Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje m.in. uregulowanie postępowania dyscyplinarnego sędziów wojskowych na zasadach zbliżonych do obowiązujących w ustawie - Prawo o ustroju sądów powszechnych; wprowadzenie przepisów regulujących status sędziów, asesorów sądów wojskowych oraz zatrudnianie asystentów sędziów, urzędników i pracowników w sądownictwie wojskowym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3236
- Data wpłynięcia: 2010-07-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 113, poz. 659
3236
5
Obrony Narodowej mogą wystąpić o wznowienie
postępowania dyscyplinarnego.”;
11) po rozdziale 8 dodaje się rozdział 8a w brzmieniu:
„Rozdział 8a
Asystenci sędziów, urzędnicy i pracownicy sądów
„Art. 64a. W sądach mogą być zatrudnieni asystenci sędziów.
Art. 64b. § 1. W sądach są zatrudnieni urzędnicy i inni pracownicy
sądów.
§ 2. Zasady zatrudniania urzędników i innych praco-
wników sądów oraz ich obowiązki i prawa określają
przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r.
o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. Nr 162,
poz. 1125, z późn. zm.;
12) w art. 70 w § 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Do sądów wojskowych, sądów dyscyplinarnych, sędziów sądów
wojskowych oraz asystentów sędziów i ławników stosuje się
odpowiednio przepisy art. 4 i 5, art. 8, art. 22 § 6, art. 40, art. 41 § 2,
art. 42, art. 44 – 52, art. 53 § 1 – 3, art. 54, art. 56, art. 57 § 1, art. 58
§ 1 i 4 – 6, art. 60, art. 65, art. 66, art. 69 § 2, art. 70 i 71, art. 73 – 75,
art. 77 § 2, 2a i 4 – 6, art. 78 § 1 – 4, art. 78a § 1 – 3 i 6, art. 79,
art. 80 § 2d – 2h i 4, art. 83, art. 84 § 3, art. 85 i 86, art. 89 i 90,
art. 91 § 1, 1c – 2, 6, 7 i 9 – 12, art. 91a – 93, art. 94 § 1, 3 i 4,
art. 95, art. 98 § 1, art. 99, art. 100 § 1 – 4, art. 101 § 2 – 4, art. 102,
art. 104 – 106, art. 108, art. 111, art. 114 § 5 – 7, art. 115 – 118,
art. 120, art. 121 § 2, art. 122, art. 126, art. 128, art. 130 i 131,
art. 133, art. 155 – 155b, art. 159 § 1 pkt 5 i 6, art. 167, art. 169,
art. 170 § 3 i art. 171 – 174 ustawy, o której mowa w art. 32 § 6,
oraz przepisy wydane na podstawie art. 41 § 2, art. 57 § 5, art. 58
§ 7, art. 78 § 5, art. 78a § 7, art. 91 § 8 i art. 148 § 2 tej ustawy, z tym
że:”;
6
13) uchyla się art. 71.
Art. 2. W ustawie z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury
(Dz. U. Nr 162, poz. 1125, z późn. zm.2)) po art. 4 dodaje się art. 4a w brzmieniu:
„Art. 4a. W przypadku zniesienia sądu, w pierwszej kolejności na wolne
etaty urzędnicze i pracownicze w sądach lub prokuraturach, na
ich wniosek, są zatrudniani urzędnicy i pracownicy zniesionego
sądu.”.
Art. 3. W ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U.
z 2010 r. Nr 11, poz. 67) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 w ust. 1 pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie:
„6) wybiera rzecznika dyscyplinarnego sędziów sądów powszechnych
oraz rzecznika dyscyplinarnego sędziów sądów wojskowych;
7) wyraża opinie w sprawie powołania i odwołania prezesa albo
wiceprezesa sądu powszechnego oraz prezesa albo zastępcy
prezesa sądu wojskowego;”;
2) w art. 15 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Koszty działalności Rady i Biura są pokrywane z budżetu państwa.
Rada zapewnia warunki działania rzecznikom dyscyplinarnym
sędziów sądów powszechnych i wojskowych.”.
Art. 4. W ustawie z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa
i Prokuratury (Dz. U. Nr 26, poz. 157, Nr 56, poz. 459, Nr 178, poz. 1375 i Nr 223,
poz. 1777) w art. 69 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do czasu ustania stosunku służbowego zawodowej służby
wojskowej asesor sądu wojskowego jest upoważniony do
wykonywania czynności asystenta sędziego w wojskowym sądzie
garnizonowym.”.
Art. 5. 1. Osoby powołane do zawodowej służby wojskowej, a zajmujące
stanowiska asesorów w wojskowych sądach garnizonowych, są przenoszone z dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy na stanowiska asystentów sędziów w tych sądach.
7
2. Dla określenia warunków przy ubieganiu się o powołanie na urząd
sędziego bądź prokuratora okresy pełnienia służby przez aplikanta w sądzie wojskowym
między zdanym egzaminem sędziowskim a powołaniem na stanowisko asesora,
wykonywania pracy w charakterze asesora sądu wojskowego oraz pełnienia służby po dniu
5 maja 2009 r. do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy są równoznaczne z zajmowaniem
stanowiska asystenta sędziego.
Art. 6.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury,
ustawę z dnia 27 lipca 2001 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz ustawę z dnia 23 stycznia 2009 r.
o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1070, z 2003 r. Nr 228,
poz. 2256, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, z 2007 r. Nr 64, poz. 432 i 433, Nr 102, poz. 690 i Nr 136, poz. 959 oraz
z 2009 r. Nr 26, poz. 157 i Nr 178, poz. 1375.
06/27rch
UZASADNIENIE
Zakres przedmiotowy projektowanej ustawy obejmuje cztery zasadnicze obszary:
1) uregulowanie postępowania dyscyplinarnego sędziów wojskowych na
zasadach zbliżonych do obowiązujących w ustawie – Prawo o ustroju sądów
powszechnych,
2) wprowadzenie przepisów regulujących status sędziów, w przypadku zniesienia
sądu wojskowego,
3) wprowadzenie przepisów regulujących status asesorów sądów wojskowych,
którzy nie spełnili wymagań formalnych do powołania na stanowisko sędziego
wojskowego sądu garnizonowego,
4) uregulowanie kwestii związanych z zatrudnianiem asystentów sędziów,
urzędników i pracowników w sądownictwie wojskowym.
W art. 1 pkt 1 projektu proponuje się, aby jednym z zadań Zgromadzenia Sędziów
Sądów Wojskowych było wyrażanie opinii w sprawach wyznaczania na stanowiska służbowe
prezesów sądów wojskowych i ich zastępców.
W art. 1 pkt 2 projektu proponuje się doprecyzowanie uprawnień kolegium sądu
okręgowego.
W art. 1 pkt 3 projektu proponuje się, aby sędziów sądów wojskowych do zawodowej
służby wojskowej powoływał Minister Obrony Narodowej, gdyż Szef Sztabu Generalnego,
dotychczas posiadający to uprawnienie, utracił je wobec zmiany ustawy o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych.
W art. 1 pkt 4 projektu proponuje się wprowadzenie zasad delegowania sędziów
uwzględniających orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 stycznia 2009 r.
(sygn. akt K 45/07).
W art. 1 pkt 5 projektu przewiduje się dodanie art. 32a, zgodnie z którym,
w przypadku zniesienia danego sądu wojskowego, sędzia tego sądu, na swój wniosek lub za
swoją zgodą, będzie powoływany, w trybie określonym w przepisach ustawy – Prawo
o ustroju sądów powszechnych, na urząd sędziego sądu powszechnego, o ile nie będzie
przeszkód prawnych. W takiej sytuacji będą miały zastosowanie przepisy art. 32 § 7 – 9
zmienianej ustawy. Natomiast z chwilą powołania na urząd sędziego sądu powszechnego
zostanie on zwolniony z mocy prawa z zawodowej służby wojskowej.
W art. 1 pkt 6 projektu proponuje się uzupełnienie dotychczasowych regulacji
określających przesłanki i sposób zwolnienia sędziego sądu wojskowego z zawodowej służby
wojskowej o przypadek przejścia sędziego w stan spoczynku. Sytuacja ta nie była objęta
zakresem obowiązujących obecnie przepisów.
W art. 37 § 2 zmienianej ustawy (art. 1 pkt 7 projektu) doprecyzowano definicję
przewinienia dyscyplinarnego w kierunku zgodnym z unormowaniami dla sądownictwa
powszechnego.
Z kolei w proponowanym art. 40 § 1, 2 i 5 przewiduje się zmianę trybu wyboru
rzecznika dyscyplinarnego i zastępcy rzecznika; projektowany art. 40 § 1 jest zaś
sprostowaniem błędu w dotychczasowej treści ustawy – brak jest bowiem stanowiska
wiceprezesa sądu w sądownictwie wojskowym.
Nowa treść przepisu art. 41a § 3 zmienianej ustawy (art. 1 pkt 9 projektu) określa
organy, którym przysługuje odwołanie od wyroku sądu dyscyplinarnego, a także w § 4 tryb
procedowania z wydanym orzeczeniem.
W projektowanym art. 42a wprowadzono możliwość wznowienia postępowania
dyscyplinarnego i określono organy do tego uprawnione.
W związku z określeniem nowego modelu kształcenia kadr sądownictwa uznano za
niezbędne wprowadzenie nowego rozdziału 8a (art. 1 pkt 11 projektu) stanowiącego podstawę
zatrudniania asystentów sędziów w sądownictwie wojskowym. Następowałoby to na
zasadach określonych w ustawie – Prawo o ustroju sądów powszechnych.
Wprowadzenie stanowiska asystenta sędziego w art. 1 pkt 11 ma na celu zmianę
zakresu dotychczas wykonywanych obowiązków asesorów. W miejsce pełnienia czynności
sekretarsko-administracyjnych proponuje się w art. 4 projektu upoważnienie do wykonywania
czynności asystenta sędziego. Jednocześnie wprowadzenie nowych rozwiązań w art. 5
projektu zmierza do uregulowania sytuacji prawnej osób powołanych do zawodowej służby
wojskowej i pełniących ją na stanowiskach aplikantów lub asesorów na zasadach
obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa
i Prokuratury. Zgodnie z tą regulacją przyjęto, iż dla osób, które zdały egzamin sędziowski –
zakończyły aplikację – a po zdanym egzaminie kontynuują pełnienie zawodowej służby
wojskowej, okres między zdanym egzaminem sędziowskim a wyznaczeniem na nowe
stanowisko, okres asesury oraz okres pełnionej służby po dniu 5 maja 2009 r. jest
2