eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wyodrębnienia ze struktury Komendy Głównej Policji Centralnego Biura Śledczego Policji jako organu Policji właściwego w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości zorganizowanej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1381
  • Data wpłynięcia: 2013-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1199

1381

zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczo ci zorganizowanej.
Przedstawiony model pozwoli na podniesienie efektywno ci prowadzonych działań
przez optymalne wykorzystanie kadr, funduszy i logistyki poprzez ich dopasowanie do
specyfiki działania nowej jednostki. Proponowane zmiany usprawnią współpracę
między jednostkami Policji a jednocze nie CB P nadal pozostanie w jej strukturze.
Dotychczasowa struktura organizacyjna CB KGP jako komórki organizacyjnej
KGP pozwalała na korzystanie z rozwiązań odnoszących się do cało ci jednostki,
które obejmowały nie tylko CB KGP, ale także inne komórki organizacyjne KGP.
Dotyczyło to m.in. takich spraw jak ustanowienie pełnomocnika ochrony informacji
niejawnych, obsługa prawna czy audyt wewnętrzny. Z chwilą utworzenia CB P jako
jednostki organizacyjnej, zgodnie z odrębnymi przepisami niezbędnym będzie
utworzenie dodatkowych stanowisk przynależnych jednostce budżetowej. W nowej
strukturze przewidziano, przy utrzymaniu dotychczasowych komórek organizacyjnych
realizujących zadania na poziomie centralnym, powołanie następujących komórek
organizacyjnych i stanowisk samodzielnych:
1. Pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych
2. Inspektora ds. bezpieczeństwa teleinformatycznego
3. Głównego Księgowego
4. Wydziału Finansowego
5. Wydziału Zaopatrzenia
6. Głównej Komisji Inwentaryzacyjnej
7. Wydziału Łączno ci i Informatyki
8. Zespołu ds. prawnych
9. Samodzielnego stanowiska ds. ochrony praw człowieka
10. Rzecznika prasowego
11. Audytu wewnętrznego
Potrzeba ich ustanowienia wynika z zapewnienia wła ciwej koordynacji spraw
merytorycznych związanych bezpo rednio ze zwalczaniem zorganizowanej
przestępczo ci w jej wymiarze kryminalnym, narkotykowym, ekonomicznym, ale
także konieczno ci spełnienia wymogów ustawowych wynikających np. z ustawy o
ochronie informacji niejawnych.


15
OCENA SKUTKÓW REGULACJI



1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt ustawy obejmuje swoim działaniem Policję: jej jednostki organizacyjne w
postaci Komendy Głównej Policji, w ramach której funkcjonuje obecnie Centralne
Biuro ledcze KGP, które autor projektu chce wyodrębnić jako osobną jednostkę
organizacyjną; Centralne Biuro ledcze KGP oraz komórki organizacyjne
wojewódzkich komend Policji. Wprowadzone zmiany usprawnią działanie tych
jednostek i pozytywnie wpłyną na sposób ich organizacji.

2. Konsultacje społeczne
Ze względu na zakres przedmiotowy projekt ustawy w naszej ocenie nie wymaga
przeprowadzenia konsultacji społecznych.

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wej cie w życie proponowanych zmian nie spowoduje dodatkowych wydatków dla
budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Sposób
finansowania Centralnego Biura ledczego Policji jako dysponenta rodków
budżetowych może jedynie wpłynąć na bardziej efektywny i celowy sposób ich
wydatkowania.

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wej cie w życie proponowanych zmian nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wej cie w życie proponowanych zmian nie będzie miało wpływu na konkurencyjno ć
gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.


16
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wej cie w życie proponowanych zmian nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.

7. Zgodno ć z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


17
Warszawa, 27 marca 2013 r.
BAS-WAPEiM-635/13





Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego
projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Tomasz Kaczmarek)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32 ze zmianami)
sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Zasadniczym celem projektu ustawy jest wyodrębnienie ze struktury Komendy
Głównej Policji Centralnego Biura ledczego Policji (CB P). W związku z tym,
projekt przewiduje wprowadzenie szeregu zmian w ustawie o Policji (Dz. U. z 2011 r.
Nr 287, poz. 1687 ze zmianami). Projekt zmierza do uwzględnienia rozpoznawania,
zapobiegania i zwalczania przestępczo ci zorganizowanej jako jednego z
podstawowych zadań Policji. Organem Policji wła ciwym w tym zakresie ma być
Komendant CB P, wspierany przez CB P jako aparat pomocniczy. Projekt przyznaje
Komendantowi CB P kompetencje o charakterze organizacyjnym i kadrowym w
odniesieniu do CB P, a także okre la zasady finansowania działalno ci CB P.
Ponadto projekt ustawy zmierza do rozciągnięcia na Komendanta CB P uprawnień w
zakresie inicjowania działań operacyjnych, przysługujących innym podmiotom
wykonującym czynno ci operacyjno-rozpoznawcze i dochodzeniowo- ledcze.
Projekt ustawy przewiduje, że Komendant Główny Policji zorganizuje CB P w
terminie do dnia 1 stycznia 2014 r.
Projekt zmierza również do wprowadzenia zmian w ustawie o służbie cywilnej
(Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 ze zmianami). Zgodnie z art. 2 projektu,
pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych w CB P mają zostać zaliczeni
do korpusu służby cywilnej. Jednocze nie projekt przewiduje, że w CB P nie tworzy
się stanowiska dyrektora generalnego urzędu.
Projekt okre la termin wej cia w ustawy w życie na 1 stycznia 2014 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. Dyrek-
tywa 2001/23/WE z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw
Państw Członkowskich odnoszących się do ochrony praw pracowniczych w przy-
padku przejęcia przedsiębiorstw, zakładów lub czę ci przedsiębiorstw lub zakła-
dów (Dz. Urz. UE L 82 z 22.3.2001, s. 16) nie ma zastosowania do reorganizacji
organów administracji publicznej, ani przeniesienia funkcji administracyjnych
między organami administracji publicznej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej

Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
4. Konkluzja
Przedmiot poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji i niektó-
rych innych ustaw nie jest objęty prawem UE.


Autor:
Marek Jaśkowski
Biuro Analiz Sejmowych


Akceptował:
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona




Deskryptory bazy Rex: Policja, przestępczość zorganizowana

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: