eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

projekt dotyczy wprowadzenia systemu uzyskania zaświadczeń przez nabywców wyrobów akcyzowych z obniżoną stawką akcyzy, uprawniających do nabywania wyrobów akcyzowych z obniżoną stawką akcyzy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2020
  • Data wpłynięcia: 2013-10-28
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 60 dnia 07-02-2014

2020

 
Druk nr 2020 
 
 
Warszawa, 28 października 2013 r. 
SEJM 
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
 
 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani 
posłowie wnoszą projekt ustawy: 
 
 
 - 
o zmianie ustawy o podatku 
akcyzowym
 
 
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy 
upoważniamy pana posła Andrzeja Derę. 
 
 
 
 (-)   Jacek Bogucki; (-) Andrzej Dera;  (-)   Mieczysław  Golba;   (-)   Tomasz 
Górski; 
 (-)   Patryk Jaki;  (-)   Beata Kempa;  (-)   Arkadiusz 
Mularczyk; 
 (-)   Józef Rojek;  (-)   Andrzej Romanek;  (-)   Edward 
Siarka; 
 (-)   Piotr 
Szeliga; 
 (-)   Tadeusz 
Woźniak; 
 (-)   Jan 
Ziobro;  (-)   Kazimierz Ziobro;  (-)   Jarosław Żaczek. 
 
 
 
 
 
 
  Projekt 
 
Ustawa 
z dnia …………. 2013 r. 
o zmianie ustawy o podatku akcyzowym. 
 
 
Art. 1 
W ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 
11, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: 
 
1) w art. 89 ust. 5 otrzymuje brzmienie: 
„5. Sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze 
względu  na  ich  przeznaczenie,  określonych  w  ust.  1  pkt  9,  10  i  15,  jest 
obowiązany  do  uzyskania  od  nabywcy  kopii  zaświadczenia  wydanego  przez 
Naczelnika urzędu celnego, uprawniającego do nabycia wyrobów akcyzowych 
z obniżoną stawką akcyzy określoną w ust. 1 pkt. 9, 10 i 15”; 
  
2) w art. 89 uchyla się ustęp 6, 7, 8, 8a, 9, 10; 
 
3) w art. 89 ust. 14 otrzymuje brzmienie: 
„14. 1) Sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 
sporządza  i  przekazuje  do  właściwego  naczelnika  urzędu  celnego,  
w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano 
sprzedaży,  miesięczne  zestawienie  transakcji  sprzedaży  tych  wyrobów 
akcyzowych. 
2) Zestawienie transakcji określone w pkt 1 zawiera: 
a) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres nabywcy, 
b) datę sprzedaży, 
c) rodzaj i ilość sprzedanych wyrobów akcyzowych. 
3)  Do  zestawienia  sprzedaży,  sprzedawca  załącza  przedłożone  przy  zakupie 
kopie  zaświadczeń  nabywców  uprawniających  ich  do  nabywania  wyrobów 
akcyzowych z obniżoną stawką akcyzy określoną w ust. 1 pkt 9, 10 i 15. 
4)  Sprzedawca  zobowiązany  jest  przechowywać  kopie  uzyskanych  przez 
nabywców zaświadczeń oraz kopie zestawień transakcji sprzedaży przez okres 
5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały mu złożone.”; 
 
4) w art. 89 uchyla się ustęp 15; 
 
5) w art. 89 ust. 16 otrzymuje brzmienie:  
„16.  W  razie  nieprzedstawienia  sprzedawcy  przez  nabywcę  wyrobów 
akcyzowych  określonych  w  ust.  1  pkt  9,  10  i  15  zaświadczenia  określonego  
w art. 89 ust. 5, sprzedawca stosuje stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1.”; 
 
6) dodaje się art. 89a o następującej treści: 
„Art. 89a. 1. Nabywcy wyrobów akcyzowych o których mowa w art. 89 ust. 1 
pkt 9 oraz w art. 89 ust. 1 pkt 10 i 15 z przeznaczeniem ich dla celów 
opałowych,  składają  do  naczelnika  urzędu  celnego  oświadczenie  co  do 
posiadanych urządzeń grzewczych zasilanych w/w wyrobami akcyzowymi.”; 
2. Oświadczenie określone w ust 1 zawiera następujące dane: 
1)    dane  dotyczące  nabywcy,  w  tym  nazwę  oraz  adres  siedziby  
         lub zamieszkania, a także NIP lub REGON; 
2)    wskazanie  rodzaju,  typu  oraz  liczby  posiadanych  urządzeń  
         grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia; 
3)     datę i miejsce złożenia oświadczenia; 
4)     czytelny podpis składającego oświadczenie. 
3.  Naczelnik  urzędu  celnego,  wydaje  podmiotom  określonym  w  ust.  1  
zaświadczenie uprawniające do nabywania wyrobów akcyzowych określonych 
w  ust.  1  z  obniżoną  stawką  akcyzy,  o  której  mowa  w  art.  89  ust.  1  
pkt 9, 10 i 15.”   
 
Art. 2 
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 
 
 

UZASADNIENIE 
 
 
1. Wyjaśnienie celu ustawy. 
 
Proponowane  w  nowelizacji  rozwiązanie  zakłada  wprowadzenie  systemu 
uzyskania  zaświadczeń,  przez  nabywców  wyrobów  akcyzowych  z  obniżoną  stawką 
akcyzy,  uprawniających  do  nabywania  wyrobów  akcyzowych  z  obniżoną  stawką 
akcyzy.  Zaświadczenia  te,  wydawane  będą  nabywcom  zainteresowanym 
wykorzystaniem oleju napędowego dla celów opałowych, przez organy podatkowe, w 
oparciu o składane przez nabywców oświadczenie dokumentujące m.in. ilość, rodzaj i 
miejsce  położenia  urządzeń  grzewczych  napędzanych  olejem  opałowym.  Uzyskane 
zaświadczenie  uprawniałoby  nabywcę  do  wyrobów  akcyzowych  z  obniżoną  stawką 
akcyzy,  po  przedłożeniu  sprzedawcy  kopii  uzyskanego  uprzednio  zaświadczenia.  W 
razie nieprzedstawienia  zaświadczenia,  sprzedawca  stosowałby  stawkę  akcyzy 
podstawową  (tj.  bez  obniżenia).  Jednocześnie  po  stronie  sprzedawców  pozostałby 
obowiązek  rejestrowania  faktu  sprzedaży  wyrobów  akcyzowych  z  obniżoną  stawką 
akcyzy  i  przekazywania  do  urzędu  celnego  comiesięcznych  zestawień  wskazujących 
nabywców tych towarów. 
 
2.  Przedstawienie stanu obecnego  oraz  różnice  między  dotychczasowym  
a przewidywanym stanem prawnym. 
Obecnie  obowiązujące  przepisy  ustawy  o  podatku  akcyzowym  uzależniają 
zastosowanie  obniżonej  stawki  akcyzy  na  niektóre  wyroby  akcyzowe,  od  spełnienia 
skomplikowanych  warunków  ze  strony  podmiotów    dokonujących  sprzedaży  tych 
podmiotów. Obowiązki te zostały szczegółowo określone w art. 89 ust. 5 – 15 ustawy 
o podatku  akcyzowym.  Sprzedawcy  paliw  objętych  akcyzą  zobowiązani  są  w  myśl 
dotychczasowych przepisów, w szczególności do odbierania od nabywców wyrobów 
akcyzowych  oświadczeń  o  treści  określonej  w  przepisach  ustawy,  a  także  
do  sporządzania  i  przekazywania  do  organu  celnego  miesięcznego  zestawienia 
wskazanych oświadczeń. Niespełnienie tych warunków, w tym tak nieistotne z punktu 
widzenia  fiskalnego  uchybienia,  jak  naruszenie  terminu  do  złożenia  wyżej 
wymienionego zestawienia, skutkuje dotkliwymi sankcjami w stosunku  
do sprzedawców wyrobów akcyzowych. Stosownie bowiem do art. 89 ust. 16  
w/w ustawy o podatku akcyzowym, skutkuje to zastosowaniem podwyższonej stawki 
akcyzy określonej w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Rozwiązanie 
sprowadzające  się  do  nałożenia  obowiązku  kontroli  prawidłowości  wykorzystania 
wyrobów  akcyzowych  nabytych  z  obniżoną  stawką  akcyzy  na  sprzedawców  tych 
wyrobów,  nie  wydaje  się  uzasadnione.  Wątpliwości  konstytucyjne  budzi  przede 
wszystkim stosowanie tak dotkliwych sankcji na  wypadek dokonania przez 
sprzedawców drobnych i nieistotnych fiskalnie uchybień związanych np. z terminem 
do złożenia zestawień oświadczeń uzyskanych od nabywców. Niezasadne jest ponadto 
przerzucenie obowiązku kontroli prawidłowości wykorzystania wyrobów akcyzowych 
nabytych  z  obniżona  stawką  akcyzy  na  sprzedawców,  w  miejsce  odpowiedniej 
kontroli samych nabywców tych wyrobów.  
 
3. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne. 
Skutkiem  społecznych  przedmiotowej  nowelizacji  będzie  wsparcie  polskich 
przedsiębiorców  w  zakresie  ułatwienia  obrotu  wyrobami  akcyzowymi,  
w szczególności olejem napędowym wykorzystywanym do celów opałowych. 
Proponowane w nowelizacji rozwiązanie umożliwi z jednej strony weryfikację 
przez  organy  kontroli  skarbowej  prawidłowości  użycia  wyrobów  akcyzowych  – 
bezpośrednio  u  nabywców,  z  drugiej  zaś,  wyeliminuje  błędną  praktykę  obarczania 
obowiązkiem  kontroli  sprzedawców  tych  wyrobów.  Wprowadzenie  takiego 
rozwiązania stanowić będzie pozytywny skutek gospodarczy. Organy celne w oparciu 
o złożone przez nabywców oświadczenia będą dysponowały wiedzą, a co za tym idzie 
możliwością kontroli nabywców, co do prawidłowości wykorzystania zakupionych z 
obniżoną stawką akcyzy wyrobów akcyzowych.  
Wnioskodawcy  nie  dopatrzyli  się  negatywnych  dla  budżetu  państwa  skutków 
finansowych. 
Skutkiem  prawnym  przedmiotowej  nowelizacji,  będzie  wyeliminowanie 
wątpliwych  pod  kątem  zgodności  z  Konstytucją  sankcji  dla  sprzedawców  wyrobów 
akcyzowych, za uchybienia w realizacji obowiązków, związanych z przekazywaniem 
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: