eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o izbach morskich

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o izbach morskich

projekt ustawy wykonuje wyrok Europejskiego Trybunału Prw Człowieka w zakresie naruszenia przez Polskę gwarantowanego przez art. 6 Konwencji prawa do rzetelnego postępowania sądowego przed niezawisłym sądem (w zakresie m.in. powołania i odwołania przewodniczącego i wiceprzewodniczącego izby morskiej przez Min. Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej, braku prawa do odwołania do sądu od orzeczeń izb morskich w sprawach, których dotyczyło zaskarżone do Trybunału postępowanie)

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 522
  • Data wpłynięcia: 2008-05-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o izbach morskich
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 192, poz. 1178

522

Notyfikacja
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach doty-
czących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych,
ponieważ niniejszy akt nie zwiera przepisów technicznych. Niniejszy dokument rządowy nie
został przedstawiony do opinii instytucjom lub organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu
Bankowi Centralnemu, gdyż opinia wyżej wymienionych instytucji nie była konieczna do
dalszej realizacji procedury legislacyjnej.
BIP
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został udostępniony na stronach urzędowe-
go informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej. Organizacje o charak-
terze lobbingowym, wymienione w rejestrze podmiotów wykonujących zawodową działal-
ność lobbingową (bip.mswia.gov.pl), nie zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem
ustawy.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1.
Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Przepisy ustawy będą oddziaływać na:
– armatorów,

kapitanów statków morskich,
– administrację morską,
– szeroki
krąg osób, których mogą dotyczyć wypadki morskie,
– Sąd Apelacyjny w Gdańsku.
Przewiduje się, że projektowana zmiana art. 45 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. o izbach
morskich spowoduje, że do Sądu Apelacyjnego w Gdańsku będzie wpływać nie wię-
cej niż 10 apelacji rocznie. Szacunek ten jest oparty na liczbie spraw, jakie obecnie roz-
patruje Odwoławcza Izba Morska w Gdyni. Oznacza to, że Sąd Apelacyjny w Gdańsku
będzie dodatkowo obciążony przeciętnie jedną sprawą miesięcznie. Z uwagi na niewiel-
ką liczbę wypadków morskich, apelacje ich dotyczące nie powinny znacząco wzrosnąć,
mimo projektowanego rozszerzenia kręgu osób uprawnionych do wnoszenia odwołań
od orzeczeń izb morskich (zmiana art. 24 ustawy). W skali wszystkich spraw, jakie roz-
patruje Sąd Apelacyjny w Gdańsku, liczba spraw wpływających na skutek odwołań od

6
orzeczeń Odwoławczej Izby Morskiej będzie niewielka, nie przyczyni się do nadmier-
nego obciążenia tego podmiotu pracą i nie spowoduje konieczności zwiększenia liczby
etatów w tym sądzie.

2. Konsultacje
społeczne
Projekt ustawy znajdował się w uzgodnieniach między innymi w sierpniu

2007 r., kiedy to został przesłany do szerokich konsultacji społecznych oraz uzgodnień z
członkami Rady Ministrów.
Odbyły się 4 spotkania robocze, w których brali udział przedstawiciele Ministerstwa
Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Gospodarki Mor-
skiej, urzędów morskich, Komisji Prawa Morskiego Polskiej Akademii Nauk, sędziowie
izb morskich, profesorowie uniwersyteccy wykładający prawo morskie i prawo między-
narodowe, a także przedstawiciele środowiska prawniczego: radcowie prawni zajmujący
się sprawami morskimi. Wszyscy byli zgodni co do faktu, że w celu wypełnienia mię-
dzynarodowych zobowiązań oraz wykonania wyroku ETPCz należy doprowadzić do ta-
kiej zmiany przepisów, która zapewni pełną niezawisłość sędziowską, poszerzy krąg
osób zainteresowanych oraz zapewni pełne prawo do odwołań.
Projekt ustawy został również skierowany do zaopiniowania do Krajowej Rady Sądow-
nictwa, która nie zgłosiła uwag do projektu.
W ramach konsultacji społecznych jedynie Ogólnopolski Związek Zawodowy Oficerów
i Marynarzy zgłosił uwagę o braku rozwiązań umożliwiających rozdzielenie funkcji do-
chodzeniowej i orzeczniczej. Uwaga ta została w całości uwzględniona.
W związku ze zmianami organizacyjnymi oraz utworzeniem Ministerstwa Infrastruktury
i włączeniem do niego działu gospodarka morska projekt ustawy w grudniu 2007 r. zo-
stał ponownie przesłany członkom Rady Ministrów do uzgodnień.
Należy podkreślić, że nowa wersja projektu ustawy uwzględnia jedynie propozycje
zgłoszone w ramach uzgodnień i konsultacji społecznych, w tym przez Ogólnopolski
Związek Zawodowy Oficerów i Marynarzy. Zgłoszone uwagi nie zmieniają założeń
projektu ustawy wynikających z wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z
dnia 3 marca 2005 r. w sprawie Brudnicka i inni przeciwko Polsce, służą jego wykona-
niu i uszczegóławiają regulacje projektu.


3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jed-
nostek samorządu terytorialnego

7
Wejście w życie ustawy spowoduje skutki finansowe dla części budżetu państwa 21 –
Gospodarka morska oraz dla części 15 – Sądy powszechne. Podkreślenia wymaga fakt,
że w świetle dotychczasowych przepisów całość wydatków związanych z wynagradza-
niem sędziów orzekających w izbach morskich pokrywana była w ramach części budże-
towej 21. Projektowana zmiana, polegająca na wprowadzeniu zasady, że sędziowie izb
morskich będą delegowani na podstawie art. 77 ustawy – Prawo o ustroju sądów po-
wszechnych, spowoduje, że wszystkie elementy wynagrodzenia sędziów, takie jak wy-
nagrodzenia zasadnicze sędziów delegowanych wraz z dodatkami za długoletnią pracę,
jak też dodatki funkcyjne oraz ewentualne dodatki z tytułu delegowania, będą wypłaca-
ne przez macierzyste sądy. W konsekwencji wejście w życie projektowanych rozwiązań
wymaga zabezpieczenia odpowiednich środków na wynagrodzenia sędziów delegowa-
nych do orzekania w izbach morskich w części 15 – Sądy powszechne.
Wydatki na wynagrodzenie zasadnicze i dodatki za wieloletnią pracę wraz z dodatko-
wym wynagrodzeniem rocznym przewodniczącego i wiceprzewodniczącego
Odwoławczej Izby Morskiej wyniosą 251 900 zł (miesięczne wynagrodzenie jednego
sędziego = kwota bazowa – 1 493, 42 zł x II stawka awansowa 115%, x wielokrotność
kwoty bazowej dla sędziego sądu apelacyjnego: 4,6 – do dnia 30 czerwca 2008 r., 4,8 –
od dnia 1 lipca 2008 r. + dodatek za długoletnią pracę – 20%), natomiast wydatki na
wynagrodzenia dwóch przewodniczących i dwóch wiceprzewodniczących Izby Mor-
skiej – 423 300 zł (miesięczne wynagrodzenie sędziego = kwota bazowa 1 493, 42 zł x
II stawka awansowa 115% x wielokrotność kwoty bazowej dla sędziego sądu okręgo-
wego: 3,9 – do dnia 30 czerwca 2008 r., 4,0 – od dnia 1 lipca 2008 r. + dodatek za dłu-
goletnią pracę – 20%).
Łącznie skutki finansowe wejścia w życie projektu ustawy, nie uwzględnione w projek-
cie budżetu części 15 – sądy powszechne na rok 2008, wyniosą 675 200 zł i powinny
zostać pokryte przez przesunięcie przedmiotowych wydatków z budżetu części 21 – go-
spodarka morska.
Powyższa kalkulacja została dokonana w oparciu o dane nadesłane przez Ministra
Sprawiedliwości oraz zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie regulacjami dotyczą-
cymi sposobu ustalania i wyliczania wynagrodzeń dla sędziów sądów powszechnych.
Projektowana regulacja przesądza bowiem w dodawanym art. 7a (art.1 pkt 2 projektu
ustawy), że sędziowie orzekający w sprawach należących do właściwości izb morskich
będą sędziami delegowanymi, a tym samym nie będą pracownikami izb morskich. Po-
nadto z załącznika nr 10 do ustawy budżetowej na 2008 r. wynika, że na wynagrodzenia

8
łącznie z podwyżkami dla 8 etatów sędziowskich w trzech izbach morskich jest przewi-
dziana kwota 876 000 zł.
W izbach morskich w Szczecinie i w Gdańsku oraz w Odwoławczej Izbie Morskiej jest
przewidzianych łącznie 8 etatów, natomiast obecnie zatrudnionych jest 6 sędziów.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wejście w życie ustawy pozytywnie wpłynie na konkurencyjność gospodarki. Zapew-
nienie pełnej niezawisłości sędziowskiej oraz prawa do odwołań od wszystkich orzeczeń
izb morskich przyczyni się do podwyższenia rangi tego organu. Polska podejmuje obec-
nie wiele kroków zmierzających do zachęcenia armatorów polskich do powrotu pod
polską banderę oraz zachęca armatorów zagranicznych do rejestrowania statków w Pol-
sce. Bardzo ważnym czynnikiem w obrocie morskim jest sprawność i fachowość pro-
wadzenia postępowań w sprawach morskich. Szczególnie należy podkreślić wagę hipo-
teki morskiej jako instytucji znajdującej szerokie zastosowanie w budowie i eksploatacji
statków. Wpisami hipotek morskich zajmują się izby morskie. Okoliczność ta powinna
zachęcić banki i inne instytucje finansujące kosztowne przedsięwzięcia w dziedzinie
gospodarki morskiej do udzielania kredytów przedsiębiorcom. Prowadzenie rejestrów
okrętowych i wpisywanie hipotek morskich przez sądy na całym świecie cieszy się sza-
cunkiem i zaufaniem dużo większym niż dokonywanie tych czynności przez inne orga-
ny. Zatem nowelizacja ustawy o izbach morskich wpłynie pozytywnie na konkurencyj-
ność polskiej gospodarki zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

7. Wstępna ocena zgodności regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

9
Projekt
ROZPORZ DZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia ………………….. 2008 r.
w sprawie przeniesienia planowanych wydatków budżetowych oraz limitów zatrudnienia i
kwot wynagrodzeń między częściami budżetu państwa określonych w ustawie budżetowej
na rok 2008


Na podstawie art. 4 ustawy z dnia ………………… 2008 r. o zmianie ustawy o izbach
morskich (Dz. U. Nr ..., poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Przenosi się planowane wydatki budżetowe z części 21 – Gospodarka morska - w
kwocie 668.467 zł do części 15 - Sądy powszechne - w kwocie 668.467 zł.
2. Szczegółowy podział wydatków, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia.
§ 2. Przenosi się limity zatrudnienia i kwoty wynagrodzeń z części 21 – Gospodarka morska
do części 15 – Sądy powszechne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów






strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: