Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia możliwości głosowania korespondencyjnego a także udogodnień dla osób niepełnosprawnych; możliwości zmiany przez wójta umiejscowienia lokalu wyborczego w nadzwyczajnych okolicznościach, zmian w zakresie finansowania komitetów wyborczych i środków prowadzenia kampanii wyborczej, likwidacji instytucji zaświadczenia z PKW o rejestracji list kandydatów, bez konieczności zbierania podpisów, uproszczenia regulacji dot. skutków łączenia mandatów i jednoczesnego kandydowania oraz obsadzania miejsc po zmarłych kandydatach
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1786
- Data wpłynięcia: 2013-08-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1072
1786
„Art. 505a. Pełnomocnik finansowy komitetu wyborczego, który w związku z
wyborami nie dopełnia obowiązku prowadzenia, umieszczania na stronie internetowej
lub uaktualniania rejestru zaciągniętych kredytów lub rejestru wpłat osób fizycznych,
podlega karze grzywny.”;
50) art. 516 otrzymuje brzmienie:
„Art. 516. Do postępowania w sprawach, o których mowa w art. 494-496, art. 498,
art. 499, art. 503, art. 505, art. 505a, art. 511-513a, stosuje się przepisy o postępowaniu
w sprawach o wykroczenia.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001
r. Nr 142, poz. 590, z późn. zm.) w art. 31 w ust. 3 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„Utrata członkostwa w zarządzie województwa następuje w dniu wyboru lub
zatrudnienia.”.
Art. 3. W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001
r. Nr 142, poz. 1592, z późn. zm.) w art. 26 w ust. 3 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„Utrata członkostwa w zarządzie powiatu następuje w dniu wyboru lub zatrudnienia.”.
Art. 4. Przepisów ustaw, zmienianych w art. 1-3 w brzmieniu wynikającym z niniejszej
ustawy, nie stosuje się do kadencji trwającej w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62,
poz. 558, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr
116, poz. 1206 i Nr 167, poz. 1759, z 2006 r. Nr 126, poz. 875 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 173, poz.
1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 216, poz. 1370 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241, z
2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675 oraz z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 149, poz.
887 i Nr 217, poz. 1281.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62,
poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz.
1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 167, poz. 1759, z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz.
1111 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 92, poz. 753 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr
40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675 oraz z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281.
- 15 -
U Z A S A D N I E N I E
1. Cel projektu ustawy
Celem projektu ustawy jest ujednolicenie lub poprawienie niektórych instytucji prawa
wyborczego, tj.:
1)
wprowadzenie ułatwień dla wyborców: rozszerzenie możliwości głosowania
korespondencyjnego dla wszystkich wyborców, wprowadzenie dalszych udogodnień dla
osób niepełnosprawnych,
2)
umożliwienie wójtowi, w nadzwyczajnych okolicznościach, zmiany umiejscowienia
lokalu wyborczego,
3)
zastąpienie określenia „wartości niepieniężne” określeniem „korzyści majątkowe o
charakterze niepieniężnym”,
4)
ustanowienie pewnych zasad prowadzenia kampanii wyborczej w radiu i telewizji,
5)
rozszerzenie obowiązku udostępniania wykazów wpłat obywateli polskich na rzecz
dużych komitetów wyborczych, także na wpłaty na rzecz komitetów lokalnych,
6)
wprowadzenie regulacji przewidującej odrzucenie przez PKW sprawozdania
finansowego komitetu wyborczego tylko w przypadku kiedy pozyskane, przyjęte lub
wydatkowane z naruszeniem przepisów środki finansowe przekraczają 1% ogólnej
kwoty przychodów komitetu wyborczego,
7)
nałożenie obowiązku współpracy organów administracji w zakresie badania sprawozdań
finansowych komitetów, także z komisarzami wyborczymi, a nie tylko z PKW,
8)
rozwiązanie problemu nakładających się terminów rejestracji list wyborczych w
wyborach do Sejmu i przedłożenia zaświadczenia o zarejestrowaniu list w połowie
okręgów,
9)
wprowadzenie w przypadku posłów do Parlamentu Europejskiego, analogicznych
skutków połączenia mandatu poselskiego z innymi funkcjami, jak w przypadku
parlamentarzystów krajowych, wprowadzenie automatycznej utraty funkcji członka
zarządu powiatu lub województwa, w przypadku objęcia innej funkcji,
10) wprowadzenie karalności pełnomocnika finansowego w przypadku niedopełnienia
obowiązku prowadzenia, umieszczania na stronie internetowej lub uaktualniania rejestru
zaciągniętych kredytów lub rejestru wpłat osób fizycznych,
- 16 -
11) dostosowanie przepisów Kodeksu wyborczego do wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
Proponowane zmiany obejmują głównie Kodeks wyborczy, a incydentalnie także
ustrojowe ustawy samorządowe.
2. Różnice między przepisami dotychczasowymi a proponowanymi
Głosowanie korespondencyjne. Głosowanie korespondencyjne - dotychczas dostępne
w kraju dla osób niepełnosprawnych, a za granicą dla wszystkich wyborców - zostało
zweryfikowane praktycznie w wyborach do Sejmu i Senatu w 2011 r. Trybunał
Konstytucyjny ocenił, iż głosowanie korespondencyjne jest zgodne z Konstytucją. Zdaniem
autorów projektu ustawy, należy umożliwić korzystanie z tej formy głosowania wszystkim
wyborcom. Upowszechnienie głosowania korespondencyjnego realizuje konstytucyjną zasadę
powszechności prawa wyborczego. Rozszerzenie uprawnień do korzystania z tej formy
głosowania, korzystnie wpłynie na frekwencję wyborczą. Proponuje się też by głosowanie
korespondencyjne w kraju i za granicą było uregulowane w jednym rozdziale; konsekwencją
tego jest ujednolicenie niektórych procedur głosowania korespondencyjnego.
Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. (1) Proponuje się skrócenie z 14 do 5 dni
przed wyborami terminu na złożenie przez wyborcę niepełnosprawnego wniosku o dopisanie
do spisu wyborców w wybranym przez niego lokalu. Kodeks wyborczy przewiduje ogólny
termin 5 dni na dokonanie tej czynności, nie ma więc powodu by termin dla osób
niepełnosprawnych był dłuższy. Zarazem proponuje się by wyborca niepełnosprawny mógł
wybierać lokal spośród wszystkich lokali na obszarze gminy, a nie tylko spośród lokali
przystosowanych dla osób niepełnosprawnych, tak jak jest dotychczas. (2) Proponuje się też
skreślenie przepisu nakazującego wyborcy, pragnącemu skorzystać z nakładki w alfabecie
Braille'a, złożenie stosowanego wniosku najpóźniej 14 dnia przed dniem wyborów; skreślenie
tego przepisu będzie skutkować tym, że w każdym lokalu w kraju powinny być dostępne
nakładki. (3) Proponuje się, by zamiar głosowania przez pełnomocnika mógł być zgłoszony
do 9 dnia przed dniem wyborów. (4) Dotychczas dla osób niepełnosprawnych musiało być
dostosowanych 1/5 - a od 1 stycznia 2015 r. 1/3 - lokali wyborczych. Proponuje się podnieść
tą ostatnią wartość do 2/5.
Zmiana umiejscowienia lokalu wyborczego. Dotychczas nie było możliwości zmiany
umiejscowienia lokalu wyborczego bez uprzedniej uchwały rady gminy. W nowelizacji
- 17 -
proponuje się by w nadzwyczajnych okolicznościach, gdy zaistnieje potrzeba niezwłocznej
zmiany miejsca lokalu wyborczego (w związku z pożarem, powodzią itp.), zmiany takiej, na
czas najbliższych wyborów, mógł dokonać wójt.
Zmiany w zakresie finansowania komitetów wyborczych i środków prowadzenia
kampanii wyborczej. (1) Dotychczas PKW odrzucała sprawozdanie finansowe komitetu
wyborczego, kiedy pozyskał, przyjął lub wydatkował środki finansowe z naruszeniem
przepisów, niezależnie od wielkości kwoty tych środków. Proponuje się, by w pewnych
przypadkach PKW mogła przyjąć takie sprawozdanie z zastrzeżeniami, pod warunkiem
jednak, że suma zakwestionowanych środków nie przekroczy 1% ogólnej kwoty przychodów
komitetu wyborczego. (2) Proponuje się też, by komitety mogły przyjmować korzyści
majątkowe o charakterze niepieniężnym nie tylko w postaci nieodpłatnego
rozpowszechniania plakatów i ulotek wyborczych przez osoby fizyczne - tak jak dotychczas -
lecz także w postaci pomocy w pracach biurowych udzielanej przez osoby fizyczne.
Termin na rejestrację list kandydatów do Sejmu bez konieczności zbierania
podpisów. Dotychczas w wyborach do Sejmu, komitet wyborczy, który zarejestrował listy
kandydatów w co najmniej połowie okręgów, mógł zarejestrować pozostałe listy bez
konieczności zbierania podpisów, pod warunkiem, że przedstawił zaświadczenie PKW, iż
zarejestrował listy w co najmniej połowie okręgów. Ostatnim dniem zgłaszania list
kandydatów był 40 dzień przed dniem wyborów. Jednocześnie PKW wystawiała
zaświadczenia również do 40 dnia przed dniem wyborów. Mogło to niekiedy oznaczać, że
choć komitet złożył listy kandydatów wraz z podpisami w połowie okręgów w 40-tym dniu
przed dniem wyborów, to decyzje komisji okręgowych o zarejestrowaniu tych list zapadły na
tyle późno, że PKW nie zdążyła wydać zaświadczenia w czasie, w którym komitet mógłby z
niego skorzystać w celu rejestracji pozostałych list, bez konieczności zbierania podpisów.
Proponuje się zatem likwidację instytucji zaświadczenia oraz by komitet, który zebrał
podpisy i zgłosił listy w co najmniej połowie okręgów, mógł zgłaszać kolejne listy bez
konieczności zbierania podpisów. Informację o listach, zarejestrowanych na podstawie
zebranych podpisów, okręgowe komisje niezwłocznie będą przesyłać Państwowej Komisji
Wyborczej, a PKW prześle niezwłocznie komisjom okręgowym informację, iż komitet
zarejestrował listy na podstawie podpisów, w co najmniej połowie okręgów. Ryzyko jednak -
że jedna lub więcej okręgowych komisji odmówi zarejestrowania listy na podstawie
zebranych podpisów, a liczba takich okręgów spadnie poniżej połowy, co uniemożliwi
- 18 -
rejestrację pozostałych list, pod którymi nie zebrano podpisów - spada na komitet wyborczy.
Na pewno jednak wykluczy to taką sytuację, która miała miejsce w 2011 r., kiedy to komitet
wyborczy, mimo że ostatecznie zarejestrował listy w oparciu o podpisy w co najmniej
połowie okręgów, nie mógł skorzystać z uprawnienia do rejestracji pozostałych list bez
konieczności zbierania podpisów.
Organ stwierdzający wygaśniecie mandatu wójta. Dotychczas, w przypadku, gdy
wójt obejmie w trakcie sprawowania mandatu wójta, funkcje wymienione w art. 27 ustawy z
dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (funkcja wójta lub jego zastępcy w innej
gminie, członkostwo w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w gminie, w
której jest wójtem lub zastępcą wójta, zatrudnienie w administracji rządowej, mandat posła
lub senatora), to stwierdzenie wygaśnięcia mandatu wójta należy do rady gminy. Proponuje
się, by wygaśnięcie mandatu w tym zakresie stwierdzał komisarz wyborczy. Ponadto
proponuje się przeniesienie kompetencji na komisarza w tym zakresie, także w przypadku
utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów. Zmiana polega na
przeniesieniu kompetencji z rady gminy na komisarza wyborczego.
Uregulowanie kampanii wyborczej w niepublicznym radiu i telewizji.
Dotychczasowe przepisy nie regulują kwestii prowadzenia kampanii wyborczej w mediach
niepublicznych. Proponuje się, by przywrócić przepisy obowiązujące w tym zakresie w
pierwotnej wersji Kodeksu wyborczego ze stycznia 2011 r. ze zmianami redakcyjnymi.
Poprawienie błędów terminologicznych („wartości niepieniężne”). Dotychczas
ustawa niejednolicie posługiwała się określeniami „korzyści majątkowe o charakterze
niepieniężnym”, „wartości niepieniężne” itd. Proponuje się, by najszerszym pojęciem było
określenie: „korzyści majątkowe”, które z kolei mogą przybrać postać „środków
finansowych” albo „korzyści majątkowych o charakterze niepieniężnym”.
Sprawozdania finansowe. (1) Proponuje się wprowadzić obowiązek udostępniania
wykazu wpłat obywateli polskich na rzecz komitetów wyborczych, także w przypadku
komitetów lokalnych, a nie jak dotychczas, tylko ponadlokalnych. (2) Proponuje się, by
organy administracji publicznej miały obowiązek współpracy w zakresie badania sprawozdań
finansowych nie tylko z Państwową Komisją Wyborczą - jak jest dotychczas, lecz także z
komisarzami wyborczymi. (3) Proponuje się też wprowadzenie karalności pełnomocnika
finansowego za niedopełnienie obowiązku prowadzenia, umieszczania na stronie internetowej
lub uaktualniania rejestru zaciągniętych kredytów lub rejestru wpłat osób fizycznych.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1786 › Pobierz plik