eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o działalności leczniczej

Rządowy projekt ustawy o działalności leczniczej

Rządowy projekt ustawy o działalności leczniczej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3489
  • Data wpłynięcia: 2010-10-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o działalności leczniczej
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 112, poz. 654

3489

kar pieniężnych określonych w ww. ustawach, opłat za użytkowanie wieczyste
gruntów Skarbu Państwa w części stanowiącej dochód budżetu państwa. Umorzeniu
podlegają również zobowiązania z ww. tytułów, w stosunku do których do dnia
przekształcenia, zostały wydane decyzje rozkładające ich spłatę na raty lub
odraczające termin ich płatności, albo gdy zobowiązania te stanowią należności
sporne; opłaty prolongacyjne ustalone w związku z ww. decyzjami, koszty
egzekucyjne dotyczące zobowiązań z ww. tytułów. Zobowiązania z ww. tytułów
wynoszą 411 mln zł (stan na 31.12.2009 r.). A zatem całość zobowiązań
publicznoprawnych podlegających umorzeniom wynosi ok. 780 mln zł (369 mln zł +
411 mln zł).
Zakłada się, że na podstawie projektowanej ustawy przekształconych zostanie w
przybliżeniu 40% wszystkich samodzielnych publicznych zakładów opieki
zdrowotnej tj. ok. 500 z 1700 zakładów. Założenie to przyjęte zostało przy
uwzględnieniu doświadczeń z funkcjonowania tzw. „planu B”, gdzie zakładano
przekształcenie 30 % zakładów opieki zdrowotnej. Trzeba przy tym zauważyć, iż
procedura przekształcenia na potrzeby „planu B” była bardziej skomplikowana i
czasochłonna. Jak wynika z informacji przekazywanych podczas spotkań i
konferencji dotyczących „planu B” w przypadku uproszczenia procedury
zainteresowanie podmiotów tworzących byłoby większe, wobec czego podwyższenie
tego założenia o 10% jest w pełni uzasadnione.
A zatem kwota umorzonych zobowiązań publicznoprawnych wyniosłaby w
przybliżeniu 312 mln zł. (40% od kwoty 780 mln zł).
Przepisy projektowanej ustawy zakładają możliwość ubiegania się o dotacje
podmiotów tworzących samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, które
zostaną przekształcone w spółkę kapitałową do dnia 31.12.2013 r.
Wartość dotacji odpowiadałaby kwocie:
• umorzonych na podstawie ugody wierzytelności lub odsetek z wierzycielami
w zakresie zobowiązań cywilnoprawnych podmiotu tworzącego przejętych od
samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (obejmującej co
najmniej częściowe umorzenie tych zobowiązań lub odsetek),
• przejętych przez podmiot tworzący zobowiązań cywilnoprawnych
wynikających z zaciągniętych kredytów bankowych, o których mowa w art.
34 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i
restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej,

36
• uiszczonego przez podmiot tworzący, który przekształcił samodzielny
publiczny zakład opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową podatku od towarów
i usług od wniesionego do tej spółki aportu,
• pozostałego do spłaty zobowiązania wynikającego z pożyczki, udzielonej
przez podmiot tworzący samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki
zdrowotnej, zawartej przed dniem 31.12.2009 r.
Według stanu na dzień 31.12.2009 r. zobowiązania cywilnoprawne (bez pożyczki
BGK, pożyczek udzielanych przez jednostki samorządu terytorialnego innych
pożyczek i kredytów) wynoszą ok. 3.337 mln zł. Przy założeniach, że przekształceniu
podlegałoby 40% samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, natomiast
średnia kwota umorzenia wynikająca z ugód z wierzycielami wyniosłaby 8 %
(dotychczasowe doświadczenia postępowań ugodowych samodzielnych publicznych
zakładów opieki zdrowotnej wskazują, że w ich wyniku zostaje umorzonych średnio
8% zobowiązań cywilnoprawnych) koszt dotacji z tytułu umorzeń ustalonych w
ugodach wyniesie w związku z tym ok. 138 mln zł.
Kwota pozostałych do spłaty zobowiązań z tytułu kredytów bankowych, o których
mowa w art. 34 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej
restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej wynosi 1,24 mld zł. Daje to
koszt całkowity ok. 500 mln zł.
Kwota podatku od towarów i usług uiszczonego przez podmioty tworzące, które
przekształciły samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej w spółki kapitałowe
od wniesionego do tej spółki aportu wyniosłaby ok. 1.250 mln. zł (w odniesieniu do
wszystkich samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej). A zatem w
przypadku przekształcenia, zakładanych 40%, tych zakładów kwota dotacji z tego
tytułu wyniesie ok. 500 mln zł.
Kwota pożyczek udzielonych przez jednostki samorządu terytorialnego
samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej wynosi ok. 516 mln zł.
Kwota dotacji z tego tytułu (40 % ww. kwoty) wynosi ok. 206 mln zł.
Po zsumowaniu kwot wynikających z poszczególnych tytułów (138 mln + 500 mln +
500 mln + 206 mln) kwota dotacji opiewa na 1.354 mln zł.
Natomiast kwota wynikająca z omówionych obu instrumentów wsparcia procesu
przekształceń tj. umorzenia i dotacji (312 mln + 1.354 mln) wynosi ok. 1.666 mln zł
(w zaokrągleniu 1,7 mld zł). Obserwując przebieg procesów „przekształceń” od 1999
r., zwłaszcza tych, które odbywały się w latach, gdy funkcjonowały regulacje

37
oferujące wsparcie finansowe dla samodzielnych publicznych zakładów opieki
zdrowotnej (ustawa o pomocy publicznej i restrukturyzacji) lub jednostek samorządu
terytorialnego, które dokonały przekształceń samodzielnych publicznych zakładów
opieki zdrowotnej w spółki kapitałowe, jak to ma miejsce w planie B, należy
zauważyć, że proponowane mechanizmy wsparcia miały stymulujący wpływ na
procesy przekształceń. Biorąc pod uwagę uwarunkowania gospodarcze, społeczne i
polityczne szacuje się, że najwięcej samodzielnych publicznych zakładów opieki
zdrowotnej zostanie przekształconych w ostatnim roku planowanego w niniejszej
ustawie wsparcia finansowego, a najmniej w pierwszym roku jej działania. Wiąże się
to bezpośrednio z wysokością wydatków budżetowych z tym związanych, biorąc pod
uwagę wszystkie instrumenty wsparcia należy szacować, że w 2011 r. wyniosą ok.
300 mln zł, w 2012 r. ok. 500 mln zł, a w 2013 r. wyniosą ok. 600 mln zł.
Realizacja zadań kontrolnych Ministra Zdrowia odpłatnie zlecanych
wymienionym w ustawie podmiotom nie spowoduje w roku 2011 zwiększenia
wydatków – będą one realizowane w ramach posiadanych środków. Należy przy tym
podkreślić, iż w praktyce kontrole takie zlecane są głównie konsultantom krajowym i
koszty ich przeprowadzenia pokrywane są w ramach przysługującego konsultantom
wynagrodzenia.
Projekt przewiduje utworzenie nowego składnika wynagrodzenia
pracowników, którzy mają bezpośredni kontakt z osobami skazanymi, zatrudnionych
w Regionalnych Ośrodkach Psychiatrii Sądowej w Gostyninie-Zalesiu, Branicach
oraz w Starogardzie Gdańskim oraz w Krajowym Ośrodku Psychiatrii Sądowej dla
Nieletnich w Garwolinie. W związku z powyższym zostaje nałożony na Ministra
Zdrowia obowiązek zabezpieczenia dodatkowych środków finansowych na
wynagrodzenia dla w/w ośrodków. Minister Zdrowia musi zabezpieczyć skutki
finansowe w wysokości 2.454.000 zł, jeśli dodatek będzie wynosił 10%, natomiast
12.270.000 zł jeśli dodatek będzie wynosił 50%. Ponadto od w/w kwot należy
zabezpieczyć środki na pochodne od wynagrodzeń stanowiące odpowiednio dla 10%
410.000 zł, a 2.048.000 zł dla 50%. Łącznie do zabezpieczenia w budżecie Ministra
Zdrowia na 2012 r. niezbędna będzie kwota w wysokości 2.864.000 zł, jeśli dodatek
będzie wynosił 10%, a 14.318.000 zł, jeśli dodatek wyniesie 50%.
Podsumowując, szacunki dla budżetu państwa dotyczące wszystkich wydatków
związanych z wprowadzeniem niniejszej regulacji powinny zamknąć się w sumie 1.730
mln zł.
4) Wpływ regulacji na rynek pracy

38
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5) Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projektowana ustawa przyczyni się do podniesienia poziomu konkurencyjności
gospodarki. Będzie mieć także wpływ na funkcjonowanie podmiotów udzielających
świadczeń zdrowotnych, ponieważ wprowadza rozwiązania uproszczające, a w
konsekwencji usprawniające prowadzenie działalności w zakresie udzielania
świadczeń zdrowotnych. Przybliżenie wykonywania działalności leczniczej do
ogólnych zasad prowadzenia działalności gospodarczej będzie sprzyjać efektywnemu
zarządzaniu, otworzy nowe możliwości uzyskiwania przychodów oraz zracjonalizuje
gospodarowanie posiadanymi zasobami.
6) Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie miała bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionalny. Jednakże wprowadzenie mechanizmów wsparcia procesu przekształceń
samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki kapitałowe, może
przyczynić się do poprawy sytuacji poszczególnych regionów. Projektowana
regulacja umożliwi konsolidację i restrukturyzację samodzielnych publicznych
zakładów opieki zdrowotnej o znaczeniu regionalnym, dla których podmiotem
tworzącym są samorządy województw. Ustawa umożliwia przekształcenie większej
liczby zakładów w jedną spółkę, co pozwoli na racjonalizację wykorzystania zasobów
materialnych i osobowych w celu efektywnego ich wykorzystania.
7) Wpływ regulacji na zdrowie ludności
Projektowana ustawa nie będzie miała bezpośredniego wpływu na zdrowie ludności,
gdyż dotyczy ono w głównej mierze organizacji systemu ochrony zdrowia. Niemniej
jednak z uwagi na projektowane zmiany, przyczyni się do uelastycznienia zarządzania w
ochronie zdrowia i poprawy jego efektywności.
8) Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej, z wyjątkiem przepisów
dotyczących czasu pracy, które są zgodne z dyrektywą 2003/88/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. dotyczącą niektórych aspektów
organizacji czasu pracy.
9) Wpływ na środowisko
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na środowisko.

10/18rch

39
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 37 . [ 38 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: