Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży
projekt ustawy dotyczy umożliwienia dostępu do nowoczesnych metod planowania rodziny, refundacji środków antykoncepcji, wprowadzenia wiedzy o życiu seksualnym człowieka jako obligatoryjnego przedmiotu nauczania
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3085
- Data wpłynięcia: 2010-04-29
- Uchwalenie:
3085
BAS-WAPEiM-724/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i
warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Bartosz Arłukowicz)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zm.) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu rodziny, ochronie
płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży przewiduje
m.in. wprowadzenie refundacji środków antykoncepcyjnych oraz wprowadzenie
obligatoryjnego przedmiotu nauczania w szkołach publicznych (od pierwszej
klasy szkoły podstawowej) przedmiotu – wiedza o życiu seksualnym człowieka.
Ustawa ma wejść w życie 1 września 2010 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
W
związku z przedmiotem projektu ustawy należy zwrócić uwagę na
następujące akty prawa Unii Europejskiej:
a) Kwestię ustalania na poziomie krajowym listy refundowanych
produktów leczniczych reguluje dyrektywa Rady (89/105/EWG) z dnia 21
grudnia 1988 r. dotycząca przejrzystości środków regulujących ustalanie cen na
produkty lecznicze przeznaczone do użytku przez człowieka oraz włączenia ich
w zakres krajowego systemu ubezpieczeń społecznych (Dz. Urz. WE L 40 z
11.2.1989 Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdział 5 tom 1, s. 345;
dalej: dyrektywa 89/105/EWG).
Przepis art. 6 dyrektywy 89/105/EWG przewiduje procedurę
rozpatrywania wniosków o wpisanie określonego produktu leczniczego do
wykazu produktów leczniczych objętych krajowym systemem ubezpieczeń
zdrowotnych: określa m.in. terminy rozpatrywania wniosków, formę odmowy
oraz nakazuje zapewnienie środków odwoławczych od decyzji odmownych.
b) Sprawę uznawania kwalifikacji nabytych w innych państwach
członkowskich reguluje dyrektywa 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych
(Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005, str. 22, z późn. zm., dalej: dyrektywa
2005/36/WE), ustanawiająca zasady, na podstawie których każde państwo
członkowskie, które uzależnia dostęp do zawodu regulowanego lub jego
wykonywanie na swoim terytorium od posiadania szczególnych kwalifikacji
zawodowych uznaje, dla celów dostępu do tego zawodu i jego wykonywania,
kwalifikacje zawodowe uzyskane w innym lub innych państwach
członkowskich, które umożliwiają posiadaczowi wymienionych kwalifikacji
wykonywanie w tych państwach tego samego zawodu. Dyrektywę stosuje się
wobec wszystkich obywateli państw członkowskich, zamierzających
wykonywać zawód regulowany w państwie członkowskim innym niż to, w
którym uzyskali kwalifikacje zawodowe, zarówno jako osoba pracująca na
własny rachunek, w tym jako osoba wykonująca wolny zawód, jak też jako
pracownik najemny.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
a)
Projekt nakazuje ministrowi właściwemu do spraw ochrony
zdrowia wprowadzenie na listę leków refundowanych środków
antykoncepcyjnych, w tym środków postkoitalnych. Wprowadzenie na taką listę
należy uznać za włączenie ich w zakres krajowego systemu ubezpieczeń
społecznych w rozumieniu dyrektywy 89/105/EWG. Ponieważ dyrektywa
reguluje jedynie niektóre aspekty trybu wpisywania na taką listę - tryb ten jest
uregulowany w prawie polskim w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
(Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, ze zm.) - należy uznać, że projekt w tym
zakresie nie narusza prawa Unii Europejskiej.
b) Projekt
przewiduje,
że nauczanie przedmiotu „wiedza o życiu
seksualnym człowieka” mogą prowadzić wyłącznie osoby, które ukończyły
podyplomowe studia w szkołach wyższych, w zakresie wiedzy o życiu
seksualnym człowieka i mają przygotowanie pedagogiczne. Takie określenie
kwalifikacji osób prowadzących nauczanie należy uznać za zawód regulowany
w rozumieniu dyrektywy 2005/36/WE. Należy zatem dopuścić do nauczania
osoby, które wymagane kwalifikacje uzyskają w innych państwach
członkowskich Unii Europejskiej.
Proponowany przepis - w związku z ustawą z dnia 18 marca 2008 r. o
zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach
członkowskich Unii Europejskiej (Dz.U. Nr 63, poz. 694), która określa tryb
uznawania kwalifikacji nabytych w innych państwach członkowskich - nie
narusza prawa Unii Europejskiej.
2
4. Konkluzje
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu rodziny, ochronie
płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży nie narusza
postanowień prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
3
Warszawa, 10 maja 2010 r.
BAS–WAPEiM–725/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o planowaniu rodziny,
ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Bartosz Arłukowicz) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
Regulaminu Sejmu
Stosownie do art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu, projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej jest projekt ustawy mającej na celu
wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu rodziny, ochronie
płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży przewiduje
m.in. wprowadzenie refundacji środków antykoncepcyjnych oraz wprowadzenie
obligatoryjnego przedmiotu nauczania w szkołach publicznych (od pierwszej
klasy szkoły podstawowej) przedmiotu – wiedza o życiu seksualnym człowieka.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu rodziny, ochronie
płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
Regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski