Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych
projekt dotyczy nadania nowych uprawnień organowi wydającemu decyzję o organizacji imprezy masowej; decyzja taka może być uzależniona od zastosowania przez organizatora (klub piłkarski) zakazu stadionowego wobec osób, które zdaniem policji i w oparciu o zgromadzone dane, mogą zagrażać bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4387
- Data wpłynięcia: 2011-05-10
- Uchwalenie:
4387
Druk nr 4387
Warszawa, 9 maja 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o bezpieczeństwie
imprez masowych.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Elżbietę Jakubiak.
(-) Lena Dąbkowska-Cichocka; (-) Adam Gawęda; (-) Kazimierz Hajda; (-
) Elżbieta Jakubiak; (-) Lucjan Karasiewicz; (-) Wiesław Kilian; (-) Joanna
Kluzik-Rostkowska; (-) Jan Filip Libicki; (-) Wojciech Mojzesowicz; (-) Jan
Ołdakowski; (-) Zbysław Owczarski; (-) Jacek Pilch; (-) Paweł Poncyljusz;
(-) Jacek Tomczak; (-) Andrzej Walkowiak; (-) Zbigniew Wojciechowski.
Projekt
U S T A W A
z dnia 2011 r.
o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych
Art. 1.
W ustawie z dnia 20 marca 2009 roku o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62,
poz. 504, z 2010 r. Nr 127, poz. 857, Nr 152, poz. 1021) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 14:
a) w ust. 1 na końcu zdania skreśla się kropkę i dodaje się zdanie:
"lub dopuściła się czynów, o których mowa w art. 54-61.",
b) po ust 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"Zakaz, o którym mowa w ust.1 może być też wydany w oparciu o decyzję,
o której mowa w art. 24.",
c) w ust. 3 sformułowanie: "w terminie 7 dni" zastępuje się "w terminie 2 dni",
d) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
"Wniesienie przez osobę ukaraną odwołania nie wstrzymuje wykonania zakazu
klubowego.";
2) art. 24 otrzymuje brzmienie:
"1. Organem wydającym zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej, zwanym
dalej „organem”, jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, właściwy ze względu na
miejsce przeprowadzenia imprezy masowej.
2. W odniesieniu do meczów piłki nożnej oraz do imprez, o których mowa w art. 51
organem wydającym zezwolenie na ich przeprowadzenie jest właściwy wojewoda.”;
3) w art. 28 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"Właściwy miejscowo komendant powiatowy (rejonowy, miejski) policji może w
opinii wskazać konieczność objęcia zakazem, o którym mowa w art. 14 ust. 1-1a osób:
1) w stosunku do których prowadzone jest postępowanie związane z przestępstwami,
o których mowa w art. 54-61;
2) objętych zakazem stadionowym przez innych organizatorów, w tym przez
podmioty zagraniczne;
3) o których mowa w art. 40, a w stosunku do których istnieją uzasadnione obawy,
podejmowanie przez nie prób zakłócania porządku publicznego, w związku z
organizowaną imprezą masową.
Komendant powiatowy wskazuje jednocześnie okres obowiązywania takiego
zakazu.";
4) w art. 29:
a) w ust. 2 pkt. 4 dodaje się punkt f w brzmieniu:
"f) wykaz osób, które powinny zostać objęte zakazem, o którym mowa w art. 14 ust.
1-1a.",
b) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
"Organ może w każdej chwili przed rozpoczęciem imprezy cofnąć zezwolenie,
w przypadku nie zastosowania się przez organizatora do wymagań, określonych
w decyzji, w szczególności do warunków, o których mowa w ust. 2 pkt. 4.";
5) w art. 30 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„W przypadku imprez masowych, o których mowa w ust. 1-4 organ wydający
zezwolenie, na podstawie opinii, o których mowa w art. 28 ust.1, może w każdym
momencie jej obowiązywania zmienić ustalone lub dodać nowe warunki, o których
mowa w art. 29 ust. 2 pkt. 4, w szczególności w zakresie zmiany lub uzupełnienia listy
osób, które powinny być objęte zakazem, o którym mowa w art.14 ust 1-1a.";
6) w art. 33 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"W przypadku decyzji wydanych w trybie art. 24 ust.2 organem odwoławczym jest
minister właściwy do spraw administracji. Przepisy ust. 1-2 stosuje się odpowiednio.".
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Proponowane zmiany zmieniają filozofię wydawania decyzji administracyjnej przez
organ zezwalający na organizację imprezy masowej. Projekt nadaje nowe uprawnienia
organowi wydającemu decyzję o organizacji imprezy masowej. Decyzja o organizacji
imprezy masowej może być uzależniona od zastosowania przez organizatora (klub piłkarski)
zakazu stadionowego, wobec osób, które zdaniem policji i w oparciu o zgromadzone dane,
mogą zagrażać bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.
Organ wydający decyzję zezwalającą na imprezę masową uzyskuje wpływ na
zwiększenie bezpieczeństwa organizowanej imprezy przed jej odbyciem - taki sposób
działania administracji publicznej jest skuteczniejszy, niż dziś obowiązująca procedura.
Rozszerza się także katalog czynów, który pozwala organizatorowi nakazać
wprowadzenie zakazu klubowego. Dotychczas kluby w niewielkim stopniu korzystały
z zakazów klubowych, a dodatkowo obowiązująca procedura powodowała, że objęty zakazem
klubowym w okresie odwołania się od decyzji mógł uczestniczyć w imprezie masowej.
Zaproponowane przepisy nie wstrzymują wykonania zakazu klubowego. Proponowana
zmiana ma na celu wprowadzenie zakazu obowiązującego pomimo złożenia odwołania.
Dodatkowo w odniesieniu do meczów piłki nożnej oraz imprez, o których mowa
w art. 51 organem wydającym zezwolenie staje się wojewoda.
Warszawa, 19 maja 2011 r.
BAS-WAPEiM-1129/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Elżbieta Jakubiak)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę artykułów: 14, 24, 28, 29, 30 oraz 33
ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr
62, poz. 504, ze zmianami). Zmiana polega m.in. na: rozszerzeniu katalogu
czynów, które mogą uzasadniać wydanie zakazu klubowego, możliwości
uzależnienia zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej od zastosowania
zakazów klubowych, możliwości cofnięcia zezwolenia w przypadku
niezastosowania się organizatora do wymagań określonych w decyzji o
zezwoleniu, wskazaniu wojewody jako organu właściwego do wydawania
zezwoleń na przeprowadzenie meczów piłki nożnej, zawodów żużlowych oraz
meczów hokeja lodzie.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Odnosząc się do przedmiotu regulacji projektu można wskazać rezolucję
Rady 2010/C 165/01 z dnia 3 czerwca 2010 r. w sprawie zaktualizowanego
podręcznika z zaleceniami w zakresie międzynarodowej współpracy policyjnej
oraz w zakresie działań prewencyjnych i kontrolnych związanych z aktami
przemocy i zakłóceniami porządku podczas międzynarodowych meczów piłki
nożnej, które dotyczą co najmniej jednego państwa członkowskiego (Dz. Urz.
UE C 165 z 24.6. 2010 r., str. 1) oraz rezolucję Rady 2003/C 281/01 z dnia 17
listopada 2003 r. w sprawie wprowadzania przez państwa członkowskie zakazu
wstępu na obiekty sportowe, na których odbywają się mecze piłki nożnej o
charakterze międzynarodowym (Dz. Urz. UE C 281 z 22.11.2003 r., str. 1).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4387
› Pobierz plik