eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

projekt dotyczy udrożnienia kanału transakcji subpartycypacyjnych przeprowadzanych przez banki poprzez wprowadzenie zmian regulacji opodatkowania przychodów ze zbycia praw do strumienia pieniądza z sekurytyzowanych wierzytelności z tyt. kredytów oraz zwolnienia od podatku przychodów Krajowego Funduszu Kapitałowego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1610
  • Data wpłynięcia: 2013-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym
  • data uchwalenia: 2013-11-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1387

1610

Projektowana zmiana dotyka w głównej mierze sekurytyzacji
przeprowadzanej w drodze subpartycypacji, a więc umowy, w której inicjator
sekurytyzacji (podmiot będący właścicielem sekurytyzowanej wierzytelności)
zobowiązuje się do przekazania świadczeń związanych z sekurytyzowaną
wierzytelnością do drugiego podmiotu. Ten ostatni nabywa prawo do części lub
całości pożytków z tytułu wierzytelności, choć inicjator sekurytyzacji pozostaje
nadal właścicielem sekurytyzowanych aktywów.
W obecnym stanie prawnym z przychodów banków wyłącza się – zgodnie
z art. 12 ust. 4 pkt 15 lit. c) u.p.d.p. - m.in. przychody ze zbycia funduszowi
sekurytyzacyjnemu albo towarzystwu funduszy inwestycyjnych tworzącemu
fundusz sekurytyzacyjny wierzytelności z tytułu kredytów (pożyczek) - do
wysokości niespłaconej części udzielonych kredytów (pożyczek). Projekt
zakłada, że wyłączeniu takiemu będą podlegać również kwoty ze zbycia praw
do strumienia pieniądza w części niewymagalnej sekurytyzowanych
wierzytelności z tytułu kredytów (pożyczek) objętych umową o subpartycypację
(nowy tiret drugie w art. 12 ust. 4 pkt 15 lit. c) u.p.d.p.). Zasada ta nie miałaby
zastosowania jedynie do przychodów ze zbycia wierzytelności z tytułu kredytów
(pożyczek) w części dotyczącej odsetek z tych kredytów (pożyczek) (nowe
brzmienie ust. 4e w art. 12 u.p.d.p.).
Jednocześnie nowy ust. 4f w art. 12 u.p.d.p. określa moment powstania
przychodów dla celów podatkowych ze zbycia funduszowi sekurytyzacyjnemu
lub
towarzystwu
funduszy
inwestycyjnych
tworzącemu
fundusz
sekurytyzacyjny praw do strumienia pieniądza w części sekurytyzowanych
wierzytelności z tytułu kredytów (pożyczek) objętych umową o
subpartycypację. Przychód ten będzie powstawać w dacie wymagalności rat
kapitałowych, a jeżeli spłata sekurytyzowanej wierzytelności nastąpi wcześniej
– w dacie faktycznej zapłaty raty. W zdaniu drugim nowego ust. 4f w art. 12
u.p.d.p. definiowany jest sposób ustalania tego przychodu. Przychód w takim
przypadku ustalany będzie w odniesieniu do kwoty uzyskanej z tytułu zbycia
praw do strumienia pieniężnego, przy czym dla celów podatkowych brana
będzie pod uwagę jedynie ta część, która odpowiada udziałowi, jaki stanowi
wymagalna lub zapłacona rata kapitałowa w kwocie stanowiącej sumę rat
kapitałowych z tytułu kapitałowej części kredytów (pożyczek) objętych umową
subpartycypacyjną.
Ze zmianami tymi łączone są zmiany w zakresie ustalania kosztów
uzyskania
przychodów
dotyczące
transakcji
sekurytyzacyjnych
przeprowadzanych w drodze subpartycypacji (zmiany w art. 15 i 16 u.p.d.p. –
art. 1 pkt 2 i 3 projektu).

Ad 2) W obecnym stanie prawnym od podatku dochodowego zwolnione
są przychody Krajowego Funduszu Kapitałowego określone w art. 6 pkt 1 i 2
ustawy z dnia 4 marca 2005r. o Krajowym Funduszu Kapitałowym (Dz.U. Nr
57, poz. 591 z późn. zm.). Od podatku zwolnione są więc, zgodnie z art. 17 ust.
1 pkt 41 u.p.d.p.:
a) dotacje otrzymane z budżetu państwa,
b) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz inne środki
pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi.
Projekt zakłada zwolnienie od podatku również odsetek od tych środków
przechowywanych na rachunkach lub lokatach bankowych.



II. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy


Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej

III. Analiza projektu ustawy pod kątem prawa Unii Europejskiej
Przedmiot projektu ustawy nie jest regulowany prawem Unii Europejskiej

IV. Konkluzje
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Autor:
Jacek Kulicki
Specjalista ds. finansów publicznych
Weryfikacja: M. Korolewska


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona

deskryptory bazy REX: podatek dochodowy, Unia Europejska


Warszawa, 18 marca 2013 roku
BAS-WASGiPU-WAPEiM-604/13


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia w sprawie możliwości uznania stwierdzenia czy poselski projekt
ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Jakub Szulc) wykonuje prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a ust. 1 regulaminu Sejmu

Przedstawiony do zaopiniowania projekt ustawy o zmianie ustawy o
podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje zmiany w ustawie z dnia
15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. jedn. Dz.U. z
2011r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.; dalej: u.p.d.p.), w zakresie:
1) ustalania przychodów i kosztów ich uzyskania w odniesieniu do transakcji
sekurytyzacyjnych (art. 1 pkt 1-3 projektu; zmiany: art. 12 u.p.d.p. – nadanie
nowego brzmienia lit. c) w art. 12 ust. 4 pkt 15 i ust. 4e oraz dodanie nowego
ust. 4f, art. 15 u.p.d.p. – skreślenie ust. 1p i dodanie pkt 4 w ust. 1h, art. 16
u.p.d.p. – dodanie nowego ust. 3g). Projektowana zmiana dotyka w głównej
mierze sekurytyzacji przeprowadzanej w drodze subpartycypacji, a więc
umowy, w której inicjator sekurytyzacji (podmiot będący właścicielem
sekurytyzowanej wierzytelności) zobowiązuje się do przekazania świadczeń
związanych z sekurytyzowaną wierzytelnością do drugiego podmiotu. Jej istotą
jest uznanie, że przychód z takich transakcji, w odniesieniu do zbycia praw do
strumienia pieniądza, będzie powstawał w dacie wymagalności rat
kapitałowych, a jeżeli spłata sekurytyzowanej wierzytelności nastąpiła
wcześniej – w dacie faktycznej zapłaty raty;
2) zwolnienia od podatku przychodów Krajowego Funduszu Kapitałowego (art. 1
pkt 4 Projektu; nowe brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 41 u.p.d.p.). Istotą
projektowanej zmiany jest zwolnienie od podatku dochodowego – obok dotacji
z budżetu państwa oraz środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i
innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, niepodlegających
zwrotowi – również odsetek od tych środków przechowywanych na rachunkach
lub lokatach bankowych.

Przedmiot projektu nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. Projekt
ustawy nie jest projektem ustawy wykonującym prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.


Autor:
Jacek Kulicki (Weryfikacja: M.Korolewska)
Specjalista ds. finansów publicznych


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona


deskryptory bazy REX: podatek dochodowy, Unia Europejska








Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, podatki


strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: