Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje m.in. uregulowanie postępowania dyscyplinarnego sędziów wojskowych na zasadach zbliżonych do obowiązujących w ustawie - Prawo o ustroju sądów powszechnych; wprowadzenie przepisów regulujących status sędziów, asesorów sądów wojskowych oraz zatrudnianie asystentów sędziów, urzędników i pracowników w sądownictwie wojskowym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3236
- Data wpłynięcia: 2010-07-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 113, poz. 659
3236
te nadal pełniły zawodową służbę wojskową i wykonywały powierzone obowiązki
w strukturach sądownictwa wojskowego.
Wprowadzono również nowe regulacje dotyczące określenia statusu urzędników oraz
pracowników sądów i w miejsce dotychczasowej ustawy z dnia 16 września 1982 r.
o pracownikach urzędów państwowych zawarto odesłanie do odpowiedniego stosowania
ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratur. Jednocześnie określono
uprawnienia tej grupy zawodowej w przypadku zniesienia sądu wojskowego.
Dokonane w projekcie ustawy zmiany dotychczasowej ustawy – Prawo o ustroju
sądów wojskowych spowodowały konieczność zmodyfikowania art. 70 § 1 tej ustawy.
Uzupełniono ten przepis o następujące odesłania do przepisów zawartych w ustawie – Prawo
o ustroju sądów powszechnych:
1) art. 8 – wskazanie, iż działalność administracyjna sądów ma na celu zapewnienie
odpowiednich warunków wykonywania zadań z zakresu wymiaru sprawiedliwości,
a wykonują ją organy sądów, urzędnicy, a także sędziowie, jeżeli wynika to z przepisów
prawa,
2) art. 22 § 6 – określenie zasad sprawowania funkcji prezesa sądu, w przypadku gdy nie
został on powołany,
3) art. 41 § 2 – możliwość wykorzystania przepisów o pomocy prawnej w sprawach
z zakresu postępowania międzynarodowego,
4) art. 80 § 2d – 2h – zasady postępowania przy rozpoznawaniu wniosku o zezwolenie na
pociągnięcie sędziego do odpowiedzialności karnej.
Jednocześnie zrezygnowano z odsyłania do art. 121 § 1, art. 125, art. 127, art. 147 § 3
i art. 156 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, których treść przeniesiono
(z odpowiednim dostosowaniem) bezpośrednio do ustawy – Prawo o ustroju sądów
wojskowych.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1.
Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt ustawy dotyczy sędziów sądów wojskowych, pracowników sądów wojskowych,
uprawnień Prezydenta RP, Ministra Sprawiedliwości, Ministra Obrony Narodowej,
Krajowej Rady Sądownictwa.
Projekt ustawy może również wpływać na funkcjonowanie sądów powszechnych przez
przejście kilkunastu sędziów do zasobu kadrowego sądownictwa powszechnego
i
zasilenie personelu administracyjnego sądów powszechnych kilkudziesięcioma
pracownikami znoszonych sądów.
2.
Konsultacje społeczne
W ramach tych konsultacji projekt ustawy był konsultowany m.in. z Krajową Radą
Sądownictwa, Sądem Najwyższym, prezesami sądów apelacyjnych, prezesami
wojskowych sądów okręgowych, a także ze Stowarzyszeniem Sędziów Polskich
IUSTITIA. Spośród zgłoszonych uwag uwzględniono: odesłanie w ustawie do
odpowiedniego stosowania art. 22 § 6 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych
oraz do odpowiedniego stosowania uprawnień sądu dyscyplinarnego przez Izbę
Wojskową Sądu Najwyższego, wzmocnienie uprawnień pracowników i urzędników
znoszonych sądów, zapewnienie warunków działania Rzecznika Dyscyplinarnego
Sędziów Sądów Wojskowych w Krajowej Radzie Sądownictwa.
Nie uwzględniono natomiast uwag dotyczących: możliwości przekazania sprawy
dyscyplinarnej sędziego sądu wojskowego do sądu dyscyplinarnego dla sędziów sądów
powszechnych (uwaga Sądu Najwyższego i Krajowej Rady Sądownictwa) – wobec
jednoznacznej treści art. 175 Konstytucji RP rozdzielającego władzę sądowniczą na
sądy powszechne, administracyjne, wojskowe i Sąd Najwyższy obejmujące swoją
kognicją właściwy rodzaj postępowań, w tym postępowania dyscyplinarne; ograniczenia
zakresu sędziów, spośród których jest wybierany kandydat na rzecznika
dyscyplinarnego (uwaga Sądu Najwyższego), określenie zmiany właściwości
miejscowej sądów dyscyplinarnych jako sądu, w okręgu którego nie znajduje się
miejsce służbowe sędziego objętego postępowaniem (uwaga Krajowej Rady
Sądownictwa) – wobec wąskiego grona sędziów sądów okręgowych problem
wyłączenia rzecznika wybieranego z tego grona i określenie innej właściwości
miejscowej utrudniałby, a wręcz uniemożliwiałby prowadzenie postępowań
4
dyscyplinarnych; nowe określenie kosztów przeniesienia sędziów i wypłacania
uposażenia w stanie spoczynku (uwaga Krajowej Rady Sądownictwa) – koszty
przeniesienia i inne należności sędziów sądów wojskowych znajdują uregulowanie
przez ustawę o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych w rozporządzeniach
wykonawczych i rozwiązania te wydają się być korzystniejsze, zaś rozporządzenie
dotyczące wypłacania uposażeń sędziom w stanie spoczynku zostanie znowelizowane
po przyjęciu projektowanej ustawy, obejmującej m.in. nowe podstawy przejścia w stan
spoczynku.
Ponadto projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej,
stosownie do postanowień ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), na stronie
internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości ="http://www.ms.gov.pl/". Nie zostały zgłoszone
zainteresowania tym projektem w trybie powołanej ustawy.
3. Skutki społeczno-gospodarcze oraz finansowe ustawy
3. 1. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja nie powoduje dodatkowego obciążenia dla budżetu państwa.
3. 2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
3. 3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
3. 4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
4. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projektowane rozwiązania nie są regulowane przez prawo Unii Europejskiej.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
5
Ponadto wykonano obowiązek, o którym mowa w § 11 ust. 1 uchwały nr 49 Rady
Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13,
poz. 221, z późn. zm.), polegający na zasięgnięciu opinii Przewodniczącego Stałego
Komitetu Rady Ministrów w przedmiocie OSR.
06/28rch
6