eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wyodrębnienia ze struktury Komendy Głównej Policji Centralnego Biura Śledczego Policji jako organu Policji właściwego w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości zorganizowanej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1381
  • Data wpłynięcia: 2013-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1199

1381

W znowelizowanym art. 1 ustawy o Policji znalazłby się - po raz pierwszy na
poziomie ustawy – zapis o tym, że zadaniem Policji jest rozpoznawanie, zapobieganie
i zwalczanie przestępczo ci zorganizowanej. Takie rozwiązanie nie tylko porządkuje tę
kwestię, która dotychczas materializowała się wyłącznie na poziomie aktów
wewnętrznie obowiązujących (np. w Zarządzeniu nr 1041 Komendanta Głównego
Policji z dnia 28 wrze nia 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji i
zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji),
ale stwarza uzasadnienie prawne do wprowadzenia proponowanych zmian i
podkre la rangę wykonywanych zadań.
Według tego założenia w art. 4 nowelizowanej ustawy dodano kolejny
podmiot, który wchodzi w skład Policji tj. Centralne Biuro ledcze Policji, utworzone
na wzór Komendy Głównej Policji, które będzie miało uprawnienia do działania na
terenie całego kraju, a w okre lonych przypadkach, także i poza jego granicami.
Dotychczasowa struktura i zadania CB KGP były nieadekwatne w odniesieniu
do struktury organizacyjnej, zadań w zakresie nadzoru i działań pozostałych komórek
organizacyjnych KGP.
Kontynuacją takiego umiejscowienia CB P jest zaproponowane w art. 5a
umocowanie Komendanta Biura jako organu Policji. Tryb jego powoływania i
odwoływania odpowiada procedurze przewidzianej dla komendantów wojewódzkich
Policji. Zastępców komendanta CB P powoływałby i odwoływał Komendant Główny
Policji na wniosek komendanta Centralnego Biura ledczego Policji. Komendant CB P
podlegałby Komendantowi Głównemu Policji i byłby - co stanowi przełomowe
rozwiązanie - przełożonym policjantów Centralnego Biura ledczego Policji.
Dlatego też, w celu zapewnienia wła ciwego zarządzania taką strukturą, w art.
7 wprowadzono uprawnienie Komendanta CB do okre lania szczegółowych zasad
organizacji i zakresu działania komórek organizacyjnych Centralnego Biura ledczego
Policji. Jednocze nie przewidując rozwój Biura, wprowadzono zapis, że w razie
potrzeby komendant CB P w porozumieniu z Komendantem Głównym Policji będzie
mógł tworzyć specjalistyczne komórki organizacyjne.
Nowa tre ć art. 10 reguluje obowiązek składania przez komendantów Policji
rocznych sprawozdań ze swojej działalno ci. Podlegając bezpo rednio Komendantowi

10
Głównemu Policji, to jemu Komendant CB P będzie składał przedmiotowe
informacje.
Zgodnie z obowiązującymi rozwiązaniami zasady naliczeń etatowych w Policji
okre la Komendant Główny Policji. Proponowany art. 12 reguluje zasady, jakimi
będzie się musiał kierować Komendant Główny Policji w zakresie naliczeń etatowych
w CB P.
Z uwagi na wydzielenie CB P jako samodzielnej jednostki organizacyjnej, jego
Komendant zostanie dysponentem rodków budżetowych, tak jak ma to obecnie
miejsce np. w przypadku komendantów wojewódzkich czy szkół Policji. Z tego
względu CB P - co jest naturalną konsekwencją takiego rozwiązania - powinno
posiadać własny pion logistyczny, którego zadaniem byłoby bieżące zaopatrywanie
podległych jednostek terenowych. Omawiany pion realizowałby zakup uzbrojenia i
techniki specjalnej, a zakup sprzętu, materiałów i usług oraz kwestie dotyczące
uposażenia funkcjonariuszy skupione byłyby w centrali CB P.
Wprowadzenie ust. 1b w art. 13 pozwoli na prowadzenie obsługi Centralnego
Biura
ledczego przez służby wspomagające Komendę Główną i komendy
wojewódzkie. Dostosowanie zasad rachunkowo ci do zaproponowanych zmian
organizacyjnych zapewniające CB P samodzielno ć finansową, ewidencyjne
wyodrębnienie składników majątkowych pozostających w jego użytkowaniu,
wydatków, umożliwi prawidłową i sprawną obsługę finansową, w tym także w
zakresie rzeczowym i usługowym oraz kontrolę i nadzór nad gospodarką finansową
bez potrzeby tworzenia nowych komórek wspomagających. Rezygnacja ze
stosowanego dotychczas modelu obsługi CB KGP, umożliwi zracjonalizowanie
wydatków, a tym samym przyniesie oszczędno ci.
Istota proponowanych zmian wymusza zmianę tre ci załącznika nr 2 do
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej
klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz rodków
pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 38, poz. 207 z późn. zm.)
w Dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, polegającą na
wyodrębnieniu w klasyfikacji nowej pozycji np. 75401 – Centralne Biuro ledcze
Policji. Nadanie Komendantowi CB P uprawnień dysponenta III stopnia rodków
finansowych budżetu państwa czyni go organem Policji odpowiedzialnym za

11
wykonanie budżetu i pozwoli na optymalne rozdzielenie rodków finansowych
pomiędzy komórkami organizacyjnymi CB P poprzez faktyczne decydowanie o
przeznaczeniu i wykonaniu przydzielonego budżetu. Takie rozwiązanie pozwoli
również na pozyskiwanie dodatkowych rodków na działalno ć CB P z funduszy
strukturalnych i bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz z funduszu CB P powstałego
w oparciu o uprawnienia ustawowe Komendanta CB P jako dysponenta tego
funduszu.
Zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami dającymi możliwo ć
utworzenia Funduszu Wsparcia Policji zarówno na szczeblu centralnym jak i
wojewódzkim, nowelizacja zawiera rozwiązania dające możliwo ć wykorzystania
rodków z funduszu centralnego przez Komendanta Centralnego Biura ledczego
Policji. Sposób dysponowania rodkami z Funduszu Wsparcia Policji okre lałoby
porozumienie z Komendantem Głównym Policji (vide art. 13).
Specyfika i profil działania CB P musi skutkować także zmianami w przepisach
dotyczących metod pozyskiwania informacji. W wietle proponowanych zmian
koniecznym jest zapewnienie CB P wła ciwych narzędzi szybkiego, sprawnego i
poufnego sposobu pozyskania danych na zasadach analogicznych do innych
jednostek i służb wykonujących czynno ci operacyjno-rozpoznawcze i wykrywczo-
ledcze. Komendant CB P musi zostać wyposażony w narzędzia do inicjowania
działań operacyjnych w ramach okre lonych nowelizowaną ustawą. I tak, zgodnie z
proponowanym:
 art. 14 Komendant CB P uzyska dostęp do danych o osobie, w tym
również w formie zapisu elektronicznego, uzyskanych przez inne organy,
służby i instytucje państwowe w wyniku wykonywania czynno ci
operacyjno-rozpoznawczych oraz prawo przetwarzania ich w rozumieniu
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z
2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.), bez wiedzy i zgody osoby, której
dane te dotyczą;
 art. 19 ust. 1 Komendant CB P uzyska prawo do składania wniosków o
zarządzenie kontroli operacyjnej, a także jej przedłużenia oraz wszczęcia
postępowania karnego w związku z uzyskanymi informacjami;

12
 art. 19a Komendant CB P uzyska prawo do zarządzenia czynno ci
kontrolowanego przejęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa oraz
wręczenia korzy ci majątkowej, a także zarządzania przedłużenia tych
czynno ci i wszczęcia postępowania karnego w związku z uzyskanymi
informacjami;
 art. 20 Komendant CB P uzyska prawo do wnioskowania o informacje
dotyczące umów ubezpieczenia oraz stanowiących tajemnicę bankową;
 art. 20c Komendant CB P uzyska prawo do wnioskowania o udostępnienie
danych telekomunikacyjnych;
 art. 20d Komendant CB P uzyska prawo do wnioskowania o udostępnienie
danych osób korzystających z usług pocztowych.
Powyższy katalog – w ocenie autorów projektu – jest pełny i pozwoli CB P na
prawidłowe wykonywanie powierzonych zadań, a przede wszystkim na
wyeliminowanie ogniwa po redniczącego w pozyskiwaniu tych danych (będąc
organem Policji Komendant CB P miałby również dostęp do KCIK’u). Jest to ważne
zarówno z punktu widzenia szybko ci ich otrzymywania, jak i poufno ci
zainteresowań operacyjnych CB P.
W ramach proponowanych rozwiązań pracą CB P kierowałby Komendant,
który – co istotne – dysponowałby uprawnieniami kadrowymi wobec funkcjonariuszy
i pracowników Biura, w zakresie sprawowania władztwa w sprawach osobowych
podległych mu policjantów i pracowników. Zgodnie z zakładanymi zmianami byłby
również ich przełożonym dyscyplinarnym. Wyższym przełożonym dyscyplinarnym w
stosunku do Komendanta CB P byłby Komendant Główny Policji (art. 133 ust. 8 pkt
3 nowelizacji).
Komendant CB P stałby się przełożonym w my l art. 32 ust. 1 ustawy o Policji,
jak również decydowałby o zarządzaniu testów i badań w stosunku do policjantów
pełniących służbę lub ubiegających się o podjęcie służby w CB P (proponowany art.
35a ust. 3a), co ma istotne znaczenie z punktu widzenia realizowanych przez Biuro
zadań i wykonywanych czynno ciach operacyjno-rozpoznawczych. Komendant CB P
byłby także władny do przenoszenia lub delegowania funkcjonariuszy między
komórkami organizacyjnymi (proponowane zmiany w art. 36). Wprowadzono także

13
nowy tryb przenoszenia funkcjonariuszy z jednostek organizacyjnych Policji do CB P
(art. 36 ust. 2a).
Znowelizowany art. 45 upoważniałby Komendanta CB P do zwalniania
podległych mu funkcjonariuszy, gdy wymaga tego ważny interes służby oraz
wyrażania zgody w kwestii pozostawienia w służbie tych funkcjonariuszy, którzy
zostali skazani prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo
skarbowe, które nie stanowi czynu umy lnego i nie było cigane z urzędu.
Przedmiotowa nowelizacja dostosuje do nowej sytuacji organizacyjnej Policji
ustawę z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (vide art. 2 nowelizacji), tak aby
można było zachować ciągło ć zatrudnienia obecnym pracownikom Biura oraz
zapewnić możliwo ć Komendantowi CB P wykonywanie obowiązków dyrektora
generalnego.
Przepisy zawarte w art. 3 mają charakter przej ciowy i dlatego zostały
umieszczone w ramach tej samej jednostki redakcyjnej. Mają one zapewnić sprawne
wdrożenie nowelizacji poprzez:
 nałożenie na Komendanta Głównego Policji obowiązku zorganizowania w
okre lonym terminie Centralnego Biura ledczego Policji;
 wyodrębnienie z budżetu Policji rodków finansowych na działalno ć
Centralnego Biura ledczego Policji oraz jego Komórek organizacyjnych;
 Zarządzenie inwentaryzacji - wraz ze sposobem jej przeprowadzenia -
składników majątkowych i niemajątkowych służących dotychczas do
wykonywania zadań CB KGP, a niezbędne dla realizacji zadań przez CB P;
 uregulowanie spraw pracowniczych nieuregulowanych w ustawie;
 nałożenie na Komendanta Głównego Policji obowiązku wydania
zarządzenia, okre lającego tryb współdziałania Centralnego Biura
ledczego Policji z innymi organami i jednostkami organizacyjnymi Policji,
mając na względzie potrzebę sprawnej realizacji wspólnych działań;
 powierzenie CB KGP - do czasu zorganizowania CB P - zadań z zakresu
rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczo ci zorganizowanej.

Zaproponowane w niniejszym projekcie przekształcenie Centralnego Biura
ledczego KGP daje możliwo ć zbudowania efektywnej jednostki Policji, wła ciwej w

14
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: