Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków
- znowliezowanie przepisów dotyczących kompetencji i zadań w zakresie zatwierdzania planów gospodarowania odpadami oraz pozostałościami ładunkowymi ze statków dla portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej;- dodanie definicji;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3238
- Data wpłynięcia: 2010-07-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków
- data uchwalenia: 2010-10-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1508
3238
26 – 30 października 2009 r., przedstawiciele Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa
Morskiego (EMSA) stwierdzili brak w ustawie definicji „portów i przystani morskich”,
o których mowa w jej treści. W związku z zaleceniami pokontrolnymi EMSA w art. 3 ustawy
o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków,
zawierającym słowniczek pojęć, proponuje się dodać pkt 12 zawierający definicję „portów
i przystani morskich”, zgodną z definicją określoną w art. 2 w lit. h dyrektywy 2000/59/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 listopada 2000 r. w sprawie portowych urządzeń
do odbioru odpadów wytwarzanych przez statki i pozostałości ładunku, zwanej dalej
„dyrektywą 2000/59/WE”, w brzmieniu:
„12) portach lub przystaniach morskich – oznacza to porty lub przystanie morskie
w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach
morskich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 179).”.
Definicja „portów i przystani morskich”, o której mowa w ustawie o portach i przystaniach
morskich, jest zgodna z prawem Unii Europejskiej i transponuje definicję określoną w art. 2
w lit. h dyrektywy 2000/59/WE.
Nie przewiduje się, aby proponowana regulacja spowodowała zwiększenie wydatków
z budżetów województw. Przekazywane marszałkom województw zadania będą realizowali
dotychczasowi pracownicy urzędów marszałkowskich, bez konieczności zatrudniania nowych
pracowników. Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o zmianie niektórych
ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej,
z dniem 1 stycznia 2006 r., do pracowników tych należą również dawni pracownicy urzędów
wojewódzkich, którzy do dnia wejścia w życie omawianej ustawy wykonywali zadania
i kompetencje wojewodów w zakresie gospodarowania odpadami, określone w art. 20
przedmiotowej ustawy (dotyczącym zmiany ustawy o odpadach). W związku z przekazaniem
przedmiotowych zadań i kompetencji dokonano również zmian w podziale dochodów
publicznych. Proponowane rozwiązania nie powinny więc wpływać na budżety województw,
jak i na budżet państwa w częściach, których dysponentami są poszczególni wojewodowie.
Projektowana ustawa zawiera przepisy przejściowe regulujące sprawy związane
z przeniesieniem na marszałków województw kompetencji i zadań wojewodów. Dotyczą
one: spraw wszczętych na podstawie dotychczasowych przepisów, a niezakończonych
decyzją ostateczną, rozstrzygnięć co do kompetencji właściwych organów w toczących się
postępowaniach sądowych i administracyjnych, zasad przekazywania akt spraw w toczących
się postępowaniach sądowych i administracyjnych, w których stroną jest wojewoda.
3
Projekt ustawy wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, ze względu
na konieczność przekazania przez terenowe organy administracji rządowej, tj. wojewodów,
akt spraw i dokumentów oraz zadań i kompetencji organom samorządu terytorialnego,
tj. marszałkom województw.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa”, projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury.
Podczas prac nad projektem ustawy do Ministerstwa Infrastruktury nie wpłynęły
żadne zgłoszenia zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie ustawy
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.
Stosownie do § 6 ust. 1a pkt 1 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r.
– Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), wymóg
opracowania i uzgodnienia przedmiotowego projektu ustawy (bez uprzedniego przyjęcia
przez Radę Ministrów założeń projektu ustawy) wynikał z Planu prac legislacyjnych Rady
Ministrów – styczeń – czerwiec 2010 r. (Projekty ustaw – B).
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Cel projektowanej regulacji
Projekt ustawy o zmianie ustawy o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz
pozostałości ładunkowych ze statków zawiera regulacje uwzględniające zmiany
kompetencyjne w administracji terenowej w odniesieniu do organu zatwierdzającego,
w trybie decyzji administracyjnej, po jej uprzednim uzgodnieniu z dyrektorem właściwego
urzędu morskiego, planów gospodarowania odpadami ze statków oraz pozostałościami
ładunkowymi ze statków dla portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.
2. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja oddziałuje na:
– armatorów,
– dyrektorów
urzędów morskich,
– podmioty
zarządzające portem,
–
podmioty, z którymi zawarto umowy o świadczenie usług odbioru i gospodarowania
odpadami odbieranymi ze statku,
– urzędy wojewódzkie i marszałkowskie.
3. Konsultacje
Projekt ustawy został poddany konsultacjom z:
– urzędami morskimi w Gdyni, w Szczecinie i w Słupsku,
–
organizacjami pracodawców: Zarządem Morskich Portów Szczecin i winoujście
S.A., Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A.,
– Związkiem Armatorów Polskich,
– Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Do projektu ustawy zostały zgłoszone uwagi, które wymagały zmian
i uszczegółowienia projektowanych przepisów. Ze zgłoszonych uwag wynikało, że ze
względu na regulacje związane z przeniesieniem zadań i kompetencji z wojewody na
marszałka województwa należy w projekcie ustawy dodać przepisy przejściowe dotyczące:
spraw wszczętych, na podstawie dotychczasowych przepisów, a niezakończonych decyzją
ostateczną, rozstrzygnięć co do kompetencji właściwych organów w toczących się
5
postępowaniach administracyjnych, zasad przekazania akt spraw w toczących się
postępowaniach sądowych i administracyjnych, w których stroną jest wojewoda.
4. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie proponowanych zmian nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.
5. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie proponowanych regulacji nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
Nie przewiduje się, aby proponowana regulacja spowodowała zwiększenie wydatków
z budżetów województw. Przekazywane marszałkom województw zadania będą realizowali
dotychczasowi pracownicy urzędów marszałkowskich, bez konieczności zatrudniania nowych
pracowników.
Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o zmianie niektórych ustaw
w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej, z dniem
1 stycznia 2006 r., do pracowników tych należą również dawni pracownicy urzędów
wojewódzkich, którzy do dnia wejścia w życie omawianej ustawy wykonywali zadania
i kompetencje wojewodów w zakresie gospodarowania odpadami, określone w art. 20
przedmiotowej ustawy (dotyczącym zmiany ustawy o odpadach).
W związku z przekazaniem przedmiotowych zadań i kompetencji dokonano również
zmian w podziale dochodów publicznych.
Należy zatem uznać za uregulowane kwestie dotyczące źródeł finansowania
dotychczasowych zadań wojewody przekazanych marszałkom województw, w tym również
zadań dotyczących zatwierdzania, w drodze decyzji administracyjnej, planów
gospodarowania odpadami ze statków i pozostałościami ładunkowymi ze statków dla portów
o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.
6. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie proponowanych zmian nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6
7. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowane zmiany nie będą miały wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość oraz na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
8. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Brak wpływu na sytuację i rozwój regionów.
9. Wpływ regulacji na stan środowiska
Brak wpływu na stan środowiska.
07/04rch
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3238
› Pobierz plik