eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

- projekt dotyczy dodania do katalogu zadań własnych, na których dofinansowanie jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa, zadań związanych z budową i remontami obiektów sportowych oraz rozwijaniem sportu. Projekt przewiduje też upoważnienie ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu do dokonania podziału środków i przekazywania dotacji oraz do wydania rozporządzenia w tym zakresie

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 601
  • Data wpłynięcia: 2008-02-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
  • data uchwalenia: 2008-10-17
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 220, poz. 1419

601-s


Warszawa, 14 sierpnia 2008 r.

SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA–140 –129(4)/08



Pan


Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec poselskiego
projektu ustawy:

-
o zmianie ustawy o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego
(druk nr 601).

Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Finansów
do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych.




(-) Donald Tusk
STANOWISKO RZĄDU
wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego (druk nr 601)


I. Przedmiot regulacji

Przedłożony projekt zakłada nowelizację ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539).
Jak wynika z uzasadnienia celem projektowanej nowelizacji jest systemowe uregulowanie
kwestii dofinansowania infrastruktury sportowej w gminach.
Projekt zakłada możliwość otrzymywania przez jednostki samorządu terytorialnego dotacji
celowych z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych związanych z budową
i remontami obiektów sportowych oraz rozwijaniem sportu, w szczególności wśród dzieci
i młodzieży w tym sportu osób niepełnosprawnych. Zgodnie z projektem, minister właściwy do
spraw kultury fizycznej i sportu będzie dokonywał podziału środków oraz przekazywał dotacje.
Ponadto minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu określi w drodze rozporządzenia
zakres zadań objętych dofinansowaniem z budżetu państwa oraz szczegółowe zasady i tryb
udzielania dotacji, uwzględniając w szczególności znaczenie oraz charakter zadań. Proponowana
ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

II. Ocena proponowanych zmian

Proponowana nowelizacja ustawy wpływa na upowszechnianie sportu, który jest ważną
wartością cywilizacyjną, kulturową i społeczną. Kultura fizyczna jest istotnym czynnikiem
kształtowania zdrowia, rozwijania nawyków i zachowań zdrowotnych, a także wartościową
formą spędzania wolnego czasu. Brak nowoczesnej bazy sportowo-rekreacyjnej uniemożliwia
upowszechnienie sportu i odnoszenie sukcesów w sporcie kwalifikowanym. Państwo jest
zainteresowane wspieraniem rozwoju i upowszechnianiem sportu. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy
z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej: ,,Kultura fizyczna jest częścią kultury narodowej,
chronionej przez prawo. Obywatele, bez względu na wiek, płeć, wyznanie, rasę oraz stopień
i rodzaj niepełnosprawności - korzystają z równego prawa do różnych form kultury fizycznej”.
Proponowana nowelizacja dotyczy art. 42 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego. Zakładanym skutkiem proponowanych rozwiązań będzie
możliwość dofinansowania zadań własnych związanych z budową i remontami obiektów
sportowych oraz rozwijaniem sportu, w szczególności wśród dzieci i młodzieży, w tym sportu
osób niepełnosprawnych. Projekt, wraz z przedłożonymi założeniami rozporządzenia,
przewiduje, że nowe zadania będą realizowane przez ministra właściwego do spraw kultury
fizycznej i sportu we współpracy z wojewodami i marszałkami województw. W przepisach
projektu nowelizującego nie wspomniano jednak o roli, jaką przewiduje się dla samorządów
województw. Należy również wspomnieć, iż z tzw. przepisów ustrojowych samorządu
terytorialnego wynika zasada braku hierarchicznego podporządkowania samorządów na
poszczególnych poziomach.
Doprecyzowania wymaga delegacja do wydania rozporządzenia przez ministra właściwego do
spraw kultury fizycznej i sportu. Upoważnienie to nie określa granic w jakich mieścić się
powinny zadania objęte dofinansowaniem, pozostawiając ministrowi swobodę w ,,określaniu
zadań objętych dofinansowaniem”. Ponadto upoważnienie powinno przede wszystkim określać
,,sposób” a nie zasady” udzielania dotacji i ,,zakresy” dofinansowania.
Projekt przewiduje możliwość otrzymywania przez jednostki samorządu terytorialnego dotacji
celowych z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych, związanych z budową
i remontami obiektów sportowych oraz rozwijaniem sportu, w szczególności wśród dzieci
i młodzieży, w tym sportu osób niepełnosprawnych. Należy zaznaczyć, że tożsame zadania
są realizowane na podstawie art. 47d ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach
wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.) ze środków pochodzących z wpływów
z dopłat do stawek w grach stanowiących monopol Państwa, gromadzonych na rachunku
Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw
kultury fizycznej i sportu.

Zaznaczyć należy, że pomiędzy przedstawionym uzasadnieniem do projektu a treścią
normatywną przepisów projektu występują dwie rozbieżności.
Z brzmienia dodawanego pkt 5a w ust. 2 art. 42 ustawy o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego wynika, iż dofinansowaniem z budżetu państwa mogą być objęte nie tylko
inwestycje jednostek samorządu terytorialnego. W przepisie przewidziano również możliwość
dofinansowania przedsięwzięć bieżących związanych z „remontami obiektów sportowych oraz
rozwijaniem sportu”. Równocześnie na str. 2 uzasadnienia, prezentującej założenia
do projektu rozporządzenia, w pkt 1, 2, 4, 6 i 8, mowa jest wyłącznie o przedsięwzięciach
inwestycyjnych jednostek samorządu.
Druga rozbieżność dotyczy pkt 7 na str. 2 uzasadnienia, zgodnie z którym, środki finansowe
miałyby być „przekazywane z budżetu państwa bezpośrednio do budżetu właściwego
wojewody”. Tymczasem z brzmienia ust. 2 dodawanego do art. 42 ustawy o dochodach jednostek

2

samorządu terytorialnego wynika, iż to minister właściwy do spraw kultury fizycznej

i sportu przekazuje dotacje celowe dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
Odnosząc się do zawartego na str. 3 uzasadnienia, w którym mowa o wsparciu finansowym
małych klubów i innych podmiotów przez jednostki samorządu terytorialnego ze środków
budżetu państwa przekazanych tym jednostkom, należy podkreślić, iż może być ono dokonywane
wyłącznie w ramach prawnych określonych obowiązującymi przepisami. W szczególności,
uczestnictwo podmiotów niezaliczonych do sektora finansów i niedziałających w celu osiągnięcia
zysku, w realizacji zadań publicznych może odbywać się w sposób przewidziany w art. 176
ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z zm.).
Zawarte w uzasadnieniu założenia do projektu rozporządzenia, o którym mowa

w proponowanym art. 42 ust. 8, przewidują realizację rządowo-samorządowego programu Moje
Boisko Orlik 2012. Należy zauważyć, że przygotowywanie i wykonanie przedsięwzięć ,,EURO
2012” są realizowane w ramach kontraktów wojewódzkich, na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy
o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Zauważenia wymaga, że zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
3 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu
państwa (Dz. U. Nr 120, poz. 831) - rozliczenia inwestycji dokonuje właściwy dysponent części
budżetowej. W związku z powyższym należy odpowiednio skorygować założenia do projektu
rozporządzenia.

III. Konkluzja

Po rozważeniu powyższych argumentów Rada Ministrów pozytywnie opiniuje poselski projekt
ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (druk nr 601),
wskazując jednocześnie na konieczność dokonania stosownych zmian polegających na
dostosowaniu brzmienia przepisów nowelizacji do zamierzeń wyrażonych w treści uzasadnienia.



3

strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: