Rządowy projekt ustawy o systemie informacji oświatowej
- określenie organizacji i zasad działania systemu informacji oświatowej służącego uzyskiwaniu danych niezbędnych do prowadzenia polityki oświatowej państwa na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym (w tym wspomagania zarządzania oświatą), efektywnego funkcjonowania systemu finansowania zadań oświatowych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, analizy efektywności wykorzystania środków publicznych przeznaczonych na finansowanie zadań oświatowych, nadzorowania i koordynowania wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju oraz podnoszenia jakości edukacji;- zapewnienie powszechny dostęp do informacji z zakresu oświaty;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3628
- Data wpłynięcia: 2010-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie informacji oświatowej
- data uchwalenia: 2011-04-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 139, poz. 814
3628-001
nauczycielami, o których mowa w art. 8 pkt 1 lit. g ustawy,
c) dane o przeciętnym wynagrodzeniu nauczycieli mianowanych
i dyplomowanych, o których mowa w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy;
2) nie później niż 10 dni od końca każdego kwartału, dane dotyczące wydatków na
prowadzenie szkół, o których mowa w § 2 pkt 4 lit. a tiret pierwsze;
3) odpowiednio do dnia 10 września i 10 stycznia, za okres styczeń – sierpień oraz
za okres roku kalendarzowego, dane dotyczące wydatków na prowadzenie szkół,
o których mowa w § 2 pkt 4 lit. a tiret drugie;
4) do dnia 7 października, według stanu na dzień 30 września:
a) dane dotyczące organizacji i działalności placówek, o których mowa
w art. 8 pkt 2 ustawy,
b) dane dotyczące pracowników niebędących nauczycielami, o których
mowa w art. 8 pkt 4 ustawy,
c) dane dotyczące pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie
i administrację oświatą, o których mowa w art. 9 pkt 2 lit. b ustawy;
5) odpowiednio do dnia 7 kwietnia i 7 października, według stanu na dzień 31 marca
i 30 września:
a) dane
dotyczące nauczycieli, o których mowa w art. 8 pkt 3 ustawy,
b) dane dotyczące awansu zawodowego, o których mowa w § 17 pkt 11
lit. b oraz § 20 pkt 5 lit. b;
6) do 7 dnia każdego miesiąca, dane dotyczące wynagrodzeń, o których mowa
w art. 29 ust. 1 pkt 1 lit. j, ust. 3 pkt 1 lit. g oraz pkt 2 lit. f ustawy.
§ 22. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 31 października 2011 r.
MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ
11/41rch
25
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 31
ust. 1 ustawy z dnia … o systemie informacji oświatowej (Dz. U. Nr …, poz. …),
zgodnie z którym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa,
w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych dziedzinowych gromadzonych
w bazie danych SIO: zbiorach danych szkół i placówek oświatowych, zbiorach
danych jednostek, zbiorach danych uczniów i zbiorach danych nauczycieli oraz
terminy przekazywania do bazy danych SIO danych, o których mowa w art. 8 pkt 1
lit. d – h i pkt 2 – 4, art. 9 pkt 2 oraz art. 29 ust. 1 pkt 1 lit. i oraz pkt 2 lit. g,
w zakresie dotyczącym uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego.
Ustawa o systemie informacji oświatowej przewiduje gromadzenie
i przetwarzanie w systemie informacji oświatowej (SIO) danych jednostkowych szkół,
placówek oświatowych, innych jednostek wykonujących zadania na rzecz oświaty
oraz uczniów i nauczycieli. Odejście od zasady gromadzenia w SIO danych
zbiorczych na rzecz gromadzenia danych jednostkowych zagwarantuje rzetelność
i kompletność danych zgromadzonych w nowym SIO.
Proponowany w ustawie zakres przedmiotowy gromadzonych w SIO danych
jednostkowych jest uzasadniony potrzebami związanymi z
koordynowaniem
i realizowaniem polityki oświatowej państwa przez ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania, planowaniem i wydatkowaniem środków publicznych na
realizację zadań oświatowych, a także podnoszeniem poziomu i upowszechnianiem
edukacji. Dysponowanie danymi oświatowymi jest niezbędne do celów skutecznego
kontrolowania przez szkoły i gminy spełniania obowiązku rocznego przygotowania
przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, organizowania
i przeprowadzania
sprawdzianu i egzaminów przez okręgowe komisje
egzaminacyjne, prowadzenia polityki zatrudnienia i planowanie wydatków
publicznych na wynagrodzenia nauczycieli na poziomie krajowym i lokalnym, a także
przeprowadzania procedur zatrudniania nauczycieli i awansu zawodowego
nauczycieli.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres danych dziedzinowych
gromadzonych w zbiorach danych szkół i placówek oświatowych, zbiorach danych
jednostek, zbiorach danych uczniów i
zbiorach danych nauczycieli. Należy
podkreślić, że w rozporządzeniu nie następuje rozszerzenie zakresu danych
1
dziedzinowych względem zakresu danych określonego odpowiednio w art. 8 – 29
ustawy o systemie informacji oświatowej, lecz konkretyzacja zakresu danych
określonego w ustawie. Powyższe podejście do normowania zakresu danych
gromadzonych w SIO – na poziomie ustawy i aktu wykonawczego do ustawy –
odzwierciedla konstrukcja rozporządzenia. W proponowanej konstrukcji odpowiednio
§ 2 – 9 rozporządzenia konkretyzują zakres danych, których ramy ustawa określa
w art. 8, § 10 rozporządzenia odnosi się do zakresu danych określonych w art. 9
ustawy, § 11 – 16 odnoszą się do zakresu danych określonych w art. 13 – 19 ustawy,
natomiast § 17 – 20 – do zakresu danych określonych w art. 29 ustawy.
1) § 2-9 szczegółowy zakres danych, o których mowa w art. 8 ustawy
W § 2 projektu w ramach danych, o których mowa w art. 8 pkt 1 ustawy
o systemie informacji oświatowej, gromadzonych w
zbiorach danych szkół
i placówek oświatowych szczegółowo określono zakres danych dotyczących
warunków dydaktycznych, materialnych i finansowych prowadzenia szkół i placówek
oświatowych. Gromadzenie w bazie danych SIO powyższych danych pozwoli na
poprawę efektywności nadzorowania i koordynowania przez ministra właściwego do
spraw oświaty i wychowania wykonywania nadzoru pedagogicznego w zakresie
oceniania stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
szkól i placówek oświatowych. W sposób wyczerpujący określono także zakres
danych dotyczących warunków finansowych prowadzenia szkól i placówek
oświatowych, w tym danych dotyczących wydatków na prowadzenie publicznych
i
niepublicznych szkól i placówek oświatowych. Pozwoli to na dokonywanie
rzetelnych analiz w obszarze oceny stanu warunków materialnych i finansowych
prowadzenia działalności dydaktyczno-wychowawczej przez szkoły i placówki
oświatowe funkcjonujące zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Można
dodać, że szeroki dostęp jednostek samorządu terytorialnego do raportów
sporządzanych w wyniku operacji na danych jednostkowych dotyczących szkół
i placówek, przyczyni się do usprawnienia realizacji zadań jednostek samorządu
terytorialnego jako organów prowadzących w zakresie inwestowania w remonty
obiektów szkolnych, a także w zakresie wyposażania szkół lub placówek w pomoce
dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania
i programów wychowawczych oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów.
2
W § 3 projektu rozporządzenia określono zakres danych, gromadzonych
w bazie danych SIO, dotyczących organizacji i działalności poradni psychologiczno –
pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych. Uszczegółowiony został, według
poszczególnych form pomocy, zakres danych dotyczący liczby osób korzystających
z usług poradni innych niż diagnozowanie oraz prowadzenie zajęć z dziećmi
i młodzieżą. Gromadzone dane pozwolą na uzyskanie informacji o liczbie osób,
którym udzielono indywidualnych porad zawodowych, a także w ilu przypadkach
przeprowadzono mediacje i negocjacje. Ponadto pozyskiwane będą informacje
dotyczące liczby dzieci poddanych badaniom przesiewowym według wymienionych w
projekcie rozporządzenia rodzajów tych badań. Gromadzenie danych dotyczących
pomocy udzielanej uczniom i ich rodzicom, a także nauczycielom, umożliwi
uzyskanie informacji służących ocenie stanu warunków zaspokajania potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych uczniów. Pozwoli na uzyskanie informacji dotyczących
działań faktycznie realizowanych przez poradnie.
W przepisach § 4 – § 7 projektu określono zakresy danych dotyczące
organizacji i działalności placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom
w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (bursa) oraz
placówek oświatowo – wychowawczych (przewidując gromadzenie informacji
o liczbie uczestników zajęć stałych i okresowych w tych placówkach), a ponadto
placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego oraz
ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, placówek doskonalenia
nauczycieli (gromadzenie danych o liczbie nauczycieli korzystających z innych niż
kursy kwalifikacyjne form doskonalenia nauczycieli). Należy podkreślić, że zakres
wymienionych powyżej danych, dotyczący szkół i placówek oświatowych nie ulega
zmianie w stosunku do zakresu danych gromadzonych w obecnym SIO. Nie ulega
zmianie także uszczegółowiony w § 8 zakres danych dotyczący nauczycieli szkół
i placówek oświatowych, z którymi planowane jest rozwiązanie stosunku pracy albo
stosunek pracy wygaśnie.
W § 9 projektu uszczegółowiono zakres danych dotyczących pracowników
niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych,
gromadzonych w zbiorach danych szkół i placówek oświatowych, w ramach danych,
o których mowa w art. 8 pkt 4 ustawy o systemie informacji oświatowej. Wymieniony
zakres danych obejmuje liczbę oraz wymiar zatrudnienia pracowników niebędących
nauczycielami, według rodzajów zajmowanych stanowisk, m.in. pracowników
3
ekonomiczno-administracyjnych, pracowników stołówki, pracowników obsługi, pomoc
nauczyciela, w tym m.in. asystentów edukacji romskiej, pracowników służby zdrowia,
w tym lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarki, higienistkę szkolną. Gromadzenie
wymienionych danych ma istotne znaczenie dla oceny stanu zatrudnienia
w oświacie, a w konsekwencji dla efektywnego wydatkowania środków z budżetu
państwa i budżetów samorządów terytorialnych na wynagrodzenia dla osób
zatrudnionych w oświacie.
2) § 10 szczegółowy zakres danych, o których mowa w art. 9 ustawy
W § 10 projektu uszczegółowiono zakres danych dotyczących innych
jednostek wykonujących zadania na rzecz oświaty. Dane te dotyczą liczby oraz
wymiaru zatrudnienia pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie i administrację
oświatą, zatrudnionych w komórkach merytorycznych w urzędach gmin, starostwach
powiatowych, urzędach marszałkowskich, jednostkach obsługi ekonomiczno-
administracyjnej, kuratoriach oświaty, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej,
okręgowych komisjach egzaminacyjnych, urzędach obsługujących ministrów
prowadzących szkoły i placówki oświatowe. Gromadzenie tych danych będzie miało
istotne znaczenie dla poprawy skuteczności zarządzania kadrami obsługującymi
realizację zadań oświatowych na poziomie krajowym i lokalnym.
3) § 11-16 szczegółowy zakres danych, o których mowa w art. 13 – 19 ustawy
W § 11 projektu uregulowany został zakres danych dotyczących miejsca
zamieszkania dziecka z użyciem identyfikatorów katalogów rejestru TERYT:
jednostek podziału terytorialnego, miejscowości i ulic. Tym samym uszczegółowiono
zakres danych, o których mowa w art. 13 pkt 1, 14 pkt 1 oraz 15 pkt 1 ustawy
o systemie informacji oświatowej.
W § 12 projektu w sposób wyczerpujący określono zakres danych
dziedzinowych uczniów obejmujący wypadki, którym uczeń uległ, będąc pod opieką
szkoły lub placówki. Wyszczególniono tutaj wypadki śmiertelne, ciężkie i inne.
Zgromadzone w bazie danych SIO dane dotyczące wypadków uczniów pozwolą na
analizowanie stanu bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach oświatowych,
a w konsekwencji ukierunkują podejmowanie skutecznych działań w tym obszarze.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3628 › Pobierz plik
- 3628-001 › Pobierz plik
- 3628-002.PDF › Pobierz plik
- 3628-003 › Pobierz plik
- 3628-004 › Pobierz plik