Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia zmian w prawie pracy w szczególności w zakresie: dyskryminacji, mobbingu, stosunku pracy, wynagrodzenia, obowiązków pracodawcy i pracownika, odpowiedzialności porządkowej pracownika oraz za mienie powierzone pracownikowi, czasu pracy, rozpatrywania sporów ze stosunku pracy oraz tworzenia i działalności związków zawodowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1948
- Data wpłynięcia: 2013-10-07
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 74 dnia 12-09-2014
1948
szczeǵlnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunḱw pracy z przyczyn
niedotyczących pracowniḱw jest podyktowana potrzebą implementacji Dyrektywy
Rady nr 98/59/WE z dnia 20 lipca 1998 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw
Członkowskich odnoszących się do zwolnień grupowych (OJ. L 225, 12.8.1998,
p.16 –21; Dz.Urz. UE –polskie wyd. specj. 05, t.3, s. 327). Przepis w nowym
brzmieniu, zgodnie z treścią dyrektywy, będzie zobowiązywać do podania w trakcie
konsultacji procesu zwolnienia grupowe informacji o liczbie ośb przewidzianych w
grupach pracowniḱw, przewidzianych do zwolnienia. Znowelizowany przepis będzie
więc dawał realne podstawy do prowadzenia konsultacji pomiędzy pracodawcą, a
związkami zawodowymi.
IX. W ustawie z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niekt́rych przepiśw Unii
Europejskiej w zakresie ŕwnego traktowania, w art. 8 ust. 1 tej ustawy prowadza się
otwarty katalog przesłanek cech podlegających ochronie prawnej zatrudnionych, w
spośb analogiczny do ujęcia tego problemu w Kodeksie pracy. W art. 8 ust. 3 ustawy
wprowadza się pojęcie dyskryminacji przez asocjację – na zasadach identycznych z
zawartymi w Kodeksie pracy, definiując to pojęcie jako nieŕwne traktowanie
motywowane przeświadczeniem o przynależności osoby lub ośb do grupy, o cechach
prawnie chronionych bąd́ poprzez powiązanie z nią. Zmiany te mają przyczynić się
do pełniejszej ochrony ośb zatrudnionych przed nieŕwnym traktowaniem oraz
zapewnić jednakowy standard ochrony ośb wykonujących pracę na podstawie
umowy cywilnoprawnej z tym, kt́ry został przewidziany dla pracowniḱw.
X. W ustawie z dnia 10 pádziernika 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za
pracę proponuje się skreślenie art. 6 ust. 2 i 3. Celem nowelizacji jest likwidacja
nieŕwnego traktowania młodych pracowniḱw na rynku pracy, kt́rych można w
dzisiejszym stanie prawnym zatrudniać z wynagrodzeniem określonym na poziomie
jedynie 80 proc. ustawowego minimalnego wynagrodzenia za pracę. Celem płacy
minimalnej jest zapewnienie młodym pracownikom podstawy utrzymania i
bezpieczeństwa socjalnego. Płaca minimalna nie może być traktowana jak nagroda za
staż pracy. Jej zadania są bowiem inne. Traktowanie przedmiotowego przepisu jako
preferencji dla zatrudniania młodych pracowniḱw jest nie do pogodzenia z funkcją
gwarancyjną i ochronną prawa pracy oraz realiami rynkowymi, w kt́rych wysokość
płacy minimalnej nie daje podstaw, co do możliwości jej obniżania w stosunku do
określonych grup społecznych wyodrębnianych wiekowo, płciowo, zawodowo czy
terytorialnie.
XI. Projektowana ustawa dokonuje także zmian w ustawie z dnia 23 maja 1991 r.
o rozwiązywaniu spoŕw zbiorowych. Proponuje się skreślenie w ustawie art. 4 ust. 1,
kt́ry stanowi, że nie jest dopuszczalne prowadzenie sporu zbiorowego w celu
poparcia indywidualnych żądań pracowniczych, jeżeli ich rozstrzygnięcie jest możliwe
w postępowaniu przed organem rozstrzygającym spory o roszczenia pracowniḱw.
Należy zauważyć, że instytucja strajku opiera się stosowaniu presji ze strony
pracowniḱw na pracodawcę, w celu uwzględnienia stanowiska załogi w procesie
decyzyjnym pracodawcy. Wyłączenie z dopuszczalnego zakresu spraw związanych np.
z ustaleniem istnienia stosunku pracy wobec ośb zatrudnianych na podstawie uḿw
cywilnoprawnych czy spraw dotyczących zapłaty zaległego wynagrodzenia przez
pracodawcę lub stosowania dyskryminacji w zatrudnieniu stanowi arbitralne
ograniczenie dla konstytucyjnego prawa do strajku. W art. 22 ustawy proponuje się
uzupełnienie przesłanek dopuszczalności strajku solidarnościowego o obronę praw i
intereśw ośb zatrudnionych na podstawie stosunku prawnego innego niż stosunek
pracy. Przepis ten w proponowanym brzmieniu ma stanowić lepszą ochronę praw
ośb, kt́re nie posiadają prawa do strajku.
XII. Projektowana ustawa dokonuje także zmian w treści ustawy z dnia 30
sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.
Proponuje się po pierwsze, wprowadzenie w art. 14(1) ustawy wymoǵw
kompetencyjnych dla ośb delegowanych przez załogę do zasiadania w radzie
nadzorczej. Osoby te powinny posiadać wykształcenie wyższe oraz 3 - letnie
doświadczenie zawodowe na stanowiskach pracy związanych z działalnością
gospodarczą, finansową, obsługą prawną, zarządzaniem lub nadzorem
właścicielskim. Zmiana ma doprowadzić do wprowadzenia do rad nadzorczych
menadżeŕw odpowiedzialnych przed pracownikami. Po drugie, w art. 14(2) ustawy
uzupełnia się lukę prawną, kt́ra polega na tym, że osobie wybranej przez załogę
przedsiębiorstwa do reprezentowania jej w radzie nadzorczej nie przysługuje w
obecnym stanie prawnym roszczenie o zobowiązania sṕłki do złożenia oświadczenia
o powołaniu do rady nadzorczej, gdy walne zgromadzenie, tego nie uczyni. Ustawa
przyznaje to roszczenie.
XIII. W ustawie z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, proponuje się
w art. 2 ust. 1-3 przyznanie pełnego prawa koalicji, nie tylko pracownikom, ale także
osobom, kt́re wykonują pracę zarobkową na podstawie stosunḱw cywilnoprawnych.
W konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy nr 87 z 1948 r. o Wolności
Związkowej i Ochronie Praw Związkowych, przyjęto że prawo do tworzenia i
przystępowania do organizacji związkowych ma przysługiwać osobom pracującym,
zwanymi czasem „lud́mi pracy”. Wskazują na to użyte odpowiednio w wersjach
angielskiej i francuskiej słowa: „worker” i „travailleurs”. W polskiej ustawie
związkowej zdefiniowano podmioty uprawnione do podejmowania działalności
związkowej w pełnym jej zakresie – zawężająco, co sprawia wyklucza m.in. osoby
zatrudniane na podstawie uḿw cywilnoprawnych czy pracujących na własny
rachunek. Projektowana ustawa dostosowuje więc zapisy prawa związkowego do
regulacji międzynarodowych oraz zapewnia większą ochronę osobom, kt́re nie
posiadają statusu pracowniḱw.
W art. 13(1) ust. 1 nowelizowanej ustawy proponuje się wprowadzenie
ograniczeń dla zasiadania w kolejnych kadencjach w ciałach statutowych związḱw
zawodowych. Celem tej regulacji jest demokratyzacja procesu sprawowania władzy w
związkach zawodowych oraz prowadzenie większej rotacji w wybieraniu władz tych
organizacji, co wraz z nowelizacją art. 31 ust. 1 ustawy ma przeciwdziałać alienacji
związḱw zawodowych. Ostatnia wspomniana zmiana ma na celu zniesienie sytuacji,
w kt́rej zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy w związku z wykonywaniem
funkcji związkowej pozwala na pełną rezygnację z pracy zawodowej. Projektowany
przepis ma umożliwić działaczom związkowym kontynuowanie pracy związkowej, ale
nakłada na nich jednocześnie obowiązek utrzymania zatrudnienia na dotychczasowym
stanowisku i w tym samym otoczeniu pracowniczym, w zmniejszonym wymiarze,
maksymalnie do połowy czasu pracy pracownika.
Proponowane zmiany w art. 25(1) ust. 2 ustawy zmierzają do zastąpienia
obowiązku składania kwartalnych sprawozdań dotyczących stanu liczebnego
organizacji związkowej – obowiązkiem odpowiedzi na zapytanie pracodawcy w
przedmiocie liczebności związku. Wydaje się, że w proponowanej formie realizacja
obowiązku informacyjnego związḱw zawodowych wobec pracodawćw jest bardziej
zasadna.
Podsumowując projektowane zmiany, kt́rych celem, obok modernizacji prawa
pracy i lepszego przystosowania go do zmieniających się realíw gospodarki
rynkowej, są także ochrona praw pracowniczych i słusznych intereśw pracodawćw,
należy przywołać opinię, kt́ra znalazła się w podsumowaniu kilkuletnich prac
Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy, i kt́ra bliska jest także autorom projektowanej
ustawy: "Dostosowanie prawa pracy do zasad państwa demokratycznego i gospodarki
społeczno-rynkowej oraz innych zasad ustrojowych oznacza konieczność oparcia go
na niepodważalnym paradygmacie ochrony pracy pracowniḱw i ośb wykonujących
pracę w warunkach podobnych do pracowniczych. Trzeba przy tym podkreślić, że
ochronna funkcja prawa pracy ukształtowała się właśnie w warunkach gospodarki
rynkowej, zatem wprowadzenie takiej gospodarki w Polsce nie może być argumentem
na rzecz osłabienia prawnej ochrony pracy.".
3. Obciążenie finansowe dla budżetu państwa i jednostek samorządu
terytorialnego.
Ustawa nie powoduje obciążeń finansowych dla budżetu państwa i jednostek
samorządu terytorialnego.
4. Założenia projektów aktów wykonawczych.
Ustawa nie wymaga wydania akt́w wykonawczych do jej stosowania.
5. Informacja o odbytych konsultacjach społecznych
Projekt ustawy nie był poddany konsultacjom społecznym w rozumieniu art. 34 ust. 3
Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
6. Zgodność projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.
Treść ustawy jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1948 › Pobierz plik