Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1795
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1623
1795
2011 r. wskazują, że 73% emigrantów przebywało za granicą w związku z pracą.
Wszystkie osoby migrujące w ramach UE, EOG i Konfederacji Szwajcarskiej
podlegają koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego i w większości
przypadków konieczne jest wykorzystanie dokumentów unijnych w celu
potwierdzenia ich uprawnień.
Zgodnie z szacunkowymi danymi za 2011 r. zebranymi z instytucji, które będą
prowadziły punkty kontaktowe w ramach Systemu EESSI, a obecnie wykonują
zadania z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w oparciu
o wymianę papierową – średnioroczne przepływy dokumentów od 2004 r. do
chwili obecnej wyniosły nie mniej niż dane przedstawione w poniższej tabeli:
Instytucja
Liczba
Liczba
formularzy/dokumentów formularzy/dokumentów
otrzymanych
wystawionych
Ministerstwo Pracy i Polityki
Społecznej (obejmuje dane
108 110
140 001
z samorządów województw)
Narodowy Fundusz Zdrowia
100 850
291 366
Zakład Ubezpieczeń
119 161
1 143 086
Społecznych – obejmuje
również dane:
• Kasy Rolniczego
Ubezpieczenia
Społecznego,
• Zakładu Emerytalno-
-Rentowego
Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych,
• Wojskowego Biura
Emerytalnego,
• Biura Emerytalnego
Służby Więziennej
Wprowadzenie wymiany informacji drogą elektroniczną wpłynie korzystnie na
budżet jednostek sektora finansów publicznych, w związku z likwidacją obowiązku
wymiany dokumentacji papierowej, co przyczyni się do znacznego ograniczenia
15
dotychczasowych kosztów związanych z przesyłaniem formularzy drogą pocztową.
Szacuje się, że korzyści wynikające z pełnego wprowadzenia Systemu EESSI
obejmą:
1) krótszy okres niezbędny na potwierdzenie uprawnień osób ubezpieczonych
oraz osób uprawnionych do świadczeń w związku z eliminacją wymiany
papierowej dokumentacji pomiędzy państwami członkowskimi,
2) szybszą wymianę informacji w związku z unieważnieniem uprawnień do
rzeczowych świadczeń zdrowotnych (NFZ),
3) szybszą wymianę informacji związanych z potwierdzeniem przebytych
okresów ubezpieczenia lub zatrudnienia,
4) oszczędność pracy pracowników instytucji łącznikowych i właściwych
związanej z przekazywaniem dokumentów i ich drukowaniem,
5) skrócenie czasu niezbędnego na prowadzenie wyjaśnień w zakresie
zakwestionowanych
rozliczeń pomiędzy instytucjami łącznikowymi,
instytucjami właściwymi i instytucjami miejsca zamieszkania lub pobytu,
6) oszczędność czasu pracy pracowników instytucji łącznikowych i instytucji
właściwych wynikające z eliminacji czasu niezbędnego na obsługę
papierowych dokumentów (powielanie i wysyłka pocztowa),
7) szybsze i skuteczniejsze wykrywanie nadużyć w korzystaniu z systemu
zabezpieczenia społecznego w związku ze skróconym czasem wymiany
informacji.
Jednocześnie korzyści – oszczędności, związane z pełnym wprowadzeniem
Systemu EESSI, tj. pełną wymianą elektroniczną pomiędzy państwami
członkowskimi, szacowane są na poziomie ok. 4,9 mln zł rocznie, zgodnie
z przedstawionymi danymi dotyczącymi przepływów w ramach instytucji,
w których powstaną punkty kontaktowe, w tym po stronie Narodowego Funduszu
Zdrowia – możliwe oszczędności na poziomie ok. 1 mln zł, po stronie Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych – ok. 2,9 mln zł, na poziomie Ministerstwa Pracy
i Polityki Społecznej – instytucji właściwych – ok. 1 mln zł.
Zakładane oszczędności i korzyści z wprowadzenia wymiany elektronicznej
dokumentów w ramach Systemu EESSI w większości związane będą z eliminacją
kosztów powielania i wysyłki dokumentów (koszty papieru, eksploatacji urządzeń,
koszty związane z wysyłką pocztową, w tym przesyłkami poleconymi za zwrotnym
16
potwierdzeniem odbioru) oraz kosztów związanych z powielaniem i przesyłaniem
dokumentów pomiędzy instytucjami łącznikowymi i właściwymi. Jednocześnie
zakłada się, że w zakresie obsługi korespondencji na terenie kraju (poza Systemem
EESSI) koszty pozostaną bez zmian (koszty związane m.in. z prowadzonymi
postępowaniami administracyjnymi lub ubezpieczeniowymi).
