Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny
projekt ustawy dotyczy uregulowania statusu prawnego tzw. urządzeń przesyłowych służących do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazów, energii elektrycznej, urządzeń infrastruktury telekomunikacyjnej, a także urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, tras tramwajowych, transportu liniowego, linii trolejbusowych oraz innych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3595
- Data wpłynięcia: 2010-11-12
- Uchwalenie:
3595
Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”.
Uwagi do projektu zgłosiły Krajowa Rada Notarialna, Krajowa Rada Radców
Prawnych oraz następujące organizacje przedsiębiorców: Izba Gospodarcza „Ciepłownictwo
Polskie”, Izba Gospodarcza Gazownictwa, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Izba
Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Polska Izba Komunikacji Elektronicznej, Krajowa Izba
Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji.
Uwzględniono uwagę Krajowej Rady Notarialnej oraz Izby Gospodarczej
„Ciepłownictwo Polskie” wskazującą na potrzebę wyraźnego uregulowania w projektowanym
art. 2851 K.c., czy służebność gruntowa ustanawiana jest na nieruchomości, czy na prawie
użytkowania wieczystego. W konsekwencji w przepisie tym wskazano, że służebność
gruntowa obciąża prawo użytkowania wieczystego.
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki
i Telekomunikacji oraz Polska Izba Komunikacji Elektronicznej zwróciły uwagę na potrzebę
wyszczególnienia w projektowanym art. 49 § 1 K.c. urządzeń infrastruktury
telekomunikacyjnej. W związku z tym katalog urządzeń przesyłowych wymienionych
w omawianym przepisie poszerzono o kategorię urządzeń przesyłowych, którą stanowią
urządzenia infrastruktury telekomunikacyjnej.
Polska Izba Komunikacji Elektronicznej wskazała także na konieczność
doprecyzowania projektowanego art. 3052 § 3 K.c., określającego kryteria ustanowienia
służebności przesyłu, przez wprowadzenie (tak jak w przypadku ustanawiania drogi
koniecznej) obowiązku uwzględnienia interesu społeczno-gospodarczego. W konsekwencji
proponowany przepis wymienia także wskazane kryterium.
Uwzględniono uwagę Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej dotyczącą
projektowanego art. 49 § 1 K.c. – pojęcie „urządzenia linii tramwajowych” zastąpiono
pojęciem „urządzenia tras tramwajowych”, co powala na uwzględnienie wszystkich
elementów infrastruktury tramwajowej.
Krajowa Rada Radców Prawnych, po dokonaniu analizy projektowanych regulacji,
wyraziła pozytywną opinię o projekcie.
Pozostałe podmioty, którym w ramach prowadzonych konsultacji społecznych
przekazano projekt do zaopiniowania, nie wniosły do niego uwag ani zastrzeżeń.
15
4. Skutki społeczno-gospodarcze oraz finansowe ustawy
4.1. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej nowelizacji nie spowoduje skutków finansowych dla
budżetu państwa w części 15 „Sądy powszechne” i 37 „Sprawiedliwość”.
Wejście w życie ustawy nie spowoduje skutków finansowych dla budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.
4.2. Wpływ na rynek pracy
Regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
4.3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
4.4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
05/11-kt
16
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3595 › Pobierz plik