eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o Sądzie Najwyższym

Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o Sądzie Najwyższym

projekt dotyczy podniesienia, z dotychczasowych 70 do 75 lat, granicy wieku, z którym sędzia Sądu Najwyższego z urzędu przechodziłby w stan spoczynku

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1591
  • Data wpłynięcia: 2013-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Sądzie Najwyższym
  • data uchwalenia: 2014-06-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1081

1591


Druk nr 1591


Warszawa, 10 lipca 2013 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezydent

Rzeczypospolitej Polskiej



Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

-
o zmianie ustawy o Sądzie
Najwyższym.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że do reprezentowania mojego
stanowiska w toku prac nad projektem ustawy upoważniam Pana Krzysztofa
Huberta Łaszkiewicza – Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej.


(-) Bronisław Komorowski
Projekt
USTAWA
z dnia


2013 r.
o zmianie ustawy o Sądzie Najwyższym





Art. 1. W ustawie z dnia 23 listopada 2002 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U.
z 2013 r. poz. 499) w art. 30 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Sędzia Sądu Najwyższego przechodzi w stan spoczynku z dniem
ukończenia 75 roku życia.".

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.












2
Uzasadnienie.

W projektowanej ustawie o zmianie ustawy o Sądzie Najwyższym (Dz. U. z 2013 r.
poz. 499) przewiduje się podniesienie - z dotychczasowych 70 do 75 lat - granicy wieku, z
którym sędzia Sądu Najwyższego z urzędu przechodziłby w stan spoczynku. Celem tej
ustawy jest umożliwienie sędziom, którzy posiadają ogromną wiedzę prawniczą oraz
doświadczenie, niezbędne do wykonywania pracy na tym stanowisku, dalsze pełnienie
służby dla dobra Państwa i społeczeństwa.
Należy podkreślić, że jest to zbieżne z aktualną polityką Rządu zmierzającą do
wydłużenia okresu aktywności zawodowej Polaków. Sędziowie kończący obecnie 70 lat
wykazują się w ogromnej większości pełną sprawnością psychofizyczną oraz intelektualną,
nie wydaje się zatem słuszne i celowe, aby ich uposażenia pobierane w stanie spoczynku
obciążały budżet państwa, kiedy mogą oni jeszcze piastować urząd i efektywnie wykonywać
przypisane do niego obowiązki. W ciągu ostatnich 5 lat globalne kwoty wydatków na ten cel
wzrastały rokrocznie powyżej poziomu inflacji (por. poniższe zestawienie). Wydłużenie
okresu aktywności zawodowej sędziów Sądu Najwyższego przyniosłoby niewątpliwie
znaczne oszczędności w zakresie wydatków publicznych z części budżetu znajdującej się
w dyspozycji SN.

Rodzaj
Wykonanie w zł wydatków budżetowych z
świadczeń
tytułu uposażeń SSN w stanie spoczynku
(rozdz. 75312, § 3110) za rok

2008
2009
2010
2011
Uposażenia
9 438 537,10
11 186 702,13
12 154 739,50
12 720 193,90
sędziów
Uposażenia
3 556 746,66
4 143 911,63
4 175 975,69
4 129 915,54
rodzinne

Tabela: poziom uposażeń sędziów w stanie spoczynku i ich rodzin (wg wykonania wydatków)

Projekt nie niesie ze sobą zagrożenia dla należytego wykonywania obowiązków
służbowych również dlatego, że w zmienianej ustawie zawarty jest przepis przewidujący
skierowanie osoby chorej lub niezdolnej do pełnienia obowiązków sędziowskich na badania
wykonywane przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zarówno
negatywny wynik badania, jak i nieuzasadniona odmowa poddania się tej czynności,
upoważniają do przeniesienia sędziego w stan spoczynku, czego dokonuje się uchwałą
3
Krajowej Rady Sądownictwa (por. art. 31 ustawy o Sądzie Najwyższym). Przedmiotowa
regulacja umożliwi upoważnionemu do tego organowi - Kolegium Sądu Najwyższego -
odpowiednie reagowanie na przypadki faktycznej utraty zdolności do pełnienia obowiązków
przez sędziów kończących 70 lat.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje dodatkowych wydatków
z budżetu państwa ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: