Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji
projekt dotyczy określenia trybu i zasad zbycia pakietu akcji Skarbu Państwa, przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, na rzecz jednostki samorządu terytorialnego w spółce, w której akcje stanowią przedmiot własności tej jednostki samorządu terytorialnego oraz Skarbu Państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 481
- Data wpłynięcia: 2008-01-24
- Uchwalenie: nieuchwalona ponownie po wecie Prezydenta na pos. nr 28 dn. 06-11-2008
481
Druk nr 481
Warszawa, 24 stycznia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
-
o zmianie ustawy o komercjalizacji i
prywatyzacji.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Witolda Klepacza.
(-) Bartosz
Arłukowicz; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Marian Filar;
(-) Henryk Gołębiewski; (-) Zdzisława Janowska; (-)
Witold Klepacz;
(-) Krystyna Łybacka; (-) Jarosław Matwiejuk; (-) Krzysztof Matyjaszczyk;
(-) Grzegorz Napieralski; (-) Artur Ostrowski; (-) Grzegorz Pisalski;
(-) Stanisław Rydzoń; (-) Jan Widacki; (-) Stanisław Wziątek.
Projekt
USTAWA
z dnia
2008 r.
o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji
Art. 1
W ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.
U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.) dodaje się art. 4b w brzmieniu:
„Art. 4b.
1. Minister wła ciwy do spraw Skarbu Państwa, na wniosek organu wyko-
nawczego jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze której znajduje
się siedziba spółki, której akcje stanowią przedmiot własno ci tej jednostki
samorządu terytorialnego oraz Skarbu Państwa, może zbyć nieodpłatnie pa-
kiet akcji tej spółki należący do Skarbu Państwa, na rzecz tej jednostki samo-
rządu terytorialnego jeżeli:
1) podstawowy wykonywany przedmiot działalno ci spółki służy realiza-
cji zadań własnych tej jednostki samorządu terytorialnego i spółka
wykonuje działalno ć gospodarczą na obszarze składającej wniosek
jednostki samorządu terytorialnego,
2) spółka nie jest wpisana na listę spółek o szczególnym znaczeniu dla
gospodarki państwa lub inne listy spółek o znaczeniu państwowym
tworzonym na podstawie odrębnych przepisów.
2. W okresie co najmniej 5 łat od dnia nieodpłatnego nabycia akcji od Skarbu
Państwa, jednostka samorządu terytorialnego ma obowiązek zachować w
spółce, co najmniej 51% sumy głosów służących całemu kapitałowi zakła-
dowemu oraz prawo do powoływania większo ci członków zarządu i rady
nadzorczej tej spółki.
3. Na wniosek jednostki samorządu terytorialnego minister wła ciwy do spraw
Skarbu Państwa może, w drodze decyzji administracyjnej, skrócić termin, o
którym mowa w ust. 2 uwzględniając sytuację ekonomiczną spółki, oraz ak-
tualne potrzeby jednostki samorządu terytorialnego.
4. W przypadku:
1) odpłatnego zbycia akcji spółki, o której mowa, należących do jednost-
ki samorządu terytorialnego,
2) odpłatnego wniesienia do innego podmiotu należących do jednostki
samorządu terytorialnego,
3) odpłatnego zbycia przez spółkę, składników aktywów trwałych lub
praw do nieruchomo ci, na rzecz innych podmiotów niż jednostka sa-
morządu terytorialnego,
4) odpłatnego wniesienia należących do spółki składników aktywów
trwałych lub praw do nieruchomo ci, na rzecz innych podmiotów niż
jednostka samorządu terytorialnego,
− z naruszeniem przepisów ust. 2 lub 3, korzy ci uzyskane z tego tytułu
przez jednostkę samorządu terytorialnego, podlegają przekazaniu na
rzecz Skarbu Państwa.
5. rodki finansowe uzyskane z tytułu dokonania czynno ci prawnych, o któ-
rych, mowa w ust. 4 pkt 1 oraz ust. 4 pkt 3, podlegają przekazaniu na rachu-
nek dochodów budżetu państwa, z wyjątkiem rodków, o których mowa w
art. 56, które podlegają przekazaniu na rachunek wła ciwych funduszy celo-
wych. Prawa uzyskane z tytułu dokonania czynno ci prawnych, których mo-
wa w ust. 4 pkt 2 oraz ust. 4 pkt 4, przysługują Skarbowi Państwa i podlegają
przekazaniu ministrowi wła ciwemu do spraw Skarbu Państwa.
6. Nabyte nieodpłatnie przez jednostkę samorządu terytorialnego akcje spółki, o
której mowa w ust., jej aktywa trwałe oraz prawa do nieruchomo ci, nie mo-
gą być zbywane na rzecz innych podmiotów niż jednostki samorządu teryto-
rialnego lub Skarb Państwa, w okresie, o którym mowa w ust. 2. Nieodpłatne
zbycie dokonane z naruszeniem tego przepisu lub przepisu ust. 4 jest nie-
ważne z mocy prawa.”.
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Konieczno ć wprowadzenia zmian w ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o
komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.)
wynika z faktu, iż w spółkach gdzie akcjonariuszami jest Skarb Państwa i gmi-
na, powstał problem wzajemnych relacji rozliczeniowych w przypadku, gdy
gmina realizuje zadania własne na podstawie ustaw szczególnych. Realizując
priorytetowe programy narodowe, przez dostosowanie parametrów np. cieków
do dyrektyw unijnych, inwestuje z własnych i unijnych rodków, Prowadząc
inwestycje wytwarza majątek, który jest potem przekazywany do spółki.
Biorąc pod uwagę stosunki własno ciowe trudno jest się nie odnie ć do fak-
tu, iż tylko jeden podmiot inwestuje w majątku, a drugi wykazuje bierną, posta-
wę wobec partycypowania w kosztach inwestycji, uzyskując pozycję uprzywile-
jowaną i nieuzasadnione korzy ci poprzez wzrost warto ci akcji /udziałów/ bez
ponoszenia nakładów inwestycyjnych.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że zgodnie z wnioskowaniem a maiori
ad minus (z większego na mniejsze), wynika że skoro norma nakazu art. 4a ze-
zwalała na więcej to tym bardziej zezwala na mniej. Dlatego mając zastosowa-
nie do spółek ze 100 % udziałem Skarbu Państwa, może znaleźć zastosowanie
także w przypadku gdy pakiet Skarbu Państwa jest mniejszo ciowy.
Gminy realizując zadania własne ze rodków własnych i Unii Europejskiej,
są zobowiązane na podstawie decyzji Komisji Europejskiej, przyznającej dota-
cje unijne na realizacje projektów także do zachowania trwało ci projektu przez
okres 5 lat, tak aby majątek wytworzony w ramach inwestycji nie przyniósł ko-
rzy ci osobom prywatnym. Takie zagrożenie niesie pozostawienie czę ci, pakie-
tu akcji w rękach Skarbu Państwa, ponieważ w wietle obowiązującej ustawy
ma on instrumenty prawne do zbycia przedmiotowego pakietu zainteresowanym
osobom prywatnym na warunkach rynkowych.
Kolejnych utrudnień przysparza procedura podejmowania decyzji w tego ro-
dzaju spółkach, ponieważ każde zdarzenie rodzące skutki finansowe przekracza-
jące kwotę ustalona w statucie, która z reguły jest stosunkowo niska, wymaga
zgody walnego zgromadzenia, w skład którego wchodzą przedstawiciele Skarbu
Państwa. Tak więc zarówno wykonanie usług specjalistycznych, mogących po-
wstać np. w wyniku awarii i wymagających natychmiastowej realizacji, jak
również podniesienie progu kwotowego dla zdarzeń gospodarczych wymagają-
cych zgody walnego zgromadzenia musi być dokonane za zgodą Skarbu Pań-
stwa.
W wietle przedstawionych powyżej argumentów, uzasadnione jest wpro-
wadzenie zmian do ustawy poprzez dodanie nowego art. 4b, gdyż przepisy
ustawy w obecnym brzmieniu sprawiają, iż w spółkach, w których akcje lub
udziały posiadają zarówno Skarb Państwa, jak i jednostki samorządu terytorial-
nego, Skarb Państwa posiada pozycję uprzywilejowaną. Dodatkowo należy
zwrócić uwagę iż zmiana ustawy ułatwi gminom procedowanie do KE o dofi-
nansowanie kolejnych projektów z Funduszu Spójno ci, które są przeznaczone
na lata 2007-2013, a majątek wytworzony w ramach inwestycji pozostanie w
rękach jednego wła ciciela tj. gminy.
Wej cie w życie przedmiotowej regulacji nie spowoduje skutków finanso-
wych dla budżetu państwa, ani nie spowoduje dodatkowych skutków finanso-
wych dla jednostek samorządu terytorialnego.
Przedłożony projekt ustawy nie był poddany konsultacjom społecznym w
rozumieniu art. 34 ust 3 Regulaminu Sejmu RP.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest sprzeczny z prawem obowiązują-
cym w Unii Europejskiej.