eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina

Rządowy projekt ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina

- projekt dotyczy wprowadzenia zmian klasyfikacji fermentowanych wyrobów winiarskich oraz uproszczenia wymagań obowiązujących w zakresie uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorstw wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich dla przedsiębiorców wyrabiających niewielkie ilości markowych win owocowych i miodów pitnych z surowców uzyskanych we własnym gospodarstwie

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3788
  • Data wpłynięcia: 2011-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
  • data uchwalenia: 2011-05-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 120, poz. 690

3788

2) art. 45 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia ……….. 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów
winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku, wynoszą, w przypadku
gdy dojazd do miejsca uprawy winorośli lub miejsca wyrobu wina:
a) nie przekracza 10 km – 8, 40 zł,
b) przekracza 10 km – 21,00 zł,
c) przekracza 50 km – 63, 00 zł,
d) przekracza 100 km – 104,00 zł,
e) przekracza 150 km – 146,00 zł.

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w ycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi




2
UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie
stawek opłat za przeprowadzenie certyfikacji wina z określonego rocznika lub wina
z określonej odmiany winorośli stanowi wykonanie upowa nienia zawartego w art. 47
pkt 1 ustawy z dnia ….…… 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie
tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr …., poz. ……).
Stawki opłat za przeprowadzenie certyfikacji wina z określonego rocznika lub
wina określono, biorąc pod uwagę analizę rzeczywistych kosztów kontroli winnic
ponoszonych przez poszczególne wojewódzkie inspektoraty Państwowej Inspekcji
Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz wojewódzkie inspektoraty jakości handlowej
artykułów rolno-spo ywczych.
Do ustalenia wysokości kosztów kontroli odmian uprawianych winorośli,
przyjęto średnie wartości kosztów ponoszonych przez wojewódzkich inspektorów. Są
one następujące:
1) średnia wartość brutto jednej godziny pracy inspektora uwzględniająca koszt
dojazdu do kontrolowanej plantacji wynosi 38,74 zł,
2) wysokość kosztów administracyjnych uwzględniających, w szczególności:
materiały biurowe, koszty informatyczne i telekomunikacyjne dla jednej winnicy
(jednej sprawy) wynoszą 8,50 zł.
Dla kompleksowego określenia rzeczywistych kosztów ponoszonych przez
Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa na przeprowadzenie kontroli
upraw winorośli wzięto pod uwagę czas pracy inspektora związany z kontrolą jednej
uprawy oraz nakłady materiałowe, w tym koszty transportu i koszty administracyjne.
Biorąc pod uwagę powy sze koszty kontroli upraw winorośli wynoszą:
1) przyjęcie wniosku, jego rejestracja i analiza – 0,5 godz. x 38,74 zł = 19,37 zł,
2) czas dojazdu i ogólna kontrola stanu plantacji do 1 ha oraz sprawdzenie
wymaganej dokumentacji wynosi 116,22 zł ( 3,0 godz. x 38,74 zł),
3) sporządzenie protokołu kontroli wynosi 58,11 zł ( 1,5 godz. x 38,74 zł),
4) koszty materiałowe o administracyjne wynoszą 8,50 zł
Sumując wy ej wymienione koszty ogólny średni koszt kontroli winnicy
o powierzchni do 1 ha wynosi 202,19 zł. Do kosztów ogólnej oceny stanu uprawy
winorośli dodano koszt kontroli odmian uprawianych w tej winnicy. Czas niezbędny
do przeprowadzenia kontroli i identyfikacji jednej odmiany określony został na 15

3
minut, tj. 0,25 godz. Zatem wy ej wymienioną wartość 202,50 zł nale y zwiększyć
o kwotę równą 9,69 zł za ka dą kontrolowaną odmianę winorośli. W przypadku
winnicy większej ni 1 ha, ogólna kontrola stanu plantacji ka dego następnego
rozpoczętego hektara wymaga zaanga owania inspektora w czasie, średnio
0,5 godz., i w związku z tym kwotę ulega zwiększeniu o19,37 zł za ka dy kolejny
rozpoczęty hektar kontrolowanej winnicy.
Stawki opłat za przeprowadzenie certyfikacji wina z określonego rocznika lub
wina przez wojewódzkich inspektorów jakości handlowej artykułów rolno-
spo ywczych są analogiczne do określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa
i Rozwoju Wsi z dnia 18 lutego 2009 r. w sprawie stawek opłat za dojazdy do miejsca
oceny, czynności związanych z dokonaniem oceny, badań laboratoryjnych

i wydawania świadectw jakości handlowej oraz sposobu i terminu wnoszeniu tych
opłat (Dz. U. Nr 36, poz. 282) oraz rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 8 grudnia 2008 r. w sprawie opłat za przeprowadzanie kontroli jakości
handlowej artykułów rolno-spo ywczych (Dz. U. Nr 230, poz. 1543).
Projektowane rozporządzenie wykonuje postanowienia przepisów Unii
Europejskiej i związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych
określonej w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz.
337) projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie dotyczy producentów win gronowych wyrabianych
z winogron pozyskanych z krajowych upraw winorośli, którzy zdecydują się na
znakowanie win z podaniem nazwy odmiany winorośli lub roku wyrobu wina. To
znakowanie nie jest obligatoryjne, jednak e jego zastosowanie wymaga spełnienia
wymogów określonych przepisami Unii Europejskiej w zakresie certyfikacji takich win.

4

2. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w
tym na budżet państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje zwiększenia
wydatków bud etu państwa.

3. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało zasadniczego
wpływu na rynek pracy.

4. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Z uwagi na niewielką produkcję wina z winogron krajowych wejście w ycie
projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
polskiego rolnictwa na wspólnym rynku, jednak e projektowane rozporządzenie
zapewnia producentom mo liwość znakowania wina, tak jak to jest stosowane w tych
państwach członkowskich Unii Europejskiej, które wdro ą przepisy dotyczące
certyfikacji win znakowanych z podaniem nazwy odmiany winorośli lub roku wyrobu
wina.

5. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sytuację rozwój regionalny.

6. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został skonsultowany z następującymi organizacjami:
1) Business Centre Club,
2) Federacja
Bran owych Związków Producentów Rolnych,
3) Federacja Regionów i Komisji Zakładowych Solidarność '80,
4) Federacja
Związków Pracodawców-Dzier awców i Właścicieli Rolnych,
5) Forum
Związków Zawodowych,
6) Fundacja Polski Instytut Winorośli i Wina,
7) Konfederacja Pracodawców Polskich,
8) Krajowa Izba Gospodarcza „Przemysł Spo ywczy”,

5
9) Krajowa Rada Izb Rolniczych,
10) Krajowa Rada Spółdzielcza,
11) Krajowa Rada Winiarstwa i Miodosytnictwa,
12) Krajowy Sekretariat Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spo ywczego NSZZ
Solidarność '80,
13) Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych,
14) Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych,
15) Krajowy Związek Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw,
16) Niezale ny Samorządny Związek Zawodowy Solidarność '80,
17) NSZZ „Solidarność” Komisja Krajowa,
18) NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”,
19) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
20) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych, Oddział Siedlce,
21) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Plantatorów Winorośli i Producentów Wina,
22) Polska Federacja Producentów ywności,
23) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych,
24) Rada Gospodarki ywnościowej,
25) Sekcja Krajowa NSZZ Solidarność Pracowników ODR,
26) Sekretariat Przemysłu Spo ywczego NSZZ „Solidarność”,
27) Sekretariat Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
28) Stowarzyszenie Małopolskie Forum Winne,
29) Stowarzyszenie Winiarzy Podkarpacia,
30) Stowarzyszenie Winnic Doliny Sanu,
31) Zielonogórskie Stowarzyszenie Winiarskie,
32) Zrzeszenie Pszczelarzy „APIPOL”,
33) Związek Sadowników Polskich – Sekcja Winoroślarska,
34) Związek Zawodowy Centrum Narodowe Młodych Rolników,
35) Związek Zawodowy Pracowników Rolnictwa w RP,
36) Związek Zawodowy Rolnictwa „Samoobrona”,
37) Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”,
38) Związek Zawodowy Rolników RP „Solidarni”.

12/112rch

6
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 40 . [ 41 ] . 42 ... 45

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: