Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym
- znowelizowanie przepisów zapewniających lokalizację abonenta dzwoniącego na numer alarmowy "112" oraz umożliwiających utworzenie systemu gromadzącego i przekazującego informacje;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 56
- Data wpłynięcia: 2007-12-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym
- data uchwalenia: 2008-01-11
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 17, poz. 101
56
1) informacjach - należy przez to rozumieć informacje, o których
mowa w art. 78 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne, czyli informacje dotyczące lokalizacji za-
kończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do
numeru alarmowego „112" albo innego numeru alarmowego;
2) danych - należy przez to rozumieć dane, o których mowa
w art. 169 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Pra-
wo telekomunikacyjne, dotyczące abonenta lub zarejestrowa-
nego użytkownika usługi przedpłaconej, czyli numeru abonen-
ta lub znaku identyfikującego abonenta; nazwiska i imion abo-
nenta; nazwy miejscowości oraz ulicy, przy której znajduje się
zakończenie sieci, udostępnione abonentowi - w przypadku
stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej albo miejsca zamel-
dowania abonenta na pobyt stały - w przypadku ruchomej pu-
blicznej sieci telefonicznej;
3) Platformie Lokalizacyjno - Informacyjnej (PLI) – należy przez to
rozumieć miejsce, do którego operatorzy stacjonarnych i ru-
chomych publicznych sieci telefonicznych dostarczają informa-
cje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało
wykonane połączenie do numeru alarmowego 112 albo innego
numeru alarmowego, a dostawcy publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych – dane dotyczące abonenta lub zareje-
strowanego użytkownika usługi przepłaconej;
4) Centrum Nadzoru i Monitoringu Technicznego (CNiMT) - na-
leży przez to rozumieć miejsce technicznie przygotowane i od-
powiednio wyposażone do przechowywania danych i informa-
cji, wprowadzenia zmian i modyfikacji danych wspólnych dla
wszystkich centrów powiadamiania ratunkowego, o których
mowa w art. 28 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwo-
wym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410 oraz
z 2007 r. Dz. U. Nr 89, poz. 590);
2
5) Centralnym Serwerze Lokalizacyjnym (CSL) – należy przez to
rozumieć część PLI, która realizuje funkcje gromadzenia i udo-
stępniania wszelkich informacji i danych do CNiMT ;
6) Centralnej Bazie Danych (CBD) – należy przez to rozumieć
bazę danych związaną z obsługą przenoszenia numerów.
§ 3. 1. System funkcjonuje w ramach struktury organizacyjnej Urzędu
Komunikacji Elektronicznej.
2. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu,
niezbędne jest zapewnienie w szczególności:
1) pomieszczenia z serwerami (serwerownia) spełniającego
wymagania dla sprzętu instalowanego w pomieszczeniach;
2) dodatkowego zasilania;
3) całodobowej ochrony budynku z pomieszczeniem z serwe-
rami;
4) pomieszczenia dla bieżącej obsługi systemu wyposażone-
go w stanowiska z komputerami zapewniające dozór tech-
niczny systemu;
5) dodatkowego pomieszczenia z serwerami (kopia zapasowa
back up) umiejscowionego poza pomieszczeniami główny-
mi;
6) pomieszczenia zaplecza socjalnego;
7) pomieszczenia higieniczno-sanitarnego.
§ 4. System, o którym mowa w § 1 pkt 1 zapewnia:
1) pozyskiwanie i udostępnianie informacji i danych centrom po-
wiadamiania ratunkowego – w przypadku zgłoszeń na numer
alarmowy 112 oraz jednostkom terytorialnym służb ustawowo
powołanych do niesienia pomocy – w przypadku zgłoszeń na
inne numery alarmowe (Platforma Lokalizacyjno-Infor-
macyjna);
3
2) bazodanowe i procesowe funkcje gromadzenia danych,
uwzględniające przenośność numerów telefonicznych (Cen-
tralna Baza Danych).
§ 5. 1. Informacje od przedsiębiorcy telekomunikacyjnego dotyczące
lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru
alarmowego 112 albo do innego numeru alarmowego są przekazywane do
CSL.
2. Dane, w tym o przeniesionym numerze, o którym mowa
w art. 71 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne, są przeka-
zywane do systemu, w którym są gromadzone.
3. Informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego
zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego 112 albo innego numery
alarmowego są przekazywane zgodnie ze specyfikacją techniczną ETSI TS
102 164.
§ 6. 1. Informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego
zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego 112 albo innego numeru
alarmowego są przekazywane centrom powiadamiania ratunkowego albo jed-
nostkom terytorialnym służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy przy
każdorazowym wywołaniu na numer alarmowy 112 albo na inne numery alar-
mowe, niezwłocznie, z uwzględnieniem każdorazowej aktualizacji danych.
2. Informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego
zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego 112 albo innego numery
alarmowego, po potwierdzeniu ich odebrania przez Centrum Nadzoru i Monito-
ringu Technicznego, zostają automatycznie usunięte z systemu.
3. W przypadku niemożności ustalenia lokalizacji zakończenia
sieci, z którego zostało wykonane połączenie alarmowe do numery alarmowego
112 albo do innych numerów alarmowych, informacja o tym przekazywana jest
do centrum powiadamiania ratunkowego albo do jednostki terytorialnej służby
ustawowo powołanej do niesienia pomocy.
4
§ 7. Pomieszczenia i ich wyposażenie powinny zapewniać bezpieczne
i higieniczne warunki pracy wszystkich pracowników w zakresie oświetlenia,
wymiany powietrza, zabezpieczenia przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami
cieplnymi, nasłonecznieniem oraz przed drganiami, hałasem i innymi czynnika-
mi szkodliwymi lub uciążliwymi dla zdrowia, o których mowa w przepisach
z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogło-
szenia.
PREZES RADY MINISTRÓW
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163,
poz. 1362 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 12, poz. 66, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 170, poz. 1217,
Nr 220, poz. 1600, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r. Nr 23, poz. 137, Nr 50,
poz. 331 i Nr 82, poz. 556.
10/33rch
5
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenia w sprawie w sprawie organizacji i funkcjonowania sys-
temu gromadzącego i udostępniającego informacje i dane dotyczące lokalizacji
zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie na numer alarmowy
112 albo inne numery alarmowe, stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego
do art. 78 ust. 6 ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz
ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne - na Prezesa
Urzędu Komunikacji Elektronicznej został nałożony obowiązek wybudowania
centralnej bazy danych numerów na potrzeby systemu związanego z lokalizacją
abonenta wzywającego pomocy oraz uwzględniającego przenoszenie numerów
i administrowania tym systemem.
System będzie realizował następujące funkcje:
1) pozyskiwania i udostępniania informacji i danych centrom powiadamiania
ratunkowego obsługującego zgłoszenia na numer alarmowy 112 oraz jed-
nostkom terytorialnym służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy
– w przypadku zgłoszeń na inne numery alarmowe (Platforma Lokalizacyj-
no-Informacyjna);
2) bazodanowe i procesowe funkcje gromadzenia danych, uwzględniające
przenośność numerów telefonicznych (Centralna Baza Danych).
Głównymi podmiotami zaangażowanymi w realizację obowiązków nałożonych
ww. projektem będą z jednej strony centra powiadamiania ratunkowego oraz
służby ustawowo powołane do niesienia pomocy, z drugiej zaś przedsiębiorcy
telekomunikacyjni - baza będzie posiadała funkcje procesowe związane z prze-
noszeniem numerów.
Powstanie systemu gromadzącego i udostępniającego informacje i dane doty-
czące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie na
numer alarmowy 112 albo inne numery alarmowe wpłynie na zwiększenie
sprawności udzielania pomocy przez służby ustawowo powołane do niesienia
pomocy.