Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Belize o wymianie informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Londynie dnia 16 maja 2013 r.
projekt dotyczy wymiany informacji w sprawach podatkowych w celu ograniczenia unikania opodatkowania i "wykreślenia" terytorium Belize z listy krajów stosujących szkodliwe praktyki podatkowe
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1886
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Belize o wymianie informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Londynie dnia 16 maja 2013 r.
- data uchwalenia: 2013-12-06
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 95
1886
Druk nr 1886
Warszawa, 29 października 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-90-13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o ratyfikacji Umowy między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem
Belize o wymianie informacji w
sprawach podatkowych, podpisanej w
Londynie dnia 16 maja 2013 r.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Spraw
Zagranicznych oraz Minister Finansów.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 16 maja 2013 r. została podpisana w Londynie Umowa między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Belize o wymianie informacji w sprawach
podatkowych, w następującym brzmieniu:
Po zaznajomieniu się z powyższą Umową, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
oświadczam, że:
− została ona uznana za słuszną, zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej
zawartych,
− jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona,
− będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej
Polskiej.
Dano w Warszawie dnia
PREZYDENT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
PREZES RADY MINISTRÓW
10/41rch
Projekt
U S T A W A
z dnia
o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Belize
o wymianie informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Londynie
dnia 16 maja 2013 r.
Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Belize o wymianie
informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Londynie dnia 16 maja 2013 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
10/40rch
UZASADNIENIE
I.
Potrzeba i cel zawarcia Umowy
Do końca lat dziewięćdziesiątych międzynarodowa wymiana informacji przebiegała
zasadniczo na podstawie dwustronnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Na
podstawie artykułu 26 Modelowej Konwencji Podatkowej OECD i ONZ właściwe organy
podatkowe Umawiających się Państw mogły wymieniać informacje konieczne do
poprawnego stosowania umowy podatkowej lub ustawodawstwa wewnętrznego
Umawiających się Państw. Do 1999 r. wymiana była ograniczona jedynie do podatków
objętych Konwencją. Następnie artykuł 26 ustęp 1 został rozszerzony na podatki „bez
względu na ich rodzaj i nazwę nakładanych przez Umawiające się Państwa lub ich jednostki
terytorialne albo organy lokalne ...”. System ten zawierał pewne ograniczenia, do których
zalicza się bez wątpienia fakt, iż obejmuje on wyłącznie państwa związane ze sobą siecią
umów podatkowych i nie dotyczy krajów (głównie rajów podatkowych), które nie zawarły
takich umów.
W 1996 r. OECD podjęła działania na rzecz wypracowania środków ograniczających
zakłócenia wywołane przez szkodliwą konkurencję podatkową o negatywnych skutkach dla
decyzji inwestycyjnych i finansowych, a w konsekwencji dla krajowych podstaw
opodatkowania. Działania te doprowadziły do opracowania w 1998 r. raportu, który ustalił
trzy grupy krajów:
1) państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się do wyeliminowania istniejących
szkodliwych praktyk podatkowych;
2) raje podatkowe wymienione przez OECD, wobec których mogą być podjęte środki
obronne (za definicję „raju podatkowego” podano brak podatków albo jedynie podatki
nominalne oraz inne kluczowe czynniki, tj. brak skutecznej wymiany informacji, brak
przejrzystości przepisów, brak faktycznej działalności);
3) państwa nieczłonkowskie, z którymi będzie podjęty dialog w celu zbliżenia ich do
projektu.
Kolejne działania podjęte przez OECD doprowadziły do powstania listy krajów uznanych za
raje podatkowe. Lista ta została sporządzona po wzajemnej wymianie opinii i po przyznaniu
danym terytoriom możliwości podjęcia zobowiązania wobec OECD do zaniechania praktyk
podatkowych określonych jako szkodliwe. Akceptując powyższe warunki, obszary te musiały
zobowiązać się do wprowadzenia przejrzystości przepisów i skutecznej wymiany informacji.
W kwietniu 2002 r. został zredagowany, przy pełnej współpracy terytoriów, które
zobowiązały się do współpracy z OECD, ostateczny tekst modelowej umowy stanowiącej
wzorzec OECD dla skutecznej wymiany informacji, która ma na celu wzmocnienie
międzynarodowej współpracy w celu ograniczenia unikania opodatkowania i tym samym
ograniczenia skali nadużyć podatkowych.
W kwietniu 2009 r. OECD opublikowała 3 listy krajów: „białą”, do której zaliczono państwa
przestrzegające zasad współpracy podatkowej, „szarą” obejmującą kraje i regiony, które
zobowiązały się do przestrzegania międzynarodowych norm w dziedzinie wymiany
informacji, ale ich jeszcze w pełni nie zrealizowały oraz „czarną” obejmującą państwa
odmawiające współpracy w dziedzinie fiskalnej. Wymienione wyżej listy są na bieżąco
aktualizowane.
Ze względu na stosowane rozwiązania podatkowe OECD umieściła Belize na tzw. szarej
liście krajów, które nie stosują międzynarodowo uzgodnionych standardów w zakresie
opodatkowania. Jednakże Belize zwiększyło aktywność w zakresie zawierania umów
dotyczących wymiany informacji w sprawach podatkowych. Zgodnie z raportem OECD
w sprawie postępów w implementacji standardów dotyczących wymiany informacji
podatkowej z grudnia 2010 r., Belize zostało usunięte z powyższej szarej listy i wpisane na
tzw. białą listę krajów, które wdrożyły międzynarodowo uzgodnione standardy w zakresie
opodatkowania.
Polska nie zawarła dotychczas z Belize umowy o wymianie informacji w sprawach
podatkowych. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie określenia krajów
i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową dla celów podatku dochodowego
od osób prawnych, Belize znajduje się na liście krajów oraz terytoriów stosujących szkodliwą
konkurencję podatkową.
Zawarcie umowy o wymianie informacji w sprawach podatkowych stało się możliwe z uwagi
na całkowitą zmianę podejścia administracji Belize do kwestii wymiany informacji
podatkowych.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1886 › Pobierz plik