eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Program budowy Zbiornika Wodnego Świnna Poręba w latach 2006-2010"

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Program budowy Zbiornika Wodnego Świnna Poręba w latach 2006-2010"

- zmiana tytułu ustawy;- znowelizowanie przepisów dotyczących okresu trwania Programu oraz przepisów dotyczących wydatkowania nakładów na finansowanie Programu;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3814
  • Data wpłynięcia: 2011-01-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego ,,Program budowy Zbiornika Wodnego Świnna Poręba w latach 2006-2010"
  • data uchwalenia: 2011-04-01
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 105, poz. 613

3814

Poszczególne zadania w latach 2006 – 2009 były jednak realizowane w sposób
odbiegający od założeń okre lonych ustawą, co przedstawia poniższa tabela:
PLANOWANE NAKŁADY W POSZCZEGÓLNYCH LATACH NA REALIZACJĘ ZADAŃ
(W MLN ZŁ)

Zadania
2006 r.
2007 r.
2008 r.
2009 r.

poziom cen
poziom cen roku poziom cen roku poziom cen roku
Łącznie
roku 2006
2007
2008
2009

nakła- nakła-
nakła- nakła-
nakła- nakła-

nakłady
nakłady nakłady
nakłady
-dy
-dy
-dy
-dy
-dy
-dy
plano-
ponie-
plano-
ponie-
ponie- plano-
ponie- plano-
plano- ponie-
-wane
-sione
-wane
-sione
-sione -wane
-sione -wane
-wane -sione
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
ZADANIE
I
177,4 123,3
180,7 138,8 184,9 50,3 175,7 59,0 718,7 371,4
ZBIORNIK
ZADANIE II
PRZEBU-
28,1 28,3 33,0 14,0 27,2 35,4 28,0 11,4 116,3 89,1
-DOWA
DRÓG
ZADANIE
III
PRZEBU-
36,5 0,0 38,3 29,5 35,9 3,2 35,8 5,5 146,5
38,2
-DOWA
KOLEI
ZADANIE
IV
OCHRONA
18,8 18,9 11,7 30,3 7,6 4,3 2,2 0,0 40,3
53,5
ZLEWNI
ZBIORNI-
-KA
RAZEM
260,8 170,5
263,7 212,6 255,6 93,2 241,7 75,9 1021,8
552,2


Z przedstawionej analizy wynika, iż zamiast wykonania do końca 2009 r. planowanych
zadań opiewających na kwotę 1 021,8 mln zł (poz. c. z lat realizacji), wykonane zostały
zadania skutkujące poniesieniem nakładów na kwotę 552,2 mln zł. W konsekwencji tego nie
zostały zrealizowane postanowienia ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego „Program budowy Zbiornika Wodnego winna Poręba w latach

2006 – 2010”, w zakresie wysoko ci rodków przyznanych na realizację zbiornika w latach:
2006, 2008 i 2009, co spowodowało konieczno ć wprowadzenia zmian do przedmiotowej
ustawy.

2
Termin zakończenia inwestycji (rok 2010) nie zostanie dotrzymany z uwagi na brak
możliwo ci zakończenia prac budowlanych wynikających z realizacji Programu.
Przedłużający się okres realizacji inwestycji spowodował konieczno ć weryfikacji kosztów
przedsięwzięcia. W dniu 30 listopada 2009 r. zostało zaakceptowane zaktualizowane zbiorcze
zestawienie kosztów przedsięwzięcia inwestycyjnego na kwotę 2 305 569 052,0 zł (poz. c.
2009 r.). Obowiązujące do tej daty zbiorcze zestawienie kosztów oparte było, z powodu braku
projektów oraz kosztorysów inwestorskich, na kalkulacjach szacunkowych, wynikających
głównie z założeń wykonanych w latach 80. ubiegłego stulecia, których warto ć była
przeliczana wskaźnikowo. Powyższe kalkulacje były korygowane przez aktualizację
projektów i
postępowań przetargowych, zwiększając rzeczywiste koszty przewidziane
w
zbiorczym zestawieniu kosztów. Zasygnalizować należy przy tym, iż czynnikami
wpływającymi na zwiększanie kosztów realizacji obiektów były również zmiany
obowiązujących przepisów budowlanych wynikające z konieczno ci ich dostosowania do
prawa Unii Europejskiej.
Obowiązujące dotychczas zbiorcze zestawienie kosztów nie obejmowało
w szczególno ci realnych kosztów przełożenia linii kolejowej na odcinku Stryszów-
-Zembrzyce, ponieważ nie dokonano oszacowania kosztów projektów i realizacji tak dużego
zakresu robót. Projekty budowlane i wykonawcze obiektów są w obecnej chwili
przygotowane, co pozwoliło zweryfikować zakres i koszt całego przedsięwzięcia. Dodatkowe
uzasadnienie konieczno ci wprowadzenia zmian do ustawy stanowi okoliczno ć
długotrwało ci postępowań w przedmiocie uzyskania decyzji, pozwoleń i opinii,
wymaganych na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 10 kwietnia
2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg
publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194, z późn. zm.).
Należy podkre lić, że opracowane przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej
w Krakowie (inwestora bezpo redniego) zbiorcze zestawienie kosztów przedsięwzięcia,
zaktualizowane w poz. cen 2009 r., uwzględniając zaawansowanie robót według stanu na
dzień 31 grudnia 2008 r., zawiera rzeczywiste koszty robót już wykonanych. Koszty robót
pozostałych do wykonania opiera natomiast, w większo ci sytuacji, na kosztorysach
inwestorskich. Podział nakładów na poszczególne zadania, w szczególno ci w zakresie
zadania II – przebudowa dróg i zadania III – przebudowa kolei, nie odzwierciedla w pełni
kosztów ich realizacji. Spowodowane jest to faktem istnienia obiektów wspólnych dla zadania
I – zbiornik oraz zadania II i III. Nasyp pod przekładaną linię kolejową Kraków-Zakopane

3
stanowić będzie bowiem równocze nie zapory boczne zbiornika, w związku z czym koszty
robót zostały włączone do zadania I – zbiornik.
Należy zauważyć, że analogiczna do opisanej powyżej sytuacja występuje na
niektórych odcinkach przekładanych dróg, gdzie zapory boczne będą stanowiły nasypy pod
drogi. Dla osiągnięcia możliwo ci projektowanej rzędnej piętrzenia 312,00 m n.p.m.
konieczne jest przełożenie odcinka linii kolejowej Kraków-Zakopane na trasie Stryszów-
-Zembrzyce, gdzie rzędna spodu mostu kolejowego wynosi 300,00 m n.p.m. W związku
z powyższym niezbędne jest przebudowanie zaprojektowanych dróg w celu odtworzenia
zaburzonego przez inwestycje układu komunikacyjnego na terenie przyległym do
budowanego zbiornika.
Wskazać należy ponadto, że prace nad projektem ustawy z dnia 4 marca 2005 r.
zapoczątkowane zostały z inicjatywy poselskiej, natomiast przedmiotowa inwestycja
w momencie przygotowywania ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Program
budowy Zbiornika Wodnego winna Poręba w latach 2006 – 2010” była już w trakcie
realizacji. Dlatego też dla tej inwestycji nie przeprowadzano postępowania w zakresie oceny
oddziaływania na rodowisko, o której stanowią przepisy ustawy z dnia 3 października
2008 r. o udostępnianiu informacji o rodowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie rodowiska oraz o ocenach oddziaływania na rodowisko (Dz. U. Nr 199,
poz. 1227, z późn. zm.).
Przedmiotowy projekt ustawy wprowadza zmiany wyłącznie w zakresie terminu
i kosztów realizacji oraz źródeł finansowania (budżet państwa i Narodowy Fundusz Ochrony
rodowiska i Gospodarki Wodnej), nie są natomiast wprowadzane żadne zmiany
o charakterze merytorycznym, w związku z czym brak jest konieczno ci przeprowadzania
strategicznej oceny oddziaływania na rodowisko, zgodnie z przepisami ustawy z dnia
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o rodowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o ocenach oddziaływania na rodowisko.
Projekt ustawy zakłada wej cie ustawy w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia
1 stycznia 2011 r. Taka regulacja jest uzasadniona konieczno cią zachowania ciągło ci
finansowania Programu budowy Zbiornika Wodnego winna Poręba w ramach programu
wieloletniego ustanowionego mocą ustawy zmienianej. Dlatego też należy przyjąć, iż w tym
przypadku jest zachowany wymóg okre lony w art. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r.
o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2010 r.
Nr 17, poz. 95).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

4
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do przepisu art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt ustawy został
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska. Nie
zarejestrowano zgłoszeń zainteresowania pracami nad projektem ustawy.


5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowa regulacja będzie miała wpływ na działalno ć Ministra rodowiska,
Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, Narodowego Funduszu Ochrony
rodowiska i Gospodarki Wodnej oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej
w Krakowie przez aktywną współpracę przy realizacji i zakończeniu „Programu budowy
Zbiornika Wodnego winna Poręba w latach 2006 – 2013”.

2. Konsultacje
Projekt dotyczy zmiany ustawy, która ma na celu zapewnienie zakończenia realizacji
przedsięwzięcia trwającego 24 lata, mającego olbrzymie znaczenie dla kształtowania zasobów
wodnych regionu górnej Wisły oraz dla ochrony przeciwpowodziowej doliny Skawy, Wisły
i miasta Krakowa. Na obecnym etapie procesu legislacyjnego projekt poddany został
konsultacjom z wojewodą małopolskim. Umowy zawarte w początkowej fazie realizacji
Programu (w 1987 r.) między podmiotami administracji publicznej reprezentującymi
społeczno ć lokalną a inwestorem przedsięwzięcia, dotyczące budownictwa
odtworzeniowego, uzbrojenia terenów osiedli dla osób przesiedlanych oraz odtworzenia
układu komunikacyjnego zostały zrealizowane w oparciu o przeprowadzane wcze niej
konsultacje społeczne.
Należy dodać, że przedsięwzięcie, którego dotyczy projekt ustawy, nigdy nie było
oprotestowane przez przedstawicieli stowarzyszeń ekologicznych.
Projekt ustawy został zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
i Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. W toku konsultacji interesariusze społeczni nie
zgłosili uwag do przedmiotowego projektu ustawy.

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przedmiotowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego
„Program budowy Zbiornika Wodnego winna Poręba w latach 2006 – 2010” będzie miał
wpływ na budżet Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej i budżet
państwa, ponieważ zakłada sfinansowanie programu ze rodków Narodowego Funduszu
Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej oraz budżetu państwa zgodnie z art. 1 pkt 3
lit. b.

6
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: