eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wraz z Protokołem do tej Umowy, podpisanych w Singapurze dnia 4 listopada 2012 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wraz z Protokołem do tej Umowy, podpisanych w Singapurze dnia 4 listopada 2012 r.

projekt dotyczy zmiany postanowień umownych w celu usunięcia wątpliwości interpretacyjnych oraz podniesienia jakości polsko-singapurskiej umowy m.in. w zakresie opodatkowania licencji, dywidend i odsetek, definicji umownych, wymiany informacji, tzw. korekt wtórnych pozwalających na usunięcie podwójnego ekonomicznego opodatkowania

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1291
  • Data wpłynięcia: 2013-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Singapurze dnia 4 listopada 2012 r.
  • data uchwalenia: 2013-06-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 881

1291


4.  Umowy dwustronne
Od 1 maja 2004 r. polsko-singapurskie stosunki gospodarcze reguluje, zgodnie
z artykułem 6 ustęp 1 Aktu o Warunkach Przystąpienia Polski do Unii Europejskiej,
Umowa o Współpracy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Indonezją,
Malezją, Filipinami, Singapurem i Tajlandią – Państwami Członkowskimi
Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej, zawarta w 1980 r. Polska
zobowiązała się uznać tę Umowę za wiążącą. Umowa została zawarta w ramach
wyłącznych kompetencji Wspólnoty.
Ponadto stosunki dwustronne regulują:
– Umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu
się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana dnia 23 kwietnia
1993 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 38, poz. 139),
– Umowa o ochronie i popieraniu inwestycji, podpisana dnia 3 czerwca 1993 r. (Dz. U.
z 1994 r. Nr 57, poz. 237).
5. Dostęp do singapurskiego rynku pracy
Bariery dostępu do rynku pracy są stosunkowo niewysokie, szczególnie dla osób
legitymujących się wysokim wykształceniem lub/i bogatym dorobkiem zawodowym.
Osoby pragnące podjąć pracę w Singapurze muszą wystąpić o jeden z czterech
głównych typów pozwolenia na pracę:
Employment Pass
Personalised Employment Pass
S Pass
Work Permit.
Pierwszy typ pozwolenia na pracę (Employment Pass) wydawany jest wysoko
wykwalifikowanym pracownikom, których miesięczny dochód przekracza
2500 dolarów singapurskich (SGD). O ten typ pozwolenia mogą się również ubiegać
zagraniczni przedsiębiorcy i inwestorzy. Employment Pass jest ściśle związany
z konkretnym pracodawcą, toteż każda zmiana miejsca pracy powoduje konieczność
ubiegania się o nowe pozwolenie.
Personalised Employment Pass jest niedawno wprowadzonym rozwiązaniem,
adresowanym do osób szczególnie poszukiwanych na singapurskim rynku pracy –
„zagranicznych talentów”. Ten typ pozwolenia na pracę nie jest powiązany
z pracodawcą, a jego posiadacz może przebywać w Singapurze do 6 miesięcy podczas
4


procedury zmiany pracy. Ubiegać się o nie może m.in. osoba, która przed przybyciem
do Singapuru otrzymywała za granicą wynagrodzenie odpowiadające 7000 SGD.
Pozwolenie S Pass udzielane jest osobom o niższych kwalifikacjach niż w dwóch
poprzednich przypadkach, szczególnie technikom, których miesięczna pensja wynosi
minimum 1800 SGD. Istnieją jednak ograniczenia liczby pozwoleń tego typu, które
mogą być wydane jednemu pracodawcy. Generalnie osoby zatrudnione na podstawie
S Pass nie mogą stanowić więcej niż 25% załogi danego zakładu.
Work Permit przeznaczony jest dla najsłabiej wykształconych i opłacanych
pracowników, szczególnie pracowników fizycznych z państw Azji.
6. System podatkowy w Singapurze
Singapur posiada stosunkowo prosty oraz liberalny system podatkowy. Wyróżnia się
trzy główne podatki: podatek od dochodu dla osób fizycznych oraz prawnych (income
tax), podatek od towarów i usług (GST – goods and services tax) oraz podatek od
nieruchomości (property tax). Są również podatki o mniejszym znaczeniu takie jak
stamp duty, który jest połączeniem polskiej opłaty skarbowej oraz podatku od czynności
cywilnoprawnych, TV licence fee, który przypomina polski abonament RTV oraz
podatek loteryjny. System podatkowy ulega stopniowemu uproszczeniu, np. w 2007 r.
zlikwidowano cess (podatek turystyczny), a w 2008 r. estate tax (przypominający polski
podatek od spadku). Zauważalna jest również tendencja do obniżania podatku od
dochodu dla osób prawnych i podnoszenia podatku od towarów i usług (chociaż ten
ostatni jest wciąż na bardzo niskim poziomie i wynosi 7%).
6.1. Podatek dochodowy od osób prawnych
– Opodatkowaniu podlega dochód wypracowany lub pochodzący z terytorium
Singapuru oraz dochód pochodzący spoza terytorium Singapuru, ale otrzymywany
w Singapurze,
– Stawka podatku dochodowego od osób prawnych wynosi obecnie 17%,
– Istnieje szeroki system ulg podatkowych dla przedsiębiorstw.
Dla firm, które osiągają dochód do wysokości 300 000 SGD6) (głównie małe
i średnie firmy), stosuje się następujące ulgi podatkowe:

75% obniżki podatku na pierwsze 10 000 SGD uzyskanego dochodu
podlegającego opodatkowaniu,

50% obniżki podatku na kolejne 290 000 SGD uzyskanego dochodu

6) redni kurs dla 2010 r. (styczeń-pa dziernik) wynosi 1 SGD=2,20 PLN.
5


podlegającego opodatkowaniu.

Dla nowo powstałych firm przez pierwsze trzy lata podatkowe ulgi są jeszcze
wyższe:

100% obniżki podatku na pierwsze 100 000 SGD uzyskanego dochodu
podlegającego opodatkowaniu,

50% obniżki podatku na kolejne 200 000 SGD uzyskanego dochodu
podlegającego opodatkowaniu,

żeby skorzystać z ulgi, firma musi być założona w Singapurze, zaś właścicielami
muszą być osoby fizyczne (ale nie więcej niż 20),
– Istnieje możliwość rozliczenia straty podatkowej z ubiegłego roku podatkowego do
wysokości 100 000 SGD w kolejnym roku podatkowym. W ramach grupy
kapitałowej istnieje możliwość przenoszenia straty podatkowej z jednej spółki na
drugą,
– Od stycznia 2003 r. akcjonariusze (wspólnicy) nie płacą podatku od dywidend, jeśli
są osobami prawnymi (one-tier corporate tax system),
– Firma może uzyskać zwolnienie z opodatkowania zagranicznych dywidend oraz
zysku zagranicznych oddziałów pod następującymi warunkami:

w kraju, w którym zysk został wygenerowany stawka podatku od osób
prawnych wynosi nie mniej niż 15%,

w kraju, w którym zysk został wygenerowany, zysk ten został również
opodatkowany.
Od 22 stycznia 2009 r. do 21 stycznia 2010 r. wszystkie zagraniczne przychody
uzyskane przed pierwszą z dat były zwolnione z opodatkowania,
– W 2010 r. możliwe było stosowanie przyspieszonej amortyzacji na szereg maszyn
i urządzeń. Co do zasady, zamiast trzech odpisów po 33,3% można było zastosować
75% w pierwszym roku i 25% w drugim. Kontynuowane to będzie w 2011 r.
W 2010 r. rząd ogłosił strategię wspierania wydajności pracy. W związku z tym
wprowadzono na lata 2011–2015 możliwość odliczenia od wysokości dochodu kosztów
poniesionych na inwestycje związane z podnoszeniem wydajności pracy (zakup
maszyn, szkolenia, zakup licencji lub patentu, rejestracja licencji lub patentu, badania
i rozwój, nowe wzornictwo) w wysokości 250% poniesionych kosztów (przy czym dla
każdej klasyfikacji maksymalnie można odliczyć od dochodu 600 tys. SGD rocznie).

6


6.2.  Podatek dochodowy od osób fizycznych
– Pracownik podlega opodatkowaniu według singapurskiego prawa podatkowego,
jeżeli jest zatrudniony i wykonuje pracę na terenie Singapuru, niezależnie od faktu,
gdzie siedzibę ma pracodawca oraz jeżeli w roku poprzedzającym rozliczenie
podatkowe pracował na terenie Singapuru dłużej niż 183 dni,
– Singapur stosuje 6-stopniowy progresywny podatek dochodowy od 3,5 do 20%.
Kwota wolna od podatku wynosi 20 000 SGD. Szczegółowe stawki oraz wymiar
podatku pokazuje poniższa tabela,
Tab. Stawki podatkowe dla osób fizycznych w 2010 r.
Podstawa
Stawka podatku
Kwota podatku w SGD
opodatkowania w SGD
(%)
Poniżej 20 000
0
0
20 001 – 30 000
3,50
0+3,5% nadwyżki ponad 20 000
30 001 – 40 000
5,50
350+5,5% nadwyżki ponad 30 000
40 001 – 80 000
8,50
900+ 8,5% nadwyżki ponad 40 000
80 001 – 160 000
14
4 300+14% nadwyżki ponad 80 000
160 001 – 320 000
17
15 500 +17% nadwyżki ponad 160 000
Powyżej 320 000
20
42 700 + 20% nadwyżki ponad 320 000
ródło: Inland Revenue Authority of Singapore, www.iras.gov.sg
– Do dochodu zalicza się oprócz wynagrodzeń również otrzymane dywidendy,
dochody z wynajmu nieruchomości itp. Nie dolicza się natomiast odsetek od
depozytów.
– Poniżej zamieszczono przegląd najważniejszych odliczeń (od dochodu) i ulg (od
podatku):
1. Odliczenia (odejmowane od wypracowanego dochodu):
– od dochodu – przysługuje wszystkim, dla osób poniżej 55. roku życia jest to
1 000 SGD, od 55. do 59. roku życia: 3 000 SGD i powyżej 60. roku życia:
4 000 SGD. W przypadku osób niepełnosprawnych odliczenie wynosi odpowiednio
2 000, 5 000 i 6 000 SGD,
– z tytułu niepracującej żony 2 000 SGD, natomiast jeśli partner jest niepełnosprawny
to 3 500 SGD,
– odliczenie z tytułu posiadania dzieci: 4 000 SGD za każde dziecko (do 16 roku życia
7


lub do ukończenia edukacji) oraz 5 500 SGD za każde niepełnosprawne dziecko,
– dla matek pracujących i wychowujących dzieci istnieje dodatkowa ulga wynosząca
od 15% do 25% dochodu matki,
– odliczenie z tytułu opieki nad rodzicami: jeżeli rodzice nie otrzymują
wynagrodzenia/emerytury, mają powyżej 55 lat, przyznawana jest ulga w wysokości
od 3 000 SGD (jeżeli rodzice mieszkają osobno) do 5 000 SGD (jeżeli rodzice
mieszkają z dziećmi).
– odliczenie z tytułu podnoszenia kwalifikacji – do wysokości 3 500 SGD.
2. Ulgi podatkowe (odejmowane od należnego podatku)
– w 2009 r. wprowadzono w ramach walki z kryzysem jednorazowy 20-procentowy
upust od wyliczonego należnego podatku.
– wprowadzono ulgę na dzieci, która umożliwia odliczenie 5 000 SGD za pierwsze
dziecko, a następnie dodatkowo 10 000 SGD za drugie i 20 000 SGD za każde
kolejne.
III. Krótka charakterystyka projektu Umowy
Zmiana brzmienia art. 3 ust. 2 Umowy
Obowiązująca Umowa stanowi, iż przy jej stosowaniu przez Umawiające się Państwo,
jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, każde określenie w niej niezdefiniowane będzie
miało takie znaczenie, jakie przyjmuje się według prawa tego Państwa w zakresie
podatków, do których ma zastosowanie niniejsza umowa. W nowej Umowie (art. 3
ust. 3) przyjęto rozwiązanie zbieżne z Modelową Konwencją OECD, tj. postanowienia
w brzmieniu:
„Przy stosowaniu niniejszej Umowy w dowolnym czasie przez Umawiające się
Państwo, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, każde określenie w niej niezdefiniowane
ma takie znaczenie, jakie w tym czasie ma ono w prawie tego Państwa dla celów
podatków, do których ma zastosowanie niniejsza Umowa, przy czym znaczenie
określenia wynikające z ustawodawstwa podatkowego tego Państwa ma pierwszeństwo
przed znaczeniem nadanym temu pojęciu przez inne przepisy prawne tego Państwa”.
Przyjęcie powyższego rozwiązania pozwoli na definiowanie pojęć umownych za
pomocą prawa wewnętrznego, jednak nie ograniczając możliwości interpretacyjnych do
prawa podatkowego obu państw. W przypadku uregulowania danej kwestii w prawie
podatkowym, postanowienia tego prawa będą miały pierwszeństwo przed
postanowieniami innych gałęzi prawa.
8

strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: