Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami
projekt dotyczy możliwości zdawania egzaminu na prawo jazdy kat. A i B w miastach nieposiadających praw powiatu
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1035
- Data wpłynięcia: 2012-11-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2013-05-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 657
1035
Druk nr 1035
Warszawa, 7 listopada 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o kierujących
pojazdami.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Krzysztofa Brejzę.
(-) Urszula Augustyn; (-) Joanna Bobowska; (-) Łukasz Borowiak; (-
) Krzysztof Brejza; (-) Bożenna Bukiewicz; (-) Renata Butryn; (-) Ewa
Drozd; (-) Joanna Fabisiak; (-) Jerzy Fedorowicz; (-) Krzysztof Gadowski;
(-) Elżbieta Gapińska;
(-) Czesław
Gluza;
(-) Rafał Grupiński;
(-) Agnieszka
Hanajczyk;
(-) Marek
Hok;
(-) Bożena Kamińska;
(-) Krystyna Kłosin; (-) Robert Kropiwnicki; (-) Krzysztof Kwiatkowski;
(-) Józef
Lassota;
(-) Marek
Łapiński; (-) Zofia Ławrynowicz;
(-) Katarzyna Matusik-Lipiec; (-) Izabela Katarzyna Mrzygłocka; (-) Anna
Nemś; (-) Małgorzata Niemczyk; (-) Andrzej Orzechowski; (-) Paweł Papke;
(-) Lucjan Marek Pietrzczyk; (-) Julia Pitera;
(-)
Agnieszka Pomaska;
(-) Krystyna Sibińska; (-) Bożena Sławiak; (-) Waldemar Sługocki;
(-) Tomasz Smolarz; (-) Michał Szczerba; (-) Jakub Szulc; (-) Bożena
Szydłowska; (-) Tomasz Szymański; (-) Iwona
ledzińska-Katarasińska;
(-) Marcin więcicki; (-) Aleksandra Trybuś; (-) Piotr Van der Coghen;
(-) Monika Wielichowska; (-) Mariusz Witczak; (-) Ryszard Zawadzki;
(-) Jerzy Ziętek; (-) Ewa muda-Trzebiatowska.
projekt
USTAWA
z dnia
o zmianie ustawy o kierujących pojazdami
Art. 1. W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2011 r. Nr 30,
poz. 151, z późn. zm.) w art. 51 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Egzamin państwowy w zakresie prawa jazdy kategorii A i B może być przeprowadzany
w miastach nie posiadających praw powiatu, w których organem wykonawczym jest
prezydent;”.
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Projekt ustawy rozszerza krąg miast, w których możliwe jest zdawanie egzaminów na prawo
jazdy na wszystkie miasta prezydenckie, a nie tylko te które posiadają prawa powiatu.
Obecnie istnieje możliwość zdawania egzaminu na prawo jazdy jedynie w miastach na
prawach powiatu. Z racji na przyjęte w 1998 kryterium uzyskania praw powiatu (b. stolica
województwa) miasta na prawach powiatu często liczą mniej mieszkańców niż miasta
pozbawione tego statusu powiatowe. Przykładem jest liczące 45 tys. mieszkańców Krosno
(posiadające prawa powiatu), w którym możliwe jest zdawanie egzaminu na prawo jazdy.
Możliwości takiej nie mają mieszkańcy znacznie większego Ełku, Inowrocławia, czy
Głogowa.
1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 92, poz. 530, Nr 106, poz. 622, Nr 205,
poz.1210, Nr 227, poz. 1367, Nr 244, poz. 1454 oraz Dz. U. z 2012 r., poz.113.
Proponowany projekt ustawy rozszerza możliwość przeprowadzania egzaminów na prawo
jazdy w miastach, w którym organem wykonawczym jest prezydent. W miastach liczących
przeciętnie ok. 60-70 tysięcy mieszkańców występują właściwe układy komunikacyjne –
istnieją duże ronda, przebiegają przez nie drogi krajowe, występują ulice złożone z kilku
pasów ruchu. W wielu z tych miast jeszcze w latach 90-tych przeprowadzane były egzaminy
na prawo jazdy.
Proponowany projekt ustawy doprowadzi do zmniejszenia korków i natłoku samochodów
szkół jazdy na ulicach miast, w których istnieją obecnie ośrodki WORD.
Z drugiej strony projekt ten wpłynie korzystnie na dostępność do egzaminu na prawo jazdy
dla mieszkańców miast 50-70 tysięcznych, ale też dla mieszkańców sąsiednich gmin
wiejskich, dla których miasta, których dotyczy proponowany projekt ustawy, pełnią funkcję
subregionalną.
Pamiętać należy, że w miastach nie posiadających praw powiatu (jak i na otaczających je
obszarach wiejskich) jest często większe bezrobocie niż w miastach na prawach powiatu.
Obecnie można mówić o gorszym dostępie mieszkańców tych terenów do ważnego na rynku
pracy uprawnienia jakim bez wątpienia jest prawo jazdy.
Z opracowania przygotowanego przez Biuro Analiz Sejmowych (499-10) wynika,
że w Polsce istnieje ograniczona w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej
dostępność mieszkańców do ośrodków zdawania egzaminów na prawo jazdy. Jeden ośrodek
egzaminacyjny dostępny jest:
- w Holandii dla 300 tys. mieszkańców,
- w Portugalii dla 320 tys. mieszkańców,
- w Wielkiej Brytanii dla 150 tys. mieszkańców (praktyczny),
- w Estonii dla 76 tys. mieszkańców,
- w Irlandii dla 90 tys. mieszkańców.
W Polsce jeden ośrodek egzaminacyjny obsługuje ok. 700 tys. mieszkańców. Największa
liczba mieszkańców przypadająca na 1 punkt egzaminowania występuje w województwie
świętokrzyskim: 1,270 tys. mieszkańców.
Proponowane zmiany są korzystne dla obywateli. Zbliżają administrację mieszkańcom
i zdecydowanie ułatwiają dostęp do uzyskania prawa jazdy (m.in. poprzez skrócenie długiego
obecnie czasu oczekiwania na egzamin).
Zgodnie z projektem ustawy nie będzie ustawowego zobligowania do tworzenia dodatkowych
ośrodków w miejscowościach, w których nie jest to potrzebne. Ustawa zakłada jedynie
możliwość przeprowadzania tego egzaminu na prawo jazdy kat. A i B.
Ustawa nie pociąga za sobą negatywnych skutków finansowych dla budżetu państwa.
Niemożliwe jest precyzyjne wyliczenie skutków finansowych projektu ustawy dla budżetów
jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa zakłada jedynie wprowadzenie w miastach nie
posiadających praw powiatu, których organem wykonawczym jest prezydent, możliwości
przeprowadzania egzaminu na prawo jazdy kat. A i B. Oszacowanie czy i w jakiej skali
wskazane miasta skorzystają z przyznanego uprawnienia jest na tym etapie niemożliwe.
Podkreślenia wymaga, iż ustawa nie zakłada obowiązku tworzenia nowych ośrodków wraz z
całą ich infrastrukturą, a jedynie punkty umożliwiające przeprowadzenie egzaminu.
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 3 grudnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-3065/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Krzysztof Brejza)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r., poz. 32
ze zm.) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zakłada dodanie art. 51 ust. 4a w ustawie z dnia 5
stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151, ze
zmianami.). Należy jednocześnie zaznaczyć, iż w projekcie podano niewłaściwą
datę ustawy – wskazano bowiem na dzień 6 stycznia 2011 r. Projekt wprowadza
możliwość przeprowadzania egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy
kategorii A i B również w miastach nieposiadających praw powiatu, jeśli ich
organem wykonawczym jest prezydent.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1035 › Pobierz plik