Przewiduje się, że skutki finansowe wprowadzenia projektowanych regulacji
wpłyną na zwiększenie wydatków z budżetu państwa, w szczególności w limicie
części 44 budżetu państwa – Zabezpieczenie społeczne – o kwotę 0,97 mln zł
w 2014 r. oraz o kwotę 0,51 mln zł od 2015 r. Koszty te będą związane
z zapewnieniem utrzymania i dostosowania systemów do wymagań Komisji
Europejskiej (ok. 0,15 mln zł) oraz potrzebą obsługi nowego zadania w ww. części
budżetowej – obsługi punktu kontaktowego (0,36 mln zł – na podstawie danych ze
sprawozdania o zatrudnieniu i wynagrodzeniach Rb-70 za okres od początku roku
do końca IV kwartału 2012 r. – przeciętne miesięczne wynagrodzenie członków
korpusu służby cywilnej [razem z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym]
w części 44 – Zabezpieczenie społeczne). Wydatki wynikające z przepisów
przedmiotowej ustawy zostaną sfinansowane w roku 2014 przez Ministra Pracy
i Polityki Społecznej, w ramach wydatków zaplanowanych w projekcie ustawy
budżetowej na rok 2014, przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 27 września
2014 roku.
W pozostałym zakresie nie wpłynie to na zwiększenie wydatków budżetu państwa
przeznaczonych na funkcjonowanie jednostek objętych regulacją wymienionych
w pkt 1. Wejście w życie proponowanych rozwiązań zostanie sfinansowane
w ramach limitów ustalonych dla jednostek wymienionych w pkt 1 i nie powinno
angażować dodatkowych środków finansowych w roku wejścia w życie ustawy, jak
i w latach następnych. Przyjęcie proponowanych regulacji nie wpłynie również na
zatrudnienie w krajowych instytucjach zaangażowanych obecnie w wymianę
dokumentów papierowych w ramach europejskiej koordynacji systemów
zabezpieczenia społecznego, gdyż wprowadzenie regulacji usprawni obsługę
dokumentów, które będą przekazywane do instytucji drogą elektroniczną.
Wprowadzenie projektowanych regulacji nie wpłynie również na zwiększenie
wydatków z budżetu jednostek samorządu terytorialnego – samorządów
województw, związanych z realizacją europejskiej koordynacji systemów
17
zabezpieczenia społecznego, a jedynie zmieni sposób realizacji dotychczasowego
zadania poprzez wprowadzenie wymiany elektronicznej dokumentów
z wykorzystaniem
dostępnych
systemów
informatycznych
i sieci
teleinformatycznych.
4. Wpływ
regulacji na rynek pracy, na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, oraz na sytuację
i rozwój regionalny
Powyższe propozycje projektu ustawy nie będą miały wpływu na rynek pracy, na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość ani na sytuację i rozwój
regionalny państwa. Projektowana ustawa nie będzie miała negatywnego wpływu
na segmenty rynku pracy i nie będzie zakłócać w jakikolwiek sposób
mechanizmów konkurencji. Przedmiotu regulacji nie stanowią bowiem kwestie
gospodarcze, konkurencji, monopolizacji, prywatyzacji, itd. Projektowana ustawa
nie zmienia istoty funkcjonowania gospodarki ani zadań i roli przedsiębiorców.
5. Wpływ regulacji na gospodarstwa domowe
Projektowana ustawa wpłynie korzystnie na prawa jednostek – obywateli
migrujących, przemieszczających się wewnątrz Unii Europejskiej, a także
członków ich rodzin, przez poprawę jakości i zwiększenie szybkości obsługi
i wymiany informacji pomiędzy instytucjami zabezpieczenia społecznego, w celu
ustalania praw obywateli i wysokości przysługujących świadczeń. Ponadto
funkcjonowanie punktów kontaktowych przyczyni się do poprawy obsługi klientów
wszystkich wymienionych instytucji przez usprawnienie i przyspieszenie
załatwiania spraw rozstrzyganych na podstawie przepisów o koordynacji systemów
zabezpieczenia społecznego.
09/09/EP
18
TABELA ZBIEŻNOŚCI
projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem
Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia
Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
z przepisami
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004
z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego (Dz. Urz. WE L 166 z 30.04.2004, str.1, z późn. zm.;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 5, str. 72, z późn. zm.)
oraz
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009
z dnia 16 września 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE)
nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
(Dz. Urz. UE L 284 z 30.10.2009, str. 1, z późn. zm.)
Artykuł projektu ustawy
Artykuł rozporządzenia 883/2004
art. 1 do art. 9
art. 78
Artykuł projektu ustawy
Artykuł rozporządzenia 987/2009
art. 5 pkt 1 i 2, art.7 pkt 2, art.8 pkt 1,
art. 1 ust. 2 lit. a
art. 9 pkt 4 i 5, art. 13
art. 1 do art. 9
art. 2 ust. 2
art. 1 do art. 9
art. 4 ust.2
art. 14
art. 95 ust. 1
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1795 › Pobierz plik