eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

projekt dotyczy zasad udzielania przez banki komercyjne przedsiębiorcom kredytu technologicznego oraz umożliwienia przyspieszenia wypłat środków beneficjentom poprzez ujednolicenie sposobu ich wypłaty z procedurą wypłaty obowiązującą w ramach innych działań PO IG

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1623
  • Data wpłynięcia: 2013-08-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
  • data uchwalenia: 2013-09-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1240

1623


Druk nr 1623


Warszawa, 23 lipca 2013 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja



Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o niektórych formach
wspierania działalności innowacyjnej.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Marię Małgorzatę Janyską.

(-) Elżbieta Achinger; (-) Małgorzata Adamczak; (-) Tadeusz Arkit; (-) Paweł
Arndt; (-) Urszula Augustyn; (-) Joanna Bobowska; (-) Krzysztof Brejza; (-) Jacek
Brzezinka;
(-) Zofia
Czernow;
(-) Andrzej
Czerwiński;
(-) Alicja
Dąbrowska;
(-) Artur Dunin; (-) Arkady Fiedler; (-) Krzysztof
Gadowski; (-) Stanisław Gawłowski; (-) Tomasz Głogowski; (-) John Abraham
Godson; (-) Rafał Grupiński; (-) Andrzej Gut-Mostowy; (-) Marek Hok; (-) Maria
Małgorzata
Janyska;
(-) Bożena
Kamińska;
(-) Domicela
Kopaczewska;
(-) Sławomir
Kowalski; (-) Jacek Kozaczyński; (-) Jerzy
Kozdroń;
(-) Robert Kropiwnicki; (-) Marek
Krząkała;
(-) Tomasz
Kulesza; (-) Józef Lassota; (-) Tomasz Lenz; (-) Arkadiusz Litwiński; (-) Beata
Małecka-Libera; (-) Katarzyna Matusik-Lipiec; (-) Anna Nemś; (-) Tomasz Piotr
Nowak; (-) Mirosława Nykiel; (-) Marzena Okła-Drewnowicz; (-) Zbigniew
Pacelt; (-) Witold Pahl; (-) Lucjan Marek Pietrzczyk; (-) Julia Pitera; (-) Marek
Plura;
(-) Krystyna
Poślednia; (-) Damian Raczkowski; (-) Grzegorz
Raniewicz; (-) Ireneusz Raś; (-) Dariusz Rosati; (-) Dorota Rutkowska; (-) Marek
Rząsa;
(-) Krystyna
Sibińska;
(-) Waldemar
Sługocki;
(-) Adam
Szejnfeld; (-) Iwona Śledzińska-Katarasińska; (-) Marcin Święcicki; (-) Tomasz
Tomczykiewicz; (-) Piotr Van der Coghen; (-) Marek Wójcik; (-) Ryszard
Zawadzki.
USTAWA
z dnia 2013 r.
o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

Art. 1.
W ustawie z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
(Dz. U. z 2008 r. Nr 116, poz. 730, z 2010 r. Nr 75, poz. 473, Nr 96, poz. 620, Nr 257, poz.
1726, z 2011 r. Nr 85, poz. 457, Nr 106, poz. 622.) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 3 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Bank kredytujący może zawierać umowy o udzielenie kredytu technologicznego
do dnia 29 listopada 2013 r.”;
2) uchyla się art. 4 ust. 3;
3) w art. 8 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Bank Gospodarstwa Krajowego zawiera umowę o wypłatę premii
technologicznej do dnia 31 grudnia 2013 r.”;
4) w art. 11:
a. ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Bank Gospodarstwa Krajowego przekazuje premię technologiczną na spłatę
części kapitału kredytu technologicznego na rachunek w banku kredytującym
wskazany w umowie o wypłatę premii technologicznej.”,
b. ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Wypłata premii technologicznej następuje na wniosek przedsiębiorcy złożony
do Banku Gospodarstwa Krajowego, za pośrednictwem banku kredytującego.”,
c. po ust. 5 dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:
„6. Po zrealizowaniu co najmniej 25 % planowanej wartości inwestycji
technologicznej przedsiębiorca może składać wnioski o płatność pośrednią premii
technologicznej.
7. Wniosek o płatność pośrednią powinien zawierać:
1) zestawienie faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej
oraz dowodów ich zapłaty dokumentujących wydatki, o których mowa w
art. 10 ust. 5 i 6;
2) oświadczenie o niezaleganiu z zapłatą podatku dochodowego za rok
obrotowy poprzedzający rok złożenia wniosku o wypłatę premii
technologicznej;
3) oświadczenie o niezaleganiu z zapłatą podatku od towarów i usług na
koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o wypłatę
premii technologicznej;
4) oświadczenie o niezaleganiu z zapłatą podatku akcyzowego na koniec
miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o wypłatę premii
technologicznej;
5) oświadczenie o niezaleganiu z zapłatą podatków i opłat lokalnych na
koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o wypłatę
premii technologicznej;
6) oświadczenie o niezaleganiu z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne
i zdrowotne na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku
o wypłatę premii technologicznej.”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.



















UZASADNIENIE

Przepisy ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności
innowacyjnej umożliwiają udzielanie przez banki komercyjne przedsiębiorcom kredytu
technologicznego, którego część zostaje spłacona przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze
środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa (spłata części
kredytu jest dokonywana w formie premii technologicznej). Kredyt technologiczny jest
instrumentem realizowanym w ramach działania 4.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna
Gospodarka, 2007- 2013 (PO IG). Instrument ten w sposób bezpośredni przyczynia się do
rozwoju innowacyjności polskich przedsiębiorstw. Wynika to z jego konstrukcji, która
premiuje projekty polegające na wdrażaniu technologii będących wynikami własnych
opracowań przedsiębiorców lub będących wynikami przeprowadzonych na ich zlecenie prac
rozwojowych, dotyczących nowych rozwiązań procesowych i produkcyjnych. Zatem
z punktu widzenia konkurencyjności polskiej gospodarki istotnym jest umożliwienie jak
najszerszego wykorzystania tego instrumentu w ramach ram czasowych określonych dla
Programu PO IG.
Proces kontraktacji środków w ramach działania 4.3 PO IG Kredyt technologiczny był
znacząco opóźniony z uwagi na ograniczony dostęp do tego instrumentu przed dokonaną
w 2011 r. nowelizacją ustawy (ustawa z dnia 3 lutego 2011 r. w sprawie zmiany ustawy
o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, Dz. U. Nr 85, poz. 457). Od tego
momentu znacząco wzrosła liczba złożonych wniosków o premię technologiczną.
Od początku funkcjonowania kredytu technologicznego w ramach PO IG, tj. od lipca 2009 r.
do BGK wpłynęło łącznie 1528 wniosków o dofinansowanie, z czego 1314 po zmianie
kryteriów dostępu wprowadzonych nowelizacją. Podczas ostatniego naboru wniosków
w październiku 2012 r. złożonych zostało około 600 wniosków.
Proces oceny wniosków o przyznanie premii technologicznej został zakończony
w czerwcu 2013 r. Część projektów, pomimo spełnienia kryteriów ustawowych, została
umieszczona na listach rezerwowych w oczekiwaniu na zwiększenie dostępnej puli środków,
co nastąpiło w początkach lipca br. Dodatkowe zasilenie Funduszu Kredytu
Technologicznego jak również pojawiające się podczas realizacji projektów oszczędności
pozwolą na przyznanie dofinansowania projektom znajdującym się obecnie na listach
rezerwowych oraz na ewentualne przyznanie promes premii technologicznej projektom
zakwalifikowanym do dofinansowania w wyniku pozytywnie zakończonej wieloetapowej
procedury odwoławczej.
Celem jak najpełniejszego wykorzystania środków UE oraz wsparcia maksymalnie dużej
liczby przedsiębiorstw, projekt nowelizacji zakłada zatem wyeliminowanie ograniczenia
terminu przyznawania promes premii technologicznej przez BGK (aktualnie możliwe jest to
jedynie do 15 września 2013 r.) oraz wydłużenie terminu na zawieranie umów o udzielenie
kredytu technologicznego (zmiana z końca października na koniec listopada 2013 r.).
Wprowadzenie konkretnego terminu w jakim BGK może zawrzeć umowę o wypłatę premii
technologicznej (do 31 grudnia 2013 r., po zawarciu przez bank kredytujący umowy kredytu
technologicznego) wynika z unijnych przepisów dotyczących zasad udzielania pomocy
publicznej.
Drugim celem projektu nowelizacji jest umożliwienie przyspieszenia wypłat środków
beneficjentom, poprzez ujednolicenie sposobu ich wypłaty z procedurą wypłaty obowiązującą
w ramach innych działań PO IG. Aktualnie wypłata dofinansowania (premii technologicznej)
następuje dopiero po zrealizowaniu inwestycji technologicznej, przepisy znowelizowanej
ustawy nie pozwalają bowiem na dokonywanie na rzecz beneficjentów (małych i średnich
przedsiębiorstw) wypłat zaliczkowych lub wypłat częściowych. Powoduje to ograniczenie
w dostępie do środków finansowych podczas realizacji inwestycji, ograniczając możliwości
rozwoju przedsiębiorstw w zakresie prowadzonej dotychczasowej działalności. W efekcie
warunki funkcjonowania przedsiębiorstw korzystających z działania 4.3 PO IG były
trudniejsze w porównaniu do przedsiębiorstw korzystających z dotacji udzielanych w ramach
innych działań PO IG, gdzie są możliwe częściowe wypłaty dofinansowania już w trakcie
realizacji inwestycji.
Kwestia ta jest szczególnie istotna dla przedsiębiorstw wprowadzających innowacyjne
produkty i usługi, gdyż okres zwrotu tego typu inwestycji może być znacząco dłuższy
w porównaniu do inwestycji typowych.
W celu przyspieszenia wypłaty dofinansowania, projekt nowelizacji ustawy przewiduje
możliwość występowania przez przedsiębiorcę z wnioskami o płatność pośrednią, które
stanowiłyby podstawę do częściowej wypłaty premii technologicznej już po zrealizowaniu co
najmniej 25% zakresu rzeczowego inwestycji. Rozwiązanie takie byłoby korzystne dla
przedsiębiorców, ponieważ zaciągnięty na realizację inwestycji kredyt technologiczny byłby
częściowo spłacony przez Bank Gospodarstwa Krajowego jeszcze przed zakończeniem
inwestycji technologicznej. Dzięki tej zmianie warunki wypłaty premii technologicznej będą
zbliżone do warunków wypłaty dofinansowania (dotacji) w ramach pozostałych działań
PO IG (częściowa refundacja kosztów kwalifikowanych po udokumentowaniu ich
poniesienia).
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: