Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, a także o zapewnieniu bezpieczeństwa w związku z organizacją Turnieju Finałowego UEFA EURO 2012
projekt dotyczy zapewnienia otoczenia prawnego do sprawnego zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprez masowych i Turnieju UEFA EURO 2012
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4281
- Data wpłynięcia: 2011-06-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-31
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 217, poz. 1280
4281
w przedłużonym czasie służby:
Policja – 10 760 000 zł dzielone na 14,08 zł/godzinę = 764.204 godziny,
Państwowa Straż Pożarna – 7 240 000 zł dzielone na 13,76 zł/godzinę = 526.162 godziny,
Straż Graniczna – 1 960 000 zł dzielone na 14,19 zł/godzinę = 138.125 godzin,
Biuro Ochrony Rządu – 40 000 zł dzielone na 14,66 zł/godzinę = 2.728 godzin.
W sumie kwota 20 000 000 zł pozwoli na finansowe zrekompensowanie 1.431.219 godzin
wygenerowanych w przedłużonym czasie służby.
Odnosząc liczbę 1.431.219 godzin odpłatnych w przedłużonym czasie służby do szacunkowej
liczby 2.717.880 wszystkich wygenerowanych godzin w przedłużonym czasie służby, należy
wskazać, że zaproponowana kwota 20 000 000 zł pozwoli na odpłatne zrekompensowanie
około 52 % wszystkich wygenerowanych godzin służby w przedłużonym czasie służby.
Pozostałe 48 % godzin w przedłużonym czasie służby będzie podlegało rozliczeniu przez
udzielenie czasu wolnego.
Przedstawiona kalkulacja umożliwi sfinansowanie łącznie około 179 tys. „osobodni”. Na
obecnym etapie planowania liczbę zaangażowanych funkcjonariuszy można wyłącznie
określić szacunkowo.
Podział proponowanego limitu nadgodzin na poszczególne garnizony oraz funkcjonariuszy
będzie odbywał się w zależności od potrzeb oraz przeprowadzonej analizy ryzyka i będzie
obejmował głównie funkcjonariuszy wykonujących zadania np. w miastach gospodarzach
EURO 2012, przejściach granicznych oraz miejscach pobytowych drużyn uczestniczących
w turnieju.
W przypadku Policji przewiduje się, że do zadań w miastach gospodarzach oraz rejonach
przygranicznych z Ukrainą służbę w godzinach ponadliczbowych pełnić będzie ok. 75 %
stanów etatowych garnizonów oraz dodatkowo ok. 5 tysięcy funkcjonariuszy delegowanych
z innych jednostek. Łącznie stanowi to około 36 tysięcy funkcjonariuszy Policji. Przy
założeniu, że będą oni pełnić służbę w wymiarze 2 godzin dodatkowo przez 20 dni Turnieju
daje to ok. 1.460 tys. dodatkowych godzin. Na podobnych zasadach przeprowadzono
kalkulację również w pozostałych służbach.
Art. 17 niniejszego projektu ma na celu stworzenie podstaw prawnych do dokonywania przez
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz służby przez niego nadzorowane wypłaty
zaliczek na kontraktowane usługi związane z zakwaterowaniem. Należy wskazać, że Turniej
UEFA EURO 2012 spowoduje, że w czterech miastach gospodarzach trzeba będzie
zakwaterować zarówno siły Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej oraz
Biura Ochrony Rządu przesunięte do działań w miastach gospodarzach z innych części kraju,
ale także trzeba będzie zapewnić zakwaterowanie dla przedstawicieli służb odpowiedzialnych
za bezpieczeństwo pochodzących z innych państw, w szczególności z Ukrainy, państw
uczestników Turnieju, państw sąsiadujących oraz państw tranzytu kibiców.
Praktyka rezerwowania miejsc w hotelach z dużym wyprzedzeniem wykazała, że podmioty
37/46
gospodarcze prowadzące działalność hotelową są skłonne dokonywać takich rezerwacji
z dużym wyprzedzeniem, jednakże po uiszczeniu stosownej zaliczki.
Zaproponowany przepis podlegał uzgodnieniom z Prezesem Urzędu Zamówień Publicznych,
w efekcie których zmieniono redakcję przepisu. W trakcie konferencji uzgodnieniowej
rozszerzono także katalog podmiotów uprawnionych do korzystania z projektowanej regulacji
o Służbę Celną. Rozszerzenie to zyskało akceptację zarówno przedstawiciela Prezesa Urzędu
Zamówień Publicznych, jak również przedstawiciela Ministra Finansów.
Finansowanie zakwaterowania funkcjonariuszy nie spowoduje dodatkowych wydatków
z budżetu państwa. Finansowanie będzie odbywało się ze środków pozostających
w dyspozycji poszczególnych formacji.
Art. 18 projektu stanowi rozwiązanie konieczne do zapewnienia sprawnej dystrybucji biletów
na mecze Turnieju UEFA EURO 2012. Wskazać należy, że przyjęte w obecnie obowiązującej
ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych rygorystyczne obowiązki nakazujące
dystrybucję wyłącznie imiennych biletów na mecze piłki nożnej jest możliwe do
zastosowania i skutecznego wyegzekwowania w odniesieniu do rozgrywek ligowych w kraju,
także w odniesieniu do międzypaństwowych meczów polskiej reprezentacji narodowej, przy
założeniu, że imprezy te nie będą odbywać się jedna za drugą w bardzo krótkim okresie
czasu, gromadząc jednocześnie bardzo dużą liczbę uczestników. Turniej UEFA EURO 2012
będzie właśnie taką imprezą, podczas której mecze piłki nożnej będą odbywać się po sobie
w krótkich okresach czasu, zaś liczba ich uczestników wielokrotnie przewyższy liczbę
uczestników innych meczów piłki nożnej organizowanych w kraju. Dlatego też zastosowanie
zasady dystrybucji biletów imiennych w praktyce okaże się niemożliwe do wykonania,
natomiast próba zastosowania tej zasady doprowadzi do spowolnienia lub nawet
zablokowania tej dystrybucji. Ponadto, po raz kolejny należy wskazać, że większość kibiców
uczestniczących w meczach Turniejów UEFA EURO 2012 to kibice niestwarzający zagrożeń,
którzy zainteresowani są uczestnictwem w święcie sportowym. Niezależnie od powyższego,
projektowany przepis nie wyłącza stosowania art. 13 ustawy o bezpieczeństwie imprez
masowych – co oznacza, że UEFA (działająca w jej imieniu w Polsce spółka EURO 2012
Polska Sp. z o.o.) nadal zobowiązana będzie zapewnić identyfikację kibiców uczestniczących
w meczach Turnieju UEFA EURO 2012, także w przypadku biletów przeznaczonych do
tzw. pakietów korporacyjnych.
Art. 19 projektu stanowi realizację gwarancji złożonej na rzecz UEFA w zakresie publicznego
oglądania meczów UEFA EURO 2012. Stąd też projekt wprowadza wymóg dołączenia do
dokumentacji składanej na potrzeby wydania zezwolenia na organizację imprezy masowej, w
ramach której jest planowane publiczne oglądanie przekazu telewizyjnego meczu UEFA
EURO 2012, dokumentu potwierdzającego zgodę właściciela sygnału telewizyjnego (UEFA)
38/46
na prezentowanie obrazu na ekranach lub urządzeniach umożliwiających uzyskanie obrazu
o przekątnej przekraczającej 3 metry. Zapobiegnie to organizacji stref publicznego oglądania
meczów Turnieju przez podmioty nieautoryzowane.
Art. 20. W związku z meczami rozgrywanymi w ramach Turnieju UEFA EURO 2012 oraz
imprezami organizowanymi w ramach tzw. stref kibiców konieczne jest zapewnienie
organom państwa natychmiastowej pomocy tłumaczy przysięgłych w trakcie imprez z dużą
liczbą gości zagranicznych, gdzie istnieje podwyższone ryzyko, że dojdzie do naruszeń
prawa.
Tłumacze przysięgli – zgodnie z art. 15 ustawy o zawodzie tłumacza przysięgłego – nie mogą
odmówić wykonania tłumaczenia w postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy na
żądanie sądu, prokuratora, Policji oraz organów administracji publicznej, chyba że zachodzą
szczególnie ważne przyczyny uzasadniające odmowę. Jednakże zwykle tłumacze wzywani są
z pewnym wyprzedzeniem, gdy np. znany jest z góry termin rozprawy. W takich sytuacjach
postanowienie o powołaniu tłumacza jest dostarczane pod odpowiedni adres, a jeżeli tłumacz
nie będzie ze szczególnie ważnej przyczyny mógł wziąć udziału w czynności procesowej,
zawiadamia o tym wzywający organ. W projekcie proponuje się natomiast możliwość
zobowiązania tłumacza do pozostawania w gotowości do wykonywania czynności na żądanie
sądu, prokuratora lub Policji. Zobowiązanie takie trwałoby zwykle kilka godzin, np. na czas
trwania meczu piłkarskiego i dwie lub trzy godziny po nim. Tłumacz może zostać
zobowiązany do pozostawania w gotowości tylko na czas niezbędny, a więc organ
zobowiązujący nie ma dowolności w ustalaniu czasu trwania obowiązku tłumacza. Decyzja
podlega rygorowi natychmiastowej wykonalności, za czym przemawia ważny interes
społeczny, taki jak zapewnienie bezpieczeństwa na imprezie masowej. Zrezygnowano ze
szczegółowego określenia szczebla organów wydających decyzję o zobowiązaniu tłumacza
do pozostawania w gotowości do wykonywania czynności tłumacza, gdyż w zależności od
wielkości imprezy masowej i stopnia zagrożenia mogą to być różne podmioty. Za czas
pozostawania w gotowości tłumacz przysięgły będzie otrzymywać wynagrodzenie niezależnie
od tego, czy rzeczywiście wystąpi konieczność dokonania przez niego tłumaczenia.
Wejście w życie zaproponowanej zmiany spowoduje dodatkowe wydatki budżetu państwa
w
rozumieniu przepisów ustawy o
finansach publicznych. Minister Sprawiedliwości
wskazuje, że jest w stanie pokryć te wydatki bez zmiany limitu wydatków przewidzianych dla
resortu sprawiedliwości.
W odniesieniu do meczów rozgrywanych w ramach Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej
w 2012 r. w Polsce odbędzie się 15 spotkań, w trakcie których konieczne będzie
zobowiązanie tłumaczy przysięgłych do pozostawania w gotowości do wykonywania
tłumaczeń. Zakładając, że do każdego z nich potrzebne będzie zobowiązanie 10 tłumaczy
39/46
średnio na 10 godzin, to w sumie konieczne będzie wypłacenie tłumaczom wynagrodzenia za
1.500 godzin. Jeżeli wynagrodzenie za pozostawanie w gotowości będzie wynosiło 10 zł, to
łączne dodatkowe wydatki budżetu państwa wyniosą 15 tys. zł.
Art. 21 projektu ma na celu utrzymanie w mocy obowiązującego obecnie rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 października 2008 r. w sprawie
pomieszczeń w jednostkach organizacyjnych Policji przeznaczonych dla osób zatrzymanych
lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz regulaminu pobytu w tych pomieszczeniach
(Dz. U. Nr 192, poz. 1187), do czasu wydania nowego rozporządzenia na podstawie
zmienionego brzmienia art. 15 ust. 10 ustawy o Policji.
Art. 22 projektu dotyczy ustalenia limitów maksymalnych wydatków w związku z realizacją
niektórych zadań wynikających z niniejszej ustawy.
Szczegółowa kalkulacja wydatkowania kwoty 20 000 000 zł na zaplanowany w art. 16
zryczałtowany ekwiwalent pieniężny za przedłużony czas służby została przedstawiona
w uzasadnieniu do art. 16.
W tej części należy przedstawić cel oraz sposób wydatkowania środków finansowych
w związku z przewidzianymi zmianami w ustawie o ochronie granicy państwowej.
W wyniku przygotowań Straży Granicznej do realizacji tymczasowego przywrócenia kontroli
granicznej na granicach wewnętrznych wytypowano 134 miejsca, które mogą zostać ujęte
w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji wydanego na podstawie
upoważnienia ustawowego z art. 17a ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie
granicy państwowej (Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1944, z późn. zm.). Spośród
wspomnianych 134 miejsc 81 to miejsca znajdujące się na drogach publicznych zarządzanych
odpowiednio przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, samorządy
wojewódzkie, samorządy powiatowe i samorządy gminne. W pozostałych miejscach
(lotniska, kolej, porty morskie i rzeczne) nie przewiduje się powstawania dodatkowych
kosztów w związku z realizacją tymczasowego przywrócenia kontroli granicznej na granicach
wewnętrznych przez Straż Graniczną. Maksymalne limity wydatków przedstawione w art. 22
dotyczą tylko dróg publicznych i obejmują koszty związane z przygotowaniem projektów
zmiany organizacji ruchu (zapewniających bezpieczeństwo w ruchu drogowym) oraz
oznakowania wspomnianych miejsc. Wysokość kosztów została oszacowana na podstawie
danych uzyskanych od zarządzających drogami przez komendantów oddziałów Straży
Granicznej. Szczegóły przedstawia poniższa tabela.
40/46
Rodzaj drogi
Podlaski
Karpacki
ląski
Sudecki
Nadodrzański
Morski
RAZEM
OSG
OSG
OSG
OSG
OSG
OSG
Krajowe
150 000
105 400
100 700
42 000
403 000
2 500
803 600
i autostrady
Wojewódzkie
0
10 500
32 000
17 000
290 000
0
349 500
Powiatowe
0
4 200
40 000
9 000
46 000
2 500
101 700
Gminne
0
17 600
8 000
0
23 000
0
48 600
RAZEM
150 000
137 700
180 700
68 000
762 000
5 000
1 303 400
Zgodnie z projektowanym przepisem art. 17ab ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie granicy
państwowej, zmiana organizacji ruchu będzie wprowadzana na podstawie wniosku
właściwego komendanta oddziału Straży Granicznej. Natomiast liczba miejsc do oznaczenia
będzie uzależniona od zagrożenia, dla jakiego została wprowadzona tymczasowa kontrola
graniczna na granicach wewnętrznych.
Uwzględniając uwagi zgłoszone przez Ministra Finansów, wprowadzono mechanizmy
korygujące wynikające z art. 50 ustawy o finansach publicznych uniemożliwiające
przekroczenie przyjętego maksymalnego limitu wydatków. Należy zauważyć,
że przewidziane wydatki dotyczą wyłącznie 2012 r.; nie przewiduje się wydatkowania
środków finansowych na realizację niniejszej ustawy w kolejnych latach.
Art. 23 określa moment wejścia ustawy w życie, oraz wskazuje, że przepisy art. 11 – 20
obowiązują do dnia 31 grudnia 2012 r., a po tej dacie tracą moc. Czasowy charakter tych
przepisów wynika z przyjętego założenia, że przepisy te mają na celu stworzenie właściwego
otoczenia prawnego dla Turnieju UEFA EURO 2012, natomiast ich celem nie jest
wprowadzenie trwałych zmian w polskim porządku prawnym.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, w związku z czym nie podlega
notyfikacji w trybie przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
41/46
Policja – 10 760 000 zł dzielone na 14,08 zł/godzinę = 764.204 godziny,
Państwowa Straż Pożarna – 7 240 000 zł dzielone na 13,76 zł/godzinę = 526.162 godziny,
Straż Graniczna – 1 960 000 zł dzielone na 14,19 zł/godzinę = 138.125 godzin,
Biuro Ochrony Rządu – 40 000 zł dzielone na 14,66 zł/godzinę = 2.728 godzin.
W sumie kwota 20 000 000 zł pozwoli na finansowe zrekompensowanie 1.431.219 godzin
wygenerowanych w przedłużonym czasie służby.
Odnosząc liczbę 1.431.219 godzin odpłatnych w przedłużonym czasie służby do szacunkowej
liczby 2.717.880 wszystkich wygenerowanych godzin w przedłużonym czasie służby, należy
wskazać, że zaproponowana kwota 20 000 000 zł pozwoli na odpłatne zrekompensowanie
około 52 % wszystkich wygenerowanych godzin służby w przedłużonym czasie służby.
Pozostałe 48 % godzin w przedłużonym czasie służby będzie podlegało rozliczeniu przez
udzielenie czasu wolnego.
Przedstawiona kalkulacja umożliwi sfinansowanie łącznie około 179 tys. „osobodni”. Na
obecnym etapie planowania liczbę zaangażowanych funkcjonariuszy można wyłącznie
określić szacunkowo.
Podział proponowanego limitu nadgodzin na poszczególne garnizony oraz funkcjonariuszy
będzie odbywał się w zależności od potrzeb oraz przeprowadzonej analizy ryzyka i będzie
obejmował głównie funkcjonariuszy wykonujących zadania np. w miastach gospodarzach
EURO 2012, przejściach granicznych oraz miejscach pobytowych drużyn uczestniczących
w turnieju.
W przypadku Policji przewiduje się, że do zadań w miastach gospodarzach oraz rejonach
przygranicznych z Ukrainą służbę w godzinach ponadliczbowych pełnić będzie ok. 75 %
stanów etatowych garnizonów oraz dodatkowo ok. 5 tysięcy funkcjonariuszy delegowanych
z innych jednostek. Łącznie stanowi to około 36 tysięcy funkcjonariuszy Policji. Przy
założeniu, że będą oni pełnić służbę w wymiarze 2 godzin dodatkowo przez 20 dni Turnieju
daje to ok. 1.460 tys. dodatkowych godzin. Na podobnych zasadach przeprowadzono
kalkulację również w pozostałych służbach.
Art. 17 niniejszego projektu ma na celu stworzenie podstaw prawnych do dokonywania przez
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz służby przez niego nadzorowane wypłaty
zaliczek na kontraktowane usługi związane z zakwaterowaniem. Należy wskazać, że Turniej
UEFA EURO 2012 spowoduje, że w czterech miastach gospodarzach trzeba będzie
zakwaterować zarówno siły Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej oraz
Biura Ochrony Rządu przesunięte do działań w miastach gospodarzach z innych części kraju,
ale także trzeba będzie zapewnić zakwaterowanie dla przedstawicieli służb odpowiedzialnych
za bezpieczeństwo pochodzących z innych państw, w szczególności z Ukrainy, państw
uczestników Turnieju, państw sąsiadujących oraz państw tranzytu kibiców.
Praktyka rezerwowania miejsc w hotelach z dużym wyprzedzeniem wykazała, że podmioty
37/46
gospodarcze prowadzące działalność hotelową są skłonne dokonywać takich rezerwacji
z dużym wyprzedzeniem, jednakże po uiszczeniu stosownej zaliczki.
Zaproponowany przepis podlegał uzgodnieniom z Prezesem Urzędu Zamówień Publicznych,
w efekcie których zmieniono redakcję przepisu. W trakcie konferencji uzgodnieniowej
rozszerzono także katalog podmiotów uprawnionych do korzystania z projektowanej regulacji
o Służbę Celną. Rozszerzenie to zyskało akceptację zarówno przedstawiciela Prezesa Urzędu
Zamówień Publicznych, jak również przedstawiciela Ministra Finansów.
Finansowanie zakwaterowania funkcjonariuszy nie spowoduje dodatkowych wydatków
z budżetu państwa. Finansowanie będzie odbywało się ze środków pozostających
w dyspozycji poszczególnych formacji.
Art. 18 projektu stanowi rozwiązanie konieczne do zapewnienia sprawnej dystrybucji biletów
na mecze Turnieju UEFA EURO 2012. Wskazać należy, że przyjęte w obecnie obowiązującej
ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych rygorystyczne obowiązki nakazujące
dystrybucję wyłącznie imiennych biletów na mecze piłki nożnej jest możliwe do
zastosowania i skutecznego wyegzekwowania w odniesieniu do rozgrywek ligowych w kraju,
także w odniesieniu do międzypaństwowych meczów polskiej reprezentacji narodowej, przy
założeniu, że imprezy te nie będą odbywać się jedna za drugą w bardzo krótkim okresie
czasu, gromadząc jednocześnie bardzo dużą liczbę uczestników. Turniej UEFA EURO 2012
będzie właśnie taką imprezą, podczas której mecze piłki nożnej będą odbywać się po sobie
w krótkich okresach czasu, zaś liczba ich uczestników wielokrotnie przewyższy liczbę
uczestników innych meczów piłki nożnej organizowanych w kraju. Dlatego też zastosowanie
zasady dystrybucji biletów imiennych w praktyce okaże się niemożliwe do wykonania,
natomiast próba zastosowania tej zasady doprowadzi do spowolnienia lub nawet
zablokowania tej dystrybucji. Ponadto, po raz kolejny należy wskazać, że większość kibiców
uczestniczących w meczach Turniejów UEFA EURO 2012 to kibice niestwarzający zagrożeń,
którzy zainteresowani są uczestnictwem w święcie sportowym. Niezależnie od powyższego,
projektowany przepis nie wyłącza stosowania art. 13 ustawy o bezpieczeństwie imprez
masowych – co oznacza, że UEFA (działająca w jej imieniu w Polsce spółka EURO 2012
Polska Sp. z o.o.) nadal zobowiązana będzie zapewnić identyfikację kibiców uczestniczących
w meczach Turnieju UEFA EURO 2012, także w przypadku biletów przeznaczonych do
tzw. pakietów korporacyjnych.
Art. 19 projektu stanowi realizację gwarancji złożonej na rzecz UEFA w zakresie publicznego
oglądania meczów UEFA EURO 2012. Stąd też projekt wprowadza wymóg dołączenia do
dokumentacji składanej na potrzeby wydania zezwolenia na organizację imprezy masowej, w
ramach której jest planowane publiczne oglądanie przekazu telewizyjnego meczu UEFA
EURO 2012, dokumentu potwierdzającego zgodę właściciela sygnału telewizyjnego (UEFA)
38/46
na prezentowanie obrazu na ekranach lub urządzeniach umożliwiających uzyskanie obrazu
o przekątnej przekraczającej 3 metry. Zapobiegnie to organizacji stref publicznego oglądania
meczów Turnieju przez podmioty nieautoryzowane.
Art. 20. W związku z meczami rozgrywanymi w ramach Turnieju UEFA EURO 2012 oraz
imprezami organizowanymi w ramach tzw. stref kibiców konieczne jest zapewnienie
organom państwa natychmiastowej pomocy tłumaczy przysięgłych w trakcie imprez z dużą
liczbą gości zagranicznych, gdzie istnieje podwyższone ryzyko, że dojdzie do naruszeń
prawa.
Tłumacze przysięgli – zgodnie z art. 15 ustawy o zawodzie tłumacza przysięgłego – nie mogą
odmówić wykonania tłumaczenia w postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy na
żądanie sądu, prokuratora, Policji oraz organów administracji publicznej, chyba że zachodzą
szczególnie ważne przyczyny uzasadniające odmowę. Jednakże zwykle tłumacze wzywani są
z pewnym wyprzedzeniem, gdy np. znany jest z góry termin rozprawy. W takich sytuacjach
postanowienie o powołaniu tłumacza jest dostarczane pod odpowiedni adres, a jeżeli tłumacz
nie będzie ze szczególnie ważnej przyczyny mógł wziąć udziału w czynności procesowej,
zawiadamia o tym wzywający organ. W projekcie proponuje się natomiast możliwość
zobowiązania tłumacza do pozostawania w gotowości do wykonywania czynności na żądanie
sądu, prokuratora lub Policji. Zobowiązanie takie trwałoby zwykle kilka godzin, np. na czas
trwania meczu piłkarskiego i dwie lub trzy godziny po nim. Tłumacz może zostać
zobowiązany do pozostawania w gotowości tylko na czas niezbędny, a więc organ
zobowiązujący nie ma dowolności w ustalaniu czasu trwania obowiązku tłumacza. Decyzja
podlega rygorowi natychmiastowej wykonalności, za czym przemawia ważny interes
społeczny, taki jak zapewnienie bezpieczeństwa na imprezie masowej. Zrezygnowano ze
szczegółowego określenia szczebla organów wydających decyzję o zobowiązaniu tłumacza
do pozostawania w gotowości do wykonywania czynności tłumacza, gdyż w zależności od
wielkości imprezy masowej i stopnia zagrożenia mogą to być różne podmioty. Za czas
pozostawania w gotowości tłumacz przysięgły będzie otrzymywać wynagrodzenie niezależnie
od tego, czy rzeczywiście wystąpi konieczność dokonania przez niego tłumaczenia.
Wejście w życie zaproponowanej zmiany spowoduje dodatkowe wydatki budżetu państwa
w
rozumieniu przepisów ustawy o
finansach publicznych. Minister Sprawiedliwości
wskazuje, że jest w stanie pokryć te wydatki bez zmiany limitu wydatków przewidzianych dla
resortu sprawiedliwości.
W odniesieniu do meczów rozgrywanych w ramach Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej
w 2012 r. w Polsce odbędzie się 15 spotkań, w trakcie których konieczne będzie
zobowiązanie tłumaczy przysięgłych do pozostawania w gotowości do wykonywania
tłumaczeń. Zakładając, że do każdego z nich potrzebne będzie zobowiązanie 10 tłumaczy
39/46
średnio na 10 godzin, to w sumie konieczne będzie wypłacenie tłumaczom wynagrodzenia za
1.500 godzin. Jeżeli wynagrodzenie za pozostawanie w gotowości będzie wynosiło 10 zł, to
łączne dodatkowe wydatki budżetu państwa wyniosą 15 tys. zł.
Art. 21 projektu ma na celu utrzymanie w mocy obowiązującego obecnie rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 października 2008 r. w sprawie
pomieszczeń w jednostkach organizacyjnych Policji przeznaczonych dla osób zatrzymanych
lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz regulaminu pobytu w tych pomieszczeniach
(Dz. U. Nr 192, poz. 1187), do czasu wydania nowego rozporządzenia na podstawie
zmienionego brzmienia art. 15 ust. 10 ustawy o Policji.
Art. 22 projektu dotyczy ustalenia limitów maksymalnych wydatków w związku z realizacją
niektórych zadań wynikających z niniejszej ustawy.
Szczegółowa kalkulacja wydatkowania kwoty 20 000 000 zł na zaplanowany w art. 16
zryczałtowany ekwiwalent pieniężny za przedłużony czas służby została przedstawiona
w uzasadnieniu do art. 16.
W tej części należy przedstawić cel oraz sposób wydatkowania środków finansowych
w związku z przewidzianymi zmianami w ustawie o ochronie granicy państwowej.
W wyniku przygotowań Straży Granicznej do realizacji tymczasowego przywrócenia kontroli
granicznej na granicach wewnętrznych wytypowano 134 miejsca, które mogą zostać ujęte
w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji wydanego na podstawie
upoważnienia ustawowego z art. 17a ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie
granicy państwowej (Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1944, z późn. zm.). Spośród
wspomnianych 134 miejsc 81 to miejsca znajdujące się na drogach publicznych zarządzanych
odpowiednio przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, samorządy
wojewódzkie, samorządy powiatowe i samorządy gminne. W pozostałych miejscach
(lotniska, kolej, porty morskie i rzeczne) nie przewiduje się powstawania dodatkowych
kosztów w związku z realizacją tymczasowego przywrócenia kontroli granicznej na granicach
wewnętrznych przez Straż Graniczną. Maksymalne limity wydatków przedstawione w art. 22
dotyczą tylko dróg publicznych i obejmują koszty związane z przygotowaniem projektów
zmiany organizacji ruchu (zapewniających bezpieczeństwo w ruchu drogowym) oraz
oznakowania wspomnianych miejsc. Wysokość kosztów została oszacowana na podstawie
danych uzyskanych od zarządzających drogami przez komendantów oddziałów Straży
Granicznej. Szczegóły przedstawia poniższa tabela.
40/46
Rodzaj drogi
Podlaski
Karpacki
ląski
Sudecki
Nadodrzański
Morski
RAZEM
OSG
OSG
OSG
OSG
OSG
OSG
Krajowe
150 000
105 400
100 700
42 000
403 000
2 500
803 600
i autostrady
Wojewódzkie
0
10 500
32 000
17 000
290 000
0
349 500
Powiatowe
0
4 200
40 000
9 000
46 000
2 500
101 700
Gminne
0
17 600
8 000
0
23 000
0
48 600
RAZEM
150 000
137 700
180 700
68 000
762 000
5 000
1 303 400
Zgodnie z projektowanym przepisem art. 17ab ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie granicy
państwowej, zmiana organizacji ruchu będzie wprowadzana na podstawie wniosku
właściwego komendanta oddziału Straży Granicznej. Natomiast liczba miejsc do oznaczenia
będzie uzależniona od zagrożenia, dla jakiego została wprowadzona tymczasowa kontrola
graniczna na granicach wewnętrznych.
Uwzględniając uwagi zgłoszone przez Ministra Finansów, wprowadzono mechanizmy
korygujące wynikające z art. 50 ustawy o finansach publicznych uniemożliwiające
przekroczenie przyjętego maksymalnego limitu wydatków. Należy zauważyć,
że przewidziane wydatki dotyczą wyłącznie 2012 r.; nie przewiduje się wydatkowania
środków finansowych na realizację niniejszej ustawy w kolejnych latach.
Art. 23 określa moment wejścia ustawy w życie, oraz wskazuje, że przepisy art. 11 – 20
obowiązują do dnia 31 grudnia 2012 r., a po tej dacie tracą moc. Czasowy charakter tych
przepisów wynika z przyjętego założenia, że przepisy te mają na celu stworzenie właściwego
otoczenia prawnego dla Turnieju UEFA EURO 2012, natomiast ich celem nie jest
wprowadzenie trwałych zmian w polskim porządku prawnym.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, w związku z czym nie podlega
notyfikacji w trybie przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
41/46
Dokumenty związane z tym projektem:
- 4281 › Pobierz plik