eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

projekt dotyczy wprowadzenia możliwości badania pojazdów zasilanych gazem przez większą ilość stacji kontroli pojazdów

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 436
  • Data wpłynięcia: 2008-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-05-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 802

436-s


Warszawa, 14 sierpnia 2008 r.

SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA–140 –96(5)/08



Pan


Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec poselskiego
projektu ustawy:

-
o zmianie ustawy - Prawo o ruchu
drogowym
(druk nr 436).

Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Infrastruktury do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.




(-) Donald Tusk



Stanowisko Rządu do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy –
Prawo o ruchu drogowym (druk 436)




Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym zakłada zmianę
brzmienia art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.
z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.). Zmiana ta w opinii projektodawców ma umożliwić
przeprowadzanie badań technicznych pojazdów zasilanych gazem przez podstawowe stacje
kontroli pojazdów.

Obowiązujące obecnie przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym przewidują jedynie dwa typy stacji kontroli pojazdów. Są to podstawowe stacje
kontroli pojazdów i okręgowe stacje kontroli pojazdów. Ustawa w art. 83 ust. 1 wskazuje
zakres badań jaki może być wykonywany w każdym z tych dwóch rodzajów stacji.
Podstawowa stacja kontroli pojazdów przeprowadza podstawowe badania techniczne
pojazdów w zakresie sprawdzenia oraz oceny prawidłowości działania poszczególnych
zespołów i układu pojazdów w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony
środowiska. Natomiast na stacji okręgowej przeprowadzane są specjalistyczne badania
techniczne, w tym także badania techniczne pojazdów zasilanych gazem.


W opinii Rządu zaproponowane przez posłów zmiany brzmienia art. 83 ust.
1 polegające na dodaniu pkt 3 w zaproponowanym brzmieniu są niejednoznaczne i mogą
w przyszłości powodować wątpliwości interpretacyjne. Przede wszystkim dodanie pkt 3
w ust. 1 może sugerować powstanie kolejnego typu stacji kontroli pojazdów obok dwóch
istniejących dotychczas i wskazanych w pkt 1 i 2. Ponadto, zdaniem Rządu sformułowanie, że
„stacje kontroli pojazdów (…) mogą przeprowadzać badania techniczne pojazdów bez
względu na rodzaj stosowanego w nich paliwa” nie jest precyzyjne. Budzi bowiem
wątpliwość czy na podstawie takiego zapisu stacje podstawowe i stacje okręgowe będą mogły
przeprowadzać badania instalacji gazowej w pojazdach przystosowanych do zasilania gazem.
Wątpliwość taka powstaje zwłaszcza w kontekście skreślenia z pkt 2 art. 83 ww. ustawy,
który wskazuje rodzaj badań przeprowadzanych na okręgowej stacji kontroli pojazdów,
badania pojazdów przystosowanych do zasilania gazem. Powoduje to, że badanie instalacji
gazowej przestaje być jednym z badań wymienionych w ustawie – Prawo o ruchu drogowym.
Dlatego też, zaproponowane brzmienie pkt 3 może zostać odczytane w ten sposób, że stacje
kontroli pojazdów tj. stacje podstawowe i stacje okręgowe mogą przeprowadzać badania
techniczne pojazdów czyli badania, o których mowa w pkt 1 i 2 (z wyjątkiem badania
instalacji gazowej, gdyż to badanie wnioskodawcy proponują wykreślić) bez względu na
rodzaj stosowanego w nich paliwa. Zatem stacje podstawowe będą mogły przeprowadzać
badania techniczne dokładnie takie same jak dotychczas natomiast zakres badań stacji
okręgowych zostanie uszczuplony o badanie pojazdów przystosowanych do zasilania gazem.


Ponadto proponowane brzmienie pkt 3 zakłada fakultatywność przeprowadzania ww.
badań technicznych pojazdów. Zatem żadna ze stacji nie będzie miała obowiązku
przeprowadzania badań pojazdów przystosowanych do zasilania gazem. Obecnie każda
okręgowa stacja kontroli pojazdów powinna być wyposażona w urządzenia niezbędne do
badania instalacji gazowych.


Przedstawiając powyższe, Rząd informuje, że w Ministerstwie Infrastruktury
prowadzone są prace nad projektem ustawy o dopuszczeniu pojazdów do ruchu. Projekt ten
będzie kompleksowo regulował wszystkie kwestie związane z dopuszczeniem pojazdów do
ruchu w tym także kwestie dotyczące badań technicznych pojazdów. W związku
z powyższym w resorcie infrastruktury prowadzona jest analiza co do zakresu wykonywanych
badań przez podstawowe i okręgowe stacje kontroli pojazdów. Jednakże wprowadzając
zmiany co do zakresu badań wykonywanych przez stacje kontroli pojazdów należy zwrócić
uwagę na fakt, że umożliwienie podstawowym stacjom kontroli pojazdów wykonywania
badań pojazdów zasilanych gazem, wymaga zmiany całego systemu badań technicznych
pojazdów, w tym przepisów określających wyposażenie stacji w odpowiednie urządzenia
umożliwiające przeprowadzanie stosowanych badań. Nie chodzi tu tylko jak wskazują
wnioskodawcy o układy wentylacyjne i detektory gazu ale także o alarmowe czujniki
nadmiernego poziomu gazu płynnego i ziemnego. Ponadto należy wyjaśnić, że układy
wentylacyjne nie są związane z przeprowadzaniem badań pojazdów przystosowanych do
zasilania gazem, jak wskazują wnioskodawcy w uzasadnieniu, lecz wymóg ich posiadania jest
nałożony na każdą stację kontroli pojazdów bez względu na rodzaj wykonywanych badań.
Zgodnie z § 15 pkt 4 rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego
2006 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających
badania techniczne pojazdów (Dz.U. Nr 40, poz. 275) każde stanowisko kontrolne w stacji
kontroli pojazdów powinno być wyposażone w wentylację naturalną oraz mechaniczno
nawiewno – wywiewną zapewniającą dodatkową awaryjną wymianę powietrza, przy czym
stanowisko kontrolne powinno być wyposażone w alarmowy czujnik niedopuszczalnego
poziomu stężenia tlenku węgla, który automatycznie uruchamia tryb awaryjny wentylacji.

Zmiana systemu badań technicznych pojazdów wiąże się także ze zmianą systemu
szkolenia diagnostów zatrudnionych na stacjach kontroli pojazdów. Obecnie obowiązujące
przepisy nie wymagają bowiem od diagnostów zatrudnionych na podstawowych stacjach
kontroli pojazdów posiadania uprawnień do badania instalacji gazowych w pojazdach
przystosowanych do zasilania gazem.

Biorąc powyższe pod uwagę, Rząd negatywnie opiniuje poselski projekt ustawy
o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym.



strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: