eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: zmiany sposobu spełniania przez obywateli obowiązku służby wojskowej i systemu uzupełniania Sił Zbrojnych stanem osobowym, opartym w czasie pokoju na dobrowolnym i zawodowym charakterze służby wojskowej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3114
  • Data wpłynięcia: 2010-05-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-12-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 22, poz. 114

3114

Wejście w życie projektowanych regulacji założono na dzień 1 stycznia 2012 r. Okres
ten pozwoli na zapewnienie pod względem organizacyjnym, kadrowym i infrastrukturalnym
reformy TOAW.
Zgodnie z treścią art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337)
projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie
internetowej Ministerstwa Obrony Narodowej. Dotyczy to również wersji projektu
uwzględniającego uwagi z uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych, w tym
o charakterze systemowym, w zakresie dotyczącym pozostawienia WSzW. Nie zgłoszono
zainteresowania pracami nad projektem w trybie określonym w ustawie o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa.

Zakres projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I. Zakres obowiązywania projektowanych regulacji prawnych
Projektowane przepisy dotyczą dowództw OW (pomorskiego z siedzibą
w Bydgoszczy i śląskiego z siedzibą we Wrocławiu), jako urzędów stanowiących aparat
pomocniczy dowódców tych okręgów, w których pełnią zawodową służbę wojskową
żołnierze zawodowi oraz służbę cywilną członkowie korpusu służby cywilnej.
W związku z powyższym projektowane regulacje będą oddziaływać przede wszystkim
na personel osobowy znoszonych organów wojskowych.
Ocenia się, że w wyniku proponowanych zmian organizacyjno-etatowych ogółem (za
dwa OW) nastąpi zmniejszenie stanowisk etatowych żołnierzy zawodowych (o 313 osób)
i pracowników (o 199 osób).
Biorąc pod uwagę aktualne ukompletowanie i limit stanowisk etatowych, przewiduje
się trudności z zagospodarowaniem nadwyżki kadry. Nie będzie również możliwości pełnego
zatrudnienia pracowników.
Zakłada się, że projektowane regulacje nie będą miały istotnego wpływu dla spraw
obywateli, gdyż nie dotyczą bezpośrednio wojskowych komendantów uzupełnień i szefów
WSzW, a zatem organów właściwych w sprawach administrowania rezerwami osobowymi.
Uwzględniając obecny zakres projektowanych zmian, nie będą one również
oddziaływać na wojewodów oraz organy samorządu terytorialnego, stąd nie przewiduje się
zakłóceń w zakresie współpracy z organami administracji wojskowej.
Zapewniona będzie ciągłość pracy TOAW, ponieważ dotychczasowe zadania
z rozformowanych OW przejmie IWspSZ. Zachowana zostanie współpraca administracji
wojskowej realizowanej dotychczas przez OW z organami administracji publicznej (rządowej
i samorządowej) we wszystkich płaszczyznach przewidzianych przepisami prawa
powszechnie obowiązującego.
Ponadto w obszarze bezpieczeństwa państwa planowana reforma administracji
wojskowej jest skorelowana z reformą systemu zabezpieczenia logistycznego i wsparcia Sił
Zbrojnych (sformowanie rejonowych baz logistycznych).



10
II. Konsultacje społeczne
Uwzględniając zakres regulacji projekt został poddany, niezależnie od uzgodnień
w resorcie obrony narodowej i uzgodnień międzyresortowych, szerokim konsultacjom
społecznym.
W ramach uzgodnień wewnątrz resortu obrony narodowej przedmiotowy projekt był
poddany – stosownie do § 15 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia
28 czerwca 2004 r. w sprawie organów przedstawicielskich żołnierzy zawodowych (Dz. U.
Nr 150, poz. 1585 oraz z 2006 r. Nr 187, poz. 1386) – konsultacjom z Przewodniczącym
Konwentu Dziekanów Korpusu Oficerów Zawodowych, który wyraził stanowisko
uzasadniające pozostawienie WSzW, co zostało uwzględnione w obecnej wersji projektu
ustawy.
Na szczeblu pozaresortowym projekt ustawy został poddany dodatkowym
konsultacjom społecznym na poziomie samorządu terytorialnego, ogólnokrajowych władz
związków zawodowych i samorządu zawodowego pracodawców, a także z wojewodami,
przedstawicielami samorządu wojewódzkiego, Generalnym Inspektorem Ochrony Danych
Osobowych, Radą Służby Cywilnej, Prezesem Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz
Szefem Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Opinie dotyczące pozostawienia WSzW zostały
uwzględnione w projekcie, tym samym uwagi dotyczące funkcjonowania przewidywanych
wcześniej RSzW i ich delegatur wojewódzkich stały się bezprzedmiotowe.
W trakcie prowadzonych uzgodnień międzyresortowych projekt został również
pozytywnie rozpatrzony przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
III. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora finansów publicznych
1. ZESTAWIENIE SKUTKÓW FINANSOWYCH ZWI ZANYCH ZE ZNIESIENIEM OW
(w tys. zł):
Dowództwo
Dowództwo
Pomorskiego
ląskiego
Okręgu
Okręgu
OGÓŁEM
KOSZTY
Wojskowego
Wojskowego
1. Obecne koszty utrzymania



1) żołnierze zawodowi (7 087 zł /m-c)
13 522
13 437
26 959
2) pracownicy wojska (4 034 zł/m-c)
4 889
4 502
9 391
3) infrastruktura ( budynki)
1 016
4 615
5 631
4) inne
1 545
2 615
4 160
Razem
20 972
25 169
46 141

11
2. Dodatkowe koszty związane ze zniesieniem OW



1) odprawy żołnierzy zawodowych
(7 087 zł x śr. 6 odpraw)
6 761
6 718
13 479
2) odprawy pracowników wojska
(4 034 zł x śr. 4 odprawy)
1 630
1 501
3 131
3) inne



Razem
8 391
8 219
16 610
3. Oszczędności związane ze zniesieniem OW



1) żołnierze zawodowi
13 522
13 437
26 959
2) pracownicy wojska
4 889
4 502
9 391
3) infrastruktura (budynki)



4) inne
1 545
2 615
4 160
Razem
19 956
20 554
40 510
Założenia do wyliczeń:
1) Do wyliczenia kosztów wydatków osobowych przyjęto decyzję nr 9/DB Dyrektora

Departamentu Budżetowego z dnia 9 kwietnia 2009 r. w sprawie wprowadzenia do
stosowania wskaźników kosztów.

2) Do wyliczenia kosztów wydatków na infrastrukturę (budynków) i inne przyjęto wydatki
z roku 2008 wynikające z ewidencji księgowej.
3) Obiekty pozostają w zarządzie resortu obrony narodowej.
4) Zwolnienie wszystkich żołnierzy i pracowników wojska.

2.
ZBIORCZE ZESTAWIENIE SKUTKÓW FINANSOWYCH DLA BUD ETU
PA STWA, W CZ
CI KTÓREJ DYSPONENTEM JEST MINISTER OBRONY
NARODOWEJ (w tys. zł):

w roku 2011
KOSZTY DODATKOWE (LIKWIDACJA)
16 610
DOTYCHCZASOWE KOSZTY UTRZYMANIA OW
46 141
od roku 2012 i w
KOSZTY UTRZYMANIA INFRASTRUKTURY
5 631
dalszych latach
OSZCZ DNO CI
40 510

W roku 2011 koszty dodatkowe związane z likwidacją OW wyniosą ponad
16,5 mln zł.
Od roku 2012 i w dalszych latach wystąpią oszczędności w wysokości ok. 40,5 mln zł.
Wprowadzenie proponowanych rozwiązań nie spowoduje dodatkowych obciążeń
budżetowych, w szczególności w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego.
IV. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane regulacje będą miały wpływ na powstanie lub utratę miejsc pracy.

12
Biorąc pod uwagę liczbę osób zwalnianych z pracy, należy stwierdzić,
iż projektowana regulacja prawna nie będzie miała zasadniczego wpływu na krajowy rynek
pracy. Przewiduje się zwolnienie z pracy 199 pracowników wojska. Problem ewentualnego
poszukiwania pracy obejmie zatem tych pracowników, a także żołnierzy zawodowych
z nadwyżki kadry, dla której mogą wystąpić trudności w jej dalszym zagospodarowaniu.
V. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną gospodarki oraz na przedsiębiorczość, a także na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
VI. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.

05/02rch

13
strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: