Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
projekt dotyczy wprowadzenia systemu uzyskania zaświadczeń przez nabywców wyrobów akcyzowych z obniżoną stawką akcyzy, uprawniających do nabywania wyrobów akcyzowych z obniżoną stawką akcyzy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2020
- Data wpłynięcia: 2013-10-28
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 60 dnia 07-02-2014
2020
Druk nr 2020
Warszawa, 28 października 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
-
o zmianie ustawy o podatku
akcyzowym.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Andrzeja Derę.
(-) Jacek Bogucki; (-) Andrzej Dera; (-) Mieczysław Golba; (-) Tomasz
Górski;
(-) Patryk Jaki; (-) Beata Kempa; (-) Arkadiusz
Mularczyk;
(-) Józef Rojek; (-) Andrzej Romanek; (-) Edward
Siarka;
(-) Piotr
Szeliga;
(-) Tadeusz
Woźniak;
(-) Jan
Ziobro; (-) Kazimierz Ziobro; (-) Jarosław Żaczek.
Projekt
Ustawa
z dnia …………. 2013 r.
o zmianie ustawy o podatku akcyzowym.
Art. 1
W ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz.
11, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 89 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze
względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest
obowiązany do uzyskania od nabywcy kopii zaświadczenia wydanego przez
Naczelnika urzędu celnego, uprawniającego do nabycia wyrobów akcyzowych
z obniżoną stawką akcyzy określoną w ust. 1 pkt. 9, 10 i 15”;
2) w art. 89 uchyla się ustęp 6, 7, 8, 8a, 9, 10;
3) w art. 89 ust. 14 otrzymuje brzmienie:
„14. 1) Sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15
sporządza i przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego,
w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano
sprzedaży, miesięczne zestawienie transakcji sprzedaży tych wyrobów
akcyzowych.
2) Zestawienie transakcji określone w pkt 1 zawiera:
a) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres nabywcy,
b) datę sprzedaży,
c) rodzaj i ilość sprzedanych wyrobów akcyzowych.
3) Do zestawienia sprzedaży, sprzedawca załącza przedłożone przy zakupie
kopie zaświadczeń nabywców uprawniających ich do nabywania wyrobów
akcyzowych z obniżoną stawką akcyzy określoną w ust. 1 pkt 9, 10 i 15.
4) Sprzedawca zobowiązany jest przechowywać kopie uzyskanych przez
nabywców zaświadczeń oraz kopie zestawień transakcji sprzedaży przez okres
5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały mu złożone.”;
4) w art. 89 uchyla się ustęp 15;
5) w art. 89 ust. 16 otrzymuje brzmienie:
„16. W razie nieprzedstawienia sprzedawcy przez nabywcę wyrobów
akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 zaświadczenia określonego
w art. 89 ust. 5, sprzedawca stosuje stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1.”;
6) dodaje się art. 89a o następującej treści:
„Art. 89a. 1. Nabywcy wyrobów akcyzowych o których mowa w art. 89 ust. 1
pkt 9 oraz w art. 89 ust. 1 pkt 10 i 15 z przeznaczeniem ich dla celów
opałowych, składają do naczelnika urzędu celnego oświadczenie co do
posiadanych urządzeń grzewczych zasilanych w/w wyrobami akcyzowymi.”;
2. Oświadczenie określone w ust 1 zawiera następujące dane:
1) dane dotyczące nabywcy, w tym nazwę oraz adres siedziby
lub zamieszkania, a także NIP lub REGON;
2) wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń
grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;
3) datę i miejsce złożenia oświadczenia;
4) czytelny podpis składającego oświadczenie.
3. Naczelnik urzędu celnego, wydaje podmiotom określonym w ust. 1
zaświadczenie uprawniające do nabywania wyrobów akcyzowych określonych
w ust. 1 z obniżoną stawką akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1
pkt 9, 10 i 15.”
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1. Wyjaśnienie celu ustawy.
