Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym
projekt ustawy dotyczy zmiany w zakresie właściciela sześciu stacjonarnych urządzeń technicznych do ważenia pojazdów. W chwili obecnej urządzenia te są własnością wojewodów. Projekt przewiduje przejęcie tych urządzeń przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2994
- Data wpłynięcia: 2010-03-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym
- data uchwalenia: 2010-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 164, poz. 1107
2994
Druk nr 2994
Warszawa, 16 marca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o transporcie
drogowym.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Stanisława Żmijana.
(-) Tadeusz Arkit; (-) Jacek Brzezinka; (-) Beata Bublewicz; (-) Zenon
Durka; (-) Krzysztof Gadowski; (-) Magdalena Gąsior-Marek; (-) Mariusz
Grad; (-) Stanisław Huskowski; (-) Michał Jaros; (-) Małgorzata Kidawa-
Błońska; (-) Józef Piotr Klim; (-) Zbigniew Konwiński; (-) Marek Krząkała;
(-) Jan Kulas; (-) Tomasz Kulesza; (-) Tomasz Lenz; (-) Izabela Leszczyna;
(-) Antoni Mężydło; (-) Aldona Młyńczak; (-) Sławomir Neumann;
(-) Zbigniew Pacelt; (-) Sławomir Preiss; (-) Grzegorz Raniewicz; (-) Jan
Rzymełka; (-) Grzegorz Schetyna; (-) Henryk Siedlaczek; (-) Jarosław
Stolarczyk; (-) Miron Sycz; (-) Michał Szczerba; (-) Piotr Waśko;
(-) Stanisław Żmijan.
Projekt z dnia 12 marca 2010 r.
USTAWA
z dnia ………….. 2010 r.
o zmianie ustawy o transporcie drogowym
Art. 1. W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r.
Nr 125, poz. 874, z późn. zm.1) po art. 50a dodaje się art. 50b w brzmieniu:
„Art. 50b. Do zadań Inspekcji należy również konserwacja, naprawa i bieżące utrzymanie
urządzeń technicznych do ważenia pojazdów.”
Art. 2. 1.W terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy wojewodowie przekażą
a Główny Inspektor Transportu Drogowego przejmie, stanowiące w dniu wejścia w życie
ustawy własność wojewodów, urządzenia techniczne do ważenia pojazdów.
2. Główny Inspektor Transportu Drogowego nabywa z dniem wejścia w życie
ustawy, z mocy prawa, własność urządzeń, o których mowa w ust. 1.
3. Przekazanie urządzeń, o których mowa w ust. 1, nastąpi w drodze protokołów
zdawczo-odbiorczych.
Art. 3 Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz.
1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1574, oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31,
poz. 206, Nr 86, poz. 720 i Nr 98, poz. 817.
UZASADNIENIE
Niniejszy projekt dokonuje zmiany w zakresie właściciela sześciu stacjonarnych
urządzeń technicznych do ważenia pojazdów. W chwili obecnej urządzenia te są własnością
wojewodów. Projekt przewiduje przejęcie tych urządzeń przez Głównego Inspektora
Transportu Drogowego.
Intencją niniejszej zmiany jest zapewnienie organom Inspekcji Transportu Drogowego
możliwości podejmowania działań zmierzających do należytego utrzymania i serwisowania
stacjonarnych urządzeń technicznych do ważenia pojazdów. W obecnym stanie prawnym
Inspekcja Transportu Drogowego jest jedyną instytucją przeprowadzającą kontrole
dopuszczalnej masy całkowitej i nacisków osi pojazdów, którymi wykonywane są przewozy
drogowe na terenie całego kraju. Użytkowanie wag stacjonarnych – jako jedynych
skutecznych urządzeń, zdolnych do tzw. „preselekcji”, czyli wcześniejszego typowania
pojazdów przeciążonych - jest niezwykle utrudnione bowiem znajdujące się formalnie we
władaniu wojewodów urządzenia techniczne w praktyce w zdecydowanej większości nie
działają (na sześć wspomnianych w chwili obecnej sprawne są jedynie dwie wagi).
Wydzielenie samych urządzeń ze stacji do ważenia pojazdów (pozostających z kolei w
gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) w sferze prawa własności
i ich przekazanie na własność wojewodom (na mocy art. 108 ustawy z dnia
6 września 2001 r. o transporcie drogowym) w praktyce okazało się niecelowe. Obecny stan
prawny utrudnia, a nawet uniemożliwia zarządcy drogi wypełnienie obowiązku utrzymania
miejsc do ważenia pojazdów, pomimo że to on jest beneficjentem procesu ważenia (kary
nakładane przez Inspekcję Transportu Drogowego zasilają konto zarządcy drogi), zaś
Inspekcji Transportu Drogowego właściwą egzekucję przepisów mających na celu
przeciwdziałanie dewastacji dróg publicznych. Jednocześnie dotychczasowe doświadczenia
pozwalają na postawienie tezy, że wojewodowie nie są w stanie wygospodarować w swoich
budżetach środków na remonty i bieżące utrzymanie wag stacjonarnych.
Przedłożony projekt usuwa wspomniane mankamenty i przekazuje wagi Głównemu
Inspektorowi Transportu Drogowego jako organowi nadzorowanemu przez Ministra
Infrastruktury, podobnie jak Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, co pozwoli na
wyasygnowanie środków na przywrócenie sprawności i pokrycie kosztów bieżącej
eksploatacji stacji ważenia pojazdów.
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Regulacja oddziaływać będzie na Głównego Inspektora Transportu Drogowego, który będzie
podmiotem przejmującym urządzenia techniczne do ważenia pojazdów oraz na wojewodów,
którzy przekażą przedmiotowe urządzenia.
2. Konsultacje społeczne
Nie przewiduje się konsultacji społecznych w zakresie projektowanej ustawy, ponieważ
dotyczy ona wyłącznie Głównego Inspektora Transportu Drogowego oraz wojewodów.
Rozporządzenie nie nakłada obowiązków, ani nie daje uprawnień partnerom społecznym.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja spowoduje konieczność zmiany źródeł finansowania kosztów
utrzymania urządzeń technicznych do ważenia pojazdów, poprzez przesunięcie
dotychczasowych środków przewidzianych na ten cel z budżetów poszczególnych
wojewodów do budżetu Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Należy zauważyć, że
w roku bieżącym żaden z wojewodów nie przeznaczył środków na ten cel w swoim budżecie
– koszty napraw, legalizacji i bieżącej eksploatacji ponosiły wojewódzkie inspektoraty
transportu drogowego, w miarę swoich możliwości (np. Łódź ok. 5000zł, Poznań 17.000 zł,
Opole – 26.000 zł). W efekcie jednak dwie wagi znajdujące się na terenie działania WITD w
Warszawie (miejscowości Niepiekła i Adamowice) nie działają, bowiem ani w budżecie
wojewody ani wojewódzkiego inspektoratu brak jest środków na ten cel.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność i przedsiębiorczość
oraz funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
Warszawa, 29 marca 2010 r.
BAS – WAPEiM – 496/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Stanisław Żmijan)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, poz. 47
oraz Nr 81, poz. 998) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zakłada dodanie w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o
transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r., Nr 125, poz. 874, ze zm.) art. 50b,
zgodnie z którym do zadań Inspekcji Transportu Drogowego należeć będzie
również konserwacja, naprawa i bieżące utrzymanie urządzeń technicznych do
ważenia pojazdów.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje zagadnienia objętego proponowaną
ustawą.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
4.
Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym nie jest objęty
zakresem prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2994 › Pobierz plik