Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie granicy państwowej
projekt ustawy dotyczy zapewnienia spójności systemu prawnego, zgodnie z argumentacją przedstawioną przez Trybunał Konstytucyjny w postanowieniu z dnia 28 października 2008 r. (sygn. akt S 4/08) sygnalizującym potrzebę podjęcia inicjatywy ustawodawczej w sprawie dopuszczalności zniszczenia obcego cywilnego statku powietrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3277
- Data wpłynięcia: 2010-07-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ochronie granicy państwowej
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 50, poz. 255
3277
Druk nr 3277
Warszawa, 9 lipca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Marszałek Senatu
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt powiadomić Pana Marszałka, że Senat na
59. posiedzeniu w dniu 8 lipca 2010 r. podjął uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy
- o zmianie ustawy o ochronie granicy
państwowej.
Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu
prawa do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora
Stanisława Gogacza do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym
projektem.
W załączeniu przesyłam opinię o pozostawaniu projektu ustawy poza
obszarem prawa Unii Europejskiej.
Z poważaniem
(-) Bogdan Borusewicz
U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 8 lipca 2010 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie granicy
państwowej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie
ustawy o ochronie granicy państwowej.
Jednocześnie upoważnia senatora Stanisława Gogacza do reprezentowania Senatu w
pracach nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
Bogdan BORUSEWICZ
p r o j e k t
USTAWA
z dnia
o zmianie ustawy o ochronie granicy państwowej
Art. 1.
W ustawie z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U. z 2009 r.
Nr 12, poz. 67) w art. 18b:
1) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W przypadku niezastosowania się do któregokolwiek z wezwań i poleceń, o których
mowa w ust. 1, obcy statek powietrzny może być przechwycony przez wojskowy
statek powietrzny, zwany dalej "statkiem przechwytującym". Przechwycenie polega na
identyfikacji statku powietrznego, nawiązaniu z nim łączności radiowej i kontaktu
wzrokowego oraz naprowadzeniu go na właściwy kierunek lub wysokość lotu albo
wymuszeniu lądowania na wskazanym lotnisku.";
2) po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
"2a. W przypadku niezastosowania się do któregokolwiek z wezwań i poleceń, o których
mowa w ust. 1 i 2, obcy wojskowy statek powietrzny może być:
1) ostrzeżony strzałami ostrzegawczymi przez statek przechwytujący, a w przypadku
dalszego niestosowania się do wezwania - zniszczony;
2) zniszczony bez dokonania czynności, o których mowa w ust. 2 i w pkt 1, w sytuacji:
a) dokonywania zbrojnej napaści lub agresji przeciwko celom położonym na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
b) gdy na pokładzie nie ma żadnych osób,
c) gdy wymagają tego względy bezpieczeństwa, a organ dowodzenia obroną
powietrzną, uwzględniając w szczególności informacje przekazane przez
państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym, stwierdzi, że wojskowy obcy
statek powietrzny jest użyty do działań sprzecznych z prawem,
a w szczególności jako środek ataku terrorystycznego z powietrza.
2
2b. Przepis ust. 2a stosuje się do obcego cywilnego statku powietrznego, który nie posiada
żadnych osób na pokładzie lub na pokładzie którego znajdują się wyłącznie
zamachowcy.";
3) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Decyzję o zastosowaniu środków, o których mowa w ust. 2 - 2b, podejmuje Dowódca
Operacyjny Sił Zbrojnych.";
4) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania przy stosowaniu
środków, o których mowa w ust. 2 - 2b, oraz zakres i sposób współdziałania organu
dowodzenia obroną powietrzną z państwowym organem zarządzania ruchem lotniczym
w tych sprawach, mając na względzie zapewnienie prawidłowego zastosowania
środków, o których mowa w ust. 2 - 2b, tylko w przypadku braku możliwości innego
wymuszenia przestrzegania prawa polskiego, a także sprawność i
skuteczność
współdziałania organów chroniących przestrzeń powietrzną Rzeczypospolitej
Polskiej.".
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1. Ustawa wykonująca wyrok Trybunału Konstytucyjnego
Projektowana ustawa stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do
postanowienia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2008 r. (sygn. akt S 4/08)
dotyczącego ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U.
2005 r. Nr 226, poz. 1944, ze zm.).
Zgodnie z art. 190 ust. 1 Konstytucji, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc
powszechnie obowiązującą i są ostateczne.
Sentencja postanowienia wraz z uzasadnieniem opublikowana została w OTK Z.U.
z 2008 r. Nr 8A, poz.152.
2. Przedmiot i istota rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego
2.1. TK zasygnalizował Sejmowi – w celu zapewnienia spójności systemu prawnego
Rzeczypospolitej Polskiej – potrzebę podjęcia inicjatywy ustawodawczej w sprawie
dopuszczalności zniszczenia obcego cywilnego statku powietrznego na podstawie przepisu art.
18b ust. 2 pkt 2 lub 3 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej.
Już we wcześniejszym orzeczeniu z dnia 30 września 2008 r. (K 44/07) TK stwierdził,
że art. 122a ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696,
ze zm.) jest niezgodny z Konstytucją.
Przepis ten przewidywał, że jeżeli „cywilny statek powietrzny jest użyty do działań
sprzecznych z prawem, a w szczególności jako środek ataku terrorystycznego z powietrza,
statek ten może być zniszczony na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 12
października 1990 r. o ochronie granicy państwowej”.
Miesiąc po wydaniu wyroku, TK zasygnalizował, iż podobny przepis zawarty jest
w ustawie o ochronie granicy państwowej, której art. 18b przewiduje, że:
„1. Obcy wojskowy statek powietrzny, który przekroczył granicę państwową albo
wykonuje lot w przestrzeni powietrznej RP bez zezwolenia (…), lub niezgodnie z warunkami