Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1046
- Data wpłynięcia: 2013-01-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033
1046
Druk nr 1046
Warszawa, 11 stycznia 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-129-12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy o transporcie
kolejowym oraz ustawy o zmianie
ustawy o transporcie kolejowym
z projektami aktów wykonawczych.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w tej
sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Transportu,
Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Z poważaniem
w z. WICEPREZES RADY MINISTRÓW
(-) Janusz Piechociński
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie
kolejowym
Art. 1. W ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r.
Nr 16, poz. 94, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 4:
a)
po pkt 6e dodaje się pkt 6f w brzmieniu:
„6f) pojazd kolejowy specjalny – pojazd kolejowy przeznaczony do utrzymania,
naprawy lub budowy infrastruktury kolejowej; określenie to obejmuje także
pojazdy kolejowe przeznaczone do prowadzenia działań ratowniczych;”,
b) pkt 9a otrzymuje brzmienie:
„9a) usługa trakcyjna – działalność przewoźnika kolejowego polegającą na
zapewnieniu pojazdu kolejowego z napędem wraz z obsługą maszynistów do
wykonywania przewozu kolejowego albo wyłącznie obsługi maszynistów do
prowadzenia pojazdu kolejowego z napędem;”;
2)
w art. 13:
a)
w ust. 1a:
– pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) wydawanie,
przedłużanie ważności, zawieszanie, przywracanie i cofanie
licencji maszynisty, aktualizacja danych zawartych w licencji, wydawanie
wtórników licencji oraz prowadzenie i aktualizacja rejestru tych
dokumentów;”,
– pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) nadzór nad ośrodkami szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz
kandydatów na maszynistów, zwanymi dalej „ośrodkami szkolenia
i egzaminowania”, oraz podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238
i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505,
z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 966, Nr 157, poz. 1241
i Nr 214, poz. 1658, z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 102, poz. 586, Nr 106, poz. 622, Nr 187, poz. 1113, Nr 205,
poz. 1209, Nr 227, poz. 1367, Nr 230, poz. 1372 i Nr 233, poz. 1381 oraz z 2012 r. poz. 460 i 951.
– 2 –
badań lekarskich i psychologicznych oraz orzekania w celu sprawdzenia
spełnienia wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych,
niezbędnych do uzyskania licencji oraz świadectwa maszynisty, a także
zachowania ich ważności;”,
– po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) prowadzenie i aktualizacja:
a) rejestru
ośrodków szkolenia i egzaminowania,
b) listy podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich
i psychologicznych oraz orzekania w celu sprawdzenia spełnienia
wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, niezbędnych do
uzyskania licencji maszynisty oraz świadectwa maszynisty, a także
zachowania ich ważności;”,
– dodaje
się pkt 10 w brzmieniu:
„10) opracowywanie instrukcji i wytycznych, określających:
a) szczegółowe warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji
oraz wykonywania manewrów,
b) warunki i sposób wykonywania czynności na stanowiskach
maszynisty i dyżurnego ruchu,
c) szczegółowe warunki techniczne eksploatacji i utrzymania pojazdów
kolejowych, hamulców kolejowych oraz urządzeń radiołączności
i zabezpieczenia ruchu kolejowego.”,
b) po ust. 7c dodaje się ust. 7d w brzmieniu:
„7d. Prezes UTK podaje do publicznej wiadomości procedury, o których mowa
w ust. 1a pkt 10, przez zamieszczenie ich w Biuletynie Informacji Publicznej
na stronie podmiotowej Urzędu Transportu Kolejowego.”;
3)
w art. 16 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) nadzoru
nad:
a) ośrodkami szkolenia i egzaminowania,
b) podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania badań lekarskich
i psychologicznych oraz orzekania w celu sprawdzenia spełnienia wymagań
zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, niezbędnych do uzyskania licencji
maszynisty oraz świadectwa maszynisty, a także zachowania ich ważności
– 3 –
– nie
może być wyższa niż równowartość w złotych 2.000 euro rocznie, ustalona
przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski
obowiązującego w dniu sporządzenia dokumentu pokontrolnego;”;
4)
w art. 17a w ust. 2 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) umożliwiały prowadzenie ruchu kolejowego, eksploatację pojazdów kolejowych,
urządzeń i budowli oraz wykonywanie czynności na określonych stanowiskach
związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, w oparciu o spójne i jednolite
regulacje wewnętrzne, przy uwzględnieniu warunków określonych w instrukcjach
i wytycznych, o których mowa w art. 13 ust. 1a pkt 10;”;
5)
w art. 18:
a)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) przewoźnika kolejowego do:
a) uzyskania dostępu do infrastruktury kolejowej,
b) świadczenia usług trakcyjnych
– jest certyfikat bezpieczeństwa;”,
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Z obowiązku uzyskania licencji i świadectwa maszynisty zwolnieni są
prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe po liniach kolejowych, o których mowa
w ust. 2 pkt 1, pojazdy kolejowe wyłącznie w obrębie bocznicy kolejowej, a także
pojazdy kolejowe specjalne, które nie są przeznaczone do samodzielnej jazdy po
czynnych torach kolejowych. Do osób wykonujących te czynności stosuje się
przepisy art. 22d.”;
6)
w art. 18b w ust. 8 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) naruszył warunki określone w instrukcjach i wytycznych, o których mowa
w art. 13 ust. 1a pkt 10.”;
7)
po art. 20 dodaje się art. 20a w brzmieniu:
„Art. 20a. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia, wykaz instrukcji i wytycznych, o których mowa w art. 13 ust. 1a pkt 10,
których wprowadzenie do stosowania jest niezbędne z uwagi na potrzebę zapewnienia
jednolitych warunków wykonywania działalności na sieci kolejowej Rzeczypospolitej
Polskiej przez przewoźników kolejowych i zarządców, przepisy Unii Europejskiej
dotyczące bezpieczeństwa kolei oraz obowiązujące TSI.”;
8)
w art. 22:
– 4 –
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Prezes UTK jest organem właściwym do wydawania, przedłużania
ważności, zawieszania, przywracania i cofania licencji maszynisty oraz aktualizacji
danych zawartych w licencji i wydawania jej wtórników.”,
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a–2e w brzmieniu:
„2a. Z obowiązku odbycia szkolenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 5,
zwolnieni są kandydaci na maszynistów ubiegający się o uzyskanie licencji
maszynisty, którzy:
1) posiadają dyplom albo inny dokument potwierdzający kwalifikacje zawodowe
w zawodach, w których programy kształcenia zawierają zagadnienia z zakresu
budowy pojazdów szynowych, ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej, lub
2) ukończyli studia wyższe na kierunkach zawierających w programach studiów
zagadnienia z zakresu budowy pojazdów szynowych, ruchu kolejowego
i sygnalizacji kolejowej.
2b. Niekaralność, o której mowa w ust. 2 pkt 1, powinna być potwierdzona
złożeniem przez kandydata na maszynistę ubiegającego się o uzyskanie licencji
maszynisty oświadczenia o niekaralności. Składający oświadczenie jest
obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy
odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta
zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych
zeznań.
2c. W celu zachowania ważności licencji jej posiadacz powinien poddać się
badaniom lekarskim i psychologicznym oraz uzyskać orzeczenie lekarskie
potwierdzające spełnienie wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych,
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 22a ust. 11 pkt 2.
2d. Badania, o których mowa w ust. 2c, przeprowadza się co:
1) 24
miesiące – do ukończenia 55. roku życia,
2) 12
miesięcy – po ukończeniu 55. roku życia
chyba że orzeczenie lekarskie wskazuje krótszy termin.
2e. Maszynista posiadający aktualne orzeczenie lekarskie potwierdzające
spełnienie wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, niezbędnych do
uzyskania albo zachowania ważności świadectwa maszynisty, jest zwolniony
z obowiązku, o którym mowa w ust. 2c.”,
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1046 › Pobierz plik