Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2011
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3429
- Data wpłynięcia: 2010-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2011
- data uchwalenia: 2011-01-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 29, poz. 150
3429-001
23. Redukcja potrzeb pożyczkowych netto budżetu państwa w 2011 r., w skali
zaplanowanej w projekcie Ustawy, jest obarczona pewnymi ryzykami. Zmniejszenie
potrzeb pożyczkowych będzie warunkowane w dużej mierze planową realizacją
wpływów z prywatyzacji oraz pozyskaniem dodatkowych środków w wysokości 19,8
mld zł w wyniku poprawy zarządzania płynnością w sektorze publicznym.20
24. Należy zaznaczyć, że uregulowania prawne, wprowadzające możliwość gromadzenia
wolnych środków na rachunku Ministra Finansów, są obecnie na wstępnym etapie ścieżki
legislacyjnej,21 co niesie pewne ryzyko dla powodzenia tego przedsięwzięcia. Projekt
nowelizacji Ustawy o finansach publicznych będzie uzupełniony odpowiednimi
rozporządzeniami Ministra Finansów, które stworzą ramy działania nowego mechanizmu
zarządzania płynnością. Niektóre z przewidywanych rozwiązań mogą osłabić bodźce do
oszczędnego gospodarowania przez jednostki objęte tym mechanizmem. Miałoby to
negatywny wpływ na deficyt budżetowy i dług publiczny w dłuższej perspektywie.
25. Według projektu Ustawy budżetowej na rok 2011, państwowy dług publiczny w 2011 r.
ukształtuje się na poziomie 54,2% PKB.22 Istnieje zatem poważne ryzyko przekroczenia
przez dług publiczny drugiego progu ostrożnościowego, zapisanego w Ustawie o
finansach publicznych. Utrzymaniu państwowego długu publicznego w 2011 r. poniżej
55% PKB może zagrozić szereg czynników: i) ewentualna deprecjacja złotego wobec
głównych walut, ii) niższy od zaplanowanego wzrost PKB, iii) niewykonanie planu
przychodów z prywatyzacji czy też pozyskanie mniejszych od prognoz dodatkowych
środków w wyniku działania nowego mechanizmu zarządzania płynnością, iv) wyższy
od przewidywań deficyt jednostek samorządu terytorialnego w bieżącym i przyszłym
roku.
20 Nowy mechanizm będzie oddziaływał w kierunku redukcji potrzeb pożyczkowych netto jedynie w 2011 r.
21 Por. projekt ustawy z dnia 22 października 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz
niektórych innych ustaw. Przewiduje on nową formę lokowania wolnych środków (z wyłączeniem kwot
stanowiących dotację z budżetu państwa) – depozyt u Ministra Finansów:
- obligatoryjny w przypadku dysponentów państwowych funduszy celowych (oprócz tych zarządzanych
przez ZUS i KRUS), Narodowego Funduszu Zdrowia, agencji wykonawczych i innych państwowych osób
prawnych, powołanych w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek
badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego, oraz Państwowego Gospodarstwa Leśnego
Lasy Państwowe;
- nieobowiązkowy dla jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków, ZUS i KRUS oraz
zarządzanych przez nie funduszy, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, uczelni
publicznych, PAN (i tworzonych przez nią jednostek organizacyjnych), państwowych i samorządowych
instytucji kultury, państwowych instytucji filmowych, innych samorządowych osób prawnych.
22 Według dokumentu MF: Strategia zarządzania długiem publicznym sektora finansów publicznych w latach
2011-2014, państwowy dług publiczny w 2012 r. wyniesie 54,3% PKB.
11/11
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3429-ustawa-i-zal › Pobierz plik
- 3429-tom-I › Pobierz plik
- 3429-tom-II › Pobierz plik
- 3429-tom-III › Pobierz plik
- 3429-strategia › Pobierz plik
- 3429-mianowania › Pobierz plik
- 3429-001 › Pobierz plik