eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawKomisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

projekt ustawy dotyczy zrównania wymagań stawianych podatnikom rozpoczynającym działalność i ją kontynuującym, dzięki którym podatnicy zachowują prawo do korzystania z ryczałtu do końca roku podatkowego, bez względu na przychód osiągnięty w trakcie roku

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 662
  • Data wpłynięcia: 2008-04-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1316

662


Druk nr 662

Warszawa, 24 kwietnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-8-2008


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o zryczałtowanym
podatku dochodowym od niektórych
przychodów osiąganych przez osoby
fizyczne
.

Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy został
upoważniony poseł Krzysztof Jurgiel.

Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot




projekt
USTAWA
z dnia 2008 r.

o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów
osiąganych przez osoby fizyczne


Art. 1.
W ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych
przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144 poz. 930, z późn. zm. 1)) w art.
8 uchyla się ust. 6 i 7.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2000 r. Nr 104, poz. 1104, Nr 122, poz. 1324, z
2001 r. Nr 74, 784, Nr 88, poz. 961, Nr 125, poz. 1363 i 1369, Nr 134, poz. 1509, z 2002 r. Nr 141, poz. 1183,
Nr 169, poz. 1384, Nr 172, poz. 1412 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 96, poz. 874, Nr 135,
poz. 1268, Nr 137, poz. 1302 i Nr 202, poz. 1958, z 2004 r. Nr 210, poz. 2135, Nr 263, poz. 2619, z 2005 r. Nr
143, poz. 1199, Nr 164, poz. 1366 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 183, poz. 1353 i Nr 217, poz. 1588.



UZASADNIENIE

1.
Uwagi ogólne – cel ekonomiczno-społeczny wprowadzenia ustawy

Ustawa ma na celu usprawnienie funkcjonowania ustawy o zryczałtowanym podatku
dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zmiana, polegająca na uchyleniu ustępu 6 w art.8, zrównuje wymagania stawiane podatnikom
rozpoczynającym działalność i ją kontynuującym. Dzięki niej podatnicy zachowują prawo do
korzystania z ryczałtu do końca roku podatkowego, bez względu na przychód osiągnięty w
trakcie roku.

Propozycja ta ma charakter drobnych zmian uszczegóławiających, które nie burzą
konstrukcji systemu podatkowego oraz nie pozostają w sprzeczności do zaleceń dyrektyw
UE.

2. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa (ew. jednostek
samorządu terytorialnego)

Projektowana ustawa nie zawiera zmian mających istotny wpływ na wydatki budżetu
państwa.
Jednocześnie skutki dla dochodów budżetu państwa są trudne do przewidzenia ze
względu na fakt, że samo odroczenie w czasie płatności podatku na ogólnych zasadach może
mieć różne skutki dla danego przedsiębiorstwa. Może ono z jednej strony przedłużyć okres
mniejszych płatności z tytułu podatku w formie ryczałtu. Jeśli w tej sytuacji znajdzie się duża
ilość przedsiębiorstw, może to spowodować stosunkowo mniejsze przychody do budżetu. Z
drugiej strony może ono uniemożliwić odliczenie nieprzewidzianych kosztów. Jeśli w tej
sytuacji znajdzie się duża ilość przedsiębiorstw, może to spowodować stosunkowo większe
przychody do budżetu. Takie sytuacje mogą mieć miejsce np. podczas wyraźnych zmian w
koniunkturze krajowej.
Należy jednak zauważyć, że przy stabilnej sytuacji na rynku, zmiany te są neutralne
dla budżetu państwa.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy

Projektowana ustawa nie zawiera zmian, które mogą bezpośrednio wpływać na rynek
pracy.


4. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw

Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na
konkurencyjność gospodarki.
Pośrednio, wprowadzona ustawą zmiana wpłynie pozytywnie na funkcjonowanie
przedsiębiorstw, ponieważ obciążenia z tytułu podatków będą bardziej przewidywalne, oraz
zmniejsza i ułatwia procedury administracyjne. Obciążenia z tytułu podatków w danym roku
staną się bardziej przewidywalne ponieważ nie zmienia się forma rozliczeń z urzędami
skarbowymi. Procedury administracyjne staja się prostsze ponieważ, w danym roku, firma
jest zobowiązana prowadzić jedynie ewidencję przychodów, a księga przychodów i
rozchodów nie jest konieczna po przekroczeniu pułapu przychodów równego 150 000 EUR.
Zmiana ta może się zatem przyczynić do bardziej efektywnego wykorzystania zasobów
przedsiębiorstw.

5. Wpływ na rozwój regionalny

Proponowany projekt ustawy nie ma bezpośredniego wpływu na rozwój regionalny.

6. Konsultacje społeczne

Postulat, sprecyzowania wyżej wymienionego przepisu oraz równego traktowania
podmiotów gospodarczych rozpoczynających swoją działalność z już ją prowadzącymi, został
wysunięty przez Związek Rzemiosła Polskiego w dniu 13 marca 2008r na posiedzeniu
Sejmowej Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo”. Równocześnie, niniejszy projekt
ustawy jest zgodny z propozycją Związku Rzemiosła Polskiego.

7. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od
niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.

5. Ocena
końcowa
Należy zwrócić uwagę, że zmiana ta przyczyni się do uproszczenia i ułatwienia
zastosowania prawa podatkowego. Stwarza to bardziej przejrzyste i przewidywalne otoczenie
prawno instytucjonalne, które jest niezwykle ważne dla całej gospodarki, w szczególności dla
Małych i rednich Przedsiębiorstw. Dodatkowo, należy się spodziewać, że zmiana ta odciąży
administrację publiczną, która będzie stosować prostsze procedury.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: