Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym
- znowelizowanie przepisów zapewniających lokalizację abonenta dzwoniącego na numer alarmowy "112" oraz umożliwiających utworzenie systemu gromadzącego i przekazującego informacje;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 56
- Data wpłynięcia: 2007-12-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym
- data uchwalenia: 2008-01-11
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 17, poz. 101
56
stwa obywateli (lokalizacja bez konieczności podawania przez osobę dzwonią-
cą informacji o tym, gdzie się znajduje) z kolei abonenci (i zarejestrowani użyt-
kownicy usługi przedpłaconej), jak również przedsiębiorcy telekomunikacyjni -
poprzez informatyzację procesu przenoszenia numeru.
Projekt rozporządzenia stanowi ponadto realizację obowiązku prawidłowego
stosowania art. 26 ust. 3 Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych
z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników.
Komisja Europejska wszczęła przeciwko Polsce postępowanie na podstawie
art. 226 TWE. W dniu 29 czerwca 2007 r. Komisja Wspólnot Europejskich skie-
rowała do Rzeczypospolitej Polskiej uzasadnioną opinię (pismo SG - Greffe
(2007)D/204182) w związku z nieprawidłowym zastosowaniem dyrektywy
2002/22/WE w zakresie zapewnienia służbom ratowniczym dostępności infor-
macji o lokalizacji osób dzwoniących z telefonów stacjonarnych i komórkowych.
Komisja Europejska wyznaczyła Polsce termin dwóch miesięcy do podjęcia nie-
zbędnych środków w celu zastosowania się do uzasadnionej opinii. Polska
przedstawiła odpowiedź na ww. uzasadnioną opinię, zobowiązując się do za-
pewnienia prawidłowego stosowania powyższej regulacji.
2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I.
Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Podmiotem, do którego adresowane jest rozporządzenie jest Urząd Ko-
munikacji Elektronicznej, do zakresu działań którego należy zarządzanie
systemem PLI CBD, służby ustawowo powołane do niesienia pomocy
i CPR oraz przedsiębiorcy telekomunikacyjni.
II.
Przeprowadzone konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany uzgodnieniom międzyresorto-
wym oraz konsultacjom społecznym.
III. Skutki finansowe dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego:
Wejście w życie ustawy spowoduje wydatki z budżetu państwa związane
z budową systemu gromadzącego i przekazującego informacje oraz dane
celem zapewnienia możliwości lokalizacji abonentów dokonujących połą-
czeń do numeru alarmowego "112" i innych numerów alarmowych oraz in-
formacji o numerach przeniesionych.
rodki przewidziane na budowę systemu ujęte są w ramach zadania, które
mieści się w wydatkach majątkowych części budżetowej, której dysponen-
tem jest UKE.
Budowa systemu będzie współfinansowana ze środków Programu Opera-
cyjnego „Innowacyjna Gospodarka”.
Projekt „budowa Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą
Danych
(PLI CBD)” został umieszczony w indykatywnym wykazie indywidualnych
projektów kluczowych dla Programu Operacyjnego „Innowacyjna Gospo-
darka”.
Przewiduje się, że budowa systemu wyniesie 15 mln zł.
Możliwe jest uzyskanie 85% wydatków kwalifikowalnych w ramach (refi-
nansowania) ze środków Programu Operacyjnego „Innowacyjna Gospo-
darka”.
3
Na koszty budowy systemu składają się:
1) Koszt umiejscowienia PLI CBD – adaptacja i modernizacja obiektu
(3 500 000 zł);
2) Koszt sprzętu i aplikacji − 7 500 000 zł:
a) wykonanie programowe – 2 000 000 zł,
b) wsparcie procesowe wraz z historią zleceń i standaryzacją procesu
– 2 000 000 zł,
c) wdrożenie systemu centralnego wraz z udostępnieniem interfejsów
– 1 000 000 zł,
d) dodatkowa integracja z każdym z operatorów – 100 000 zł,
e) licencje na serwery bazy danych Oracle (klaster 2 x 4 procesory)
– 1 680 000 zł,
f) serwery repliki – 720 000 zł;
3) Koszt opracowania koncepcji, ekspertyz, procedur - 4 000 000 zł.
Planowane finansowanie utrzymania systemu gromadzącego i udo-
stępniającego informacje i dane lokalizacyjne na potrzeby numeru alar-
mowego 112 będzie się odbywać ze środków budżetu państwa. Wy-
datki budżetu państwa na powyższy cel zostaną sfinansowane z do-
datkowych dochodów uzyskanych z dotychczasowych opłat za nume-
rację lub z tytułu podwyższenia opłaty za numer abonencki.
IV. Wpływ na rynek pracy
Proponowane przepisy nie będą miały wpływu na rynek pracy.
V. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, tym na funk-
cjonowanie przedsiębiorstw
Proponowane przepisy będą miały wpływ na konkurencyjność i przedsię-
biorczość poprzez rozszerzenie możliwości dla świadczenia usług przez
przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
VI. Wpływ na sytuację i rozwój regionów
Proponowane przepisy nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój regio-
nów.
4
VII.
ródła finansowania
Koszty związane z wejściem w życie projektowanej regulacji będą dotyczy-
ły UKE, który będzie finansował budowę PLI CBD.
10/34rch
5