Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o izbach aptekarskich
Projekt dotyczy wykonywania w Polsce zawodu farmaceuty przez obywateli państw członkowskich UE, Konfederacji Szwajcarskiej i państw członkowskich EFTA - Europejskiego Porozumienia o Wspólnym Handlu, stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 82
- Data wpłynięcia: 2007-11-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o izbach aptekarskich
- data uchwalenia: 2008-01-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 47, poz. 273
82
12
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia wynikającego art. 2c ust. 6
ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (Dz. U. z 2003 r. Nr 9, poz.
108, z 2004 r. Nr 92, poz. 885 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i poz. ….).
Sześciomiesięczna praktyka w aptece stanowi integralny element programu studiów
magisterskich na kierunku farmacja i ujęta jest w standardach kształcenia dla
jednolitych studiów magisterskich na kierunku farmacja. Zgodnie z przepisami
ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym standardy kształcenia dla poszczególnych
kierunków studiów i poziomów kształcenia, w tym dla kierunku farmacja określa
w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego.
Realizowany aktualnie w Rzeczypospolitej Polskiej program kształcenia na tym
kierunku, jest zgodny z wymaganiami dyrektywy, jednakże szczegółowego
uregulowania wymaga sposób odbywania 6-miesięcznej praktyki realizowanej przez
studentów już po obronie pracy magisterskiej.
Zgodnie projektem rozporządzenia celem praktyki jest pogłębianie wiedzy
teoretycznej i doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie farmacji aptecznej,
zdobytych w czasie dotychczasowych studiów na kierunku farmacja, ze szczególnym
uwzględnieniem: sporządzania produktów leczniczych, przechowywania i wydawania
produktów leczniczych i wyrobów medycznych, opanowania w praktyce zasad opieki
farmaceutycznej oraz podstaw etycznych, prawnych i organizacyjnych pracy
farmaceuty w aptece. Praktyka odbywa się zgodnie z ramowym programem, który
stanowi załącznik nr 1 do przedmiotowego projektu rozporządzenia.
Student jest kierowany na praktykę przez dziekana, który jest zobowiązany
powiadomić o tym fakcie a także o każdej ewentualnej zmianie miejsca odbywania
praktyki, okręgową izbę aptekarską.
Przepisy przedmiotowego rozporządzenia określają także gdzie, w jakim wymiarze
może odbywać się praktyka a także określa sposób jej dokumentowania i zaliczania.
Student prowadzi dziennik praktyki, który stanowi załącznik nr 2 do przedmiotowego
rozporządzenia.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia jest zgodny prawem Unii Europejskiej, jak
również nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
13
Projekt rozporządzenia jest zgodny z postanowieniami dyrektywy 2005/36/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania
kwalifikacji zawodowych.
14
Ocena Skutków Regulacji
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia dotyczy studentów kierunku farmacja, którzy w ramach
studiów na kierunku farmacja, po obronie pracy magisterskiej odbywają
sześciomiesięczną praktykę w aptece, która stanowi integralny element programu
studiów magisterskich na kierunku farmacja.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Projekt rozporządzenie nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa lub
jednostek samorządu terytorialnego, polegających na zwiększeniu wydatków lub
zmniejszeniu dochodów.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Projekt rozporządzenia nie wpływa na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość. Jednocześnie wprowadzenie przedmiotowej regulacji nie będzie
mieć negatywnych skutków finansowych dla przedsiębiorców.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
6. Skutki prawne regulacji
Wejście w życie rozporządzenia ureguluje szczegółowy program praktyki zawodowej
w aptece i sposób jej odbywania i zaliczania przez studentów kierunku farmacja oraz
sposoby dokumentowania i zaliczania.
7. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem szerokich konsultacji społecznych m.in.
z Naczelną Radą Aptekarską, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków
Zawodowych, Sekretariatem Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”, Federacją
15
Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia, Federacją Związków
Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej, Polskim Towarzystwem
Farmaceutycznym, towarzystwami naukowymi w obszarze farmacji, konsultantami
krajowymi w poszczególnych dziedzinach farmacji oraz ze wszystkimi uczelniami
medycznymi w Polsce.
Projekt zostanie również zamieszczony na stronach internetowych Ministerstwa
Zdrowia oraz udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z art. 5 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
28/10/tg
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia
w sprawie znajomości języka polskiego koniecznej do wykonywania zawodu
farmaceuty przez cudzoziemców
Na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (Dz. U. z
2003 r. Nr 9, poz. 108, z 2004 r. Nr 92, poz. 885 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) zakres znajomości języka polskiego w mowie i piśmie niezbędny do
wykonywania zawodu farmaceuty przez cudzoziemców;
2) sposób przeprowadzania i potwierdzania zdania egzaminu ze znajomości języka
polskiego, w tym wzór zaświadczenia o zdaniu egzaminu ze znajomości języka
polskiego;
3) wysokość opłaty za egzamin potwierdzający znajomość języka polskiego.
§ 2. Zakres znajomości języka polskiego w mowie i w piśmie konieczny do
wykonywania zawodu farmaceuty przez cudzoziemca obejmuje:
1) rozumienie tekstu pisanego, a w szczególności korzystanie z fachowej literatury
i piśmiennictwa farmaceutycznego oraz przepisów regulujących wykonywanie
zawodu farmaceuty w Rzeczypospolitej Polskiej;
2) porozumiewanie się z pacjentami, farmaceutami, lekarzami i przedstawicielami
innych zawodów medycznych, a w szczególności poprawne udzielanie
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia
(Dz. U. Nr 131, poz. 924).