Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- projekt dotyczy stworzenia w strukturze Głównego Inspektoratu Drogowego Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym oraz określa cele, strukturę oraz kompetencje Centrum, projekt zakłada również podniesienie wysokości kar za naruszenie przepisów ruchu drogowego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 925
- Data wpłynięcia: 2008-06-24
- Uchwalenie:
925
Druk nr 925
Warszawa, 24 czerwca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Prawo o ruchu
drogowym oraz o zmianie niektórych
innych ustaw.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Zbigniewa Rynasiewicza.
(-) Zbigniew Chlebowski; (-) Andrzej Czerwiński; (-) Janusz Dzięcioł;
(-) Waldy Dzikowski; (-) Joanna Fabisiak; (-) Jerzy Feliks Fedorowicz;
(-) Artur Gierada; (-) Andrzej Halicki; (-) Jolanta Hibner; (-) Małgorzata
Kidawa-Błońska; (-) Jacek Kozaczyński; (-) Jacek Krupa; (-) Krzysztof
Lisek; (-) Arkadiusz Litwiński; (-) Michał Marcinkiewicz; (-) Katarzyna
Matusik-Lipiec;
(-) Czesław
Mroczek;
(-) Andrzej
Nowakowski;
(-) Mirosława Nykiel;
(-)
Norbert Raba;
(-) Damian
Raczkowski;
(-) Ireneusz Raś; (-) Zbigniew Rynasiewicz; (-) Paweł Suski; (-) Robert
Węgrzyn; (-) Wojciech Wilk; (-) Adam Wykręt; (-) Stanisław mijan.
ustawa
z dnia 2008 r.
o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
oraz o zmianie niektórych ustaw1)
Rozdział 1
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 1. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r.
Nr 108, poz. 908 z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Ustawa reguluje:
1)
zasady ruchu na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania,
2)
zasady i warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu,
3)
wymagania w stosunku do osób kierujących pojazdami i innych uczestników ruchu,
4)
zasady i warunki kontroli ruchu drogowego,
5)
zasady i warunki odpowiedzialności administracyjnej za niektóre naruszenia przepisów
ruchu drogowego.”;
2)
w art. 2 w pkt. 58 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 59 w brzmieniu:
„59) urządzenie rejestrujące – stacjonarne, przenośne bądź zainstalowane w pojeździe
albo na statku powietrznym ruchome urządzenie samoczynnie ujawniające i zapisujące
za pomocą technik utrwalania obrazów naruszenia przepisów ruchu drogowego
przez kierujących pojazdami.”;
3)
w art. 80c po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:
„7a) Minister właściwy do spraw administracji publicznej tworzy i przekazuje
Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego okresowo aktualizowaną kopię ewidencji,
którą przechowuje Centrum Nadzoru, o którym mowa w art. 140a1.”;
4)
w art. 100c po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a) Minister właściwy do spraw administracji publicznej tworzy i przekazuje
Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego okresowo aktualizowaną kopię ewidencji,
którą przechowuje Centrum Nadzoru, o którym mowa w art. 140a1.”;
5)
w art. 129 w ust. 2 po pkt 9 dodaje się pkt 9a w brzmieniu:
„9a) używania urządzeń rejestrujących”;
6)
art. 129a otrzymuje brzmienie:
„Art. 129a. 1. Kontrola ruchu drogowego w stosunku do kierującego pojazdem:
1)
który wykonuje transport drogowy lub przewóz na potrzeby własne;
2) w stosunku do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że kieruje pojazdem
w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego
podobnie do alkoholu;
3) naruszającego przepisy ruchu drogowego, w przypadku zarejestrowania czynu
przy użyciu:
a) przyrządów kontrolno-pomiarowych;
b) przenośnych bądź zainstalowanych w pojeździe albo na statku powietrznym
ruchomych urządzeń rejestrujących;
4) rażąco naruszającego przepisy o ruchu drogowym lub który spowodował zagrożenie
jego bezpieczeństwa;
- należy również do inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.
2. W ramach wykonywania kontroli ruchu drogowego w zakresie, o którym mowa
w ust. 1, inspektorowi Inspekcji Transportu Drogowego przysługują uprawnienia określone
w art. 129 ust. 2.”;
7)
w art. 129b:
a)
w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) używania stacjonarnych i przenośnych urządzeń rejestrujących;”;
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Strażnicy gminni (miejscy) mogą dokonywać czynności z zakresu kontroli
ruchu drogowego z użyciem przenośnych urządzeń rejestrujących w miejscu i czasie
uzgodnionym z właściwym miejscowo komendantem powiatowym (miejskim)
lub komendantem stołecznym Policji.”;
8)
w art. 130:
a)
po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Informacje o kierowcach naruszających przepisy ruchu drogowego przekazują
do ewidencji:
1)
organy kontroli ruchu drogowego, o których mowa w art. 129 - 129d – w zakresie
naruszeń stwierdzonych w drodze postępowania w sprawach o wykroczenie
lub w drodze postępowania karnego;
2) Inspekcja
Transportu
Drogowego – w zakresie naruszeń przepisów ruchu
drogowego stwierdzonych w drodze postępowania administracyjnego.”;
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw transportu oraz Ministrem Sprawiedliwości, mając na uwadze
dyscyplinowanie i wdrażanie kierujących pojazdami do przestrzegania przepisów
ustawy oraz zapobieganie wielokrotnemu naruszaniu przepisów ruchu drogowego,
określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób punktowania i liczbę punktów odpowiadających naruszeniu przepisów
ruchu drogowego, z wyłączeniem naruszeń w zakresie przekraczania
przez kierujących pojazdami dopuszczalnej prędkości określonej przepisami
ustawy lub za pomocą znaków drogowych;
2)
warunki i sposób przekazywania do ewidencji, o której mowa w ust. 1, informacji
o kierowcach naruszających przepisy ruchu drogowego;
3) warunki i sposób prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, oraz tryb
występowania z wnioskami o kontrolne sprawdzenie kwalifikacji;
4) program szkolenia i jednostki upoważnione do prowadzenia szkolenia,
o którym mowa w ust. 3;
5) liczbę punktów odejmowanych z tytułu odbytego szkolenia;
6) podmioty
uprawnione
do
uzyskiwania informacji zawartych w ewidencji,
o której mowa w ust. 1.”;
9)
po art. 140a dodaje się rozdział 4 w brzmieniu:
„Rozdział 4
Nadzór nad przestrzeganiem niektórych przepisów ruchu drogowego
przez kierujących pojazdami
Oddział 1
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym
Art. 140a1. 1. Tworzy się Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym,
w strukturze organizacyjnej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, zwane dalej „Centrum
Nadzoru”.
2. W skład Centrum Nadzoru wchodzą Zamiejscowe Wydziały Automatycznego Nadzoru
nad Ruchem Drogowym, zwane dalej „Wydziałami Zamiejscowymi”.
2
Art. 140a2. 1. Do zakresu działania Centrum Nadzoru należy:
1) ujawnianie naruszeń przepisów ruchu drogowego w zakresie przekraczania
przez kierujących pojazdami dopuszczalnej prędkości.
2)
przetwarzanie do celów, w zakresie i na zasadach określonych w niniejszej ustawie
danych i informacji obejmujących:
a) obraz pojazdu, którym naruszono przepisy ruchu drogowego oraz wizerunek
kierującego pojazdem jeżeli został on zarejestrowany;
b)
numer rejestracyjny pojazdu, o którym mowa w lit. a;
c) datę, czas oraz miejsce popełnienia naruszenia;
d) prędkość pojazdu;
e) dane
właściciela (posiadacza) pojazdu lub kierującego pojazdem;
f)
numer identyfikacyjny urządzenia rejestrującego,
g)
dane organu kontroli ruchu, który ujawnił naruszenie przepisów ruchu drogowego,
o którym mowa w pkt 1;
3) prowadzenie
postępowania administracyjnego i egzekucyjnego w sprawach o nałożenie
kary administracyjnej za naruszenia przepisów ruchu drogowego, o których mowa
w pkt 1;
4) współdziałanie z zarządcami dróg w zakresie instalacji i usuwania urządzeń
rejestrujących;
5) obsługa urządzeń rejestrujących położonych w pasie drogowym dróg krajowych,
wojewódzkich i powiatowych, z wyłączeniem dróg publicznych położonych
w mieście na prawach powiatu innych niż autostrady i drogi ekspresowe.
2. Zadania Centrum Nadzoru wykonuje Główny Inspektor Transportu Drogowego
przy pomocy Dyrektora Centrum Nadzoru oraz naczelników Wydziałów Zamiejscowych.
3. W ramach wykonywania zadań Centrum Nadzoru, Główny Inspektor Transportu
Drogowego, w szczególności:
1) prowadzi
postępowania administracyjne w sprawach wynikających z zadań Centrum Nadzoru;
2)
wnioskuje do zarządców dróg o instalację lub usunięcie urządzenia rejestrującego.
4. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
administracji publicznej, określi w drodze rozporządzenia sposób, tryb oraz warunki techniczne
gromadzenia, przetwarzania, udostępniania i usuwania przez Głównego Inspektora utrwalonych
obrazów i informacji, uwzględniając dokumentację i zakres czynności niezbędnych
do przeprowadzenia postępowania oraz konieczność ochrony zarejestrowanych obrazów
i informacji przed ingerencją i nieuprawnionym ujawnieniem.
Art. 140a3. 1. Główny Inspektor Transportu Drogowego powołuje i odwołuje Dyrektora
Centrum Nadzoru, jego zastępców, oraz naczelników wydziałów zamiejscowych.
2. Do Dyrektora Centrum Nadzoru, jego zastępców oraz naczelników wydziałów
zamiejscowych nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie
kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (Dz.U. Nr 170, poz. 1217, z późn. zm.3)).
3. Do pracowników Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego zatrudnionych w Centrum
Nadzoru, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej
(Dz.U. Nr 170, poz. 1218, z późn. zm.4)).
4. Dyrektorem Centrum Nadzoru, jego zastępcą oraz naczelnikiem Wydziału Zamiejscowego
może być osoba, która:
1) ukończyła 30 rok życia;
2) posiada
wyłącznie obywatelstwo polskie;
3) posiada
wyższe wykształcenie;
4) korzysta
z
pełni praw publicznych;
5) daje
rękojmię należytego wykonywania obowiązków;
6) nie
była skazana za przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego
lub przestępstwo skarbowe;
3
7) spełnia wymagania określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych co najmniej
w zakresie dostępu do informacji stanowiących tajemnicę państwową, oznaczonych klauzulą
„tajne”;
8)
posiada prawo jazdy kategorii;
9) jest:
a)
inspektorem transportu drogowego;
b) złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin kwalifikacyjny, o którym mowa w ustawie
z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874,
z późn. zm.5)), lub
c) jest oficerem Policji, Straży Granicznej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
albo Agencji Wywiadu.
5. Stanowisk, o których mowa w ust. 4, nie można łączyć z innymi stanowiskami
oraz funkcjami publicznymi.
6. Osoby zajmujące stanowiska, o których mowa w ust. 4, nie mogą podejmować innego
zajęcia zarobkowego poza Inspekcją oraz pozostawać w stosunku pracy z innym pracodawcą,
z wyłączeniem przypadków oddelegowania do pełnienia służby w Inspekcji Transportu Drogowego
przez organy podmiotów wymienionych w ust. 4 pkt 9 lit. c.
Art. 140a4. 1. Główny Inspektor Transportu Drogowego, w drodze zarządzenia, tworzy
lub znosi Wydział Zamiejscowy, określając Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego
będący siedzibą wydziału oraz terytorialny zasięg i zakres jego działania.
2. Wydając zarządzenie, o którym mowa w ust. 1, Główny Inspektor Transportu
Drogowego uwzględnia w szczególności:
1) układ sieci drogowej;
2) rodzaj
i
natężenie ruchu drogowego.
3. Obsługę Wydziału Zamiejscowego zapewnia Wojewódzki Inspektorat Transportu
Drogowego będący jego siedzibą.
Art. 140a5. Działalność „Centrum Nadzoru” finansuje się ze środków pochodzących
z Krajowego Funduszu Nadzoru nad Ruchem Drogowym, zwanego dalej „Funduszem Nadzoru”.
Art. 140a6. 1. W Banku Gospodarstwa Krajowego tworzy się Fundusz Nadzoru.
2. Przychodami Funduszu Nadzoru są:
1) wpływy z kar pieniężnych, o których mowa w art. 140a12;
2) odsetki
z
tytułu oprocentowania środków Funduszu Nadzoru oraz odsetki od lokat okresowo
wolnych środków Funduszu Nadzoru w bankach;
3)
przychody z papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub NBP;
4) przychody z papierów wartościowych gwarantowanych lub poręczanych przez Skarb
Państwa;
5)
przychody z jednostek uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego;
6) wpływy z innych środków publicznych;
7)
środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi.
3. Rozchodami Funduszu Nadzoru są:
1) koszty finansowania Centrum Nadzoru, a w szczególności pokrywanie bieżących
wydatków operacyjnych, wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych,
a także zakup towarów i usług na potrzeby Centrum oraz pokrywanie wynagrodzeń
pracowników;
2) koszty finansowania pozostałych zadań określonych w Programie rzeczowo-finansowym
wykorzystania środków Funduszu Nadzoru na cele związane z podnoszeniem poziomu
bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanym dalej „Programem Finansowania BRD”,
a w szczególności:
a) zadań inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych związanych z siecią
drogową, a także kosztów utrzymania i funkcjonowania infrastruktury
oraz urządzeń drogowych, w tym na budowę, przebudowę, remont, utrzymanie
i ochronę dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich;
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 925 › Pobierz plik