eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

- projekt dotyczy zrównania obciążenia podatkowego osób pracujących za granicą, wynikającego z różnic między metodami unikania podwójnego opodatkowania. Projekt przewiduje umorzenie zaległości podatkowych wraz z należnymi odsetkami dla podatników, którzy nie dokonali rozliczenia z tytułu podatku dochodowego, pod warunkiem zlożenia przez nich zeznania podatkowego oraz zwrot podatku dochodowego dla podatników, którzy dokonali takiego rozliczenia i zapłacili podatek. Rozwiązanie to będzie obejmowało lata 2002-2007

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 550
  • Data wpłynięcia: 2008-05-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • data uchwalenia: 2008-07-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 143, poz. 894

550


20
Przewidywane kwoty umorzenia obliczono, biorąc za podstawę dane Głównego
Urzędu Statystycznego dotyczące liczby osób przebywających za granicą dłużej niż
2 miesiące, w związku z pracą w krajach, do których miała zastosowanie metoda
zaliczenia proporcjonalnego. Liczbę tę pomniejszono o liczbę podatników, którzy
rozliczyli osiągnięte dochody w Polsce. Obliczając wartość umorzenia przyjęto
szacowaną przeciętną wielkość umorzenia podatku dla poszczególnych krajów.
Założono ponadto, że 30 % z ogólnej liczby osób pracujących w analizowanych
krajach zmieniło rezydencję podatkową, a z pozostałych 70 % podatników – 10 %
złoży wniosek o umorzenie. Szacowana kwota umorzenia wyniosłaby:

- za lata 2002 i 2003
– 55 mln zł,
- za 2004 r.
– 35 mln zł,
- za 2005 r.
– 59 mln zł,
- za 2006 r.
– 115 mln zł,
- za 2007 r.
– 62 mln zł,
a łącznie za lata 2002 –2007 ok. 326 mln zł.
Jednocześnie szacuje się, że wprowadzenie możliwości odliczenia od podatku
w zeznaniu za 2008 r. kwoty stanowiącej różnicę między podatkiem obliczonym
zgodnie z art. 27 ust. 9 lub 9a a kwotą podatku obliczoną przy zastosowaniu do
przychodów z pracy zasad określonych w art. 27 ust. 8 wpłynie na zmniejszenie
dochodów sektora finansów publicznych w 2009 r. z podatku dochodowego od
osób fizycznych w kwocie ok. 200 mln zł. Kwotę obliczono przy założeniu, że z
odliczenia skorzysta ok. 100 tys. podatników, odliczając od podatku średnio kwotę
2 tys. zł (wg danych za 2006 r. przeciętny podatek należny podatników uzyskują-
cych dochody za granicą, w krajach, do których miała zastosowanie metoda zali-
czenia proporcjonalnego, wyniósł 1 620 zł).
4.
Wpływ regulacji na rynek pracy – przedmiotowa ustawa pobudzi rynek pracy, za-
chęci podatników uzyskujących w latach ubiegłych przychody za granicą do powro-
tu do kraju.



21
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw – przedmiotowy akt normatywny nie wpłynie na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny – proponowana ustawa nie wpłynie
na sytuację i rozwój regionów.
7. Wstępna ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej – materia regulo-
wana objęta w przedłożonym projekcie nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.












Projekt



ROZPORZ DZENIE

MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia ............................... 2008 r.

w sprawie określenia wzoru wniosku o zwrot kwoty lub umorzenie zaległości w roku
podatkowym



Na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia ....... 2008 r. o szczególnych rozwiązaniach dla
podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
(Dz. U. ....), zarządza się, co następuje:


§ 1.

Określa się wzór wniosku o zwrot kwoty lub umorzenie zaległości w roku podatkowym,
stanowiący załącznik do rozporządzenia.

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.



MINISTER FINANSÓW


1 ) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).



Uzasadnienie

W dniu ........... 2008 r. uchwalona została ustawa o szczególnych rozwiązaniach dla
podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
(Dz.U. ...), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z przepisami tej ustawy, kierownik urzędu
skarbowego:
1) umarza zaległość podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, powstałą
za dany rok podatkowy, którego dotyczy wniosek w okresie od 2002 roku do 2007
roku, w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy podatkiem należnym wynikającym
z zeznania podatkowego albo z decyzji określającej wysokość zobowiązania
podatkowego, a kwotą odpowiadającą podatkowi obliczonemu za ten rok podatkowy
przy zastosowaniu do przychodów z pracy zasad określonych w art. 27 ust. 8 ustawy z
dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r.
Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym”
(umorzenie zaległości), lub
2) zwraca kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy podatkiem należnym wynikającym
z zeznania podatkowego albo z decyzji określającej wysokość zobowiązania
podatkowego, a kwotą odpowiadającą podatkowi obliczonemu za dany rok
podatkowy, którego dotyczy wniosek w okresie od 2002 roku do 2007 roku, przy
zastosowaniu do przychodów z pracy zasad określonych w art. 27 ust. 8 ustawy
o podatku dochodowym - w przypadku dokonania wpłaty podatku dochodowego
należnego za ten rok podatkowy wynikającego ze złożonego zeznania podatkowego
albo z decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego (zwrot).
Przepisy ustawy stosuje się odpowiednio do dochodów (przychodów) opodatkowanych
zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym oraz ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.
o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby
fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn.zm.).
Umorzenie zaległości lub zwrot kwoty następuje na wniosek podatnika sporządzony według
ustalonego wzoru. Stąd w art. 3 ust. 5 ustawy zawarto stosowne upoważnienie dla Ministra
Finansów do określenia wzoru przedmiotowego wniosku.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie z dniem ogłoszenia. Ustawa z dnia 20 lipca
2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U.
z 2007 r. Nr 68, poz. 449), stosownie do przepisu art. 4 ust. 2, dopuszcza taką możliwość z
uwagi na ważny interes państwa, jeżeli zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją
temu na przeszkodzie. Ważnym interesem państwa jest jak najszybsze uregulowanie kwestii,
o której mowa w rozporządzeniu.
Ocena skutków regulacji rozporządzenia (OSR)
I. Cel wprowadzenia rozporządzenia
Przedmiotowe rozporządzenie ma na celu określenie wzoru wniosku o zwrot kwoty lub
umorzenie zaległości, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy.
II. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przedmiotowy akt normatywny będzie oddziaływał na podatników, którzy przynajmniej w
jednym roku podatkowym, w okresie od 2002 roku do 2007 roku, podlegali obowiązkowi
podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym (nieograniczony
obowiązek podatkowy) i uzyskiwali w tym roku przychody z pracy, do których miały
zastosowanie zasady określone w art. 27 ust. 9 lub 9a ustawy o podatku dochodowym.
III. Konsultacje społeczne
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt zamieszczono na stronach Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Finansów. Od tego momentu każdy może zgłosić zainteresowanie
pracami nad projektem rozporządzenia (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).
IV. Zakres oceny skutków regulacji
1. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego – brak wpływu na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy – brak wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw – brak wpływu na konkurencyjność gospodarki, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny – brak wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
V. Wstępna ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Materia objęta proponowanym projektem nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.

strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: