Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej
- projekt dotyczy: dostosowania przepisów ustawy do przepisów o finansach publicznych oraz określenia przepływów finansowych dla środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolniczego oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 73
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej
- data uchwalenia: 2008-02-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 52, poz. 304
73
Uzasadnienie
Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia wynikającego z art. 10 ust. 9
ustawy o uruchamianiu rodków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej
przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej z dnia 22 wrze nia 2006 r. (Dz.
U. Nr 187, poz. 1381 oraz z 2007 r. Nr ……., poz. ……..) dla ministra wła ciwego do
spraw finansów publicznych.
Konieczno ć wydania nowego rozporządzenia w miejsce aktualnie
obowiązującego wynika, ze zmiany tre ci upoważnienia zawartego w projekcie ustawy o
zmianie ustawy o uruchamianiu rodków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej
przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej z dnia 22 wrze nia 2006 r. oraz
okre lonych w ww. ustawie przepływów finansowych dla rodków pochodzących z
Europejskiego Funduszu Rolniczego (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego
Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).
W § 1 rozporządzenie reguluje kwestie warunków i trybu przekazywania na rachunki
agencji płatniczych rodków pożyczek na prefinansowanie WPR (prefinansowanie
jednolitej płatno ci obszarowej, działań interwencyjnych a także prefinansowanie
przej ciowe na okoliczno ć czasowego braku rodków pochodzących z EFRROW), na
współfinansowanie oraz rodki EFRROW ( rodki zaliczki).
W § 2 uszczegółowiono zakres umowy o pożyczkę na prefinansowanie o elementy,
które nie wynikają z prawa zwyczajowego w zakresie konstrukcji umów o pożyczkę.
§ 3 wskazuje wła ciwych ministrów odpowiedzialnych za uruchomienie poszczególnych
czę ci zapotrzebowanych przez agencje płatnicze rodków.
W § 4 uszczegółowiono zakres zapotrzebowania oraz terminy ich dostarczania do
wła ciwych ministrów. Dodatkowo okre lono termin potwierdzania kwot EFRROW przez
jednostkę koordynującą.
§ 5 okre la okoliczno ci mające wpływ na pomniejszanie kwot zapotrzebowania, w
szczególno ci pomniejszenia o kwoty rodki kar i grzywien wraz z odsetkami, oraz
rodki przejętych zabezpieczeń i inne przejęte rodki, wynikających z przepisów Unii
Europejskiej, regulujących zasady i tryb przyznawania płatno ci dla poszczególnych
instrumentów pomocy w ramach WPR.
W § 6 ustala się obowiązki sprawozdawcze i w zakresie prognoz - związane z
płatno ciami w ramach WPR.
§ 7 jest przepisem informacyjnym w odniesieniu do agencji płatniczych, w celu
uniknięcia utraty płynno ci w bieżącym zasilaniu tych agencji w rodki na realizację
płatno ci w ramach WPR.
Ocena skutków regulacji (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy rozporządzenia będą oddziaływać na:
Jednostkę finansującą WPR (tj. ministra wła ciwego do spraw finansów
publicznych), jednostkę koordynującą (tj. ministra wła ciwego do spraw rynków
rolnych oraz ministra wła ciwego do spraw rozwoju wsi), Agencję Rynku Rolnego
oraz Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, które pełnią funkcje agencji
płatniczych.
2. Konsultacje społeczne
Projektu nie planuje się przekazać do zaopiniowania Krajowej Radzie Izb
Rolniczych, oraz związkom zawodowym rolników oraz organizacjom społeczno-
zawodowym rolników, ponieważ dotyczy w cało ci jedynie wcze niej wymienionych
instytucji.
3. Wpływ rozporządzenia na dochody i wydatki sektora finansów publicznych
Przepisy
rozporządzenia nie wpłyną bezpo rednio na zwiększenie wydatków z
budżetu państwa w stosunku do kwot planowanych corocznie w budżecie państwa,
bowiem obowiązek prefinansowania oraz współfinansowania WPR wynika z
dokumentów integracyjnych oraz prawodawstwa unijnego, regulującego płatno ci w
ramach WPR, a także prawa krajowego (ustawa o finansach publicznych).
4. Wpływ rozporządzenia na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjno ć wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjno ć wewnętrzną
gospodarki.
6. Wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Bezpo rednio przepisy rozporządzenia nie wpłyną na sytuację i rozwój regionalny
w kraju.
10-21-iw
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania jednostkom samorz du
terytorialnego pożyczek z budżetu państwa na wyprzedzaj ce finansowanie w
ramach programu rozwoju obszarów wiejskich
Na podstawie art. 10f ustawy z dnia 22 wrze nia 2006 r. o uruchamianiu rodków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej
polityki rolnej (DZ. U. Nr 187, poz. 1381 oraz z 2007 r. Nr ….., poz. ……) zarządza się,
co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie okre la szczegółowe warunki i tryb, w tym terminy, udzielania
z budżetu państwa pożyczek jednostkom samorządu terytorialnego na wyprzedzające
finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację działania z zakresu
poprawiania i rozwijania infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa
i le nictwa przez scalanie gruntów i gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi,
w
ramach programu rozwoju obszarów wiejskich, zwanego dalej "działaniem",
rozliczania oraz zwrotu tych pożyczek, a także wysoko ć odsetek, o których mowa
w art. 10c ust. 3 i art. 10d ust. 1 ustawy z dnia 22 wrze nia 2006 r. o uruchamianiu
rodków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie
wspólnej polityki rolnej.
§ 2.
1. Udzielenie pożyczki jednostce samorządu terytorialnego następuje po złożeniu
w Banku Gospodarstwa Krajowego wniosku o jej udzielenie wraz z pozytywną opinią
marszałka województwa o przyznaniu pomocy na realizację działania.
2. Dokumentami niezbędnymi do udzielenia pożyczki są:
2
1)umowa pożyczki;
2) harmonogram przekazywania transz pożyczki, opracowany przez pożyczkobiorcę.
3. Oryginał umowy pożyczki Bank Gospodarstwa Krajowego przesyła Ministrowi
Finansów.
4. Pożyczkobiorca dokonuje miesięcznej aktualizacji harmonogramu przekazywania
transz pożyczki.
§ 3.
Bank Gospodarstwa Krajowego przekazuje ministrowi wła ciwemu do spraw finansów
publicznych, do 15 dnia każdego miesiąca, zapotrzebowanie na rodki na pożyczki na
wyprzedzające finansowanie działania, o którym mowa w § 1, w okresie kolejnych 3
miesięcy, z tym że zapotrzebowanie na pierwszy miesiąc tego okresu sporządza się w
ujęciu dekadowym.
§ 4.
1. Oprocentowanie pożyczki jest równe 0,25 stopy rentowno ci 52-tygodniowych
bonów skarbowych, sprzedanych na ostatnim przetargu przeprowadzonym w miesiącu
poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w
tym kwartale.
2. Prowizja związana z udzieleniem pożyczki nie może przekroczyć 0,1% kwoty
udzielonej pożyczki.
§ 5.
Minister wła ciwy do spraw finansów publicznych przekazuje rodki z budżetu państwa
na:
1) pożyczki na wyprzedzające finansowanie działania na rachunek bankowy
prowadzony w Banku Gospodarstwa Krajowego wyodrębniony do obsługi tych
pożyczek, w terminie i w wysoko ci wynikających z zapotrzebowania, o którym
mowa w § 3;