Proponowane w nowelizacji rozwiązanie zakłada wprowadzenie systemu
uzyskania zaświadczeń, przez nabywców wyrobów akcyzowych z obniżoną stawką
akcyzy, uprawniających do nabywania wyrobów akcyzowych z obniżoną stawką
akcyzy. Zaświadczenia te, wydawane będą nabywcom zainteresowanym
wykorzystaniem oleju napędowego dla celów opałowych, przez organy podatkowe, w
oparciu o składane przez nabywców oświadczenie dokumentujące m.in. ilość, rodzaj i
miejsce położenia urządzeń grzewczych napędzanych olejem opałowym. Uzyskane
zaświadczenie uprawniałoby nabywcę do wyrobów akcyzowych z obniżoną stawką
akcyzy, po przedłożeniu sprzedawcy kopii uzyskanego uprzednio zaświadczenia. W
razie nieprzedstawienia zaświadczenia, sprzedawca stosowałby stawkę akcyzy
podstawową (tj. bez obniżenia). Jednocześnie po stronie sprzedawców pozostałby
obowiązek rejestrowania faktu sprzedaży wyrobów akcyzowych z obniżoną stawką
akcyzy i przekazywania do urzędu celnego comiesięcznych zestawień wskazujących
nabywców tych towarów.
2. Przedstawienie stanu obecnego oraz różnice między dotychczasowym
a przewidywanym stanem prawnym.
Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o podatku akcyzowym uzależniają
zastosowanie obniżonej stawki akcyzy na niektóre wyroby akcyzowe, od spełnienia
skomplikowanych warunków ze strony podmiotów dokonujących sprzedaży tych
podmiotów. Obowiązki te zostały szczegółowo określone w art. 89 ust. 5 – 15 ustawy
o podatku akcyzowym. Sprzedawcy paliw objętych akcyzą zobowiązani są w myśl
dotychczasowych przepisów, w szczególności do odbierania od nabywców wyrobów
akcyzowych oświadczeń o treści określonej w przepisach ustawy, a także
do sporządzania i przekazywania do organu celnego miesięcznego zestawienia
wskazanych oświadczeń. Niespełnienie tych warunków, w tym tak nieistotne z punktu
widzenia fiskalnego uchybienia, jak naruszenie terminu do złożenia wyżej
wymienionego zestawienia, skutkuje dotkliwymi sankcjami w stosunku
do sprzedawców wyrobów akcyzowych. Stosownie bowiem do art. 89 ust. 16
w/w ustawy o podatku akcyzowym, skutkuje to zastosowaniem podwyższonej stawki
akcyzy określonej w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Rozwiązanie
sprowadzające się do nałożenia obowiązku kontroli prawidłowości wykorzystania
wyrobów akcyzowych nabytych z obniżoną stawką akcyzy na sprzedawców tych
wyrobów, nie wydaje się uzasadnione. Wątpliwości konstytucyjne budzi przede
wszystkim stosowanie tak dotkliwych sankcji na wypadek dokonania przez
sprzedawców drobnych i nieistotnych fiskalnie uchybień związanych np. z terminem
do złożenia zestawień oświadczeń uzyskanych od nabywców. Niezasadne jest ponadto
przerzucenie obowiązku kontroli prawidłowości wykorzystania wyrobów akcyzowych
nabytych z obniżona stawką akcyzy na sprzedawców, w miejsce odpowiedniej
kontroli samych nabywców tych wyrobów.
3. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Skutkiem społecznych przedmiotowej nowelizacji będzie wsparcie polskich
przedsiębiorców w zakresie ułatwienia obrotu wyrobami akcyzowymi,
w szczególności olejem napędowym wykorzystywanym do celów opałowych.
Proponowane w nowelizacji rozwiązanie umożliwi z jednej strony weryfikację
przez organy kontroli skarbowej prawidłowości użycia wyrobów akcyzowych –
bezpośrednio u nabywców, z drugiej zaś, wyeliminuje błędną praktykę obarczania
obowiązkiem kontroli sprzedawców tych wyrobów. Wprowadzenie takiego
rozwiązania stanowić będzie pozytywny skutek gospodarczy. Organy celne w oparciu
o złożone przez nabywców oświadczenia będą dysponowały wiedzą, a co za tym idzie
możliwością kontroli nabywców, co do prawidłowości wykorzystania zakupionych z
obniżoną stawką akcyzy wyrobów akcyzowych.
Wnioskodawcy nie dopatrzyli się negatywnych dla budżetu państwa skutków
finansowych.
Skutkiem prawnym przedmiotowej nowelizacji, będzie wyeliminowanie
wątpliwych pod kątem zgodności z Konstytucją sankcji dla sprzedawców wyrobów
akcyzowych, za uchybienia w realizacji obowiązków, związanych z przekazywaniem
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2020
› Pobierz plik