Rządowy projekt ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury
Projekt dotyczy: utworzenia Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, prowadzącej aplikacje ogólną, sędziowską i prokuratorską. Szkoła odpowiadać będzie także za kształcenie ustawiczne oraz ma prowadzić analizy i badania służące ustaleniu kompetencji i kwalifikacji pracowników sądów i prokuratur. Ponadto dotyczy wprowadzenia nowego modelu aplikacji. Trwająca 12 miesięcy aplikacja ogólna ma przygotować do zajmowania stanowisk: referendarza sądowego, asystenta sędziego lub prokuratora. Ten rodzaj aplikacji przygotuje także do podjęcia aplikacji sędziowskiej lub prokuratorskiej. Merytoryczny nadzór nad aplikacjami obejmuje minister sprawiedliwości
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 946
- Data wpłynięcia: 2008-09-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury
- data uchwalenia: 2009-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 26, poz. 157
946
będą miały za zadanie doskonalenie przez aplikantów znajomości, specjalistycznego języka
prawniczego.
Aplikacja ogólna będzie obejmować, wymienione w § 6 ust. 1, bloki przedmiotowo -
tematyczne zajęć i praktyk, których znajomość ma istotne znaczenie w pracy zarówno
sędziego oraz prokuratora jak i referendarza sądowego, asystenta sędziego i asystenta
prokuratora tj. przede wszystkim prawa karnego materialnego i procesowego oraz
skarbowego, prawa i postępowania cywilnego, prawa podatkowego, celnego i dewizowego,
prawa gospodarczego, prawa i postępowania administracyjnego, prawa międzynarodowego
publicznego i prawa Unii Europejskiej, ale także logiki prawniczej i wykładni prawa,
zagadnień konstytucyjnych i ustrojowych, etyki w/w zawodów, organizacji pracy sędziego i
prokuratora.
Dyrektor Krajowej Szkoły będzie wyznaczał aplikantowi patrona koordynatora, spośród
kandydatów zgłoszonych przez prezesa sądu apelacyjnego lub prokuratora apelacyjnego
właściwego ze względu na miejsce odbywania praktyk.
Z kolei na czas odbywania przez aplikanta praktyk, Dyrektor Krajowej Szkoły, w
uzgodnieniu z patronem koordynatorem, będzie wyznaczał aplikantowi patrona
poszczególnych praktyk, wskazanego przez patrona koordynatora, spośród kandydatów
zgłoszonych przez prezesów sądów apelacyjnych i prokuratorów apelacyjnych właściwych ze
względu na miejsce odbywania praktyk.
Oceny przebiegu poszczególnych praktyk będzie dokonywał patron w systemie
punktowym i wraz ze zwięzłym pisemnym uzasadnieniem przekazywał patronowi
koordynatorowi.
W oparciu o te opinie patron koordynator będzie sporządzał opinię końcową obejmującą
ocenę wszystkich praktyk, w których uczestniczył aplikant. Punkty uzyskane przez aplikanta
z wszystkich praktyk będą sumowane z punktami uzyskanymi przez niego ze sprawdzianów.
Suma wspomnianych punktów będzie zaś decydowała o miejscu aplikanta na liście
klasyfikacyjnej. Kolejność tego miejsca będzie natomiast wyznaczała możliwość
kontynuowania przez aplikanta szkolenia wstępnego w ramach aplikacji sędziowskiej lub
aplikacji prokuratorskiej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporządzenia.
16
Projekt rozporządzenia zawiera regulacje, które obejmą kandydatów do zawodów:
referendarza sądowego, asystenta sędziego i asystenta prokuratora, a w dalszej perspektywie
sędziego i prokuratora. Obecnie ich szkolenie realizowane jest na poziomie sądów i
prokuratur apelacyjnych oraz większych sądów i prokuratur okręgowych.
W takich realiach trudno jest mówić o sprawnym i efektywnym modelu tej aplikacji,
biorąc pod uwagę dodatkowo nie tylko brak jednolitego poziomu zajęć seminaryjnych, lecz
przede wszystkim często przypadkowy, nie poparty względami merytorycznymi, dobór
patronów praktyk odbywanych przez aplikantów.
2. Konsultacje społeczne.
Założenia reformy systemu szkolenia aplikantów były przedmiotem dyskusji,
począwszy od końca lat 90 ubiegłego stulecia, zarówno ze środowiskiem sędziowskim
i prokuratorskim w naszym kraju, jak również ekspertami z europejskich szkół sędziowskich
i prokuratorskich m. in. z Francji, Hiszpanii, Holandii i Niemiec.
Planowane zmiany dotyczące nowego modelu aplikacji sędziowskiej i
prokuratorskiej, w trybie roboczym, omawiane były podczas konferencji i szkoleń z udziałem
kierowników szkolenia w sądach apelacyjnych i okręgowych oraz prokuraturach
apelacyjnych i okręgowych, organizowanych począwszy od grudnia 2002 r.
Propozycje powyższe były również prezentowane i dyskutowane w trakcie szkoleń
organizowanych przez sądy oraz prokuratury apelacyjne i okręgowe, w których udział brali
kierownicy szkolenia, a także wykładowcy prowadzący zajęcia seminaryjne z aplikantami.
Ostatnie szkolenie połączone z dyskusją nad konkretnymi rozwiązaniami przyjętymi
m in. w projekcie rozporządzenia odbyło się we marcu br. w Zakopanem.
Założenia reformy skonsultowano z sądami apelacyjnymi, prokuraturami
apelacyjnymi, a także ze Stowarzyszeniem Sędziów Polskich Iustitia, Stowarzyszeniem
Prokuratorów RP i z Radą Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym, zyskując akceptację
konieczności zmian aktualnego modelu szkolenia.
W projekcie uwzględniono również uwagi do aktualnego modelu aplikacji zgłaszane
przez aplikantów referendarskich, sądowych i prokuratorskich. Dotyczą one przede
wszystkim formy prowadzenia zajęć szkoleniowych i ich zakresu oraz systemu praktyk i
patronatu nad aplikantami.
Powołane zostaną zespoły do opracowania szczegółowych programów zajęć i praktyk,
jakie aplikanci będą odbywać w czasie aplikacji. W skład tych zespołów wejdą najbardziej
doświadczeni kierownicy szkolenia sądów i prokuratury oraz posiadający największy dorobek
17
dydaktyczny i prestiż wśród dotychczasowych aplikantów wykładowcy i członkowie komisji
egzaminacyjnych.
3. Wpływ na budżet państwa.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało wpływ
na budżet państwa.
W latach 2008 – 2009 koszty wynikające z rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
w sprawie organizacji i przebiegu aplikacji ogólnej kształtować się będą następująco:
2008 r.
W 2008 r. odbędzie się jedynie nabór na aplikację.
2009 r. – 293 400,00 zł.
Nabór 2008 – 228 200 zl.
Wynagrodzenie wykładowców – 123 200,00 zł
W tym roku aplikacji przewidywane jest 560 godzin wykładów.
220 zł (wysokość wynagrodzenia za jedna godzinę wykładów) x 560 godzin =
123 200,00 zł.
Wynajem pomieszczeń na prowadzenie zajęć z aplikantami – 70 dni (3,5 miesiąca) x
1 500 zł.(koszt wynajęcia sali na 200 osób) = 105 000 zł.
Nabór 2009 r.- 65 200 zł.
Wynagrodzenie wykładowców – 35 200,00 zł.
W 2009 r. dla aplikantów z naboru tego roku przewidywane jest 160 godzin
wykładów.
220 zł (wysokość wynagrodzenia za jedna godzinę wykładów) x 160 godzin = 35 200
zł.
Wynajem pomieszczeń na prowadzenie zajęć z aplikantami – 20 dni (1 miesiąc) x
1 500 zł .(koszt wynajęcia sali na 200 osób) = 30 000 zł
Skutki finansowe wprowadzenia powyższych rozwiązań obciążą budżet
państwa na 2009 r. w części 37 „Sprawiedliwość”.
18
W latach 2008 – 2009 koszty wynikające z rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
w sprawie wysokości wynagrodzenia patronów praktyk, patronów koordynatorów
oraz patronów staży wyznaczonych aplikantom odbywającym aplikacje ogólną i
aplikację sądową lub aplikację prokuratorską kształtować się będą następująco:
2008 r.
W 2008 r. odbędzie się jedynie nabór na aplikację.
2009 r. – 2 037 041,20 zł.
Nabór 2008 r. – 803 466,40 zł
Wynagrodzenia patronów praktyk – 672 045 zł.
Wysokość wynagrodzenia patrona praktyk – 448,03 zł
1493,42 zł (kwota bazowa) x 30% x 7,5 m-ca x 200 (patronów) = 1 344 090,00 zł.
Wynagrodzenia patronów koordynatorów (przy założeniu, że jeden patron
koordynator będzie sprawował patronat nad 10 aplikantami) – 131 421,40 zł.
Wysokość wynagrodzenia patrona koordynatora - 597,37 zł = 1493,42 zł (kwota
bazowa) x 40%
597,37 zł x 11 m-cy x 20 (patronów) = 131 421,40 zł.
Nabór 2009 r. – 215 054,20 zł.
Wynagrodzenia patronów praktyk – 179 212 zł.
Wysokość wynagrodzenia patrona praktyk – 448,03 zł, dwa miesiące praktyk
1493,42 zł (kwota bazowa) x 30% x 2 m-ce x 200 (patronów) = 179 212 zł.
Wynagrodzenia patronów koordynatorów, przy założeniu, że jeden patron
koordynator będzie sprawował patronat nad 10 aplikantami – 35 842,20 zł.
Wysokość wynagrodzenia patrona koordynatora - 597,37 zł = 1493,42 zł (kwota
bazowa) x 40%
597,37 zł x 3 m-ce x 20 (patronów) = 71 684,40 zł.
19
Rozporządzenie nie powoduje wydatków w 2008 r. W 2009 r. skutki finansowe
wprowadzenia powyższych rozwiązań obciążą budżet państwa w części 37
„Sprawiedliwość”.
W latach 2008 – 2009 koszty wynikające z rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
w sprawie stypendium dla aplikantów Krajowego Centrum Szkolenia Kadr Sądów
Powszechnych i Prokuratury kształtować się będą następująco:
2008 r.
W 2008 r. odbędzie się jedynie nabór na aplikację.
2009 r. – 8 460 634,50 zł.
1) Stypendia dla aplikantów z naboru z roku 2008 r.-. 6 209 640 zł
Wysokość stypendium dla jednego aplikanta (70% wynagrodzenia zasadniczego w
stawce podstawowej referendarza sądowego) – 2 587,35 zł = [1493,42 zł (kwota
bazowa) x 3,3 (wielokrotność kwoty bazowej dla sędziego sądu rejonowego) x 75% x
70% = 2 587,35 zł.
2 587,35 zł x 200 aplikantów x 12 m-cy = 6 209 640 zł.
2) Składki na ubezpieczenie społeczne opłacana przez Krajowe Centrum na
podstawie art. 86 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210 poz. 2135
ze zmianami) – 558 867,60zł.
6 209 640 zł x 9% (wymiar składki na ubezpieczenie zdrowotne) = 558 867,60 zł.
3) Stypendia dla aplikantów z naboru z roku 2009 – 1 552 410 zł
Stypendia dla aplikantów z naboru z roku 2009 r.- 70% wynagrodzenia zasadniczego
w stawce podstawowej referendarza sądowego.
Wysokość stypendium dla jednego aplikanta – 2 587,35 zł = [1493,42 zł (kwota
bazowa) x 3,3 (wielokrotność kwoty bazowej dla sędziego sądu rejonowego) x 75% x
70%
2 587,35 zł x 200 aplikantów x 3 m-ce = 1 552 410 zł.
20