Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
projekt ustawy dotyczy zwrotu podatku podróżnym przez włączenie do praktyk obrotu gospodarczego i oczekiwań podmiotów gospodarczych w zakresie możliwości korzystania z osiągnięć postępu technologicznego różnorodności dostępnych form rozliczeń między podmiotami
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3066
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach
- data uchwalenia: 2011-03-18
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 64, poz. 332
3066
Druk nr 3066
Warszawa, 3 marca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne
Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-135-2010
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.
Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Marek Wikiński.
Przewodniczący Komisji
(-) Janusz Palikot
projekt
USTAWA
z dnia
2010 r.
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
Art.1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535, z
późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 127 :
a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Zwrot podatku podróżnym jest dokonywany przez sprzedawcę lub przez
podmioty, których przedmiotem działalności jest dokonywanie zwrotu, o którym
mowa w art. 126 ust. 1. Zwrot podatku dokonywany jest w formie gotówkowej
lub w formie bezgotówkowej, w rozumieniu art. 63 ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 2002 r. Nr 72 poz. 665 z późn. zm.2)).”,
b) w ust. 8:
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) są co najmniej od 12 miesięcy poprzedzających złożenie zawiadomienia, o
którym mowa w pkt 2, zarejestrowanymi podatnikami podatku;”,
- pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) co najmniej od 12 miesięcy poprzedzających złożenie zawiadomienia, o
którym mowa w pkt 2, nie mają zaległości w podatkach stanowiących
dochody budżetu państwa oraz zaległości z tytułu składek wobec Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych.”,
- uchyla się pkt 4-6,
c) uchyla się ust. 9,
d) ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Podmiotem, o którym mowa w ust. 8, dokonującym zwrotu podatku może być
wyłącznie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna,
posiadająca kapitał zakładowy w wysokości co najmniej 4 mln złotych.”,
e) uchyla się ust. 11a,
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr 143,
poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i 1029, z 2007 r. Nr 168, poz. 1187 i Nr 192, poz.
1382, z 2008 r. Nr 74, poz. 444, Nr 130, poz. 826, Nr 141, poz. 888 i Nr 209, poz. 1320 oraz z 2009 r. Nr 3,
poz. 11 i Nr 116, poz. 979.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 126, poz. 1070, Nr
141, poz. 1178, Nr 144, poz. 1208, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1385 i poz. 1387 i Nr 241, poz. 2074, z
2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 60, poz. 535, Nr 65, poz. 594, Nr 228, poz. 2260 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr
64, poz. 594, Nr 68, poz. 623, Nr 91, poz. 870, Nr 96, poz. 959, Nr 121, poz. 1264, Nr 146, poz. 1546 i Nr 173,
poz. 1808, z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 85, poz. 727, Nr 167, poz. 1398 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104,
poz. 708, Nr 157, poz. 1119, Nr 190, poz. 1401 i Nr 245, poz. 1775, z 2007 r. Nr 42, poz. 272, Nr 112, poz.
769, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, Nr 192, poz. 1179, Nr 209, poz. 1315 i Nr 231, poz. 1546 oraz z 2009 r. Nr
18, poz. 97, Nr 42, poz. 341, Nr 65, poz. 545, Nr 71, poz. 609, Nr 127, poz. 1045, Nr 131, poz. 1075, Nr 144,
poz. 1176, Nr 165, poz. 1316, Nr 166, poz. 1317 i Nr 168, poz. 1323.
f) uchyla się ust. 11c i 12;
2) w art. 129:
a) w ust. 1 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„Do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu oraz
do dostawy towarów, od których podróżny nabył prawo do uzyskania zwrotu
podatku, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem że:”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza
terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 1 pkt 2, nie
później jednak niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w
którym dokonano dostawy, upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku
należnego od tej dostawy lub do obniżenia kwoty podatku należnego od tej
dostawy w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym podatnik
otrzymał dokument określony w art.128 ust. 2.”;
3) w art. 130 w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) minimalną wartość zakupów wynikającą z dokumentu, o którym mowa w art. 128
ust. 2, przy której można żądać zwrotu podatku;”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Art. 1 ust 1) lit a):
Proponowana zmiana ma na celu dostosowanie dopuszczalnych prawem form zwrotu
podatku podróżnym do praktyk obrotu gospodarczego i oczekiwań podmiotów
gospodarczych w zakresie możliwości korzystania z osiągnięć postępu technologicznego
różnorodności dostępnych form rozliczeń między podmiotami.
W obecnym stanie prawnym podróżny może otrzymać zwrot podatku, zapłaconego
przy zakupie towarów w polskim sklepie, wyłącznie w gotówce w polskich złotych. Na
uwagę zasługuje tutaj fakt, że usługa tax free for tourists jest skierowana do uprawnionych
podróżnych spoza Wspólnoty, czyli osób fizycznych mniemających miejsca zamieszkania na
terytorium Unii Europejskiej. W celu uzyskania zwrotu zapłaconego podatku, jeśli sklep sam
dokonuje zwrotu (bez firmy pośredniczącej) podróżny musi w ciągu kilku miesięcy, nie
później niż w ciągu 6-ciu miesięcy ( sklep może skrócić ten okres) od dnia zakupu wrócić do
Polski i udać się do sklepu, w którym dokonał zakupu Dla uprawnionych podróżnych spoza
UE, taki wymóg jest w praktyce niewykonalny. Oznacza on konieczność odwiedzania Polski
częściej niż dwa razy w roku. Ograniczenie form wypłat, szczególnie w przypadku
sprzedawców nie korzystających z usług firm pośredniczących, jest jedną z blokad systemu
tax free w Polsce.
Zmiana brzmienia art. 127 ust 5 faktycznie oznacza, że zwrot podatku może być
dokonywany przez sprzedawców oraz przez podmioty pośredniczące bez narzucania
w drodze ustawy formy wypłaty oraz miejsca jej dokonania. Jednocześnie jest to rozszerzenie
dopuszczalnych form wypłat o formy bezgotówkowe co jest naturalną konsekwencją
postępu technologicznego w zakresie rozliczeń finansowych i potrzeby dostępności tych form
wypłat dla podróżnych. Takie możliwości dopuszczalne są we wszystkich krajach UE,
w których prawo dopuszcza możliwość zwrotu podatku podróżnym, z wyłączeniem Polski.
Bezgotówkowa
wypłata kwoty podatku jest dodatkowo dla podróżnego często
bardziej wygodna i bezpieczna, zwłaszcza w przypadku znacznych kwot. Kwota podatku
zapłaconego przez podróżnego, wyszczególniona na dokumencie zwrotu podatku podróżnym,
jest w każdym przypadku kwotą w polskich złotych. Nie oznacza to jednak, że podatek został
zapłacony przez podróżnego fizycznie w polskich złotych. Oprócz coraz powszechniej
występującej w polskich sklepach możliwości wyboru zapłaty należności w EURO podróżni
korzystają z kart płatniczych, mogą dokonywać wpłat na konto sprzedawcy np. przypadku
specyficznych, relatywnie drogich produktów (np. biżuteria wg zamówionego wzoru lub
unikatowy zegarek). Z punktu widzenia podróżnego zwrot podatku powinien być dokonany
w podobny sposób w zależności od waluty obowiązującej w jego kraju, banku, z którego
usług korzysta (który może być zlokalizowany w innym kraju niż kraj zamieszkania
podróżnego), waluty karty kredytowej. Reasumując, sposób rozliczeń między podróżnym
i sprzedawcą, również wtedy, gdy sprzedawca korzysta z usług pośrednika, nie powinien być
regulowany w ustawie o VAT a powinien wynikać z wyboru podróżnego i dostępności
poszczególnych form wypłat u sprzedawcy czy innego podmiotu dokonującego wypłaty.
Każda operacja płatnicza jest dokumentowana przez podmioty gospodarcze zgodnie
z odrębnymi przepisami niezależnie od formy jej rozliczenia.
Art. 1 ust 1) lit b)-f):
Zaproponowane zmiany mają na celu zniesienie warunku uzyskiwania zaświadczenia
ministra finansów, uprawniającego do prowadzenia działalności w charakterze pośrednika
w zwrocie podatku VAT podróżnym oraz umożliwienie prowadzenia tej działalności
w sposób zgodny z zasadami gospodarki wolnorynkowej w państwie prawa. Aktualnie
obowiązujący tryb wydawania przez ministra finansów zaświadczenia uprawniającego do
prowadzenia tej działalności na nie dłużej niż 1 rok powoduje, że faktycznie takie podmioty
muszą ubiegać się o uzyskiwanie równoległych w czasie zaświadczeń bez możliwości
zaplanowania działalności na dłużej niż kilka miesięcy. Specyfika usługi tax free for tourists
wyklucza możliwość jej zawieszania, czy zatrzymywania i wznawiania przez ten sam
podmiot. Prowadzenie tej działalności w obecnym stanie prawnym jest obciążone ryzykiem
i potencjalnymi sankcjami niespotykanymi w żadnej innej działalności gospodarczej.
Jednocześnie nie ma logicznego związku między ustawowymi warunkami, jakie tego
typu podmiot musi spełnić a jego wiarygodnością czy poziomem jakości świadczonych usług.
To podmiot pośredniczący ponosi całe ryzyko transakcji , której efektem jest zwrot podatku
VAT podróżnemu. Sprzedawca nie zwróci podmiotowi pośredniczącemu wypłaconego
podatku, jeżeli stwierdzi, że dokument tax free nie spełnia wymogów do zastosowania stawki
0%. Stawkę eksportową 0% stosuje sprzedawca w stosunku do swojej sprzedaży a nie firma
pośrednicząca. Dzieje się tak niezależnie od tego, czy sprzedawca sam dokonuje zwrotu
podatku czy z pomocą specjalistycznej firmy pośredniczącej. Organ podatkowy dokonuje
weryfikacji poprawności zastosowania stawki 0% przez sprzedawcę w taki sam sposób
i kierując się tymi samymi kryteriami w obu przypadkach. Ryzyko po stronie pośrednika
istnieje niezależnie od przyczyny nieprawidłowości, istnieje również w przypadku
nierzetelności sprzedawcy. W każdej sytuacji ryzyko pośrednika jest wyższe niż możliwe do
uzyskania korzyści z konkretnej transakcji. Nie ma żadnych racjonalnych przesłanek do
obwarowywania działalności podmiotów pośredniczących w zwrocie podatku podróżnym