eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: transpozycji do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady: w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim; w sprawie środowiskowych norm jakości w dziedzinie polityki wodnej; ustalającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej oraz zweryfikowania i poprawienia tych przepisów obowiązującej ustawy, które utrudniają prawidłowe stosowanie systemu gospodarowania wodami, w zakresie wprowadzonych zmian

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3425
  • Data wpłynięcia: 2010-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 32, poz. 159

3425

w odrębnych przepisach, o ile nie zagrożą one
osiągnięciu celów rodowiskowych dla jedno-
litych czę ci wód podziemnych;
12) działania służące eliminowaniu substancji
priorytetowych z wód powierzchniowych oraz
stopniowemu ograniczaniu innych zanieczy-
szczeń, jeżeli mogłyby one zagrozić osiągnię-
ciu celów rodowiskowych ustalonych dla tych
wód;
13) działania zapobiegające uwalnianiu
w znaczących ilo ciach substancji szczególnie
szkodliwych dla rodowiska wodnego
z instalacji technicznych, a także służące za-
pobieganiu lub łagodzeniu skutków zanie-
czyszczeń niedających się przewidzieć, w tym
przez stosowanie systemów wczesnego ostrze-
gania, a w przypadku zaistnienia niedających
się przewidzieć okoliczno ci – niezbędne
rodki dla zredukowania zagrożeń dla ekosys-
temów wodnych.
3. Realizacja
działań, o których mowa w ust. 2, nie
powinna:
1) powodować wzrostu zanieczyszczenia wód
morskich;
2) przyczyniać się bezpo rednio ani po rednio do
wzrostu zanieczyszczenia ródlądowych wód
powierzchniowych, chyba że byłoby to
z korzy cią dla rodowiska jako cało ci.
4. Działania, o których mowa w ust. 2 pkt 6 – 10,
podlegają bieżącej weryfikacji i, w miarę potrze-
by, aktualizacji.

60
5.
Działania uzupełniające, o których mowa w ust. 1,
są ukierunkowane w szczególno ci na osiągnięcie
celów rodowiskowych i mogą wskazywać:
1) rodki prawne, administracyjne i ekonomiczne
niezbędne do zapewnienia optymalnego wdro-
żenia przyjętych działań;
2) wynegocjowane porozumienia dotyczące ko-
rzystania ze rodowiska;
3) działania na rzecz ograniczenia emisji;
4) zasady dobrej praktyki;
5) rekonstrukcję terenów podmokłych;
6) działania służące efektywnemu korzystaniu
z

wody i ponownemu jej wykorzystaniu,
przede wszystkim promowanie technologii po-
legających na efektywnym wykorzystaniu wo-
dy w przemy le i wodooszczędnych technik
nawodnień;
7) przedsięwzięcia techniczne, badawcze, rozwo-
jowe, demonstracyjne i edukacyjne.
6. Przy sporządzaniu
programu
wodno-
- rodowiskowego kraju przeprowadza się analizy
ekonomiczne związane z korzystaniem z wód,
z uwzględnieniem zasady zwrotu kosztów usług
wodnych oraz długoterminowych prognoz doty-
czących możliwo ci zaspokojenia potrzeb
w zakresie korzystania z zasobów wodnych na
obszarze dorzecza.
7. Usługi wodne oznaczają działalno ć umożliwiają-
cą gospodarstwom domowym, instytucjom pu-
blicznym i podmiotom gospodarczym zaspokoje-
nie ich potrzeb wodnych, w szczególno ci przez:

61
1) utrzymywanie i kształtowanie zasobów wod-
nych, przede wszystkim przez piętrzenie, po-
bór, magazynowanie, uzdatnianie i

bystry-
bucję wody;
2) odbieranie, oczyszczanie i odprowadzanie
cieków.
8. W przypadku stwierdzenia, na podstawie wyni-
ków monitoringu wód lub innych danych, w toku
opracowywania projektu programu wodno-
rodowiskowego kraju, że osiągnięcie celów ro-
dowiskowych jest zagrożone, należy:
1) dokonać analizy przyczyn tych zagrożeń;
2) poddać przeglądowi udzielone pozwolenia
wodnoprawne;
3) poddać przeglądowi i dostosować programy
monitoringu wód;
4) uzupełnić program wodno- rodowiskowy kra-
ju o dodatkowe działania.
9. Program wodno- rodowiskowy kraju podlega prze-
glądowi i, w miarę potrzeby, aktualizacji co 6 lat.
10. Działania zawarte w aktualizacjach zostaną wpro-
wadzone w ciągu 3 lat od ich ustalenia.”;
42) w art. 114 w ust. 1:
a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3)
wykazy obszarów chronionych, o których mowa

w art. 113 ust. 4, wraz z graficznym przedstawieniem
przebiegu ich granic oraz okre leniem podstaw prawnych
ich utworzenia;”,
b) po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) wykazy, o których mowa w art. 113 ust. 3 pkt 1a, wraz
z ich graficznym przedstawieniem, o ile jest dostępne;”;

62
43) art. 114a otrzymuje brzmienie:
„Art. 114a. 1. Dopuszcza się ustalenie mniej rygorystycznych ce-
lów rodowiskowych niż okre lone w art. 38d i 38e
dla wybranych jednolitych czę ci wód, które są
w takim stopniu zmienione działalno cią człowieka
lub których naturalne warunki są takie, że osiągnię-
cie tych celów byłoby niewykonalne lub rodziłoby
nieproporcjonalnie wysokie koszty w stosunku do
spodziewanych korzy ci i jednocze nie:
1) potrzeby w zakresie rodowiska, społeczne lub
gospodarcze, zaspokajane przez taką działalno ć
człowieka, nie mogą być zaspokojone za pomo-
cą innych działań, korzystniejszych z punktu
widzenia rodowiska i bez ponoszenia niepro-
porcjonalnie wysokich kosztów w stosunku do
spodziewanych korzy ci;
2) dla wód powierzchniowych osiąga się najlepszy
z możliwych stan ekologiczny i chemiczny przy
danych oddziaływaniach, których nie można by-
łoby w racjonalny sposób uniknąć z powodu
charakteru działalno ci człowieka lub rodzaju
zanieczyszczenia;
3) dla wód podziemnych zachodzą możliwie jak
najmniejsze zmiany dobrego stanu ilo ciowego
i dobrego stanu chemicznego przy danych od-
działywaniach, których nie można byłoby w ra-
cjonalny sposób uniknąć z powodu charakteru
działalno ci człowieka lub rodzaju zanieczy-
szczenia;
4) nie zachodzi dalsze pogorszenie stanu jednoli-
tych czę ci wód.

63
2. Mniej rygorystyczne cele rodowiskowe zawiera się
i szczegółowo uzasadnia w planie gospodarowania
wodami na obszarze dorzecza oraz weryfikuje co
6 lat.”;
44) w art. 116 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Warunki korzystania z wód zlewni sporządza się dla obszarów,
dla których w wyniku ustaleń planu, o którym mowa w art. 113
ust. 1 pkt 1a, jest konieczne okre lenie szczególnych zasad
ochrony zasobów wodnych, a zwłaszcza ich ilo ci i jako ci,
w celu osiągnięcia dobrego stanu wód.”;
45) uchyla się art. 117;
46) art. 118 otrzymuje brzmienie:
„Art. 118. Ustalenia planów, o których mowa w art. 113 ust. 1 pkt
1a – 2a, uwzględnia się w koncepcji przestrzennego za-
gospodarowania kraju, strategii rozwoju województwa,
planach zagospodarowania przestrzennego wojewódz-
twa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodaro-
wania przestrzennego gminy oraz w miejscowych pla-
nach zagospodarowania przestrzennego.”;
47) w art. 119:
a) w ust. 2 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) Prezes Krajowego Zarządu podejmuje działania, o których
mowa w art. 113b ust. 8 pkt 1 i 4;
2) Główny Inspektor Ochrony rodowiska podejmuje działa-
nia, o których mowa w art. 113b ust. 8 pkt 3.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Rada Ministrów zatwierdza i ogłasza w Dzienniku Urzędo-
wym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”:
1) plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza;
2) plan zarządzania ryzykiem powodziowym;

64
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 30 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: