Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy zwiększenia funduszy własnych, co umożliwi realizację celów działalności BGK w tym rządowych programów społeczno-gospodarczych oraz samorządności lokalnej i rozwoju regionalnego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3479
- Data wpłynięcia: 2010-07-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 28, poz. 143
3479
podjęcia przez Bank Gospodarstwa Krajowego obsługi centralnego rachunku bieżącego
budżetu państwa, rachunków bieżących państwowych jednostek budżetowych oraz
rachunków bieżących urzędów obsługujących organy podatkowe, nie wcześniej niż z dniem
przyjęcia przez Rzeczpospolitą Polską waluty euro. Przedmiotowe ograniczenie nie jest
zdeterminowane żadnymi przepisami, czy też postanowieniami na poziomie unijnym.
Przejęcie bankowej obsługi budżetu państwa przez Bank Gospodarstwa Krajowego - jako
element konsolidacji finansów publicznych - powinno być podyktowane wyłącznie
względami technicznymi i organizacyjnymi Banku Gospodarstwa Krajowego i stopniem jego
przygotowania do podjęcia tego zadania.
Ad art. 6
Zgodnie z art. 6 projektu ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
10
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana ustawa o zmianie ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz o zmianie
innych ustaw w szczególności będzie oddziaływała na Bank Gospodarstwa Krajowego, na
podmioty sektora finansów publicznych oraz na Krajowy Fundusz Kapitałowy S.A.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie ustawy będzie miało pozytywny wpływ na sektor finansów publicznych w
tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego. Działania takie mogą
bowiem zapewnić konsolidację w jednym podmiocie (Banku Gospodarstwa Krajowego)
obsługi rachunków bankowych. Zapewni to jednocześnie niższe koszty poprzez możliwość
osiągnięcia efektu skali. Bank Gospodarstwa Krajowego specjalizując się w tym zakresie
będzie miał możliwość rozwoju posiadanych instrumentów wprowadzając zróżnicowana
ofertę. Istotnym efektem wprowadzonych zmian będzie zatem większa elastyczności
świadczonych usług. Przyjęcie projektu ustawy może mieć pozytywny wpływ na budżet
państwa zarówno po stronie dochodowej jak również wydatkowej. Po stronie dochodowej
należy zwrócić uwagę na fakt możliwości wpłat do budżetu państwa z tytułu obniżania
funduszu statutowego Banku Gospodarstwa Krajowego. Nie należy jednak domniemywać, że
działanie takie będzie traktowane jako cel nadrzędny projektowanych zmian. Po stronie
wydatkowej można spodziewać się obniżenia kosztów prowadzenia obsługi bankowej,
kosztów przygotowania i prowadzenia inwestycji przez potencjalnych kredytobiorców -
jednostek sektora finansów publicznych. Możliwość obniżania funduszu statutowego poprzez
umorzenie obligacji skarbowych może mieć pozytywny wpływ na poziom zadłużenia Skarbu
Państwa
Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie spowoduje zmian na rynku pracy.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przedmiotowa zmiana miałaby pozytywny wpływ na rozwój przedsiębiorczości poprzez
zwiększenie możliwości działania Banku Gospodarstwa Krajowego poprzez zapewnienie
możliwości dokapitalizowania Banku Gospodarstwa Krajowego oraz poprzez zwiększenie
standingu finansowego możliwość oferowania produktów przez Bank Gospodarstwa
Krajowego (np. gwarancji) zmniejszających wagi ryzyka kredytodawców.
Uwzględnienie środków pozyskanych od jednostek samorządu terytorialnego umożliwi
Krajowemu Funduszowi Kapitałowemu S.A. wspieranie rozwoju poszczególnych obszarów
poprzez inwestowanie w fundusze podwyższonego ryzyka o zasięgu regionalnym.
Podstawową zasadą inwestowania na wczesnym etapie rozwoju przedsiębiorstwa jest
aktywny udział zarządzających funduszem podwyższonego ryzyka w rozwój firmy. Aktywny
udział wymaga również bliskości geograficznej. Poprzez przyjęcie zaproponowanych
rozwiązań regionalne fundusze mogłyby zyskać zyskiwać na znaczeniu.
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie będzie bezpośrednio oddziaływać na sytuację i rozwój
regionalny, pośrednio natomiast - poprzez uelastycznienie możliwości działania oraz
finansowania programów - może mieć pozytywny wpływ (trudno mierzalny) na rozwój
regionalny. Określony wpływ na rozwój regionalny może mieć również wpływ możliwość
współpracy jednostek samorządu terytorialnego z Krajowym Funduszem Kapitałowym S.A.
11
Źródła finansowania
Zakres przedmiotowy ustawy nie spowoduje potrzeby finansowania poprzez obciążenie
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Bank Gospodarstwa Krajowego, jako bank którego działalność jest ukierunkowana na
obsługę zadań zleconych przez Rząd, został wyłączony spod obowiązywania dyrektyw
unijnych, co było zgodne ze Stanowiskiem negocjacyjnym Polski w obszarze „Swoboda
wiadczenia Usług” opracowanym w związku z negocjacjami o przystąpienie Polski do Unii
Europejskiej. Odpowiedni zapis gwarantujący ww. wyłączenie został zawarty w Załączniku II
do Traktatu Akcesyjnego. Także w dyrektywie 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez
instytucje kredytowe w art. 2 ust. 3 do listy podmiotów wyłączonych z zakresu
obowiązywania dyrektywy dodano także Bank Gospodarstwa Krajowego.
12
Warszawa, 30 lipca 2010 r.
BAS – WAPEiM – 1339/10
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o
Banku Gospodarstwa Krajowego i niektórych innych ustaw z prawem Unii
Europejskiej (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Sławomir Neumann)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, poz. 47,
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmierza do zmiany ustaw:
1) z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz. U nr
65, poz. 594, ze zmianami) – w zakresie m.in. możliwości i zasad obniżenia
funduszu statutowego BGK, organizacji Banku oraz uprawnień w zakresie
emisji niektórych typów instrumentów finansowych;
2) z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zmianami) – w zakresie zwolnienia od
podatku dochodowego od osób prawnych dochodów Krajowego Funduszu
Kapitałowego pochodzących z dotacji celowych z budżetu państwa lub budżetu
jednostki samorządu terytorialnego oraz środków pochodzących z budżetu Unii
Europejskiej oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych,
niepodlegających zwrotowi;
3) z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z
2010 r. Nr 113, poz. 759) w zakresie wyłączenia stosowania tej ustawy w
odniesieniu do czynności BGK związanych z wykonywaniem działalności
bankowej, w części dotyczącej otwierania i prowadzenia rachunków
bankowych, przeprowadzania bankowych rozliczeń pieniężnych i działalności
na rynku międzybankowym oraz pozyskiwania środków finansowych dla
zapewnienia płynności finansowej oraz refinansowania akcji kredytowej;
4) z dnia 4 marca 2005 r. o Krajowym Funduszu Kapitałowym (Dz. U. Nr
57, poz. 491, ze zmianą; dalej: ustawa o KFK) – w zakresie zmiany pochodzenia
środków stanowiących przychody Funduszu
5) z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.
1240, ze zmianą) – w zakresie umożliwienia podjęcia przez BGK obsługi
rachunków budżetu państwa.
Projektowana
ustawa
miałaby wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy obejmuje:
1)
dyrektywę 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31
marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień
publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi ( Dz. Urz. UE L 134 z
30.4.2004, str. 114, ze zmianami; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne:
rozdz. 6, t. 7, str. 132; dalej: dyrektywa 2004/18/WE);
2)
Protokół w sprawie Statutu Europejskiego Systemu Banków
Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego załączony do Traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. U. z 2009 r. Nr 203. poz. 1569; dalej:
Protokół);
3)
decyzję Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. w sprawie konsultacji
Europejskiego Banku Centralnego udzielanych władzom krajowym w sprawie
projektów przepisów prawnych (1998/415/WE) (Dz. Urz. UE L 189 z 3.7.1998,
str. 42; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne: rozdz. 1 t. 1 str. 446; dalej:
decyzja 1998/415/WE).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
3.1. Do Banku Gospodarstwa Krajowego, jako podmiotu prawa
publicznego w rozumieniu dyrektywy 2004/18/WE stosują się jej postanowienia
dotyczące zamówień publicznych. Proponowane w projekcie ustawy wyłączenie
stosowania w odniesieniu do BGK stosowania ustawy – Prawo zamówień
publicznych w zakresie usług związanych z wykonywaniem działalności
bankowej, w części dotyczącej otwierania i prowadzenia rachunków
bankowych, przeprowadzania bankowych rozliczeń pieniężnych i działalności
na rynku międzybankowym oraz pozyskiwania środków finansowych dla
zapewnienia płynności finansowej oraz refinansowania akcji kredytowej należy
ocenić w kontekście wymogów wskazanej dyrektywy.
3.2.
Usługi finansowe i bankowe (w tym usługi inwestycyjne) objęte są
załącznikiem II A do dyrektywy 2004/18/WE. Zgodnie z art. 2 dyrektywy do
2