eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawKomisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

projekt ustawy dotyczy zwrotu podatku podróżnym przez włączenie do praktyk obrotu gospodarczego i oczekiwań podmiotów gospodarczych w zakresie możliwości korzystania z osiągnięć postępu technologicznego różnorodności dostępnych form rozliczeń między podmiotami

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3066
  • Data wpłynięcia: 2010-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach
  • data uchwalenia: 2011-03-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 64, poz. 332

3066

i o nowych możliwościach związanych z tą usługą, będzie wymagało trudnego do
oszacowania czasu.
Niemniej
niezależnie od tych czynników otwarcie rynku dla zwrotu podatku
podróżnym może spowodować wyłącznie pozytywne skutki dla polskiej gospodarki
i poprawić konkurencyjność towarów oferowanych w polskich sklepach.

2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych.
Istnieją podstawy, aby przypuszczać, że powyższe zmiany w ustawie o podatku od
towarów i usług powinny wpłynąć pozytywnie na budżet państwa z tytułu zwiększonego
zainteresowania zakupami w Polsce ze strony turystów spoza Wspólnoty. Zwiększenie
obrotów handlowych to więcej wpływów z tytułu podatków dochodowych, zwiększenie
zatrudnienia w podmiotach biorących udział w systemie zwrotu podatku podróżnym,
zwiększenie popytu na towary dostępne na terenie kraju.
Umożliwienie funkcjonowania w Polsce profesjonalnych firm pośredniczących daje
także możliwości większego zabezpieczenia budżetu Państwa przed nadużyciami
i nieprawidłowościami w rozliczaniu podatku od towarów i usług przez podmioty
dokonujące zwrotu podatku podróżnym.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy.

Projekt ustawy nie zawiera przepisów bezpośrednio wywierających wpływ na rynek
pracy.
Pośrednio jednak usprawnienie systemu zwrotu podatku VAT zwiększa atrakcyjność
dokonywania zakupów przez turystów spoza Wspólnoty w Polsce. To powinno wpłynąć
pozytywnie na dochody sprzedawców, możliwość rozwoju ich przedsiębiorstw a co za tym
idzie zwiększenia w nich zatrudnienia.

4.Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
Wprowadzone
ustawą zmiany wpłyną
pozytywnie
na
funkcjonowanie
przedsiębiorstw, ponieważ ułatwiają one stosowanie i interpretację przepisów dotyczących
podatku od towarów i usług.

Zmiany te zwiększą konkurencyjność gospodarki i funkcjonowanie przedsiębiorstw
przez skuteczne stosowanie systemu sprzedaży ze zwrotem podatku VAT podróżnym. System
ten umożliwia zwiększenie sprzedaży w naszym kraju dzięki obniżeniu cen sprzedawanych
towarów poprzez zwrot podatku. Jest to tym bardziej istotne teraz, gdy umocnienie polskiej
waluty w stosunku do innych walut zniechęca obcokrajowców do dokonywania zakupów
w naszym kraju.
Konieczność zniesienia regulacji blokujących świadczenie usługi tax free for tourists
wynika również z wymogów gospodarki wolnorynkowej.

5. Wpływ na rozwój regionalny

Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na
rozwój regionalny.
Pośrednio jednak zmiany dotyczą systemu, z którego korzystają w największym
stopniu przedsiębiorcy, których klientami są podróżni ze wschodnich regionów Europy.
Zmiany prawa proponowane w projekcie mogą wpłynąć na poprawę ich sytuacji, szczególnie
trudnej po wprowadzeniu regulacji wizowych. Niemniej proponowane zmiany mają charakter
ogólnokrajowy i przez uatrakcyjnienie zakupów dokonywanych przez podróżnych spoza
Wspólnoty mogą wywrzeć pozytywny wpływ na zwiększenie obrotów w sklepach we
wszystkich regionach.

6. Konsultacje społeczne

Propozycja ustawy ma charakter techniczno-ekspercki, nie narusza w żaden sposób
konstrukcji całości systemu podatkowego.

7. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.



Warszawa, 23 marca 2010 r.
BAS – WAPEiM – 403/10


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Marek Wikiński)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, poz. 47
oraz Nr 81, poz. 998) sporządza się następującą opinię:



1. Przedmiot projektu ustawy

Projekt ustawy przewiduje zmiany w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o
podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zmianami; dalej:
ustawa). Zmiany te obejmują regulacje działu XII, rozdziału 6 ustawy, w
zakresie dotyczącym systemu zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym.
W projekcie przewiduje się: rozszerzenie możliwych form zwrotu podatku o
formy bezgotówkowe w rozumieniu art. 63 ustawy – Prawo bankowe (art. 1 pkt
1 lit. a projektu), zmiany w zakresie warunków jakie musi spełniać podmiot,
którego przedmiotem działalności jest dokonywanie zwrotu podatku (art. 1 pkt 1
lit. b-f), zmianę uprawnień sprzedawcy do stosowania stawki podatku 0% do
dostawy towarów (art. 1 pkt 2 lit. a), wydłużenia okresu upoważniającego
podatnika do dokonania korekty podatku należnego od dostawy lub do
obniżenia kwoty podatku należnego od dostawy w deklaracji podatkowej za
okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał potwierdzenie wywozu
towaru poza obszar Wspólnoty (art. 1 pkt 2 lit. b), oraz zmiany treści
wytycznych dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do
wydania rozporządzenia określającego minimalną wartość zakupów, przy
których można żądać zwrotu podatku (art. 1 pkt 3).


2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem

W zakresie regulacji projektu należy wskazać dyrektywę 2006/112/WE
Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od
wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11.12.2006 r. Nr 347, str. 1, ze zmianami;
dalej: dyrektywa).


3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

Projekt ustawy wprowadza zmiany w zakresie opodatkowania podatkiem
od towarów i usług dostawy towarów na rzecz podróżnych. Artykuł 146 ust. 1
pkt b dyrektywy stanowi, że państwa członkowskie zwalniają z podatku VAT
m.in. dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych poza terytorium
Wspólnoty przez nabywcę lub na rzecz nabywcy niemającego siedziby na
terytorium danego państwa członkowskiego. Zgodnie z art. 147 dyrektywy w
przypadku, gdy taka dostawa poza granicę Wspólnoty dotyczy towarów
przewożonych w bagażu osobistym podróżnych, zwolnienie to ma zastosowanie
wyłącznie po spełnieniu następujących warunków:
a) podróżny nie ma miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty;
b) towary zostaną przetransportowane poza terytorium Wspólnoty przed końcem
trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dostawa została
dokonana;
c) całkowita wartość dostawy, z VAT, przekracza kwotę 175 EUR lub
równowartość tej kwoty w walucie krajowej ustalaną raz w roku przy
zastosowaniu kursu wymiany obowiązującego w pierwszym dniu roboczym
października ze skutkiem od 1 stycznia roku następnego.
Jednakże państwa członkowskie mogą zwolnić dostawę, której całkowita
wartość jest niższa od kwoty przewidzianej w lit. c.
Dyrektywa
stanowi,
że dowód eksportu stanowi faktura lub inny
zastępujący ją dokument potwierdzony przez urząd celny, przez który towary
zostały wywiezione ze Wspólnoty.

Dyrektywa nie zawiera przepisów regulujących formę wypłaty zwrotu
podatku podróżnym oraz warunków na jakich podmioty, których przedmiotem
działalności jest dokonywanie zwrotu podatku podróżnym prowadzą
działalność. Należy jednakże wspomnieć, że, zgodnie z art. 131 dyrektywy,
zwolnienia, w tym także związane z eksportem, stosuje się bez uszczerbku dla
innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa
członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych
zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od
opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć. Wybór i wprowadzenie
właściwych przepisów zapobiegających uchylaniu się od opodatkowania,
unikania opodatkowania i nadużyciom pozostawiono państwom członkowskim.

Zgodnie z art. 169 dyrektywy podatnik ma prawo do odliczenia VAT,
jeżeli towary i usługi są wykorzystywane m.in. do dostaw towarów na rzecz
podróżnych. Dyrektywa nie określa formy, w jakiej prawo to ma zostać
zrealizowane przez podatnika, pozostawiając państwom członkowskim
określenie szczegółowych warunków realizacji tego uprawnienia. Dokonywana

2
w projekcie ustawy zmiana art. 127, 129 i 130 ustawy nie narusza przepisów
dyrektywy.

4.
Konkluzje

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług nie
narusza przepisów prawa Unii Europejskiej.









Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
3
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: