eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw

Projekt dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz w sprawie ofert przejęcia

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 63
  • Data wpłynięcia: 2007-11-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1547

63


U Z A S A D N I E N I E

Proponowane zmiany do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej
i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego
systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. Nr 184, poz. 1539 oraz
z 2006 r. Nr 157, poz. 1119) mają na celu wdrożenie przepisów dyrektywy
2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r.
w
sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji
o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku
regulowanym oraz zmieniającej dyrektywę 2001/34/WE, zwanej dalej
„Dyrektywą o przejrzystości”, oraz dyrektywy 2004/25/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie ofert przejęcia.
Ponadto proponowane zmiany mają na celu doprecyzowanie niektórych
przepisów ustawy, jak również usunięcie pewnych luk w ustawie, które stały się
widoczne dopiero w praktyce.
Art. 1 pkt 1 (uzupełnienie przypisu nr 1 w zmienianej ustawie)
Uzupełniono przypis 1 przez wskazanie, że ustawa o ofercie publicznej
i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego
systemu obrotu oraz o spółkach publicznych dokonuje w zakresie swojej
regulacji wdrożenia również:
1) dyrektywy 2004/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwiet-
nia 2004 r. w sprawie ofert przejęcia oraz
2) dyrektywy 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
15
grudnia 2004
r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących
przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe
dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz zmieniającej
dyrektywę 2001/34/WE.
Art. 1 pkt 2 (nowe brzmienie art. 1 pkt 1 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu wskazanie jako zakresu regulacyjnego
niniejszej ustawy również czynności faktycznie dokonywanych przez emitenta

2
lub wprowadzającego w związku z ofertą publiczną, ponieważ są one de facto
jej treścią.
Art. 1 pkt 3 (nowe brzmienie art. 2 pkt 2 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana jest konsekwencją wprowadzenia definicji pojęcia
„instytucja kredytowa” w celu jego doprecyzowania wobec objęcia nim, zgodnie
z art. 2(1)(g) dyrektywy 2003/71/WE z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie
prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub
dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającej dyrektywę
2001/34/WE, szerszego grona podmiotów niż ma to miejsce w przypadku
analogicznego pojęcia stosowanego w ustawie – Prawo bankowe.
Art. 1 pkt 3 (nowe brzmienie art. 2 pkt 3 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu skreślenie kryterium, które jest już
uwzględnione bezpośrednio w definicji instrumentów rynku pieniężnego
w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi.
Art. 1 pkt 4 (nowe brzmienie art. 3 ust. 1 zmienianej ustawy)
Proponowanie nabycia, które ma charakter publiczny, powinno być prowadzone
w formie oferty publicznej, która dotyczy jednak wyłącznie odpłatnego
nabywania papierów wartościowych. Obecne brzmienie ust. 1 wskazuje
natomiast, że nawet publiczne proponowanie nieodpłatnego objęcia papierów
wartościowych powinno być prowadzone w formie oferty publicznej.
Proponowana zmiana ma na celu usunięcie tej niejasności.
Art. 1 pkt 4 (nowe brzmienie art. 3 ust. 3 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu uczynienie pojęcia „publiczna oferta papierów
wartościowych” bardziej przejrzystym w kontekście szczegółowych przepisów,
w których jest ono stosowane. Obecne wskazanie, że pojęcie to dotyczy działań
podejmowanych wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest
niespójne z możliwością, jaką daje np. art. 23 dyrektywy 2003/71/WE, a więc do
podjęcia przez Komisję działań również w przypadku, gdy zwróci się o to organ
państwa przyjmującego w związku z ofertą publiczną lub dopuszczeniem do
obrotu papierów wartościowych w tym państwie, emitenta, dla którego
państwem macierzystym jest Polska.


3
Art. 1 pkt 4 (nowy ust. 4 w art. 3 zmienianej ustawy)
Celem poprawki jest zharmonizowanie przepisów ustawy o ofercie (...)
z
przepisami ustawy o funduszach inwestycyjnych przez jednoznaczne
wskazanie, że na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą być oferowane
papiery wartościowe emitowane przez fundusze inwestycyjne otwarte lub spółki
inwestycyjne z siedzibą w państwie członkowskim prowadzące działalność
zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwesto-
wania w papiery wartościowe.
Art. 1 pkt 4 (nowy ust. 5 w art. 3 zmienianej ustawy)
Przepis ten ma na celu jednoznaczne określenie podejścia do papierów
wartościowych (przede wszystkim akcji) powstających w wyniku realizacji
uprawnień inwestorów z tytułu posiadania innego papieru wartościowego (np.
warrantów subskrypcyjnych, obligacji zamiennych i obligacji z prawem
pierwszeństwa). Zgodnie z ideą takich papierów wartościowych wydawanie
akcji w celu realizacji inkorporowanego w nich uprawnienia nie powinno się
rozpatrywać w kontekście oferty tych akcji dokonywanej przez emitenta. De
facto bowiem nie dochodzi (bo nie ma takiej potrzeby) do przekazywania przez
emitenta pełnej informacji o nim i wydawanych akcjach – tę informację
inwestorzy otrzymali już z chwilą odpowiadania na ofertę (publiczną) papierów
wartościowych inkorporujących przedmiotowe uprawnienie. Takie podejście
rodzi jednak możliwość nieprzestrzegania obowiązku prospektowego, jeżeli
przedmiotowe uprawnienie może być wykonane w stosunkowo krótkim czasie
po emisji tych papierów wartościowych. Można bowiem uznać to za sprzeczne
z ich ideą. Jest nią bowiem zaoferowanie inwestorom prawa do objęcia/nabycia
akcji w przyszłości, a więc z ryzykiem, że przy niekorzystnej sytuacji rynkowej
może się to okazać nieopłacalne i prawo to pozostanie niewykonane.
W sytuacji gdy prawo to może być wykonane od razu po objęciu
przedmiotowych papierów wartościowych, przy cenie wykonania korzystniejszej
od aktualnej ceny rynkowej akcji, ryzyka takiego praktycznie nie ma.
W konsekwencji można uznać, że emisja przedmiotowych papierów
wartościowych z góry miała na celu zaoferowanie akcji. Aby temu zapobiec,
proponuje się wprowadzenie przepisu określającego okres po objęciu tych


4
papierów, w którym realizacja inkorporowanych w nich uprawnień do objęcia lub
nabycia innego papieru wartościowego (przede wszystkim akcji) uznana byłaby
za ofertę publiczną tych papierów (akcji).
Art. 1 pkt 5 (nowe brzmienie art. 4 pkt 3 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu uwzględnienie także czynności „zbywania”
papierów wartościowych jako elementu składowego obrotu pierwotnego obok
nabywania papierów wartościowych.
Art. 1 pkt 5 (nowe brzmienie art. 4 pkt 7 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana w połączeniu z proponowanym brzmieniem art. 11a ma
na celu jednoznaczne wskazanie, że w przypadku papierów wartościowych
jedynie ich emitent może ubiegać się o ich dopuszczenie do obrotu na rynku
regulowanym, co jest zgodne z przyjętym w Polsce systemem wykonywania
obowiązków informacyjnych przez emitenta, jak i relacji emitent – KDPW
i emitent – podmiot organizujący obrót na rynku regulowanym.
Art. 1 pkt 5 (nowe brzmienie art. 4 pkt 12 i 13 zmienianej ustawy)
Obecne brzmienie definicji „pierwszej oferty publicznej”, „subemitenta usłu-
gowego” i „subemitenta inwestycyjnego” sprawiają, że wprowadzający de facto
nie ma możliwości zawrzeć umowy subemisyjnej, jeżeli jego oferta jest już
kolejną ofertą publiczną danych papierów wartościowych.
Celem zmiany jest umożliwienie wprowadzającemu zawarcia umowy
o subemisję inwestycyjną lub subemisję usługową w przypadku oferty, która nie
jest pierwszą ofertą publiczną, o której mowa w art. 4 pkt 5 ustawy o ofercie
(...).
Art. 1 pkt 5 (nowy pkt 26 w art. 4 zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu dodanie definicji pojęcia „instytucja
kredytowa”, która zgodnie z art. 2(1)(g) dyrektywy 2003/71/WE jest tożsama
z definicją zawartą w art. 1(1)(a) dyrektywy 2000/12/WE. Dodanie tej definicji
ma na celu jednoznaczne wskazanie zakresu podmiotowego regulacji od-
noszących się na mocy dyrektywy 2003/71/WE do instytucji kredytowych,
a w niniejszej ustawie znajdujących się w art. 2 pkt 2, art. 7 ust. 2 pkt 6 i art. 21
ust. 2 pkt 2.


5
Art. 1 pkt 5 (nowy pkt 27 w art. 4 zmienianej ustawy)
Poprawka ma na celu doprecyzowanie implementacji art. 5 (1) w zw. z art. 2 (2)
dyrektywy 2004/25/WE w sprawie ofert przejęcia. Ponadto proponowana
zmiana ma na celu wyraźne wskazanie sytuacji, w której powstaje obowiązek
ogłoszenia wezwania na postawie art. 73 ust. 2 i art. 74 ust. 2 ustawy o ofercie
(...).
Art. 1 pkt 6 (nowe brzmienie art. 5 zmienianej ustawy)
Poprawka ma na celu objęcie przepisem również czynności prowadzenia
subskrypcji i sprzedaży papierów wartościowych w ramach oferty publicznej,
ponieważ jeżeli jest nią nowa emisja akcji, to jest ona już objęta „obrotem
pierwotnym”, natomiast jeżeli jest to oferta dokonywana przez wprowa-
dzającego (a więc już w obrocie wtórnym), to nie następuje obejmowanie
papierów wartościowych, ale ich nabycie.
Art. 1 pkt 7 (nowe brzmienie zdania wstępnego w art. 7 ust. 2 zmienianej
ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu precyzyjniejsze wskazanie obowiązku,
z
jakiego jest zwolnione dokonywanie oferty publicznej lub dopuszczenie
papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym oraz korektę odesłań
w związku z nowelizacją art. 41 i 42.
Art. 1 pkt 7 (nowe brzmienie art. 7 ust. 2 pkt 6 i nowy pkt 6a zmienianej ustawy)
Proponowana zmiana jest związana z wprowadzeniem do ustawy definicji
pojęcia „instytucja kredytowa” oraz koniecznością doprecyzowania sposobu
liczenia okresu 12 miesięcy. Poprawka ma także na celu uwzględnienie
możliwości wystąpienia emisji papierów wartościowych w walucie innej niż euro
i złoty, a w konsekwencji potrzeby wskazania sposobu porównania kwoty w tej
walucie w stosunku do kryterium ustalonego w euro.
Art. 1 pkt 7 (nowe brzmienie zdania wstępnego w art. 7 ust. 3 zmienianej
ustawy)
Proponowana zmiana ma na celu precyzyjniejsze wskazanie obowiązku,
z
jakiego zwolnione jest dokonywanie oferty publicznej lub dopuszczenie

strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: