eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1795
  • Data wpłynięcia: 2013-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • data uchwalenia: 2013-11-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1623

1795

Ponadto  wyniki  ostatniego Narodowego Spisu Powszechnego na koniec marca 
2011 r. wskazują, że 73% emigrantów przebywało za granicą w związku z pracą. 
Wszystkie  osoby  migrujące  w  ramach  UE,  EOG  i  Konfederacji  Szwajcarskiej 
podlegają  koordynacji  systemów  zabezpieczenia  społecznego  i  w  większości 
przypadków konieczne jest wykorzystanie dokumentów unijnych w celu 
potwierdzenia ich uprawnień. 
Zgodnie z szacunkowymi danymi  za  2011  r.  zebranymi  z  instytucji,  które  będą 
prowadziły  punkty  kontaktowe  w  ramach  Systemu  EESSI,  a  obecnie  wykonują 
zadania z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia  społecznego  w  oparciu 
o wymianę  papierową  –  średnioroczne  przepływy  dokumentów  od  2004  r.  do 
chwili obecnej wyniosły nie mniej niż dane przedstawione w poniższej tabeli: 
 
Instytucja 
Liczba 
Liczba 
formularzy/dokumentów  formularzy/dokumentów 
otrzymanych 
wystawionych 
Ministerstwo Pracy i Polityki 
 
 
Społecznej (obejmuje dane 
108 110 
140 001 
z samorządów województw) 
 
Narodowy Fundusz Zdrowia 
100 850 
291 366 
 
Zakład Ubezpieczeń 
119 161 
1 143 086 
Społecznych – obejmuje 
 
 
również dane: 
•  Kasy Rolniczego 
Ubezpieczenia 
Społecznego, 
•  Zakładu Emerytalno- 
-Rentowego 
Ministerstwa Spraw 
Wewnętrznych, 
•  Wojskowego Biura 
Emerytalnego, 
•  Biura Emerytalnego 
Służby Więziennej 
 
Wprowadzenie  wymiany  informacji  drogą  elektroniczną  wpłynie  korzystnie  na 
budżet jednostek sektora finansów publicznych, w związku z likwidacją obowiązku 
wymiany  dokumentacji  papierowej, co  przyczyni  się  do  znacznego  ograniczenia 
15 
 
dotychczasowych kosztów związanych z przesyłaniem formularzy drogą pocztową. 
Szacuje  się,  że  korzyści  wynikające  z  pełnego  wprowadzenia  Systemu  EESSI 
obejmą: 
1)  krótszy  okres  niezbędny  na  potwierdzenie  uprawnień  osób  ubezpieczonych 
oraz  osób  uprawnionych  do  świadczeń  w  związku  z  eliminacją  wymiany 
papierowej dokumentacji pomiędzy państwami członkowskimi, 
2)  szybszą  wymianę  informacji  w  związku  z  unieważnieniem  uprawnień  do 
rzeczowych świadczeń zdrowotnych (NFZ), 
3)  szybszą  wymianę  informacji  związanych  z  potwierdzeniem  przebytych 
okresów ubezpieczenia lub zatrudnienia, 
4)  oszczędność  pracy  pracowników  instytucji  łącznikowych  i  właściwych 
związanej z przekazywaniem dokumentów i ich drukowaniem, 
5)  skrócenie  czasu  niezbędnego  na  prowadzenie  wyjaśnień  w  zakresie 
zakwestionowanych 
rozliczeń  pomiędzy  instytucjami  łącznikowymi, 
instytucjami właściwymi i instytucjami miejsca zamieszkania lub pobytu, 
6)  oszczędność  czasu  pracy  pracowników  instytucji  łącznikowych  i  instytucji 
właściwych  wynikające  z  eliminacji  czasu  niezbędnego  na  obsługę 
papierowych dokumentów (powielanie i wysyłka pocztowa), 
7)  szybsze  i  skuteczniejsze  wykrywanie  nadużyć  w  korzystaniu  z  systemu 
zabezpieczenia  społecznego  w  związku  ze  skróconym  czasem  wymiany 
informacji.  
Jednocześnie  korzyści  –  oszczędności,  związane  z  pełnym  wprowadzeniem 
Systemu  EESSI,  tj.  pełną  wymianą  elektroniczną  pomiędzy  państwami 
członkowskimi,  szacowane  są  na  poziomie  ok.  4,9  mln  zł  rocznie,  zgodnie 
z przedstawionymi  danymi  dotyczącymi  przepływów  w ramach instytucji, 
w których powstaną punkty kontaktowe,  w tym po stronie Narodowego Funduszu 
Zdrowia  –  możliwe  oszczędności  na  poziomie  ok. 1 mln  zł,  po stronie Zakładu 
Ubezpieczeń  Społecznych  –  ok.  2,9  mln  zł,  na poziomie Ministerstwa Pracy 
i Polityki Społecznej – instytucji właściwych – ok. 1 mln zł.  
Zakładane  oszczędności  i  korzyści  z  wprowadzenia  wymiany  elektronicznej 
dokumentów w ramach Systemu EESSI w większości związane będą z eliminacją 
kosztów powielania i wysyłki dokumentów (koszty papieru, eksploatacji urządzeń, 
koszty związane z wysyłką pocztową, w tym przesyłkami poleconymi za zwrotnym 
16 
 
potwierdzeniem odbioru) oraz kosztów związanych z powielaniem i przesyłaniem 
dokumentów  pomiędzy  instytucjami  łącznikowymi  i  właściwymi.  Jednocześnie 
zakłada się, że w zakresie obsługi korespondencji na terenie kraju (poza Systemem 
EESSI)  koszty  pozostaną  bez  zmian  (koszty  związane  m.in.  z  prowadzonymi 
postępowaniami administracyjnymi lub ubezpieczeniowymi). 
Przewiduje  się,  że  skutki  finansowe  wprowadzenia  projektowanych  regulacji 
wpłyną na zwiększenie  wydatków z budżetu państwa, w szczególności  w limicie 
części  44  budżetu  państwa  –  Zabezpieczenie  społeczne  –  o  kwotę  0,97  mln  zł 
w 2014  r.  oraz  o  kwotę  0,51  mln  zł  od  2015  r.  Koszty  te  będą  związane 
z zapewnieniem  utrzymania i dostosowania  systemów  do  wymagań  Komisji 
Europejskiej (ok. 0,15 mln zł) oraz potrzebą obsługi nowego zadania w ww. części 
budżetowej – obsługi punktu kontaktowego (0,36 mln zł – na podstawie danych ze 
sprawozdania o zatrudnieniu i wynagrodzeniach Rb-70 za okres od początku roku 
do  końca  IV  kwartału  2012  r.  –  przeciętne  miesięczne  wynagrodzenie  członków 
korpusu  służby  cywilnej  [razem z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym] 
w części  44  –  Zabezpieczenie  społeczne).  Wydatki  wynikające  z  przepisów 
przedmiotowej  ustawy  zostaną  sfinansowane  w  roku  2014  przez  Ministra  Pracy 
i Polityki  Społecznej,  w ramach wydatków zaplanowanych w projekcie ustawy 
budżetowej  na  rok  2014,  przyjętej  przez  Radę  Ministrów  w  dniu  27  września 
2014 roku. 
W pozostałym zakresie nie wpłynie to na zwiększenie wydatków budżetu państwa 
przeznaczonych na funkcjonowanie jednostek  objętych  regulacją  wymienionych 
w pkt 1.  Wejście  w  życie  proponowanych  rozwiązań  zostanie  sfinansowane 
w ramach limitów ustalonych dla jednostek wymienionych w pkt 1  i nie powinno 
angażować dodatkowych środków finansowych w roku wejścia w życie ustawy, jak 
i w latach następnych. Przyjęcie  proponowanych  regulacji nie wpłynie  również na 
zatrudnienie  w  krajowych  instytucjach  zaangażowanych  obecnie  w  wymianę 
dokumentów papierowych w ramach europejskiej koordynacji systemów 
zabezpieczenia  społecznego,  gdyż  wprowadzenie  regulacji  usprawni  obsługę 
dokumentów, które będą przekazywane do instytucji drogą elektroniczną. 
Wprowadzenie  projektowanych  regulacji  nie  wpłynie  również  na  zwiększenie 
wydatków  z  budżetu  jednostek  samorządu  terytorialnego  –  samorządów 
województw,  związanych  z  realizacją  europejskiej  koordynacji  systemów 
17 
 
zabezpieczenia  społecznego, a jedynie zmieni sposób realizacji dotychczasowego 
zadania poprzez wprowadzenie wymiany elektronicznej dokumentów 
z wykorzystaniem 
dostępnych 
systemów 
informatycznych 
i sieci 
teleinformatycznych.  
4.  Wpływ 
regulacji  na  rynek  pracy,  na  konkurencyjność  gospodarki 
i przedsiębiorczość,  w  tym  na  funkcjonowanie  przedsiębiorstw,  oraz  na  sytuację 
i rozwój regionalny 
Powyższe propozycje projektu ustawy nie będą miały wpływu na rynek pracy, na 
konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość  ani  na  sytuację  i  rozwój 
regionalny państwa. Projektowana ustawa nie będzie miała negatywnego wpływu 
na  segmenty  rynku  pracy  i  nie  będzie  zakłócać  w  jakikolwiek  sposób 
mechanizmów konkurencji. Przedmiotu  regulacji  nie  stanowią  bowiem  kwestie 
gospodarcze, konkurencji, monopolizacji, prywatyzacji, itd. Projektowana ustawa 
nie zmienia istoty funkcjonowania gospodarki ani zadań i roli przedsiębiorców. 
5.  Wpływ regulacji na gospodarstwa domowe 
Projektowana  ustawa  wpłynie  korzystnie  na  prawa  jednostek  –  obywateli 
migrujących,  przemieszczających  się  wewnątrz  Unii  Europejskiej,  a  także 
członków  ich  rodzin,  przez  poprawę  jakości  i  zwiększenie  szybkości  obsługi 
i wymiany  informacji  pomiędzy  instytucjami  zabezpieczenia  społecznego,  w  celu 
ustalania praw obywateli  i  wysokości  przysługujących  świadczeń.  Ponadto 
funkcjonowanie punktów kontaktowych przyczyni się do poprawy obsługi klientów 
wszystkich wymienionych instytucji przez usprawnienie i przyspieszenie 
załatwiania spraw rozstrzyganych na podstawie przepisów o koordynacji systemów 
zabezpieczenia społecznego. 
 
 
 
 
 
 
09/09/EP 
18 
 
TABELA ZBIEŻNOŚCI  
projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem 
Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia 
Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej 
z przepisami  
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004  
z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia 
społecznego (Dz. Urz. WE L 166 z 30.04.2004, str.1, z późn. zm.;  
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 5, str. 72, z późn. zm.)  
oraz  
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009  
z dnia 16 września 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) 
nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego  
(Dz. Urz. UE L 284 z 30.10.2009, str. 1, z późn. zm.) 
 
Artykuł projektu ustawy 
Artykuł rozporządzenia 883/2004 
art. 1 do art. 9 
art. 78  
 
Artykuł projektu ustawy 
Artykuł rozporządzenia 987/2009 
art. 5 pkt 1 i 2, art.7 pkt 2, art.8 pkt 1,  
art. 1 ust. 2 lit. a 
art. 9 pkt 4 i 5, art. 13 
art. 1 do art. 9 
art. 2 ust. 2 
art. 1 do art. 9  
art. 4 ust.2 
art. 14 
art. 95 ust. 1 
 
strony : 1 ... 5 . [ 6 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: