eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie informacji oświatowej

Rządowy projekt ustawy o systemie informacji oświatowej

- określenie organizacji i zasad działania systemu informacji oświatowej służącego uzyskiwaniu danych niezbędnych do prowadzenia polityki oświatowej państwa na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym (w tym wspomagania zarządzania oświatą), efektywnego funkcjonowania systemu finansowania zadań oświatowych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, analizy efektywności wykorzystania środków publicznych przeznaczonych na finansowanie zadań oświatowych, nadzorowania i koordynowania wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju oraz podnoszenia jakości edukacji;- zapewnienie powszechny dostęp do informacji z zakresu oświaty;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3628
  • Data wpłynięcia: 2010-11-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o systemie informacji oświatowej
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 139, poz. 814

3628-001

W § 13 projektu uregulowano zakres danych gromadzonych w zbiorach
danych uczniów w związku z udziałem ucznia w
zajęciach edukacyjnych
dodatkowych oraz udziałem w zajęciach pozalekcyjnych.
W § 14 – 16 projektu szczegółowo określono dane w związku z pomocą
psychologiczno-pedagogiczną udzielaną przez poradnie psychologiczno-
pedagogiczne, w tym specjalistyczne. Gromadzone dane obejmują wydanie
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów, z określeniem rodzaju
niepełnosprawności ucznia, a w przypadku niepełnosprawności sprzężonych –
określenie tych niepełnosprawności oraz informacje o niedostosowaniu społecznym.
Na podstawie § 15 będą gromadzone informacje o rodzajach opinii wydawanych
przez poradnie, natomiast w § 16 uregulowano rodzaje zajęć prowadzonych przez
pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych, w
których uczniowie biorą udział. Przekazywanie do bazy danych SIO, przez poradnie
psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, wymienionych
danych umożliwi sporządzanie rzetelnych raportów, opartych na wynikach operacji
analitycznych na danych jednostkowych odpersonalizowanych, oceniających
efektywność pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w
poradniach, szkołach i placówkach.

4) § 17-20 szczegółowy zakres danych, o których mowa w art. 29 ustawy

§ 17 projektu reguluje zakres danych dziedzinowych o
nauczycielach,
wychowawcach i innych pracownikach pedagogicznych gromadzonych w bazie
danych SIO w związku ze stosunkiem pracy, awansem zawodowym
i doskonaleniem zawodowym. Przepis ten stanowi, że w zbiorach danych
nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych gromadzone są
dane dziedzinowe dotyczące m.in. wykształcenia, posiadanych kwalifikacji, formy
zatrudnienia, awansu zawodowego, zajmowanego stanowiska i sprawowanych
funkcji, rodzaju i wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub
innych wykonywanych obowiązków przydzielonych nauczycielowi w planie pracy
szkoły lub placówki oświatowej, z uwzględnieniem podziału na zajęcia wynikające z
ramowych planów nauczania i inne zajęcia będące w ofercie szkoły, przyczyny
nieprowadzenia zajęć, ukończone formy dokształcania i doskonalenia zawodowego
oraz dane o wysokości wynagrodzenia. Przekazywanie do bazy danych SIO danych

5
o ukończonych przez nauczycieli kursach kwalifikacyjnych oraz formach
dokształcania i
doskonalenia zawodowego przyczyni się do skutecznego
finansowania i organizowania procesów dokształcania i doskonalenia zawodowego
nauczycieli na poziomie lokalnym i ogólnokrajowym. Ponadto gromadzenie danych
dotyczących nauczycieli ułatwi wykonywanie zadań, takich jak m.in. racjonalne
planowanie wydatków publicznych na wynagrodzenia oraz dokształcanie
i

doskonalenie zawodowe nauczycieli, a także ułatwi kierowanie awansem
zawodowym nauczycieli. Przyczyni się także do skutecznego planowania działań w
zakresie zarządzania kadrami oraz w zakresie organizacji pracy i polityki
zatrudnienia. Ponadto szczegółowo opisane w § 17 pkt 13 składniki wynagrodzenia
nauczyciela, tj. m.in. wysokość otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego,
wysokość otrzymywanych dodatków, wysokość dodatkowego wynagrodzenia za
pracę w porze nocnej, wysokość wypłaconej nagrody jubileuszowej, wysokość
dodatkowego wynagrodzenia rocznego, wysokość wypłaconego zasiłku na
zagospodarowanie, wysokość nagrody ze specjalnego funduszu nagród, wysokość
nagrody ze specjalnego funduszu nagród w służbie cywilnej, wysokość odprawy
emerytalnej, wysokość dodatku, o którym mowa w art. 54 ust. 3 i ust. 5 ustawy Karta
Nauczyciela będą służyły do sporządzania raportów. Raporty będące wynikiem
operacji na danych zgromadzonych w zakresie określonym w § 17 pkt 13 projektu
będą wykorzystywane w celu planowania przez ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania środków niezbędnych na wynagrodzenia nauczycieli, a także
podejmowania decyzji regulacyjnych. Na podstawie prognoz struktury zatrudnienia
nauczycieli w kolejnych latach, opracowanych z uwzględnieniem szerokiej specyfiki
warunków kształtujących tę strukturę, będą planowane w budżecie państwa
odpowiednie kwoty na wynagrodzenia nauczycieli oraz będą wdrażane regulacje
prawne dotyczące sposobu wynagradzania nauczycieli.
W § 18 projektu uregulowano szczegółowy zakres danych dziedzinowych
osób niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach na
zasadach określonych w art. 7 ust. 1a-1d ustawy o systemie oświaty, natomiast
w § 19 – szczegółowy zakres danych dziedzinowych dyrektorów niebędących
nauczycielami. Powyższe przepisy stanowią, że w zbiorach danych tych osób
gromadzone są dane dotyczące stosunku pracy, tj. m.in. dane dotyczące
wykształcenia, form zatrudnienia, zajmowanego stanowiska i sprawowanych funkcji,
rodzajów i wymiaru zajęć dydaktycznych, opiekuńczych lub innych wykonanych

6
obowiązków przydzielonych nauczycielowi w planie pracy szkoły lub placówki
oświatowej, a w przypadku dyrektorów niebędących nauczycielami - rodzaj i wymiar
obowiązków, dane o wysokości wynagrodzenia, z wyszczególnieniem jego
składników i ich wysokości. Gromadzenie w bazie danych SIO powyższych danych,
w połączeniu z gromadzonymi w zbiorach danych o nauczycielach danymi o
wynagrodzeniach nauczycieli szkół i placówek publicznych, pozwoli na dokonywanie
rzetelnych analiz w
obszarze oceny finansowania prowadzenia działalności
dydaktyczno-wychowawczej przez funkcjonujące w sektorze publicznym i prywatnym
szkoły i placówki oświatowe. Na poziomie lokalnym natomiast, szeroki dostęp
jednostek samorządu terytorialnego do raportów przyczyni się do skuteczniejszego
sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną i finansową szkół i placówek
oświatowych, a w konsekwencji – do poprawy organizacji pracy szkół i placówek
oświatowych.
§ 20 projektu reguluje szczegółowy zakres danych dziedzinowych nauczycieli
mianowanych lub dyplomowanych, zatrudnionych w urzędach obsługujących
ministrów, kuratoriach oświaty, specjalistycznej jednostce nadzoru, organach
sprawujących nadzór pedagogiczny, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 lit. e ustawy
z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
i okręgowych komisjach egzaminacyjnych, na stanowiskach, na których wymagane
są kwalifikacje pedagogiczne, dotyczących stosunku pracy, awansu zawodowego,
dodatkowych uprawnień i doskonalenia zawodowego. Gromadzenie powyższych
danych umożliwi efektywne planowanie wydatków ze środków publicznych na
wynagrodzenia tej grupy nauczycieli, a także pozwoli na poprawę skuteczności
zarządzania kadrami obsługującymi realizację zadań oświatowych na poziomie
zarówno lokalnym jak i krajowym. Gromadzenie powyższych danych, w powiązaniu
z danymi dotyczącymi innych osób zatrudnionych w oświacie, w efekcie umożliwi
uzyskanie pełnego obrazu kosztów i
struktury zatrudnienia w oświacie.
Przekazywanie do bazy danych SIO danych jednostkowych o ukończonych przez
nauczycieli kursach kwalifikacyjnych oraz formach dokształcania i doskonalenia
zawodowego należy natomiast oceniać jako szczególnie istotne dla skutecznego
finansowania i organizowania procesów dokształcania i doskonalenia zawodowego
nauczycieli na poziomie lokalnym i ogólnokrajowym.

7
W § 21 określono wymagane terminy przekazywania wskazanych w przepisie
upoważniającym danych z lokalnych baz danych do bazy danych SIO. W przepisie
tym wyszczególniono także okresy, za które następuje przekazywanie tych danych.






























11/42rch

8
strony : 1 ... 6 . [ 7 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: