Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
- projekt dotyczy zasad ustalania różnic kursowych oraz opodatkowania leasingu
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3869
- Data wpłynięcia: 2011-01-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
- data uchwalenia: 2011-07-01
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 178, poz. 1059
3869-s
Warszawa, 31 maja 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-19(5)/11
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
komisyjnego projektu ustawy
- o zmianie ustawy o podatku dochodowym
od osób fizycznych oraz ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych (druk nr
3869).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Finansów do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
Stanowisko Rządu
do komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk sejmowy
nr 3869)
Komisyjny projekt ustawy zawiera przede wszystkim zmiany związane z różnicami
kursowymi w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w podatku dochodowym od
osób prawnych. W wyniku tych uregulowań wyeliminowane zostaną wątpliwości
interpretacyjne powstałe na gruncie stosowania prawa podatkowego. Komisyjny projekt
zawiera również przepisy dotyczące leasingu. Pozostałe zmiany mają charakter techniczno-
porządkowy.
Zdaniem Rządu zmiany te zasługują na aprobatę - są korzystne dla podatników i
wychodzą naprzeciw ich oczekiwaniom.
Propozycje w zakresie różnic kursowych odnoszące się do podatników CIT, mają na celu
określenie zasad wybranej rachunkowej metody ustalania różnic kursowych w przypadku
transformacji podmiotów, tj. ich połączenia lub podziału, w sytuacji gdy podmiot
przejmowany (dzielony) stosował rachunkową metodę ustalania różnic kursowych (art. 9b
ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). W takim przypadku proponuje się
stworzenie dogodnej dla podatników możliwości rezygnacji z rachunkowej metody ustalania
różnic kursowych przed zakończeniem obowiązkowego okresu stosowania tej metody przez
trzy lata. Podatnicy zawiadamiając naczelnika urzędu skarbowego w terminie 30 dni od daty
dokonanego połączenia lub podziału będą zatem mogli zrezygnować z tej metody.
Kolejnym rozwiązaniem związanym z różnicami kursowymi jest zastosowanie
odpowiedniego kursu waluty, tj. kursu faktycznego lub kursu średniego NBP - art. 15a ust. 4
ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odpowiednio art. 24c ust. 4 ustawy o
podatku dochodowym od osób fizycznych. Obowiązujące przepisy podatkowe nie definiują
pojęcia faktycznie zastosowanego kursu waluty. W literaturze podatkowej wyrażany jest
pogląd, iż są to rzeczywiste kursy zastosowane przez podatników, użyte do ustalenia różnicy
kursowej, wynikające z charakteru transakcji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami
podatnicy mogą przyjąć kurs waluty jaki przy danej transakcji zastosowali, jednakże nie może
on być wyższy lub niższy odpowiednio o więcej niż powiększona lub pomniejszona o 5%
wartość kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego
poprzedzającego dzień faktycznie zastosowanego kursu waluty.
Projektowane zmiany mają na celu uproszczenie podatkowych zasad ustalania różnic
kursowych przy zastosowaniu kursu waluty oraz ich ujednolicenie z przepisami ustawy o
rachunkowości (art. 30 ust. 2). Podatnicy przy ustalaniu różnic kursowych – w przypadku
sprzedaży lub kupna waluty obcej oraz otrzymania należności lub zapłaty zobowiązania –
stosować będą faktycznie zastosowany kurs waluty obcej. W pozostałych przypadkach, a
także gdy nie jest możliwe uwzględnienie faktycznie zastosowanego kursu waluty w danym
dniu, np. gdy nie dochodzi do faktycznej wymiany waluty, przyjmowany będzie kurs średni
NBP.
W zakresie leasingu należy natomiast zrezygnować z uregulowań zawartych w art. 1 pkt 1 i
art. 2 pkt 5 projektu ustawy, polegających na dodaniu nowego ust. 3 do art. 17b ustawy o
podatku dochodowym od osób prawnych i odpowiednio ust. 3 do art. 23b ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych, z których wynika, iż w przypadku umów tzw. leasingu
operacyjnego, jeżeli finansującym jest spółka niemająca osobowości prawnej, ograniczenia w
zakresie niekorzystania przez finansującego ze zwolnień w podatku dochodowym, dotyczą
także wspólników takich spółek. Zmiany te zostały uregulowane w uchwalonej przez Sejm
ustawie z dnia 25 lutego 2011 r. o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i
przedsiębiorstw, która została przekazana do Senatu (druk senacki nr 1119).
Ponadto w art. 2 pkt 3 projektu ustawy, dotyczącym art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych, należałoby zastąpić określenie „tiret” wyrazami „część
wspólna”.
Pozostałe zmiany mają charakter porządkowy. Regulują powiązania między przepisami w
wyniku zastosowania prawidłowych odesłań, poprzez eliminację uchylonych przepisów.
Zmiany te są zwarte w art. 2 ust. 3 i 4 projektu ustawy i dotyczą art. 16 ust. 1 pkt 1 oraz art.
17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Projektowane zmiany nie będą miały wpływu na dochody budżetu państwa i budżetów
samorządowych z tytułu podatków dochodowych. Wejście w życie niniejszej nowelizacji
może natomiast spowodować pozytywne skutki gospodarcze i prawne w wyniku uproszczenia
i usystematyzowania przepisów podatkowych.
Uwzględniając cele i zakres zmian Rada Ministrów popiera komisyjny projekt ustawy o
zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych (druk sejmowy nr 3869).
2
strony :
[ 1 ]
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3869
› Pobierz plik
-
3869-s
› Pobierz plik