana zmiana przyniesie pozytywne
skutki społeczne.
2
Zmiany wynikające z projektu będą oddziaływać na jednostki samorządu
terytorialnego wszystkich szczebli: gminy, powiaty i województwa, których jednym ze
źródeł dochodów jest część oświatowa subwencji ogólnej.
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie spowoduje skutków finansowych dla
budżetu państwa, ani nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla
jednostek samorządu terytorialnego. Udział kwoty subwencji dzielonej algorytmem
oraz kwoty rezerwy w łącznej kwocie części oświatowej subwencji ogólnej w latach
2012 -2014 nie uległby zmianie.
Materia regulowana projektem ustawy nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
3
strony :
[ 1 ]
Dokumenty związane z tym projektem:
- 204 › Pobierz plik