eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej

Rządowy projekt ustawy o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej

- projekt dotyczy: wdrożenia części przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, dotyczących tzw. "ogólnego systemu" uznawania kwalifikacji zawodowych i świadczenia usług transgranicznych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 62
  • Data wpłynięcia: 2007-11-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej
  • data uchwalenia: 2008-03-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 63, poz. 394

62

Ocena skutków regulacji

1. Podmioty, na które oddziałują projektowane regulacje
Przedmiotowy projekt rozporządzenia odnosi się z jednej strony do osób, które nabyły w Unii
Europejskiej kwalifikacje do wykonywania zawodów w dziedzinie ochrony radiologicznej, a
zamierzają je wykonywać na terytorium RP, a z drugiej zaś strony do:
- kierowników jednostek organizacyjnych, którzy zamierzają powierzyć wykonywanie funkcji
inspektora ochrony radiologicznej takim osobom lub zatrudnić je na którymś ze stanowisk
wymienionych w § 2 pkt 5 lit. c - p projektu rozporządzenia,
- Prezesa PAA, który zamierza powołać takie osoby na inspektorów dozoru jądrowego.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia w ramach konsultacji społecznych zostanie skierowany do
następujących podmiotów:
1) Komisja Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Radiologicznej Rady do Spraw
Atomistyki,
2) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego,
3) Federacja Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia,
4) Polskie Towarzystwo Medycyny Nuklearnej,
5) Polskie Towarzystwo Onkologiczne,
6) Polskie Towarzystwo Fizyki Medycznej,
7) Polskie Towarzystwo Nukleoniczne,
8) Stowarzyszenie Inspektorów Ochrony Radiologicznej,
9) Wojskowy Instytut Higieny i Epidemiologii,
10) Instytut Medycyny Pracy,
11) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych,
12) Konfederacja Pracodawców Polskich,
13) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”,
14) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
15) Business Center Club,
16) Związek Rzemiosła Polskiego,
17) Forum Związków Zawodowych,
18) Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej,
19) Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Izotopów POLATOM,
20) Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych,
21) Instytut Problemów Jądrowych,
22) Instytut Fizyki Jądrowej,
23) Instytut Energii Atomowej,
24) Państwowy Zakład Higieny,
25) Rada Krajowa Federacji Konsumentów
26) Akademia Górniczo – Hutnicza, Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej.
Projekt zostanie także umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
rodowiska, Biuletynie Informacji Publicznej Państwowej Agencji Atomistyki oraz na
stronie internetowej Państwowej Agencji Atomistyki.

11

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety

jednostek samorządu terytorialnego

Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego. Przewiduje się, że ilość osób występujących rocznie o uznanie kwalifikacji
nie przekroczy 4 – 5 osób, z tego uznanie kwalifikacji następować będzie w trybie testu
kwalifikacyjnego w stosunku do 2 – 3 osób.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy

Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na rynek
pracy (vide pkt 3 zdanie drugie).


5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorców, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw

Przyjęcie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów

Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na sytuację i
rozwój regionów.


7. Wskazanie źródeł finansowania

Projekt rozporządzenia nie pociąga za sobą dodatkowych wydatków poza istniejącymi w
aktualnie obowiązującym stanie prawnym.

8. Korzyści społeczne

Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia zapewnią możliwość uzyskania
kwalifikacji w zawodach regulowanych nabytych w państwach członkowskich Unii
Europejskiej, związanych z działalnością w warunkach narażenia na działanie
promieniowania jonizującego oraz z nadzorem nad taką działalnością.


12
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia jest wykonaniem upoważnienia ustawowego zawartego w
art. 17 ustawy z dnia ............... 2007 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych
nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr ...., poz. ..... )
Projekt rozporządzenia określa:
1) warunki, sposób i tryb odbywania stażu adaptacyjnego, sposób i tryb wykonywania
nadzoru nad odbywaniem stażu adaptacyjnego oraz oceny nabytych przez
wnioskodawcę umiejętności,
sposób ustalania kosztów odbywania stażu
adaptacyjnego oraz tryb ponoszenia, pobierania i zwrotu opłaty za odbycie stażu
adaptacyjnego;
2) warunki, sposób i tryb przeprowadzania testu umiejętności oraz oceny wykazanych
przez wnioskodawcę umiejętności, a także sposób ustalania kosztów przeprowa-
dzania testu umiejętności oraz tryb ponoszenia, pobierania i zwrotu opłaty za
przeprowadzenie testu umiejętności.
Przepisy rozporządzenia znajdują zastosowanie w przypadku, gdy wnioskodawca
występuje do Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki o uznanie nabytych przez niego w
państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania określonych
zawodów w dziedzinie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, wymienionych w
§ 2 pkt 5 projektu rozporządzenia. Właściwość Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki do
uznawania kwalifikacji do wykonywania ww. zawodów regulowanych wynika z
rozporządzenia Ministra rodowiska z dnia 6 maja 2003 r w sprawie upoważnienia do
uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do
wykonywania zawodów regulowanych (Dz. U. Nr 97, poz. 890), które zostało wydane na
podstawie art. 4a ust. 3 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej
(Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 928, z późn. zm.).
W zakresie spraw uregulowanych niniejszym projektem rozporządzenia obowiązuje
dotychczas rozporządzenie Ministra rodowiska z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie stażu
adaptacyjnego i testu umiejętności w toku postępowania o uznanie nabytych w państwach
członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów w dziedzinie
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1346). Potrzeba
wydania rozporządzenia wynika z faktu, iż została wydana nowa ustawa z dnia ...............
2007 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkow-
skich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr ...., poz. ..... )upoważniająca do wydania rozporządzenia .
Rozdział 1 projektu rozporządzenia zawiera przepisy ogólne. W § 2 projektu
rozporządzenia zawarto wyjaśnienia używanych w projekcie pojęć. W § 3 projektu
rozporządzenia zawarto zasadę, zgodnie z którą staż adaptacyjny albo test umiejętności
prowadzone są dla określonego zawodu w dziedzinie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej, przy czym jeżeli wnioskodawca wnosi o uznanie kwalifikacji do
wykonywania więcej niż jednego zawodu regulowanego, odbywa odrębny staż adaptacyjny
albo przystępuje do odrębnego testu umiejętności dla każdego z tych zawodów. Rozwiązanie
takie podyktowane jest specyfiką zawodów w dziedzinie bezpieczeństwa jądrowego
i ochrony radiologicznej, a w szczególności odrębnymi wymaganiami kwalifikacyjnymi i
różnicami w szkoleniu dla poszczególnych zawodów.

13
Paragraf 4 projektu rozporządzenia przewiduje, iż konieczność odbycia stażu
adaptacyjnego albo testu umiejętności jest stwierdzana w formie postanowienia wydanego
przez
Prezesa PAA. Prawo wyboru między stażem adaptacyjnym a testem umiejętności
przysługuje wnioskodawcy. § 5 zawiera obowiązek przekazania przez Prezesa Agencji
jednostce
organizacyjnej, w której ma być odbywany staż adaptacyjny, albo komisji
egzaminacyjnej przeprowadzającej test umiejętności postanowienia, o którym mowa § 4 ust. 1
projektu rozporządzenia, wraz z kopią dokumentacji zawierającej informacje o posiadanych
kwalifikacjach, w tym o wykształceniu i doświadczeniu zawodowym wnioskodawcy. W § 6
projektu rozporządzenia zawarto zobowiązanie do zamieszczania przez Prezesa PAA
określonych informacji związanych ze stażami adaptacyjnymi i testami umiejętności w
Biuletynie Informacji Publicznej.

W rozdziale 2 projektu rozporządzenia szczegółowo uregulowano warunki, sposób i
tryb odbywania stażu adaptacyjnego, sposób i tryb wykonywania nadzoru nad odbywaniem
stażu adaptacyjnego oraz oceny nabytych przez wnioskodawcę umiejętności, a także sposób
ustalania kosztów odbywania stażu adaptacyjnego oraz tryb ich ponoszenia.
Przyjęto, iż staż adaptacyjny odbywany jest w jednostce organizacyjnej właściwej ze względu
na rodzaj zawodu w dziedzinie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, którego
dotyczy postępowanie (§ 7), przy czym wykaz tych jednostek organizacyjnych określa Prezes
PAA i rozpowszechnia w Biuletynie Informacji Publicznej (§ 6 pkt 2).
Po wydaniu przez Prezesa PAA postanowienia, o którym mowa w § 4 ust.1 projektu
rozporządzenia wnioskodawca występuje do Prezesa PAA z wnioskiem o odbycie stażu
adaptacyjnego albo przeprowadzenia testu umiejętności (§ 4 ust. 2). Wnioskodawca może
przy tym wskazać jednostkę organizacyjną , która gotowa jest nawiązać z nim stosunek
prawny w celu odbycia stażu (§ 9 ust. 1). Jeżeli tego nie uczyni Prezes PAA wskazuje ją w
postanowieniu (§ 8). W związku z odbywaniem stażu adaptacyjnego wnioskodawca uiszcza
opłatę z tytułu kosztów odbywania stażu adaptacyjnego na rachunek bankowy jednostki, w
której wnioskodawca będzie odbywał staż adaptacyjny. Koszty odbywania stażu są ustalane
kwotowo przez jednostkę organizacyjną, w której wnioskodawca będzie odbywał staż, w
oparciu o rzeczywiste wydatki związane z odbywaniem stażu (§ 10).
Przepisy § 13 – 15 projektu rozporządzenia regulują kwestie programu, długości i terminu
rozpoczęcia stażu adaptacyjnego.
W § 12 i § 16 projektu rozporządzenia uregulowano kwestię nadzoru nad przebiegiem stażu
adaptacyjnego, a w § 17 i § 18 kwestię oceny stażu adaptacyjnego.

W rozdziale 3 projektu rozporządzenia szczegółowo uregulowano warunki, sposób i
tryb przeprowadzania testu umiejętności oraz oceny wykazanych przez wnioskodawcę
umiejętności, jak również sposób ustalania kosztów przeprowadzania testu umiejętności oraz
tryb ich ponoszenia.
W § 19 ust. 2 zawarto zasadę, zgodnie z którą test umiejętności każdorazowo uwzględnia
indywidualne różnice w zakresie wymagań dotyczących wykonywania zawodów w dziedzinie
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a
państwem wnioskodawcy. W § 19 ust. 1 projektu rozporządzenia określono zakresy
przedmiotowe testów umiejętności dla poszczególnych zawodów w dziedzinie
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.
Po wydaniu przez Prezesa PAA w toku postępowania o uznanie kwalifikacji postanowienia, o
którym mowa w § 4 ust. 1 projektu rozporządzenia, wnioskodawca występuje do Prezesa
PAA
z
wnioskiem o przeprowadzenie testu umiejętności. Za przeprowadzenie testu
umiejętności wnioskodawca uiszcza opłatę z tytułu kosztów przeprowadzenia testu. Koszty te są

14
ustalane kwotowo przez organ prowadzący postępowanie w oparciu o rzeczywiste wydatki
ponoszone przez organ prowadzący postępowanie w związku z przeprowadzeniem testu. Ww.
opłatę wnosi się na rachunek bankowy organu prowadzącego postępowanie, i stanowi to
dochód budżetu państwa (§ 22). Z uwagi na fakt, iż wnioskodawca pokrywa całość kosztów
związanych z przeprowadzeniem testu zdecydowano by testy umiejętności przeprowadzane
były trzy razy w roku (§ 21 ust. 1).
W § 20 - 25 projektu rozporządzenia określono właściwość komisji egzaminacyjnych
powoływanych przez Prezesa PAA do przeprowadzania testu umiejętności, termin
zawiadomienia wnioskodawcy o terminie i miejscu testu umiejętności, język, w którym test jest
przeprowadzany, a także sposób i tryb przeprowadzenia testu umiejętności i oceny jego
wyników.



06/30si


15
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 56 . [ 57 ] . 58 ... 70 ... 75

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: