Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw
Projekt dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz w sprawie ofert przejęcia
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 63
- Data wpłynięcia: 2007-11-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1547
63
nictwo firmy inwestycyjnej, o którym mowa
w ust. 1, nie jest wymagane.
4. Przepisy art. 22, 45, 47 ust. 1, 2, 4 i 5 oraz
art. 48 w zakresie zamieszczania w memo-
randum informacyjnym informacji przez ode-
słanie, art. 49 ust. 1, art. 50 oraz art. 52-54
stosuje się odpowiednio.
5. Wymóg sporządzenia, uzyskania zatwierdze-
nia oraz udostępnienia memorandum informa-
cyjnego nie ma zastosowania w przypadku
oferty publicznej spełniającej przesłankę,
o której mowa w art. 7 ust. 3 pkt 1-4 lub pkt 5
lit. e. W przypadku oferty publicznej spełniają-
cej przesłankę, o której mowa w art. 7 ust. 3
pkt 5 lit. a-d, stosuje się przepisy art. 38-40,
o ile emitent lub wprowadzający tak postano-
wi.”;
33) po art. 42 dodaje się art. 42a i 42b w brzmieniu:
„Art. 42a. 1. Emitent lub wprowadzający jest obowiązany
przekazywać Komisji w formie aneksu do
memorandum informacyjnego informacje
o istotnych błędach w jego treści oraz zna-
czących czynnikach, mogących wpłynąć na
ocenę papieru wartościowego, zaistniałych
po jego zatwierdzeniu lub o których emitent
lub wprowadzający powziął wiadomość po
jego zatwierdzeniu, do dnia:
1) dokonania przydziału papierów warto-
ściowych, ogłoszenia o niedojściu sub-
skrypcji lub sprzedaży do skutku,
ogłoszenia o odstąpieniu przez emitenta
35
od przeprowadzenia subskrypcji lub
sprzedaży albo o odwołaniu subskrypcji
lub sprzedaży – w przypadku gdy emi-
tentem jest podmiot podlegający obo-
wiązkom informacyjnym, o których mowa
w rozdziale 3, lub gdy papiery warto-
ściowe będące przedmiotem oferty pu-
blicznej nie będą podlegać dopuszczeniu
do obrotu na rynku regulowanym, albo
2)
dopuszczenia papierów wartościowych
do obrotu na rynku regulowanym.
2. Przekazanie
przez
emitenta lub wprowadza-
jącego aneksu do memorandum informacyj-
nego do Komisji powinno nastąpić
niezwłocznie po powzięciu wiadomości
o błędach w jego treści lub znaczących
czynnikach, które uzasadniają jego przeka-
zanie, lub po powzięciu o nich wiadomości,
nie później jednak niż w terminie 2 dni robo-
czych.
3. Udostępnienie przez emitenta lub wprowa-
dzającego aneksu do publicznej wiadomości
w sposób, w jaki zostało udostępnione me-
morandum informacyjne, powinno nastąpić
równocześnie z przekazaniem aneksu do
Komisji.
4. Obowiązek przekazania informacji w formie
aneksu do memorandum informacyjnego nie
wyłącza obowiązku, o którym mowa w art. 56
ust. 1.
36
Art.
42b.
W przypadku gdy aneks, o którym mowa
w art. 42a, jest udostępniany do publicznej wia-
domości po rozpoczęciu subskrypcji lub sprze-
daży, osoba, która złożyła zapis przed
udostępnieniem aneksu, może uchylić się od
skutków prawnych złożonego zapisu. Uchylenie
się od skutków prawnych zapisu następuje przez
oświadczenie na piśmie złożone w jednym
z punktów obsługi klienta firmy inwestycyjnej
oferującej dane papiery wartościowe, w terminie
2 dni roboczych od dnia udostępnienia aneksu.
Prawo uchylenia się od skutków prawnych zło-
żonego zapisu nie dotyczy przypadków, gdy
aneks jest udostępniany w związku z błędami
w treści memorandum informacyjnego, o których
emitent lub wprowadzający powziął wiadomość
po dokonaniu przydziału papierów wartościo-
wych, lub czynnikami, które zaistniały lub o któ-
rych emitent lub wprowadzający powziął
wiadomość po dokonaniu przydziału papierów
wartościowych. Emitent lub wprowadzający mo-
że dokonać przydziału papierów wartościowych
nie wcześniej niż po upływie terminu do uchyle-
nia się przez inwestora od skutków prawnych
złożonego zapisu.”;
34) uchyla się art. 43;
35) w art. 44 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Podmiotem odpowiedzialnym za rzetelność, praw-
dziwość i kompletność informacji zamieszczonych
w warunkach obrotu jest:
37
1) podmiot ubiegający się o dopuszczenie instru-
mentów finansowych niebędących papierami
wartościowymi do obrotu na rynku regulowanym
– za wszystkie informacje;
2) osoba sporządzająca informację – za informację,
którą sporządziła.”;
36) tytuł oddziału 4 otrzymuje brzmienie:
„Udostępnianie informacji o papierach wartościowych
w związku z ofertą publiczną, subskrypcją lub sprzedażą
na podstawie tej oferty lub ubieganiem się o dopuszczenie
papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowa-
nym”;
37) w art. 45 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Niezwłocznie po zatwierdzeniu prospektu emisyjnego
emitent lub wprowadzający przekazuje jego osta-
teczną wersję do Komisji oraz udostępnia prospekt
emisyjny do publicznej wiadomości.
2. Emitent lub wprowadzający jest obowiązany, z za-
strzeżeniem ust. 3, udostępnić do publicznej wiado-
mości prospekt emisyjny w terminie umożliwiającym
inwestorom zapoznanie się z jego treścią, nie później
niż przed rozpoczęciem subskrypcji lub sprzedaży pa-
pierów wartościowych nim objętych, jeżeli papiery
wartościowe są przedmiotem oferty publicznej, albo
w dniu dopuszczenia papierów do obrotu na rynku
regulowanym, jeżeli papiery wartościowe nie były
uprzednio przedmiotem oferty publicznej.”;
38) w art. 46 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W przypadku papierów wartościowych o charakterze
nieudziałowym, będących przedmiotem ubiegania się
38
o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym, któ-
rych jednostkowa wartość nominalna wynosi nie mniej
niż 50.000 euro lub równowartość tej kwoty w innej
walucie, ustaloną przy zastosowaniu średnich kursów
walut obcych ogłaszanych przez Narodowy Bank Pol-
ski na dzień ustalenia wartości nominalnej tych papie-
rów wartościowych, prospekt emisyjny udostępniany
do publicznej wiadomości powinien być sporządzony
w języku uzgodnionym przez Komisję z właściwymi
organami nadzoru państw członkowskich, w których
nastąpi to ubieganie się, lub w języku angielskim, we-
dług wyboru emitenta lub wprowadzającego. W takim
przypadku emitent lub wprowadzający ma obowiązek
udostępnić do publicznej wiadomości, łącznie z pro-
spektem emisyjnym, dokument podsumowujący lub
podsumowanie będące częścią prospektu emisyjnego
sporządzonego w formie jednolitego dokumentu, spo-
rządzone w języku polskim.”;
39) w art. 47:
a) w ust. 1 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2) w postaci drukowanej, bezpłatnie, w siedzibie
spółki prowadzącej rynek regulowany, na którym
papiery wartościowe mają być dopuszczone do
obrotu, lub w siedzibie emitenta, a także w sie-
dzibie i punktach obsługi klienta firmy inwestycyj-
nej oferującej papiery wartościowe objęte
prospektem emisyjnym, w nakładzie zapewniają-
cym dostępność prospektu emisyjnego dla osób
zainteresowanych oraz sprawne przeprowadze-
nie subskrypcji lub sprzedaży papierów warto-
ściowych, lub dopuszczenia do obrotu na rynku
regulowanym;
39